eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, ceł i innych należności pieniężnych

Rządowy projekt ustawy o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, ceł i innych należności pieniężnych

Rządowy projekt ustawy o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, ceł i innych należności pieniężnych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1490
  • Data wpłynięcia: 2013-06-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych
  • data uchwalenia: 2013-10-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1289

1490-cz-I

– 10 –
3. Jeżeli do wniosku o udzielenie pomocy dołączone są dokumenty inne niż jednolity
formularz służący do powiadomienia, dokument będący przedmiotem powiadomienia oraz
jednolity tytuł wykonawczy, centralne biuro łącznikowe może, o ile jest to konieczne,
zwrócić się do państwa członkowskiego lub państwa trzeciego o tłumaczenie tych
dokumentów na język polski lub język uzgodniony zgodnie z art. 33.
Art. 33. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze
porozumienia z państwem członkowskim albo państwem trzecim, uzgodnić inny język niż
język urzędowy lub jeden z języków urzędowych tego państwa, w którym będą sporządzone
niektóre elementy wniosku o udzielenie pomocy, jednolitego formularza służącego do
powiadomienia lub jednolitego tytułu wykonawczego. Minister właściwy do spraw finansów
publicznych informuje centralne biuro łącznikowe o takim uzgodnieniu.
DZIAŁ III
Występowanie o udzielenie pomocy do państwa członkowskiego w zakresie należności
pieniężnych, o których mowa w art. 2 pkt 1–6
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 34. 1. Z wnioskiem o udzielenie pomocy można wystąpić, jeżeli:
1) wysokość należności pieniężnej lub łączna wysokość kilku należności pieniężnych
przeliczona na euro według kursu ostatnio opublikowanego w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej przed dniem wysłania wniosku nie jest mniejsza niż 1500 euro;
2) w dniu sporządzenia pierwszego wniosku o udzielenie pomocy nie upłynęło 5 lat, licząc
od terminu płatności należności pieniężnych określonego zgodnie z odrębnymi
przepisami.
2. Jeżeli jest prowadzone postępowanie w sprawie istnienia lub wysokości należności
pieniężnych lub w sprawie wszczęcia i prowadzenia egzekucji administracyjnej, nie stosuje
się ust. 1 pkt 2.
3. Jeżeli było prowadzone postępowanie w sprawie istnienia lub wysokości należności
pieniężnych lub w sprawie wszczęcia i prowadzenia egzekucji administracyjnej, 5-letni
termin, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest liczony od dnia, w którym ostatecznie zakończono
postępowanie.
– 11 –
4. Jeżeli zapłata należności pieniężnych została odroczona lub rozłożona na raty,
zgodnie z odrębnymi przepisami, 5-letni termin, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest liczony
od dnia upływu odroczonego terminu płatności lub od dnia upływu terminu płatności ostatniej
raty.
5. W przypadkach, o których mowa w ust. 2–4, nie występuje się o udzielenie pomocy,
jeżeli od terminu płatności należności pieniężnych określonego zgodnie z odrębnymi
przepisami upłynęło 10 lat.
6. Jeżeli za wystąpieniem z wnioskiem o udzielenie pomocy przemawia ważny interes
publiczny, przepisów ust. 1–5 nie stosuje się.
Art. 35. Do wniosku o udzielenie pomocy mogą być dołączone sprawozdania,
oświadczenia oraz inne dokumenty, ich uwierzytelnione kopie lub wyciągi z nich, o ile jest to
niezbędne do realizacji wniosku przez państwo członkowskie.
Art. 36. Organ egzekucyjny, po skierowaniu wniosku o udzielenie pomocy, powiadamia
niezwłocznie państwo członkowskie o okolicznościach mających znaczenie dla tej pomocy,
w szczególności o zmianie wysokości należności pieniężnych będących przedmiotem
wniosku o odzyskanie należności pieniężnych lub wniosku o podjęcie środków
zabezpieczających należności pieniężne.
Art. 37. Spory dotyczące istnienia lub wysokości należności pieniężnych, wszczęcia
i prowadzenia egzekucji administracyjnej należności pieniężnych lub doręczenia decyzji,
postanowienia, orzeczenia lub innego dokumentu wydanego w Rzeczypospolitej Polskiej,
odnoszących się do należności pieniężnych, ich dochodzenia lub zabezpieczenia,
rozstrzygane są na podstawie przepisów odrębnych obowiązujących na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozdział 2
Wniosek o udzielenie informacji
Art. 38. 1. Wierzyciel lub organ egzekucyjny występuje z wnioskiem o udzielenie
informacji istotnych do powiadomienia, dochodzenia lub zabezpieczenia należności
pieniężnych dotyczących podmiotu lub jego majątku.
2. Wniosek o udzielenie informacji zawiera co najmniej:
1) nazwę, adres lub inne dane identyfikujące wierzyciela lub organ egzekucyjny;
– 12 –
2) imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, jego adres zamieszkania lub siedziby oraz inne
posiadane dane służące do identyfikacji podmiotu, jeżeli są znane;
3) rodzaj i wysokość należności pieniężnych.
Rozdział 3
Wniosek o powiadomienie
Art. 39. 1. Wniosek o powiadomienie dotyczy podmiotu, któremu na podstawie
odrębnych przepisów doręcza się decyzję, postanowienie, orzeczenie lub inny dokument
wydany w Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczący należności pieniężnych.
2. Wierzyciel lub organ egzekucyjny występuje z wnioskiem o powiadomienie, gdy nie
można dokonać doręczenia zgodnie z przepisami odrębnymi regulującymi doręczenie danego
rodzaju dokumentu lub gdy takie doręczenie spowodowałoby nieproporcjonalne trudności.
Art. 40. 1. Wniosek o powiadomienie oraz jednolity formularz służący do
powiadomienia zawiera co najmniej:
1) nazwę i adres lub inne dane dotyczące wierzyciela, organu egzekucyjnego, innego
organu lub urzędu:
a)
który wydał załączony dokument,
b)
w którym można uzyskać dalsze informacje dotyczące dokumentu będącego
przedmiotem powiadomienia lub możliwości zaskarżenia dokumentu będącego
przedmiotem powiadomienia, jeżeli jest inny niż określony w lit. a;
2) imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, jego adres zamieszkania lub siedziby oraz inne
posiadane dane niezbędne do identyfikacji podmiotu;
3) rodzaj i oznaczenie dokumentu będącego przedmiotem powiadomienia;
4) rodzaj i wysokość należności pieniężnych.
2. Do wniosku o powiadomienie dołącza się:
1) jednolity formularz służący do powiadomienia;
2) dokument będący przedmiotem powiadomienia.
– 13 –
Rozdział 4
Występowanie o odzyskanie należności pieniężnych i ich rozliczanie
Oddział 1
Wniosek o odzyskanie należności pieniężnych
Art. 41. 1. Organ egzekucyjny może wystąpić z wnioskiem o odzyskanie należności
pieniężnych, jeżeli:
1) nie toczy się postępowanie w sprawie istnienia lub wysokości należności pieniężnych
lub w sprawie wszczęcia lub prowadzenia egzekucji administracyjnej należności
pieniężnych, chyba że postępowanie takie jest w toku, a przepisy obowiązujące
w Rzeczypospolitej Polskiej umożliwiają dochodzenie tych należności;
2) prowadzona egzekucja administracyjna należności pieniężnych nie doprowadziła do
całkowitego wykonania obowiązku.
2. Jeżeli znane są informacje o majątku znajdującym się na terytorium państwa
członkowskiego, organ egzekucyjny może wystąpić z wnioskiem o odzyskanie należności
pieniężnych:
1) w trakcie prowadzenia egzekucji administracyjnej tych należności, jeżeli egzekucja
administracyjna ze znanego majątku znajdującego się na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej nie doprowadzi do całkowitego wyegzekwowania należności pieniężnych;
2) mimo nieprowadzenia wcześniej egzekucji administracyjnej tych należności, jeżeli nie
jest znany majątek na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z którego mogłyby być
zaspokojone należności pieniężne.
3. Organ egzekucyjny może również wystąpić z wnioskiem o odzyskanie należności
pieniężnych, jeżeli egzekucja administracyjna należności pieniężnych spowodowałaby
nieproporcjonalne trudności.
Art. 42. 1. Wniosek o odzyskanie należności pieniężnych oraz jednolity tytuł
wykonawczy zawierają co najmniej:
1) nazwę i adres lub inne dane dotyczące wierzyciela lub organu egzekucyjnego, innego
organu lub urzędu:
a)
odpowiedzialnego za określenie wysokości należności pieniężnych,
b)
w którym można uzyskać dalsze informacje dotyczące należności pieniężnych lub
możliwości zaskarżenia obowiązku zapłaty tych należności, jeżeli jest inny niż
określony w lit. a;
– 14 –
2) imię i nazwisko lub nazwę podmiotu oraz inne posiadane dane niezbędne do
identyfikacji podmiotu;
3) rodzaj i wysokość należności pieniężnych, wyrażonych w złotych i w walucie państwa,
do którego wniosek jest kierowany, oraz okres, którego dotyczą należności pieniężne;
4) wskazanie pierwotnego tytułu wykonawczego.
2. Do wniosku o odzyskanie należności pieniężnych dołącza się:
1) jednolity tytuł wykonawczy;
2) odpis pierwotnego tytułu wykonawczego, jeżeli wcześniej nie został doręczony.
3. Do wniosku o odzyskanie należności pieniężnych mogą być dołączone inne
dokumenty dotyczące tych należności.
4. We wniosku o odzyskanie należności pieniężnych podaje się informację o majątku,
którym dysponuje podmiot na terytorium państwa członkowskiego, o ile jest znany organowi
egzekucyjnemu.
Art. 43. 1. Treść jednolitego tytułu wykonawczego powinna być zgodna z treścią
pierwotnego tytułu wykonawczego.
2. Jednolity tytuł wykonawczy może także obejmować należności pieniężne
wymienione w art. 2 pkt 4 i 6, inne niż zawarte w pierwotnym tytule wykonawczym, jeżeli
powstały od dnia wystawienia pierwotnego tytułu wykonawczego do dnia poprzedzającego
dzień wystawienia wniosku o odzyskanie należności pieniężnych.
Art. 44. Jeżeli wszczęto procedurę wzajemnego porozumienia, a wynik porozumienia
może mieć wpływ na egzekwowany obowiązek będący przedmiotem wniosku o odzyskanie
należności pieniężnych, organ egzekucyjny może, po otrzymaniu od państwa członkowskiego
informacji o zawieszeniu lub wstrzymaniu dochodzenia tych należności, gdy uzna to za
konieczne, wystąpić do tego państwa o podjęcie środków zabezpieczających należności
pieniężne.
Art. 45. 1. Wniosek państwa członkowskiego o zwrot wydatków związanych
z odzyskaniem należności pieniężnych, które stwarza szczególne problemy, powoduje
powstanie znacząco wysokich wydatków egzekucyjnych lub wiąże się ze zwalczaniem
zorganizowanej grupy albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa, centralne
biuro łącznikowe przekazuje, za pośrednictwem właściwego organu egzekucyjnego, do
wierzyciela w celu uzgodnienia z państwem członkowskim zakresu i sposobu pokrycia
wydatków.
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: