Poselski projekt ustawy o uzgodnieniu płci
projekt dotyczy stworzenia odrębnej procedury sądowej umożliwiającej uznanie tożsamości płciowej jako podstawy określenia płci osób, u których występuje niezgodność między tożsamością płciową a płcią metrykalną
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1469
- Data wpłynięcia: 2013-01-03
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
1496
Homofobia, transfobia i dyskryminacja ze względu na orientację seksualną w państwach
członkowskich Unii Europejskiej4). Na płaszczyźnie krajowej na problem ten zwraca uwagę
nie tylko Rzecznik Praw Obywatelskich i Minister Sprawiedliwości, ale także organizacje
pozarządowe (m.in. Fundacja Trans-Fuzja, Kampania Przeciw Homofobii, Helsińska
Fundacja Praw Człowieka).
Postulaty stworzenia samodzielnej, kompleksowej regulacji normatywnej dotyczącej
transseksualizmu są formułowane w doktrynie prawa od dawna (por. m.in. M. Filar, Prawne i
społeczne aspekty transseksualizmu, PIP 1987, z. 7, s. 76; M. Safjan, Glosa do postanowienia
SN III CRN 28/91, Przegląd Sejmowy 1993, nr 2, s. 90; K. Rozental, O zmianie płci
metrykalnej de lege ferenda, PIP 1991, z. 10, s. 68; W. Stojanowska, Seksuologia a prawo
rodzinne w: K. Imieliński (red.), Seksuologia aspekty prawne. Problemy karne i cywilne,
Warszawa 1997, s. 143; P. Daniluk, Prawne aspekty chirurgicznej zmiany płci u
transseksualistów, PIP 2007, z. 5, s. 72; K. Osajda, Orzecznictwo Europejskiego Trybunału
Praw Człowieka dotyczące transseksualistów, Europejski Przegląd Sejmowy 2009, z. 5, s. 40,
A. Bodnar, Wprowadzenie w: A. ledzińska-Simon (red.), Prawa osób transseksualnych.
Rozwiązania modelowe a sytuacja w Polsce, Wolters Kluwer 2010, s. 18).
Na płaszczyźnie międzynarodowej zarówno stanowisko organów Rady Europy, jak i
orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu oraz Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskiej potwierdza obowiązek państw do poszanowania praw
osób transseksualnych i stworzenie prawnej drogi uznania płci zgodnej z tożsamością
płciową. Poza tym analiza prawnoporównawcza regulacji krajowych innych państw sugeruje,
że odbiurokratyzowana procedura administracyjna bądź sądowa umożliwiająca zmianę aktów
stanu cywilnego i w konsekwencji zmianę dokumentów tożsamości oraz innych dokumentów
rozwiązuje szereg problemów prawnych oraz społecznych tych osób.
Rzecznik Praw Obywatelskich w wystąpieniu do Ministra Sprawiedliwości z dnia 1 sierpnia
2011 r. (RPO-660929-I/10/MO) zauważa konieczność uchwalenia aktu prawnego, który w
sposób całościowy regulowałby sytuację osób transseksualnych. Rzecznik Praw
Obywatelskich, powołując się na skargi tych osób, a także postulaty reprezentującej ich
środowisko Fundacji Trans-Fuzja, ocenia, że z jednej strony brak pozytywnej regulacji
3 Dostęp: http://fra.europa.eu/fraWebsite/material/pub/comparativestudy/FRA_hdgso_part1_en.pdf
4 Dostęp: http://fra.europa.eu/fraWebsite/attachments/FRA-LGBT-report-update2010.pdf
kwestii korekty płci, a z drugiej wypracowany przez orzecznictwo sposób dokonywania na
drodze powództwa o ustalenie w trybie art. 189 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks
postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296 z późn. zm.) jest krzywdzący dla
zainteresowanych osób. Przede wszystkim dostępny obecnie tryb postępowania procesowego
z powództwa przeciwko własnym rodzicom w sprawie o ustalenie płci „rodzi zbędne,
emocjonalne koszty, które w procesie zmiany płci i tak są niezwykle wysokie” (Ibidem, s. 1).
Ponowne wystąpienie w tej sprawie Rzecznik Praw Obywatelskich skierował do Ministra
Sprawiedliwości dnia 21 marca 2012 r. (RPO-660929-I/ll/MO).
Minister Sprawiedliwości w odpowiedzi na wystąpienie Rzecznika (DL-P-II-415-13/11/5)
podzielił opinię RPO co do potrzeby uchwalenia aktu prawnego regulującego w
kompleksowy sposób sytuację osób transseksualnych. Natomiast w odpowiedzi Ministra
Sprawiedliwości z 20 stycznia 2012 r. na wniosek posłanki Anny Grodzkiej o udostępnienie
informacji publicznej w sprawie postępu prac legislacyjnych (BM-VI-061-632/11/4)
stwierdzono, że „wprowadzenie kompleksowej regulacji dotyczącej zmiany płci metrykalnej
powinno zakładać czynności w drodze nieprocesowej przy stworzeniu szerokich gwarancji
ochrony godności i praw osoby zainteresowanej” (Ibidem, s. 1).
Na płaszczyźnie Rady Europy stanowisko w sprawie praw osób transseksualnych zajął
Komisarz Praw Człowieka, Thomas Hammarberg, w dokumencie tematycznym
„Tożsamość płciowa a prawa człowieka” z lipca 2009 r. (tłumaczenie polskie dostępne na
stronie http://transfuzja.org/download/dokumenty/hberg_pol.pdf). Komisarz Praw Człowieka
podkreśla w nim, że prawo do uznania tożsamości płciowej jest prawem człowieka.
Jednocześnie kieruje do państw członkowskich Rady Europy zalecenia, które powinny zostać
uwzględnione w prawie wewnętrznym. Państwa powinny między innymi: stworzyć proste
procedury zmiany imienia i nazwiska oraz oznaczenia płci osoby transseksualnej w aktach
urodzenia, dowodach osobistych, paszportach, dyplomach oraz wszelkich innych podobnych
dokumentach, a także zakazać sterylizacji oraz innego rodzaju medycznych interwencji jako
warunku prawnego uznania tożsamości płciowej. W polskiej przedmowie do tego dokumentu
autorzy zauważają, że jest on kamieniem milowym, gdyż zmienia dotychczasową
perspektywę postrzegania osób transseksualnych w kategoriach medycznych
(psychiatrycznych) zaburzeń.
W podobnym tonie Komitet Ministrów Rady Europy wydał 31 marca 2010 r. następujące
zalecenia:
Wstępne przesłanki prawnego uznania korekty płci, włączając w to zmiany natury
fizycznej, powinny być regularnie badane w celu usunięcia krzywdzących przesłanek
(pkt 20 Załącznika do Zalecenia Komitetu Ministrów CM/Rec(2010)5) do państw
członkowskich z dnia 31 marca 2010 r. w sprawie środków zwalczania dyskryminacji
ze względu na orientację seksualną i tożsamość płciową5,
Państwa członkowskie powinny podjąć właściwe środki w celu zapewnienia pełnego
prawnego uznania korekty płci we wszystkich obszarach życia, w szczególności
umożliwić zmianę imienia i płci we wszystkich oficjalnych dokumentach w szybki,
przejrzysty i dostępny sposób; państwa członkowskie powinny także zapewnić, tam
gdzie to stosowne, uznanie i zmiany w dokumentach takich jak świadectwa nauki i
pracy przez podmioty prywatne (pkt 21 Załącznika)
Państwa członkowskie powinny podjąć wszystkie konieczne środki w celu
zapewnienia, że po korekcie płci i jej uznaniu zgodnie z pkt 20 i 21 Załącznika, prawo
osób transseksualnych do zawarcia małżeństwa z osobą odmiennej płci niż ich płeć po
korekcie jest skutecznie zagwarantowane (pkt 22 Załącznika)
Ponadto Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy wezwało państwa członkowskie
Rady Europy do zapewnienia osobom transseksualnym prawo do dokumentów, które
odzwierciedlają ich preferowaną tożsamość płciową bez uprzedniego wymogu poddania się
procedurom medycznym takim jak operacyjna korekta płci genitalnej czy terapia
hormonalna6.
Natomiast z orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu w
sprawach osób transseksualnych wynikają następujące standardy ochrony:
obowiązek władz publicznych do korekty płci metrykalnej osoby po operacyjnej
korekcie płci genitalnej polegający na zmianie określenia płci w aktach stanu
cywilnego oraz zmianie imienia i nazwiska (B. przeciwko Francji, wyrok Wielkiej
Izby z 25 marca 1992, skarga nr 13343/87; Goodwin i I. przeciwko Zjednoczonemu
Królestwu, wyrok Wielkiej Izby z 11 lipca 2002 r., skarga nr 28957/95)
5 Dostęp: https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1606669
6 Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego nr 1728(2010) z 29 kwietnia 2010 r. w sprawie dyskryminacji ze
względu na orientację seksualną i tożsamość płciową, dostęp:
http://assembly.coe.int/Mainf.asp?link=/Documents/AdoptedText/ta10/ERES1728.htm
obowiązek władz publicznych do poszanowania prawa osoby transseksualnej po
operacyjnej korekcie płci genitalnej do zawarcia związku małżeńskiego z osobą płci
przeciwnej w stosunku do jej płci po korekcie (Goodwin i I. przeciwko
Zjednoczonemu Królestwu, wyrok Wielkiej Izby z 11 lipca 2002 r., skarga nr
28957/95)
zakaz stosowania przez władze publiczne obowiązku wykazania konieczności
medycznej korekty płci genitalnej czy też prawdziwej natury transseksualizmu przez
osobę, która dochodzi zwrotu kosztów leczenia transseksualizmu od prywatnej firmy
ubezpieczeniowej (van Kück przeciwko Niemcom, wyrok z 12 czerwca 2003 r.,
skarga nr 35968/97)
obowiązek władz publicznych do uznania prawa osoby transseksualnej po operacyjnej
korekcie płci genitalnej do nabycia prawa do emerytury po osiągnięciu wieku
emerytalnego według przynależności do płci po korekcie metrykalnej (w przypadku
transseksualisty typu M/K w wieku 60 lat) (Grant przeciwko Zjednoczonemu
Królestwu, wyrok z 23 maja 2006 r., skarga nr 32570/03)
obowiązek władz publicznych do uregulowania w prawie kwestii medycznej korekty
płci (L. przeciwko Litwie, wyrok z 11 września 2007 r., skarga nr 27527/03)
zakaz wyznaczania przez sądy 2-letniego „okresu oczekiwania” jako przesłanki
dopuszczalności żądania zwrotu kosztów leczenia transseksualizmu (operacyjnej
korekty płci genitalnej) (Schlumpf przeciwko Szwajcarii, wyrok z 8 stycznia 2009 r.,
skarga nr 29002/06).
Z kolei Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał w sprawach osób
transseksualnych dwa kluczowe wyroki, w których przyjął, iż:
Zwolnienie osoby transseksualnej (przed operacyjną korektą płci genitalnej) z pracy
stanowi zakazaną dyskryminację ze względu na płeć na tle dyrektywy 76/207/WE (C-
13/94 P przeciwko S. i Cornwall County Council, wyrok z 30 kwietnia 1996 r.)
Ustanowienie warunku istnienia związku małżeńskiego do nabycia prawa do renty
wdowiej stanowi dyskryminację na tle dyrektywy 75/117/WE w przypadku pary, w
której jeden z partnerów jest osobą transseksualną (po operacji) i nie może zawrzeć
związku małżeńskiego zgodnie z prawem z osobą płci przeciwnej w stosunku do
swojej płci po operacji (C-117/01 K.B. przeciwko National Service Pensions Agency,
Secretary of State for Health, wyrok z 7 stycznia 2004 r.)
Odmowa przyznania prawa do emerytury po osiągnięciu ustawowego wieku
emerytalnego dla kobiet transseksualnej kobiecie (osobie transseksualnej typu
mężczyzna-kobieta stanowi dyskryminację na tle dyrektywy 79/7/EWG (C-423/04
Sarah Margaret Richards przeciwko Secretary of State for Work and Pensions,
wyrok z 26 kwietnia 2006 r.)
W materii dotyczącej zakresu projektowanej ustawy najbardziej istotne wydaje się stanowisko
Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, który pozostawiając państwom pewien zakres
swobody w zakresie zapewnienia prawnego uznania płci osób transseksualnych i ochrony ich
prawa do poszanowania życia prywatnego, wymaga jednak realizacji pozytywnych
obowiązków państw wynikających z art. 8 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Jak
wynika z przedstawionego powyżej orzecznictwa obowiązki te polegają na wprowadzeniu
formalnego uznania tożsamości płciowej osób transseksualnych oraz uregulowania prawnie
wszelkich skutków tego uznania.
Poza tym należy zwrócić uwagę, że na płaszczyźnie międzynarodowej od 2006 r. funkcjonują
wyżej wspomniane Zasady Yogyakarty. Chociaż nie mają one mocy wiążącej, stanowią
ważny dokument wyznaczający między innymi standardy traktowania osób ze względu na ich
tożsamość płciową. Roman Wieruszewski określa je jako doktrynalną wykładnię
stosowanych przepisów międzynarodowego prawa praw człowieka (por. R. Wieruszewski,
Zasady Yogyakarty – Zasady dotyczące stosowania międzynarodowego prawa praw
człowieka w stosunku do orientacji seksualnej oraz tożsamości płciowej w: Z. Kędzia (red.),
Współczesne wyzwania wobec praw człowieka w świetle polskiego prawa konstytucyjnego,
Poznań 2009). Standardy te wynikają z obowiązującego i powszechnego prawa
międzynarodowego.
Analiza porównawcza regulacji krajowych w innych państwach prowadzi do wniosku, że
prawne uznanie tożsamości płciowej jest możliwe we wszystkich państwach Unii
Europejskiej z wyjątkiem Irlandii, Malty i Luksemburga, choć istniejące procedury różnią się
w niektórych aspektach (np. w zakresie typu organu uprawnionego do orzekania o korekcie
płci oraz warunków uznania).
Na szczególną uwagę zasługuje ustawa o tożsamości płciowej przyjęta w Argentynie 30
listopada 2011 r., która opiera się jedynie na oświadczeniu woli zainteresowanej osoby
złożonym przed właściwym urzędem. Ustawa ta potwierdza prawo każdej osoby do uznania
swojej tożsamości płciowej, swobodnego rozwoju osobowości w zgodzie z tożsamością