eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o Narodowym Programie Zatrudnienia

Poselski projekt ustawy o Narodowym Programie Zatrudnienia

projekt dotyczy stworzenia nowych rozwiązań prawnych tworzących środki realizacji Narodowego Programu Zatrudnienia, które wspierają tworzenie nowych miejsc pracy oraz rozwój przedsiębiorczości ludzi młodych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1292
  • Data wpłynięcia: 2012-10-09
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 41 dnia 24-05-2013

1292

ten może zostać przedłużony na podstawie porozumienia pomiędzy Komisją a Państwem
Członkowskim.
Zgłoszenie notyfikacyjne powinno być dokonane na formularzu notyfikacyjnym określonym
w Części I Załącznika I do rozporządzenia Komisji 794/2004.
Kodeks najlepszych praktyk dotyczących przebiegu postępowania w zakresie kontroli
pomocy państwa daje Państwom Członkowskim (jeszcze przed dokonaniem zgłoszenia)
możliwość przedzgłoszeniowych kontaktów z Komisją, które przybierają postać
nieformalnych i poufnych dyskusji prawnych i ekonomicznych nad wnioskowanym
projektem. W ten sposób Państwa Członkowskie oraz służby Komisji mogą także wspólnie
opracować konstruktywne propozycje zmierzające do zrewidowania tych aspektów
planowanego działania, które mogą stwarzać problemy. Na etapie przedzgłoszeniowym
istnieje możliwość przeprowadzenia dyskusji oraz przekazania danemu Państwu
Członkowskiemu wskazówek odnośnie zakresu informacji, które należy zawrzeć
w formularzu zgłoszeniowym. Przyjmuje się, że kontakty przedzgłoszeniowe nie powinny
trwać dłużej niż dwa miesiące oraz że po ich zakończeniu następuje kompletne zgłoszenie.
Jeżeli kontakty przedzgłoszeniowe nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, służby Komisji
mogą uznać etap przedzgłoszeniowy za zakończony.
Postępowanie w sprawie przygotowania do notyfikacji projektów programów pomocowych,
projektów pomocy indywidualnej oraz projektów pomocy indywidualnej na restrukturyzację
reguluje ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy
publicznej13. Zgodnie z art. 12 ust. 1 tej ustawy projekty programów pomocowych oraz
pomocy indywidualnej, w tym przewidujących udzielanie pomocy w ramach wyłączeń
grupowych, a także pomocy indywidualnej na restrukturyzację, wymagają uzyskania opinii
Prezesa UOKIK. Z wnioskiem o wydanie opinii występują:
1) w przypadku programu pomocowego - organ administracji publicznej
opracowujący projekt tego programu,
2) pomocy indywidualnej - podmiot udzielający tej pomocy,
3) pomocy indywidualnej na restrukturyzację - podmiot ubiegający się o tę
pomoc.
Do wniosku o wydanie opinii dołącza się projekt programu pomocowego lub projekt aktu, na
podstawie którego ma być udzielana pomoc indywidualna oraz informacje niezbędne do

13 Dz. U. z 2004 r., Nr 123, poz. 1291 ze zm.

95
wydania opinii, dotyczące w szczególności adresatów zamierzonej pomocy, jej
przeznaczenia, formy, wielkości i czasu trwania.
Prezes UOKIK wydaje opinię w terminie 60 dni, a w przypadku projektu programu
pomocowego - w terminie 21 dni od dnia otrzymania wniosku wraz z dołączonymi
informacjami i dokumentami. Opinia Prezesa UOKIK powinna zawierać w szczególności
następujące elementy:
1) stanowisko, czy projekt przewiduje udzielanie pomocy publicznej,
2) stanowisko w sprawie zgodności pomocy publicznej ze wspólnym
rynkiem,
3) propozycje zmian przedstawione w celu zapewnienia zgodności
postanowień projektu ze wspólnym rynkiem,
4) stanowisko w sprawie obowiązku notyfikacji projektu.
Dokonanie notyfikacji projektu programu pomocowego wymaga zgody Rady Ministrów,
która jest wyrażana w drodze uchwały, po zapoznaniu się z opinią Prezesa UOKIK. Rada
Ministrów wraz z projektem ustawy będącej programem pomocowym przekazuje
Marszałkowi Sejmu informację o dokonaniu notyfikacji.
W przypadku wprowadzenia zmian w zakresie udzielania pomocy publicznej do projektu
ustawy będącej programem pomocowym notyfikowanym Komisji, Marszałek Sejmu
przekazuje Prezesowi Rady Ministrów projekt ze zmianami. Wówczas Prezes UOKIK
przekazuje do Komisji projekt ze zmianami celem uzupełnienia notyfikacji. Notyfikacji oraz
uzupełnienia notyfikacji dokonuje Prezes UOKIK, za pośrednictwem Stałego
Przedstawicielstwa Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej w Brukseli.
Zwolnienie z obowiązku notyfikacji jest możliwe w przypadkach określonych
w Rozporządzeniu Rady (WE) nr 994/98 z dnia 7 maja 1998 r. dotyczącym stosowania art. 92
i 93 TWE do niektórych kategorii horyzontalnej pomocy państwa14, tj. w przypadku wyłączeń
grupowych oraz w przypadku pomocy de minimis. Wyłączenia grupowe dotyczą pomocy na
rzecz:
1) małych i średnich przedsiębiorstw,
2) badań i rozwoju,
3) ochrony środowiska naturalnego,
4) zatrudnienia i szkolenia.

14Dz.U.UE.L.98.142.1, zwane dalej: „Rozporządzeniem 994/98”.

96
Ponadto nie podlega wymogom zgłoszenia pomoc zgodna z mapą zatwierdzoną przez
Komisję dla każdego Państwa Członkowskiego w zakresie udzielenia pomocy regionalnej.
Z punktu widzenia Narodowego Programu Zatrudniania, z powodu jego podmiotowego
i przedmiotowego zakresu, zasadnicze znaczenie ma rozporządzenie Komisji (WE) nr
800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze
wspólnotowym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu15. Niniejsze rozporządzenie ma
zastosowanie m.in. do pomocy regionalnej, pomocy inwestycyjnej i na zatrudnienie dla
małych i średnich przedsiębiorstw oraz pracowników znajdujących się w szczególnie
niekorzystnej sytuacji lub niepełnosprawnych. Rozporządzenie nr 800/2008 ma zastosowanie
we wszystkich sektorach gospodarki z wyjątkiem:
1) pomocy wspierającej działalność w sektorach rybołówstwa i akwakultury,
2) pomocy wspierającej produkcję podstawową produktów rolnych, z
wyjątkiem pomocy szkoleniowej, pomocy w formie kapitału
podwyższonego ryzyka, pomocy na działalność badawczo-rozwojową,
pomocy na ochronę środowiska oraz pomocy dla pracowników
znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji i pracowników
niepełnosprawnych, w zakresie w jakim wymienione kategorie pomocy nie
są objęte rozporządzeniem Komisji 1857/2006,
3) pomocy wspierającej przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu produktów
rolnych w przypadkach kiedy wysokość pomocy ustalana jest na podstawie
ceny lub ilości takich produktów nabytych od producentów surowców lub
wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorstwa objęte pomocą, lub kiedy
przyznanie pomocy zależy od faktu jej przekazania w części lub w całości
producentom surowców,
4) pomocy wspierającej działalność w sektorze węglowym, z wyjątkiem
pomocy szkoleniowej, pomocy na działalność badawczą, rozwojową i
innowacyjną oraz pomocy na ochronę środowiska,
5) pomocy regionalnej wspierającej działalność w sektorze hutnictwa żelaza
i stali,
6) pomocy regionalnej wspierającej działalność w sektorze budownictwa
okrętowego,

15Dz.Urz.UE L 214 z 09.08.2008 r., zwane dalej: „Rozporządzeniem 800/2008”.

97
7) pomocy regionalnej wspierającej działalność w sektorze włókien
syntetycznych.
Programy regionalnej pomocy inwestycyjnej i pomocy na zatrudnienie są zgodne ze
wspólnym rynkiem i wyłączone z wymogu zgłoszenia Komisji, o ile spełnione są łącznie
następujące warunki:
1) pomoc przyznaje się w regionach kwalifikujących się do pomocy
regionalnej zgodnie z mapą pomocy regionalnej zatwierdzoną dla danego
państwa członkowskiego na lata 2007–2013. Inwestycja musi być
utrzymana w regionie otrzymującym pomoc przez co najmniej pięć lat lub,
w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw, co najmniej trzy lata od
dnia zakończenia jej realizacji.
2) intensywność pomocy wyrażona w postaci ekwiwalentu dotacji brutto nie
przekracza progu pomocy regionalnej obowiązującego w dniu przyznania
pomocy w danym regionie objętym pomocą.
Przy czym obszary Polski, na których dopuszczalne jest udzielanie pomocy regionalnej,
maksymalne wielkości pomocy dla tych obszarów, a także rodzaje działalności gospodarczej,
dla których udzielanie pomocy nie jest dozwolone reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów
z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej16. Zgodnie z § 3
tego rozporządzenia maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej liczona
jako stosunek ekwiwalentu brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą
wynosi:
1) 50% na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego,
warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, małopolskiego,
lubuskiego, łódzkiego, kujawsko-pomorskiego;
2) 40% na obszarach należących do województw: pomorskiego, zachodniopomorskiego,
dolnośląskiego, wielkopolskiego, śląskiego, a w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do
dnia 31 grudnia 2012 r. na obszarze należącym do województwa mazowieckiego, z
wyłączeniem miasta stołecznego Warszawy;
3) 30% na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy oraz w okresie od dnia
1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. – na obszarze należącym do
województwa mazowieckiego.

16 Dz. U. Nr 190, poz. 1402, zwane dalej: „Rozporządzeniem z dnia 13 października 2006 r.”.

98
Ponadto w zakresie pomocy inwestycyjnej udzielanej na realizację dużego projektu
inwestycyjnego - tj. takiej nowej inwestycji, która jest podjęta w okresie trzech lat przez
jednego lub więcej przedsiębiorców oraz w przypadku której środki trwałe są połączone ze
sobą w sposób ekonomicznie niepodzielny a koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą
przekraczają równowartość 50.000.000 euro - określa się według odrębnego wzoru: I=R x
(50 mln euro + 0,5 x B + 0,34 x C), gdzie I oznacza maksymalną wartość pomocy dla dużego
projektu inwestycyjnego, R – intensywność pomocy, o której mowa § 3 rozporządzenia
z dnia 13 października 2006 r., B – wielkość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą
powyżej równowartości 50.000.000 euro a nieprzekraczającą wartości 100.000.000 euro, C –
wielkość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą przekraczającą równowartość
100.000.000 euro. Zgodnie natomiast z § 5 rozporządzenia z dnia 13 października 2006 r.
maksymalna intensywność pomocy udzielanej małym lub średnim przedsiębiorcom, z
wyłączeniem prowadzących działalność gospodarczą w sektorze transportu, podwyższa się o
20 punktów procentowych brutto w przypadku mikroprzedsiębiorców i małych
przedsiębiorców oraz o 10 punktów procentowych brutto w przypadku średnich
przedsiębiorców, w stosunku do maksymalnej intensywności określonej dla poszczególnych
obszarów. Ponadto maksymalna intensywność regionalnej pomocy dla nowo powstałych
małych przedsiębiorstw - tj. przedsiębiorstw mikroprzedsiębiorców oraz małych
przedsiębiorców - liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów
kwalifikujących się do objęcia tą pomocą wynosi:
1) na obszarze należącym do województwa mazowieckiego: 35% - w przypadku kosztów
poniesionych w ciągu pierwszych trzech lat od utworzenia przedsiębiorstwa, oraz 25%
- w przypadku kosztów poniesionych w ciągu dwóch kolejnych lat;
2) na obszarach należących do pozostałych województw: 40% - w przypadku kosztów
poniesionych w ciągu pierwszych trzech lat od utworzenia przedsiębiorstwa, oraz 30%
- w przypadku kosztów poniesionych w ciągu kolejnych lat.
Pomoc inwestycyjna i pomoc na zatrudnienie na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw jest
z kolei zgodna ze wspólnym rynkiem, zgodnie z rozporządzeniem nr 800/2008, a tym samym
jest wyłączona z
wymogu zgłoszenia Komisji, gdy spełnia warunki związane z
intensywnością. Intensywność pomocy nie może przekroczyć: 20% kwalifikowanych kosztów
w przypadku małych przedsiębiorstw oraz 10% kwalifikowanych kosztów w przypadku
średnich przedsiębiorstw. Za kwalifikowane uważa się koszty w rzeczowe aktywa trwałe oraz
wartości niematerialne i prawne lub szacunkowe koszty płacy za okres dwóch lat w

99
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 52

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: