eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o drogach publicznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o drogach publicznych

projekt dotyczy m.in.: wprowadzenia możliwości restrukturyzacji długu Krajowego Funduszu Drogowego w postaci m.in. emisji obligacji na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań; zmian przepisów określających cele na jakie KFD gromadzi środki finansowe

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1248
  • Data wpłynięcia: 2013-03-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o drogach publicznych
  • data uchwalenia: 2013-05-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 843

1248


Druk nr 1248

Warszawa, 27 marca 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-17-13


Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy


- o zmianie ustawy o autostradach
płatnych oraz o Krajowym Funduszu
Drogowym oraz ustawy o drogach
publicznych
.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz
ustawy o drogach publicznych
Art. 1. W ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz
o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 931 i 951) wprowadza się
następujące zmiany:
1)
w art. 39a pkt 1a otrzymuje brzmienie:
„1a) gromadzi środki finansowe na przygotowanie, wdrożenie, budowę lub eksploatację
systemów poboru opłat, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia
21 marca 1985 r. o drogach publicznych oraz opłat za przejazd autostradą;”;
2)
w art. 39d:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Bank Gospodarstwa Krajowego może zaciągnąć kredyty, pożyczki lub
może emitować obligacje w kraju i za granicą, na rzecz Funduszu
i z przeznaczeniem na:
1)
finansowanie inwestycji realizowanych w ramach programów
wieloletnich ustanawianych przez Radę Ministrów zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.
Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.)) oraz inwestycji realizowanych
z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 tej ustawy,
a także zadań wynikających z planu finansowego Funduszu;
2)
spłatę zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz
wyemitowanych obligacji.
2. Za zobowiązania Banku Gospodarstwa Krajowego, o których mowa
w ust. 1, z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych obligacji
mogą być udzielane przez Skarb Państwa gwarancje i poręczenia, zgodnie
z przepisami ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123,
poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 185, poz. 1092, Nr 201,
poz. 1183, Nr 234, poz. 1386, Nr 291, poz. 1707 i Nr 240, poz.1429 oraz z 2012 r. poz. 1456, 1530 i 1548.
– 2 –
udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, z tym że wymogu,
o którym mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 tej ustawy w zakresie, w jakim wymaga się,
aby środki przeznaczone na spłatę kredytu pochodziły ze źródeł innych niż budżet
państwa, nie stosuje się.”,
b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych wykonuje czynności
zmierzające do odzyskania kwot zapłaconych z tytułu wykonania umowy
poręczenia lub gwarancji na zasadach określonych przepisami ustawy z dnia 8 maja
1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz
niektóre osoby prawne, z wyłączeniem art. 43 tej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 5.”;
3)
w art. 39f w ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) przygotowanie, wdrożenie, budowę lub eksploatację systemów poboru opłat,
o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach
publicznych oraz opłat za przejazd autostradą, pobieranych odpowiednio przez
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, drogową spółkę specjalnego
przeznaczenia lub wykonawcę, o którym mowa w art. 9 ust. 3 ustawy z dnia
12 stycznia 2007 r. o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia;”.
Art. 2. W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r.
poz. 260) w art. 40a ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Środki z opłat elektronicznych są przekazywane na rachunek Krajowego
Funduszu Drogowego.”.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

















03/26rch
UZASADNIENIE

Projekt ustawy przewiduje zmianę przepisów ustawy z dnia 27 października 1994 r.
o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2012 r.
poz. 931 i 951) oraz ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U.
z 2013 r. poz. 260). Zasadniczym celem projektu ustawy jest wprowadzenie możliwości
restrukturyzacji długu Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) w postaci m.in. emisji
obligacji na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Ponadto w projekcie ustawy
proponuje się wprowadzenie kilku pozostałych zmian.
W art. 1 w pkt 1 i 3 projektu proponuje się zmiany dotyczące przepisów określających
cele, na jakie KFD gromadzi środki finansowe oraz wskazujących przeznaczenie
środków pochodzących z KFD. Aktualnie obowiązujący przepis art. 39a pkt 1a ustawy
o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym zawiera ogólne
odesłanie do finansowania systemu elektronicznego poboru opłat elektronicznych,
o którym mowa w art. 13i ustawy o drogach publicznych. Proponowana zmiana ww.
przepisu ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
wskazuje, iż KFD gromadzić będzie środki finansowe na przygotowanie, wdrożenie,
budowę lub eksploatację systemów poboru opłat za:
− przejazdy po drogach krajowych pojazdów samochodowych, w rozumieniu art. 2
pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, za które uważa
się także zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego oraz przyczepy
lub naczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym autobusów
niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej (art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy
o drogach publicznych),
− przejazd autostradą (art. 37a ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym
Funduszu Drogowym).
Przy czym finansowanie systemów ww. opłat obejmować będzie zarówno
przygotowanie, wdrożenie, budowę lub eksploatację elektronicznego systemu poboru
tych opłat, jak i tzw. systemu manualnego. Jest to zasadne, gdyż wszystkie ww. opłaty
są pobierane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, drogową
spółkę specjalnego przeznaczenia lub wykonawcę, z którym spółka ta zawarła umowę
na eksploatację drogi i wpływają na podstawie przepisów ustawy o autostradach
płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (art. 39b) do KFD.
Natomiast proponowana zmiana art. 39f ust. 1 pkt 5 ustawy o autostradach płatnych
oraz o Krajowym Funduszu Drogowym polega na wskazaniu, iż środki KFD mogą być
przeznaczone na przygotowanie, wdrożenie, budowę lub eksploatację systemów poboru
opłat, o których mowa w ustawie o drogach publicznych oraz opłat za przejazd
autostradą, pobieranych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad,
drogową spółkę specjalnego przeznaczenia lub wykonawcę, z którym spółka ta zawarła
umowę na eksploatację drogi. Natomiast finansowanie systemu poboru opłat
pobieranych przez spółki, z którymi Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad
albo drogowa spółka specjalnego przeznaczenia zawarli umowę o budowę
i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady odbywa się na zasadach
określonych w umowie na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów.
W art. 1 pkt 2 projektu ustawy zaproponowano modyfikację przepisu art. 39d ustawy
o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, która ma na celu
wprowadzenie możliwości spłacania zaciągniętych zobowiązań z tytułu pożyczek
i kredytów na rzecz KFD poprzez równoczesne zaciągnięcie nowych kredytów
i pożyczek przez Bank Gospodarstwa Krajowego. W najbliższych latach konieczna
będzie spłata zadłużenia KFD zaciągniętego poprzez emisję obligacji przez Bank
Gospodarstwa Krajowego. Z uwagi na fakt, iż obecnie, jak też w perspektywie kilku lat,
nie jest możliwe spłacenie z bieżących środków dotychczas zaciągniętych pożyczek
i kredytów, konieczne staje się wprowadzenie dodatkowej możliwości spłacenia
istniejącego zadłużenia KFD. Należy jednocześnie wyjaśnić, iż spłata zobowiązań
z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych obligacji obejmuje
spłatę tych kredytów i pożyczek wraz z kosztami ich obsługi oraz odsetkami. Projekt
ustawy przewiduje zatem, iż Bank Gospodarstwa Krajowego ma możliwość spłaty
zaciągniętych zobowiązań z tytułu pożyczek i kredytów oraz emisji obligacji na rzecz
KFD poprzez zaciągnięcie nowych zobowiązań. Obecnie Bank Gospodarstwa
Krajowego, który zarządza KFD, jest uprawniony do zaciągania kredytów, pożyczek
lub emisji obligacji w kraju i za granicą na rzecz KFD i z przeznaczeniem na
finansowanie inwestycji realizowanych w
ramach programów wieloletnich
ustanawianych przez Radę Ministrów zgodnie z przepisami o finansach publicznych
oraz inwestycji realizowanych ze środków m.in. pochodzących z budżetu Unii
Europejskiej, a także zadań wynikających z planu finansowego KFD. Proponowane
nowe brzmienie przepisu art. 39d ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym
2

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: