eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o drogach publicznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o drogach publicznych

projekt dotyczy m.in.: wprowadzenia możliwości restrukturyzacji długu Krajowego Funduszu Drogowego w postaci m.in. emisji obligacji na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań; zmian przepisów określających cele na jakie KFD gromadzi środki finansowe

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1248
  • Data wpłynięcia: 2013-03-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o drogach publicznych
  • data uchwalenia: 2013-05-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 843

1248

Funduszu Drogowym ustanowi prawo Banku Gospodarstwa Krajowego do zaciągania
kredytów, pożyczek lub emisji papierów dłużnych na spłatę wcześniej zaciągniętych
zobowiązań dłużnych przy jednoczesnej możliwości uzyskiwania poręczeń i gwarancji
Skarbu Państwa, co w skuteczny sposób ułatwiać będzie sukcesywne spłaty tego
rodzaju zobowiązań KFD. Należy mieć także na uwadze, iż sygnatariuszem planu
finansowego jest Minister Finansów, który ma bezpośredni wpływ na strategie
planowania zadłużenia, w związku z powyższym niebezpieczeństwo nadmiernego
zadłużenia KFD jest niemożliwe. Jednocześnie dopuszczalność rolowania długu
w aktualnej sytuacji KFD w kontekście zadań inwestycyjnych nim objętych, a także
aktualnej trudnej sytuacji rynkowej ma fundamentalne znaczenie dla polepszenia
struktury zadłużenia oraz absorpcji środków unijnych. Potrzeba wprowadzenia
powyższego przepisu wynika ze skumulowania spłaty zaciągniętych zobowiązań
w trzech latach, a mianowicie w roku 2014, 2018 i 2022. Wieloletnie projekcje
finansowe KFD wykazują możliwość obsługi zadłużenia w perspektywie wieloletniej,
jednakże do tej obsługi konieczne jest wprowadzenie przepisów umożliwiających
restrukturyzację tego zadłużenia.
W art. 2 proponuje się zmianę w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach
publicznych, polegającą na nadaniu nowego brzmienia w art. 40a ust. 4, zgodnie
z którym środki z opłat elektronicznych gromadzone na wyodrębnionym rachunku
bankowym Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad będą przekazywane na
rachunek KFD bez określania przeznaczenia tych środków. Zmiany te pozwolą na
efektywniejsze wykorzystanie gromadzonych środków zgodnie z bieżącymi potrzebami
i znacznie poprawią płynność finansową KFD. Projektowany przepis umożliwi
przeznaczenie środków zgodnie z bieżącymi potrzebami KFD. Należy zauważyć, iż
obecnie obowiązujący przepis art. 40a ust. 3 ustawy o drogach publicznych jest
niespójny z ustawą o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym,
która wśród celów, na jakie przeznaczane mogą być środki z KFD, nie wskazuje
utrzymania dróg krajowych. Zgodnie zaś z przepisami ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r.
o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz. U. Nr 267, poz. 2251,
z późn. zm.) wydatki związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem,
ochroną i zarządzaniem infrastrukturą transportu lądowego, finansowaną lub
dofinansowaną przez ministra właściwego do spraw transportu ustala się w ustawie
budżetowej. W praktyce to środki z budżetu państwa są przeznaczane na utrzymanie
3

dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Finansowanie zaś z KFD pozostałych
celów wskazanych w art. 40a ust. 4 ustawy o drogach publicznych, tzn. budowa dróg
krajowych oraz wynagrodzenie dla operatora, wynika wprost z art. 39f ust. 1 pkt 1
i ust. 5 ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym.
Przyjęcie przepisu w proponowanym brzmieniu poprawi płynność KFD. W skrajnych
przypadkach przyczyni się nawet do braku konieczności zaciągania długu na poczet
sfinansowania innych potrzeb niż budowa i przebudowa dróg krajowych.
W art. 3 projektu zaproponowano, aby ustawa wchodziła w życie po 14 dniach od dnia
ogłoszenia.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
w związku z tym nie podlega notyfikacji.
Przedmiotowy projekt, stosownie do § 11a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn.
zm.), został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji. Żaden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem ustawy
w trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
Rozwiązania zawarte w projekcie są zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy jest umieszczony w Wykazie Prac Rady Ministrów.


4

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt ustawy oddziałuje na:
– Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad,
– Bank Gospodarstwa Krajowego,
– ministrów właściwych do spraw: finansów publicznych i transportu.

2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy w ramach konsultacji społecznych został przesłany do
następujących organizacji:
1) Stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy,
2) Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP,
3) Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa,
4) Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa,
5) Banku Gospodarstwa Krajowego.
W ramach przeprowadzonych konsultacji społecznych uwagi do projektu ustawy
zgłosił jedynie Bank Gospodarstwa Krajowego. Mając na względzie wątpliwości
zgłoszone przez Bank Gospodarstwa Krajowego w zakresie brzmienia pkt 2
w art. 39d ust. 1 projektu, zmieniono jego brzmienie. Ponadto w odpowiedzi do
BGK wyjaśniono, iż nie jest konieczne wskazywanie, w projektowanej zmianie, iż
przepis dotyczy zobowiązań Banku Gospodarstwa Krajowego, gdyż
dotychczasowy zapis jest wystarczająco precyzyjny. Jednocześnie uzupełniono
uzasadnienie o informacje, iż spłata zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów
i pożyczek oraz wyemitowanych obligacji obejmuje spłatę tych kredytów
i pożyczek wraz z kosztami ich obsługi oraz odsetkami.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Nie przewiduje się wpływu projektowanej ustawy na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego, ze względu na fakt, iż jej wejście w życie nie
będzie się wiązało z dodatkowymi kosztami dla budżetu państwa. Możliwości
5

Krajowego Funduszu Drogowego w zakresie obsługi obecnego zadłużenia obrazuje
poniższa wieloletnia projekcja przepływów Krajowego Funduszu Drogowego.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Nie przewiduje się wpływu projektowanej ustawy na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Nie przewiduje się wpływu projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny.

















03/27rch
6

strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: