eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Księstwem Andory o wymianie informacji w sprawach podatkowych, podpisanej w Andorra la Vella dnia 15 czerwca 2012 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Księstwem Andory o wymianie informacji w sprawach podatkowych, podpisanej w Andorra la Vella dnia 15 czerwca 2012 r.

projekt dotyczy ratyfikacji umowy, która stanie się częścią funkcjonujących już w Polsce mechanizmów wymiany informacji podatkowych; po jej wejściu w życie rozszerzeniu ulegnie zakres terytorialny jurysdykcji, z którymi Polska prowadzi efektywną wymianę informacji podatkowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1245
  • Data wpłynięcia: 2013-03-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Księstwem Andory o wymianie informacji w sprawach podatkowych, podpisanej w Andorra la Vella dnia 15 czerwca 2012 r.
  • data uchwalenia: 2013-05-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 828

1245


Druk nr 1245


Warszawa, 29 marca 2013 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-20-13



Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej


Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

-
o ratyfikacji Umowy między
Rzecząpospolitą Polską a Księstwem
Andory o wymianie informacji


w sprawach podatkowych, podpisanej
w Andorra la Vella dnia 15 czerwca
2012 r.


W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni Minister Spraw
Zagranicznych oraz Minister Finansów.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt
W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 15 czerwca 2012 r. została podpisana w Andorra la Vella Umowa między
Rzecząpospolitą Polską a Księstwem Andory o wymianie informacji w sprawach
podatkowych, w następującym brzmieniu:
Po zaznajomieniu się z powyższą Umową, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
oświadczam, że:
 została ona uznana za słuszną, zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej
zawartych,
 jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona,
 będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej
Polskiej.
Dano w Warszawie, dnia







PREZYDENT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ



PREZES RADY MINISTRÓW






03/48rch
Projekt
U S T A W A
z dnia
o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Księstwem Andory o wymianie
informacji w sprawach podatkowych, podpisanej w Andorra la Vella
dnia 15 czerwca 2012 r.
Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Księstwem Andory o wymianie
informacji w sprawach podatkowych, podpisanej w Andorra la Vella dnia 15 czerwca 2012 r.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.




































03/47rch


UZASADNIENIE


I.
Potrzeba i cel zawarcia Umowy

Do końca lat dziewięćdziesiątych międzynarodowa wymiana informacji
przebiegała zasadniczo na podstawie dwustronnych umów o unikaniu podwójnego
opodatkowania. Na podstawie artykułu 26 Modelowej Konwencji Podatkowej
OECD i ONZ właściwe organy podatkowe Umawiających się Państw mogły
wymieniać informacje konieczne do poprawnego stosowania umowy podatkowej
lub ustawodawstwa wewnętrznego Umawiających się Państw. Do 1999 r. wymiana
była ograniczona jedynie do podatków objętych Konwencją. Następnie artykuł 26
ustęp 1 został rozszerzony na podatki „bez względu na ich rodzaj i nazwę
nakładanych przez Umawiające się Państwa lub ich jednostki terytorialne albo
organy lokalne ...”. System ten zawierał pewne ograniczenia, do których zalicza się
bez wątpienia fakt, iż obejmuje on wyłącznie państwa związane ze sobą siecią
umów podatkowych i nie dotyczy krajów (głównie rajów podatkowych), które nie
zawarły takich umów.
W 1996 r. OECD podjęła działania na rzecz wypracowania środków
ograniczających zakłócenia wywołane przez szkodliwą konkurencję podatkową
o
negatywnych skutkach dla decyzji inwestycyjnych i finansowych,
a
w
konsekwencji dla krajowych podstaw opodatkowania. Działania te
doprowadziły do opracowania w 1998 r. raportu, który ustalił trzy grupy krajów:
1) państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się do wyeliminowania
istniejących szkodliwych praktyk podatkowych,
2) raje podatkowe wymienione przez OECD, wobec których mogą być podjęte
środki obronne (za definicję „raju podatkowego” podano brak podatków albo
jedynie podatki nominalne oraz inne kluczowe czynniki, tj. brak skutecznej
wymiany informacji, brak przejrzystości przepisów, brak faktycznej
działalności),
3) państwa nieczłonkowskie, z którymi będzie podjęty dialog w celu zbliżenia ich
do projektu.



Kolejne działania podjęte przez OECD doprowadziły do powstania listy krajów
uznanych za raje podatkowe. Lista ta została sporządzona po wzajemnej wymianie
opinii i po przyznaniu danym terytoriom możliwości podjęcia zobowiązania wobec
OECD do zaniechania praktyk podatkowych określonych jako szkodliwe.
Akceptując powyższe warunki, obszary te musiały zobowiązać się do
wprowadzenia przejrzystości przepisów i skutecznej wymiany informacji.
W kwietniu 2002 r. został zredagowany, przy pełnej współpracy terytoriów, które
zobowiązały się do współpracy z OECD, ostateczny tekst modelowej umowy
stanowiącej wzorzec OECD dla skutecznej wymiany informacji, która ma na celu
wzmocnienie międzynarodowej współpracy w celu ograniczenia unikania
opodatkowania i tym samym ograniczenia skali nadużyć podatkowych.
W kwietniu 2009 r. OECD opublikowało 3 listy krajów: „białą”, do której
zaliczono państwa przestrzegające zasad współpracy podatkowej, „szarą”
obejmującą kraje i
regiony, które zobowiązały się do przestrzegania
międzynarodowych norm w dziedzinie wymiany informacji, ale ich jeszcze w pełni
nie zrealizowały oraz „czarną” obejmującą państwa odmawiające współpracy
w dziedzinie fiskalnej. Wymienione wyżej listy są na bieżąco aktualizowane.
Ze względu na stosowane rozwiązania podatkowe OECD umieściła Andorę na tzw.
szarej liście krajów, które nie stosują międzynarodowo uzgodnionych standardów
w zakresie opodatkowania. Jednakże Andora zwiększyła aktywność w zakresie
zawierania umów dotyczących wymiany informacji w sprawach podatkowych.
Zgodnie z raportem OECD w sprawie postępów w implementacji standardów
dotyczących wymiany informacji podatkowej z października 2010 r., Andora
została usunięta z powyższej szarej listy i wpisana na tzw. białą listę krajów, które
wdrożyły międzynarodowo uzgodnione standardy w zakresie opodatkowania.
Polska nie zawarła dotychczas z Andorą umowy o wymianie informacji
w sprawach podatkowych. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia
16 maja 2005 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą
konkurencję podatkową dla celów podatku dochodowego od osób prawnych
(Dz. U. Nr 94, poz. 791), Andora znajduje się na liście krajów oraz terytoriów
stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.
2

strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: