Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
projekt dotyczy m.in. zmniejszenia wkładu własnego gminy z 50% do 20% kosztów realizacji zadania przy ubieganiu się o środki finansowe z budżetu państwa na utworzenie i funkcjonowanie instytucji opieki; poszerzenia katalogu podmiotów mogących zatrudniać dziennych opiekunów; możliwości organizowania przez instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej ze szkołami i innymi placówkami oświaty; umożliwienia zatrudnienia niani, za którą opłacane są składki na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne ze środków budżetu państwa, przez osoby prowadzące działalność rolniczą
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1075
- Data wpłynięcia: 2013-01-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-05-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 747
1075
wniosku.
Ad 9.
Zmiana art. 60 ust. 1 wskazuje na możliwość otrzymywania dofinansowania w postaci
dotacji celowej z budżetu gminy na każde dziecko pozostające pod opieką dziennego
opiekuna. Obecnie takie dofinansowanie mogły otrzymywać podmioty prowadzące
żłobki lub kluby dziecięce. Ponieważ dzienny opiekun jest miniformą żłobka,
niezasadne byłoby, gdyby miejsca opieki stworzone w takiej formie pozbawione były
możliwości ich dotowania.
Natomiast zmiana art. 60 ust. 2 prowadzi nie tylko do ustalenia przez radę gminy
w drodze uchwały wysokości i zasad ustalania dotacji celowej, ale także formy
rozliczenia, zgodnie z którą podmioty otrzymujące dotację celową będą ją rozliczały.
Obecnie przepis art. 60 ust. 2 jest niejednakowo przez wszystkich zainteresowanych
interpretowany. Niektórzy realizatorzy ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3
uważają, że do rozliczenia dotacji konieczne jest stosowanie wzorów z ustawy
o pożytku publicznym i o wolontariacie. Zmiana niniejsza ma za zadanie uproszczenie
wszystkich procedur związanych z rozliczeniem otrzymanych dotacji.
Ad 10.
Zmiana art. 75 ust. 2 prowadzi do skrócenia okresu, przez jaki podmioty prowadzące
działalność gospodarczą polegającą na sprawowaniu opieki nad dziećmi mogą ją nadal
prowadzić bez konieczności uzyskania wpisu do rejestru żłobków lub klubów
dziecięcych. Ze względu na jakość sprawowanej opieki i bezpieczeństwo dzieci
przebywających w instytucjach opieki nad małymi dziećmi zmiana niniejsza wydaje się
zasadna.
Wprowadzenie tej zmiany postulował Rzecznik Praw Dziecka.
Pozostałe zaproponowane zmiany mają charakter porządkujący. Należy do nich między
innymi zmiana art. 5 ustawy, który zgodnie z ustawą z dnia 4 września 1997 r.
o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 65, poz. 437, z późn. zm.)
wskazuje ministra właściwego do spraw rodziny jako kierującego działem rodzina.
Także porządkowy charakter ma zaproponowane uchylenie art. 29 ustawy. W obecnym
stanie wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest zobligowany do przeprowadzenia
7
wizytacji lokalu, w którym będzie sprawowana opieka nad dziećmi, przed wpisaniem
instytucji opieki do rejestru żłobków lub klubów dziecięcych. W art. 29 moment
wizytacji został określony po tym, jak odpowiednie służby, tzn. komendant powiatowy
(miejski) Państwowej Straży Pożarnej oraz właściwy państwowy inspektor sanitarny,
wydadzą pozytywne opinie o spełnianiu warunków lokalowych i sanitarnych. W tym
brzmieniu art. 29 powodował generowanie zbędnych kosztów dla samorządów.
W związku z powyższym proponuje się uchylenie art. 29 ustawy.
Także zaproponowana zmiana w postaci dodania w art. 58 ust. 3 ma charakter
porządkujący. Chodzi o to, aby nie było wątpliwości, że opłaty, które wnoszą rodzice za
pobyt swoich dzieci u dziennego opiekuna, ustala podmiot zatrudniający dziennego
opiekuna.
Projektowana ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Problematyka regulowana przez projekt ustawy jest zgodna z przepisami prawa Unii
Europejskiej.
Notyfikacja
Projekt ustawy nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
dotyczących notyfikacji norm i aktów prawnych.
Działalność lobbingowa
Projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Pracy i Polityki Społecznej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.),
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie
z § 11a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy
Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.). W tym trybie została zgłoszona
jedna uwaga przez Stowarzyszenie Rodziców TU. Uwaga dotyczyła dodatkowego
zatrudnienia w żłobku nauczycieli, którzy mieliby prowadzić zajęcia edukacyjne.
Uwaga nie została uwzględniona z powodu generowania dodatkowych kosztów
funkcjonowania żłobka.
8
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Projektowana ustawa będzie oddziaływać na gminy oraz podmioty prowadzące żłobek
lub klub dziecięcy, podmioty zatrudniające dziennego opiekuna, a także na rodziców,
opiekunów prawnych, rodziców zastępczych, osoby prowadzące rodzinne domy
dziecka oraz ich dzieci mające zostać objęte opieką w żłobku, klubie dziecięcym albo
przez dziennego opiekuna oraz na rodziców zatrudniających nianie.
Przeprowadzone konsultacje
Projekt został poddany konsultacjom międzyresortowym, konsultacjom z Komisją
Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych,
a także z następującymi partnerami społecznymi:
1) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
2) NSZZ „Solidarność”,
3) Forum Związków Zawodowych,
4) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej,
5) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
6) Związkiem Rzemiosła Polskiego,
7) Business Centre Club – Związkiem Pracodawców,
8) Ogólnopolską Federacją Organizacji Pozarządowych.
Projekt ustawy był także przedmiotem konsultacji społecznych z Fundacją Jana Amosa
Komeńskiego.
Uwagi do projektowanej ustawy zgłosili: Ogólnopolskie Porozumienie Związków
Zawodowych, NSZZ „Solidarność”, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
„Lewiatan”, Porozumienie Zielonogórskie Federacja Związków Pracodawców Ochrony
Zdrowia. Wszystkie zgłoszone uwagi zostały poddane dokładnej analizie, w wyniku
której ich część została uwzględniona. Biorąc pod uwagę cel projektowanej regulacji,
niektóre ze zgłoszonych uwag nie mogły zostać uwzględnione.
9
Projekt ustawy został uzgodniony z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Zwiększenie możliwości przyznania wyższej dotacji z budżetu państwa (80%) nie
będzie wywierać wpływu na sektor finansów publicznych, bowiem środki przeznaczone
na dotacje celowe na tworzenie i funkcjonowanie instytucji opieki dla dzieci w wieku
do lat 3 nie ulegną zwiększeniu. W budżecie państwa na rok 2013 w cz. 83 – Rezerwy
celowe, poz. 58 – rodki na realizację zadań wynikających z ustawy o opiece nad
dziećmi w wieku do lat 3 zaplanowano 101 mln zł, w tym 90 mln zł na tworzenie
i funkcjonowanie miejsc w żłobkach, klubach dziecięcych i u dziennych opiekunów.
Przyjęte założenia do poniższych obliczeń zakładają możliwość wydatkowania środków
do ww. wysokości, tj. do 90 mln zł.
Szacuje się, że umożliwienie otrzymywania dotacji na tworzenie i utrzymanie miejsc
w instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, innych niż prowadzone przez
gminy, spowoduje w 2013 r. wzrost liczby miejsc o ok. 5 tys. Wydatki na ten cel
wyniosą ok. 35 mln zł (wydatki budżetu państwa). W ramach tych wydatków 13 mln zł
jest skutkiem zwiększenia wysokości dotacji z 50% do 80%.
Ponadto szacuje się, że wydatki związane z tworzeniem i utrzymaniem miejsc
w instytucjach publicznych wyniosą 55 mln zł (wydatki budżetu państwa). W ramach
tych wydatków 21 mln zł jest skutkiem zwiększenia wysokości dotacji z 50% do 80%.
Natomiast stworzenie możliwości zorganizowania przez gminy wspólnej obsługi
administracyjnej, finansowej i organizacyjnej instytucji opieki nad dziećmi w wieku do
lat 3 ze szkołami i innymi placówkami oświatowymi będzie miało pozytywny wpływ na
budżety samorządów, jednakże na chwilę obecną niemożliwe jest oszacowanie skutków
finansowych.
Zmiana w art. 51 ustawy umożliwiająca zatrudnienie niani, za którą opłacane są składki
na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne ze środków budżetu państwa,
przez osoby prowadzące działalność rolniczą skutkować będzie wyższymi wydatkami.
Jak wynika z danych ZUS, na dzień 17 września 2012 r. zgłoszonych do ubezpieczenia
było 8,2 tys. niań. Biorąc pod uwagę udział ubezpieczonych w KRUS do
10
ubezpieczonych w ZUS, szacuje się, że liczba niań wzrośnie do 9,8 tys. Ponadto należy
zauważyć, że wzrost liczby zatrudnionych niań nie spowoduje zwiększenia środków
finansowych przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa w cz. 73 – Zakład
Ubezpieczeń Społecznych oraz cz. 83 – Rezerwy celowe, poz. 58 – rodki na realizację
zadań wynikających z ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.
Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionalny
Zaproponowane w projekcie ustawy rozwiązania dotyczące między innymi
umożliwienia otrzymywania dotacji przez podmioty niepubliczne oraz ułatwienia
tworzenia instytucji opieki zwiększą możliwość i tempo tworzenia nowych miejsc
opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Rozwiązania te przyczynią się do powstawania
nowych miejsc pracy, a także umożliwią powroty na rynek pracy rodziców małych
dzieci. Z tego względu projektowana ustawa będzie miała pozytywny wpływ na rynek
pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionalny.
11
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1075 › Pobierz plik