Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Układu o Stabilizacji i Stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Czarnogóry, z drugiej strony, sporządzonego w Luksemburgu dnia 15 października 2007 r.
- wyrażenie przez Sejm zgody na dokonanie przez Prezydenta RP ratyfikacji ww. dokumentu;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 905
- Data wpłynięcia: 2008-08-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ratyfikacji Układu o Stabilizacji i Stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Czarnogóry, z drugiej strony, sporządzonego w Luksemburgu dnia 15 października 2007 r.
- data uchwalenia: 2008-10-03
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 196, poz. 1213
905
Postanowienia Umowy przejściowej obejmują pewne zagadnienia
Układu, a w ich zakresie wyłączne kompetencje posiada Wspólnota
Europejska.
3. Skutki zawarcia Układu
1) Skutki prawne
Rzeczpospolita Polska stanie się stroną Układu o Stabilizacji
i Stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami
członkowskimi, z jednej strony, a Czarnogórą z drugiej strony. Wejście
w życie układu nie spowoduje konieczności zmiany polskiego
ustawodawstwa.
2) Skutki społeczne, gospodarcze i finansowe
Wejście w życie Układu nie wywoła bezpośrednich skutków
społecznych. W Układzie o Stabilizacji i Stowarzyszeniu między
Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi a Czarnogórą,
w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, zawarte
są postanowienia, zamieszczane we wszystkich tego rodzaju umowach
stowarzyszeniowych UE. Pośrednim skutkiem społecznym będzie
ograniczenie zagrożenia przestępczością w zakresie prawa celnego.
Między Rzecząpospolitą Polską a Czarnogórą, w zakresie
zabezpieczenia społecznego, jest realizowana Umowa między Rządem
Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Federacyjnej Ludowej
Republiki Jugosławii o ubezpieczeniu społecznym, podpisana dnia
16 stycznia 1958 r., którą państwa powstałe po rozpadzie Jugosławii
przejęły do tymczasowego stosowania. Umowa ta zawiera
postanowienia, które wypełniają warunki wymienione w artykule 51
Układu, jako konieczne do koordynowania systemów zabezpieczenia
społecznego. Zatem, zgodnie z postanowieniami tego artykułu, Decyzja
Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia nie powinna wpłynąć na jakiekolwiek
prawa lub postanowienia wynikające z realizowanej przez
Rzeczpospolitą Polską i Czarnogórę Umowy.
8
Nie przewiduje się negatywnych skutków gospodarczych Układu dla
Rzeczypospolitej Polskiej. Rzeczpospolita Polska popiera zawarcie
Układu ze względu na wzrastające w ostatnim okresie obroty handlowe
z Czarnogórą oraz zainteresowanie polskich podmiotów dalszym
powiększaniem tej wymiany. Układ ustali m.in. warunki handlu na
zasadzie dwustronnej umowy zawierającej obopólne koncesje
w dostępie stron do rynków towarowych.
Przyjęcie Układu będzie pomocne we współpracy z sygnatariuszami
Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Energetyczną Europy Południowo-
-Wschodniej, m.in. Czarnogórą oraz może przyczynić się do zapewnienia
realizacji celów Wspólnej Polityki Energetycznej oraz zapewnienia
bezpieczeństwa energetycznego w Unii Europejskiej. Przyjęcie Układu
będzie pomocne w wyeliminowaniu obrotu towarowego, dokonywanego
z naruszeniem przepisów prawa celnego, co korzystnie wpłynie na
rozwój gospodarki.
Unia Europejska, już w ramach autonomicznych środków handlowych
dla Bałkanów Zachodnich, jednostronnie zliberalizowała dostęp
do swojego rynku na praktycznie wszystkie towary rolno-spożywcze
pochodzące z Czarnogóry. Natomiast Czarnogóra w ramach Układu
udzieli Unii Europejskiej koncesji na towary rolne, rolne przetworzone,
które dotąd nie były objęte przez Czarnogórę preferencjami celnymi.
Wejście w życie Układu jest zatem korzystne dla producentów
(eksporterów) z Unii Europejskiej, w tym z Rzeczypospolitej Polskiej.
Polski eksport do Czarnogóry towarów rolno-spożywczych w 2005 r.
wyniósł 992,5 tys. euro, a w 2006 r. wyniósł 913,9 tys. euro (importu
towarów rolno-spożywczych z Czarnogóry do Rzeczypospolitej Polskiej
w latach 2005 i 2006 nie odnotowano).
Wejście w życie Układu nie spowoduje dodatkowego obciążenia budżetu
państwa.
4. Tryb związania się Układem przez Rzeczpospolitą Polską
Przyjęcie rozwiązań zawartych w Układzie przez Wspólnoty Europejskie
nastąpiło w drodze wyrażenia przez Radę UE zgody na zatwierdzenie
9
Układu, zgodnie z art. 310 w związku z art. 300 ust. 2 i ust. 3 Traktatu
ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Ze względu na mieszany charakter Układu, wynikający z zakresu
kompetencji Wspólnot określonego w traktatach ustanawiających Wspólnotę
Europejską oraz Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (stronami będą
zarówno Wspólnoty, jak i ich państwa członkowskie), wejście w życie Układu
wymaga przeprowadzenia odpowiedniej procedury wyrażenia zgody na
związanie również w państwach członkowskich. Układ, ustanawiając
stowarzyszenie Czarnogóry ze Wspólnotami Europejskimi i ich państwami
członkowskimi, w tym z Rzecząpospolitą Polską, powołuje mechanizm
współpracy politycznej i handlowej między stronami. Mechanizm ten
charakteryzuje się wzajemnością praw i obowiązków oraz wspólnymi
działaniami realizowanymi przez powołane w tym celu organy według
określonych procedur. Układ, dotyczący współpracy politycznej, i –
w szerszym
kontekście – uczestnictwa Rzeczypospolitej Polskiej
w organizacji międzynarodowej, podlega w związku z tym ratyfikacji za
uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 1 i 3
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
7-38-dg
10
UKŁAD O STABILIZACJI I STOWARZYSZENIU
MI DZY WSPÓLNOTAMI EUROPEJSKIMI
I ICH PA STWAMI CZŁONKOWSKIMI, Z JEDNEJ STRONY,
A REPUBLIK CZARNOGÓRY, Z DRUGIEJ STRONY
CE/MTN/pl 1
KRÓLESTWO BELGII,
REPUBLIKA BUŁGARII,
REPUBLIKA CZESKA,
KRÓLESTWO DANII,
REPUBLIKA FEDERALNA NIEMIEC,
REPUBLIKA ESTO SKA,
IRLANDIA,
REPUBLIKA GRECKA,
KRÓLESTWO HISZPANII,
REPUBLIKA FRANCUSKA,
REPUBLIKA WŁOSKA,
CE/MTN/pl 2
Układu, a w ich zakresie wyłączne kompetencje posiada Wspólnota
Europejska.
3. Skutki zawarcia Układu
1) Skutki prawne
Rzeczpospolita Polska stanie się stroną Układu o Stabilizacji
i Stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami
członkowskimi, z jednej strony, a Czarnogórą z drugiej strony. Wejście
w życie układu nie spowoduje konieczności zmiany polskiego
ustawodawstwa.
2) Skutki społeczne, gospodarcze i finansowe
Wejście w życie Układu nie wywoła bezpośrednich skutków
społecznych. W Układzie o Stabilizacji i Stowarzyszeniu między
Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi a Czarnogórą,
w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, zawarte
są postanowienia, zamieszczane we wszystkich tego rodzaju umowach
stowarzyszeniowych UE. Pośrednim skutkiem społecznym będzie
ograniczenie zagrożenia przestępczością w zakresie prawa celnego.
Między Rzecząpospolitą Polską a Czarnogórą, w zakresie
zabezpieczenia społecznego, jest realizowana Umowa między Rządem
Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Federacyjnej Ludowej
Republiki Jugosławii o ubezpieczeniu społecznym, podpisana dnia
16 stycznia 1958 r., którą państwa powstałe po rozpadzie Jugosławii
przejęły do tymczasowego stosowania. Umowa ta zawiera
postanowienia, które wypełniają warunki wymienione w artykule 51
Układu, jako konieczne do koordynowania systemów zabezpieczenia
społecznego. Zatem, zgodnie z postanowieniami tego artykułu, Decyzja
Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia nie powinna wpłynąć na jakiekolwiek
prawa lub postanowienia wynikające z realizowanej przez
Rzeczpospolitą Polską i Czarnogórę Umowy.
8
Nie przewiduje się negatywnych skutków gospodarczych Układu dla
Rzeczypospolitej Polskiej. Rzeczpospolita Polska popiera zawarcie
Układu ze względu na wzrastające w ostatnim okresie obroty handlowe
z Czarnogórą oraz zainteresowanie polskich podmiotów dalszym
powiększaniem tej wymiany. Układ ustali m.in. warunki handlu na
zasadzie dwustronnej umowy zawierającej obopólne koncesje
w dostępie stron do rynków towarowych.
Przyjęcie Układu będzie pomocne we współpracy z sygnatariuszami
Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Energetyczną Europy Południowo-
-Wschodniej, m.in. Czarnogórą oraz może przyczynić się do zapewnienia
realizacji celów Wspólnej Polityki Energetycznej oraz zapewnienia
bezpieczeństwa energetycznego w Unii Europejskiej. Przyjęcie Układu
będzie pomocne w wyeliminowaniu obrotu towarowego, dokonywanego
z naruszeniem przepisów prawa celnego, co korzystnie wpłynie na
rozwój gospodarki.
Unia Europejska, już w ramach autonomicznych środków handlowych
dla Bałkanów Zachodnich, jednostronnie zliberalizowała dostęp
do swojego rynku na praktycznie wszystkie towary rolno-spożywcze
pochodzące z Czarnogóry. Natomiast Czarnogóra w ramach Układu
udzieli Unii Europejskiej koncesji na towary rolne, rolne przetworzone,
które dotąd nie były objęte przez Czarnogórę preferencjami celnymi.
Wejście w życie Układu jest zatem korzystne dla producentów
(eksporterów) z Unii Europejskiej, w tym z Rzeczypospolitej Polskiej.
Polski eksport do Czarnogóry towarów rolno-spożywczych w 2005 r.
wyniósł 992,5 tys. euro, a w 2006 r. wyniósł 913,9 tys. euro (importu
towarów rolno-spożywczych z Czarnogóry do Rzeczypospolitej Polskiej
w latach 2005 i 2006 nie odnotowano).
Wejście w życie Układu nie spowoduje dodatkowego obciążenia budżetu
państwa.
4. Tryb związania się Układem przez Rzeczpospolitą Polską
Przyjęcie rozwiązań zawartych w Układzie przez Wspólnoty Europejskie
nastąpiło w drodze wyrażenia przez Radę UE zgody na zatwierdzenie
9
Układu, zgodnie z art. 310 w związku z art. 300 ust. 2 i ust. 3 Traktatu
ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Ze względu na mieszany charakter Układu, wynikający z zakresu
kompetencji Wspólnot określonego w traktatach ustanawiających Wspólnotę
Europejską oraz Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (stronami będą
zarówno Wspólnoty, jak i ich państwa członkowskie), wejście w życie Układu
wymaga przeprowadzenia odpowiedniej procedury wyrażenia zgody na
związanie również w państwach członkowskich. Układ, ustanawiając
stowarzyszenie Czarnogóry ze Wspólnotami Europejskimi i ich państwami
członkowskimi, w tym z Rzecząpospolitą Polską, powołuje mechanizm
współpracy politycznej i handlowej między stronami. Mechanizm ten
charakteryzuje się wzajemnością praw i obowiązków oraz wspólnymi
działaniami realizowanymi przez powołane w tym celu organy według
określonych procedur. Układ, dotyczący współpracy politycznej, i –
w szerszym
kontekście – uczestnictwa Rzeczypospolitej Polskiej
w organizacji międzynarodowej, podlega w związku z tym ratyfikacji za
uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 1 i 3
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
7-38-dg
10
UKŁAD O STABILIZACJI I STOWARZYSZENIU
MI DZY WSPÓLNOTAMI EUROPEJSKIMI
I ICH PA STWAMI CZŁONKOWSKIMI, Z JEDNEJ STRONY,
A REPUBLIK CZARNOGÓRY, Z DRUGIEJ STRONY
CE/MTN/pl 1
KRÓLESTWO BELGII,
REPUBLIKA BUŁGARII,
REPUBLIKA CZESKA,
KRÓLESTWO DANII,
REPUBLIKA FEDERALNA NIEMIEC,
REPUBLIKA ESTO SKA,
IRLANDIA,
REPUBLIKA GRECKA,
KRÓLESTWO HISZPANII,
REPUBLIKA FRANCUSKA,
REPUBLIKA WŁOSKA,
CE/MTN/pl 2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 905 › Pobierz plik