Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 64
- Data wpłynięcia: 2007-11-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316
64
10
wiących pożytki z papierów warto ciowych lub ich
równowarto ci oraz, w przypadku akcji – możli-
wo ć wydania przez wła ciciela tego papieru war-
to ciowego jego emitentowi wiążącej dyspozycji
co do sposobu głosowania na walnym zgroma-
dzeniu;”,
h) po pkt 39 dodaje się pkt 39a w brzmieniu:
„39a) spółce zarządzającej – rozumie się przez to
podmiot lub spółkę, o której mowa w art. 2 pkt 10
ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach in-
westycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn.
zm.));”,
i) dodaje
się pkt 42-48 w brzmieniu:
„42) ustawie
o
ostateczno ci rozrachunku – rozumie
się przez to ustawę z dnia 24 sierpnia 2001 r.
o ostateczno ci rozrachunku w systemach płat-
no ci i systemach rozrachunku papierów warto -
ciowych oraz zasadach nadzoru nad tymi syste-
mami (Dz. U. Nr 123, poz. 1351, z późn. zm.));
43)
systemie rozrachunku – rozumie się przez to sys-
tem, o którym mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o osta-
teczno ci rozrachunku;
44)
zleceniu rozrachunku – rozumie się przez to zle-
cenie, o którym mowa w art. 1 pkt 12 lit. b ustawy
o ostateczno ci rozrachunku;
45) przedsiębiorcy – rozumie się przez to przed-
siębiorcę, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy
z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalno ci
gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807, z późn.
zm.));
11
46) przedsiębiorcy zagranicznym – rozumie się przez
to przedsiębiorcę zagranicznego w rozumieniu
art. 5 pkt 3 ustawy wymienionej w pkt 45;
47) krótkiej
sprzedaży – rozumie się przez to zobo-
wiązanie się do zbycia papierów warto ciowych
mimo ich braku w chwili zaciągania tego zobo-
wiązania na rachunku papierów warto ciowych
zbywcy, jeżeli nie zostały spełnione warunki,
o których mowa w art. 7 ust. 5;
48)
towarze – rozumie się przez to towar, o którym
mowa w art. 2 pkt 1 rozporządzenia 1287/2006”;
3) w art. 4:
a) w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) domy maklerskie i banki prowadzące działalno ć
maklerską, banki powiernicze, zagraniczne firmy in-
westycyjne i zagraniczne osoby prawne prowadzące
działalno ć maklerską na terytorium Rzeczypospoli-
tej Polskiej w formie oddziału, Krajowy Depozyt,
spółkę, której Krajowy Depozyt przekazał wykony-
wanie czynno ci z zakresu zadań, o których mowa
w art. 48 ust. 1 pkt 1, oraz Narodowy Bank Polski
– jeżeli oznaczenie tych rachunków pozwala na
identyfikację osób, którym przysługują prawa z pa-
pierów warto ciowych;”,
b) w ust. 2 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„Od chwili zarejestrowania papierów warto ciowych, na
podstawie umowy, której przedmiotem jest rejestracja
tych papierów warto ciowych w depozycie papierów
warto ciowych, za rachunki papierów warto ciowych
uważa się również zapisy dotyczące tych papierów, do-
konywane w związku z ich subskrypcją lub sprzedażą
12
w obrocie pierwotnym lub w pierwszej ofercie publicznej,
przez:”,
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Ilekroć w ustawie jest mowa o rachunkach papierów
warto ciowych, rozumie się przez to również ra-
chunki, na których są zapisywane niebędące papie-
rami warto ciowymi instrumenty finansowe dopusz-
czone do obrotu zorganizowanego.”;
4) art. 5 otrzymuje brzmienie:
„Art. 5. 1. Papiery warto ciowe:
1) będące przedmiotem oferty publicznej,
2) będące przedmiotem obrotu na rynku regu-
lowanym,
3) będące przedmiotem obrotu w alternatyw-
nym systemie obrotu lub
4) emitowane przez Skarb Państwa lub Naro-
dowy Bank Polski
– nie mają formy dokumentu od chwili ich za-
rejestrowania na podstawie umowy, której
przedmiotem jest rejestracja tych papierów war-
to ciowych w depozycie papierów warto cio-
wych (dematerializacja).
2. Papiery
warto ciowe mogą nie mieć formy do-
kumentu również w przypadku, gdy przewidują
to odrębne przepisy dotyczące emisji tych pa-
pierów.
3. Papiery
warto ciowe:
13
1) będące przedmiotem oferty publicznej, któ-
re nie będą podlegać dopuszczeniu do ob-
rotu na rynku regulowanym, albo
2) wprowadzone
wyłącznie do alternatywnego
systemu obrotu
– mogą mieć formę dokumentu, jeżeli emitent
tak postanowi. W takim przypadku ust. 4 i 6 nie
stosuje się.
4. Emitent papierów warto ciowych, o których
mowa w ust. 1, jest zobowiązany, nie później
niż przed rozpoczęciem obrotu tymi papierami
warto ciowymi na rynku regulowanym lub
w alternatywnym systemie obrotu, do zawarcia
z Krajowym Depozytem umowy, której przed-
miotem jest rejestracja tych papierów warto-
ciowych w depozycie papierów warto ciowych.
5. Podmiot, na którego wniosek instrumenty finan-
sowe niebędące papierami warto ciowymi zo-
stały dopuszczone do obrotu na rynku regulo-
wanym, jest zobowiązany, nie później niż przed
rozpoczęciem obrotu tymi instrumentami na
rynku regulowanym, do zawarcia z Krajowym
Depozytem umowy, której przedmiotem jest re-
jestracja tych instrumentów w depozycie papie-
rów warto ciowych.
6. Jeżeli system rejestracji papierów warto -
ciowych emitowanych przez Skarb Państwa lub
opiewających na wynikające z nich zbywalne
prawa majątkowe będzie prowadzony przez
Narodowy Bank Polski, emitent będący Skar-
bem Państwa jest zobowiązany, nie później niż
przed rozpoczęciem obrotu tymi instrumentami
14
na rynku regulowanym lub w alternatywnym
systemie obrotu, do zawarcia z Narodowym
Bankiem Polskim umowy, której przedmiotem
jest rejestracja papierów warto ciowych w takim
systemie.
7. W przypadku papierów warto ciowych wyemito-
wanych poza terytorium Rzeczypospolitej Pol-
skiej, przedmiotem rejestracji może być ta
czę ć papierów warto ciowych, która stanowi
przedmiot oferty publicznej, lub które mają być
przedmiotem obrotu na rynku regulowanym al-
bo w alternatywnym systemie obrotu na teryto-
rium Rzeczypospolitej Polskiej.
8. Zawarcie przez spółkę niebędącą spółką pu-
bliczną umowy o rejestrację praw do akcji oraz
akcji w depozycie papierów warto ciowych wy-
maga upoważnienia zawartego w uchwale wal-
nego zgromadzenia tej spółki. Upoważnienie do
zawarcia umowy o rejestrację akcji w depozycie
papierów warto ciowych jest równoznaczne
z upoważnieniem do zawarcia umowy o reje-
strację w depozycie papierów warto ciowych
praw do akcji, z których wynika uprawnienie do
otrzymania tych akcji.
9. Zawarcie umowy o rejestrację akcji w de-
pozycie papierów warto ciowych jest równo-
znaczne z zawarciem umowy o rejestrację
w depozycie papierów warto ciowych praw po-
boru z tych akcji.
10. W przypadku przekazania przez Krajowy Depo-
zyt wykonywania czynno ci z zakresu zadań,
o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1, spółce