eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 64
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316

64

UZASADNIENIE

Przedstawiony projekt rozporządzenia przygotowany został na podstawie art. 105c ust. 3
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz.
1538, z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw instytucji finansowych
określa w drodze rozporządzenia wymogi, jakim powinny odpowiadać wnioski domów
maklerskich o udzielenie zgody na: zastosowanie przez dom maklerski zaawansowanej
metody pomiaru ryzyka operacyjnego do obliczania wysokości wymogów kapitałowych;
zastosowanie przez dom maklerski zaawansowanej metody pomiaru w połączeniu z metodą
podstawowego wskaźnika lub metodą standardową do obliczania wysokości wymogów z
tytułu ryzyka operacyjnego.
Celem projektowanych regulacji jest m.in. implementacja zapisów Dyrektywy 2006/49/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie adekwatności
kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych (Dz.Urz.UE L177 z dnia 30.06.
2006, str. 201), która przenosi do regulacji obowiązujących w UE propozycje zawarte w tzw.
Nowej Umowie Kapitałowej Bazylejskiego Komitetu ds. Nadzoru Bankowego.
Przedmiotowa dyrektywa, w powiązaniu z Dyrektywą 2006/48/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia
działalności przez instytucje kredytowe (Dz.Urz.UE L177 z dnia 30.06.2006, str. 1),
ustanawia wymogi adekwatności kapitałowej mające zastosowanie względem firm
inwestycyjnych i instytucji kredytowych, zasad dotyczących obliczania funduszy własnych
oraz zasad ich nadzoru ostrożnościowego.
Przedmiotowe rozporządzenie stanowi implementację zapisów z zakresu art. 102 – 105
Dyrektywy 2006/48/WE.
W opinii projektodawców regulacja nie mieści się w zakresie przedmiotowym zagadnień
podlegających konsultacjom z Europejskim Bankiem Centralnym, zgodnie z art. 2 ust. 1
decyzji Rady z dnia 29 czerwca 1998 r. (98/415/WE).
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.

5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuj przepisy projektowanych regulacji
Niniejsze rozporządzenie oddziałuje na domy maklerskie.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
4. Wpływ projektu na sytuację i rozwój regionalny
Projekt nie wpływa na sytuację i rozwój regionalny.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
6. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Treść projektu zostanie uzgodniona w trybie uzgodnień międzyresortowych, przy udziale
przedstawicieli zainteresowanych resortów oraz instytucji rynkowych, w szczególności:
Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Giełdy Papierów Wartościowych, Izby Domów
Maklerskich, Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, Krajowej Izby Biegłych
Rewidentów, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, MTS-CeTO, Narodowego
Banku Polskiego, Polskiego Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych, Rady Banków
Depozytariuszy, Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.
4-11-om

6
Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW

z dnia

w sprawie warunków jakim powinny odpowiadać wnioski o udzielenie zgody na
zastosowanie przez dom maklerski metod obliczania wysokości wymogów kapitałowych
z tytułu kredytowego ryzyka kontrahenta


Na podstawie art. 105d ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 157, poz. 1119 oraz z
2007 r. Nr …, poz. …) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa wymogi, jakim powinny odpowiadać wnioski domów
maklerskich o udzielenie zgody na:
1) zastosowanie przez dom maklerski metody modeli wewnętrznych wyznaczania
wartości ekspozycji niektórych transakcji do obliczania wysokości wymogów
kapitałowych z tytułu kredytowego ryzyka kontrahenta;
2) zastosowanie przez dom maklerski metody zaangażowania bieżącego lub metody
standardowej, w przypadku gdy uzyskał on uprzednio zgodę, o której mowa w pkt 1,
do obliczania wysokości wymogów kapitałowych z tytułu kredytowego ryzyka
kontrahenta;
3) określenie i zastosowanie przez dom maklerski zarządzający ryzykiem stopy
procentowej modelu do wyznaczania pozycji w będących instrumentami
finansowymi kontraktach terminowych i opcjach związanych z ryzykiem stopy
procentowej.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) rozporządzeniu o wymogach kapitałowych - rozumie się przez to rozporządzenie
Ministra Finansów z dnia ............... 2007 r. w sprawie zakresu i szczegółowych
zasad wyznaczania wymogów kapitałowych dla domów maklerskich oraz
maksymalnej wysokości kredytów, pożyczek i wyemitowanych dłużnych papierów
wartościowych w stosunku do kapitałów dla domów maklerskich (Dz.U. Nr ..., poz.
...);
2) metodzie modeli wewnętrznych wyznaczania wartości ekspozycji niektórych
transakcji do obliczania wysokości wymogów kapitałowych z tytułu kredytowego
ryzyka kontrahenta - rozumie się przez to metodę modeli wewnętrznych wyznaczania
wartości ekspozycji niektórych transakcji do obliczania wysokości wymogów
kapitałowych z tytułu kredytowego ryzyka kontrahenta, o których mowa w
załączniku nr 9 do rozporządzenia o wymogach kapitałowych;
3) metodzie zaangażowania bieżącego do obliczania wysokości wymogów kapitałowych
z tytułu kredytowego ryzyka kontrahenta - rozumie się przez to metodę

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 131, poz. 908 i Nr 169, poz. 1204).

1
zaangażowania bieżącego do obliczania wysokości wymogów kapitałowych z tytułu
kredytowego ryzyka kontrahenta, o których mowa w załączniku nr 9 do
rozporządzenia o wymogach kapitałowych;
4) metodzie standardowej do obliczania wysokości wymogów kapitałowych z tytułu
kredytowego ryzyka kontrahenta - rozumie się przez to metodę standardową do
obliczania wysokości wymogów kapitałowych z tytułu kredytowego ryzyka
kontrahenta o których mowa w załączniku nr 9 do rozporządzenia o wymogach
kapitałowych.
§ 3. Wnioski, o których mowa w § 1, zawierają:
1) informacje podstawowe obejmujące:
a) uzasadnienie istotności wniosku, które powinno zawierać oszacowanie wpływu
zastosowania wybranej metody szacowania ryzyka kredytowego kontrahenta na
wartość minimalnych wymogów kapitałowych,
b) wskazanie zakresu stosowania metod pomiaru ryzyka kredytowego kontrahenta
zawierające w szczególności strukturę funkcjonalną podmiotu składającego wniosek
oraz wyszczególnienie metod szacowania ryzyka kredytowego kontrahenta w
odniesieniu do poszczególnych rodzajów (typów) działalności podmiotu składającego
wniosek, a także planowane na przyszłość zmiany struktury funkcjonalnej, które
mogą mieć istotny wpływ na dane zawarte we wniosku,
c) informacja, czy wniosek dotyczy podmiotu na poziomie jednostkowym czy
skonsolidowanym,
d) listę osób odpowiedzialnych za przygotowanie wniosku,
e) dane osoby kontaktowej w zakresie informacji podanych we wniosku,
f) harmonogram wdrożenia metody modeli wewnętrznych w odniesieniu do
poszczególnych lub wszystkich rodzajów działalności w przypadku wniosku, o
którym mowa w § 1 pkt 1,
g) harmonogram wdrożenia metody standardowej lub metody zaangażowania bieżącego
w odniesieniu do poszczególnych lub wszystkich rodzajów działalności w przypadku
wniosku, o którym mowa w § 1 pkt 2,
h) szczegółowe uzasadnienie przyczyn zastosowania przez dom maklerski metody
zaangażowania bieżącego lub metody standardowej, w przypadku, gdy uzyskał on
uprzednio zgodę na zastosowanie metody modeli wewnętrznych do obliczania
wysokości wymogów kapitałowych z tytułu kredytowego ryzyka kontrahenta, w
przypadku wniosku o którym mowa w § 1 pkt 2;
2) informacje dotyczące struktury organizacyjnej i funkcjonalnej:
a) opis struktury organizacyjnej podmiotu lub grupy (z wyszczególnieniem
zależności kapitałowych),
b) struktura organizacyjna i funkcjonalna podmiotu lub grupy, z wyszczególnieniem
najważniejszych linii biznesowych oraz jednostek kontrolnych oraz
prowadzonych przez nie rodzajów działalności,
c) opis struktury organizacyjnej i zadaniowej zarządu podmiotu lub grupy,
d) rola i zadania audytora wewnętrznego,
e) rola i zadania audytora zewnętrznego,
f) wykaz podmiotów nadzorujących podmiot lub podmioty z grupy (wraz z
zakresem nadzoru),
g) wykaz jednostek zajmujących się zarządzaniem ryzykiem w podmiocie lub grupie
wraz z opisem zakresu i częstości raportowania przez te jednostki na potrzeby
audytorów wewnętrznego lub zewnętrznego lub zarządu,

2
h) opis przewidywanych zmian w zakresie informacji określonych w pkt a-g;
3) ogólne informacje dotyczące systemu szacowania wielkości wymogu kapitałowego z
tytułu ryzyka kredytowego kontrahenta:
a) podstawowe informacje o systemie szacowania wielkości wymogu kapitałowego
z tytułu ryzyka kredytowego kontrahenta z uwzględnieniem roli zarządu,
komórek zajmujących się szacowaniem wysokości wymogu kapitałowego z tytułu
ryzyka kontrahenta, audytora wewnętrznego i innych komórek w tym zakresie,
b) informacje o przeprowadzanych testach wartości skrajnych w zakresie ryzyka
kredytowego kontrahenta;
4) podstawowe informacje dotyczące metody modeli wewnętrznych do pomiaru ryzyka
kredytowego kontrahenta w przypadku wniosku, o którym mowa w § 1 pkt 1:
a) informacje, czy system pomiaru ryzyka kredytowego kontrahenta przy pomocy
metody modeli wewnętrznych stanowi integralną cześć funkcjonującego w sposób
ciągły procesu zarządzania ryzykiem,
b) krótki opis infrastruktury technicznej używanej do zastosowania metody modeli
wewnętrznych do pomiaru ryzyka kredytowego kontrahenta,
c) informacje o standardach zarządzania danymi niezbędnymi na potrzeby zastosowania
metody modeli wewnętrznych do pomiaru ryzyka kredytowego kontrahenta,
d) informacje o weryfikacji danych używanych na potrzeby zastosowania metody
modeli wewnętrznych do pomiaru ryzyka kredytowego kontrahenta pod kątem ich
kompletności i rzetelności,
e) informacje o sposobach wykorzystania przez zarząd wyników otrzymywanych przy
metody modeli wewnętrznych do pomiaru ryzyka kredytowego kontrahenta,
f) lista dokumentów, wraz z krótkim opisem zawartości, zawierających wszelkie
niezbędne informacje wraz z opisem procesów i procedur przygotowanych na
potrzeby zastosowania metody modeli wewnętrznych do pomiaru ryzyka
kredytowego kontrahenta,
g) informacje dotyczące weryfikacji wyników modelu służącego do pomiaru ryzyka
kredytowego kontrahenta w zakresie jego efektywności i niezawodności;
5) szczegółowe dane dotyczące modelu służącego do pomiaru ryzyka kredytowego
kontrahenta:
a) szczegółowy opis zastosowanego modelu,
b) główne założenia dotyczące modelu z oszacowaniem wpływu poszczególnych
założeń na wyniki otrzymywane przy jego użyciu,
c) opis założeń i parametrów użytych w modelu,
d) opis najważniejszych danych rynkowych użytych w modelu,
e) wyszczególnienie wszystkich istotnych czynników ryzyka, które nie są uwzględnione
w modelu,
f) informacje o tym, czy metodologia zastosowana w modelu jest jednakowa dla całego
podmiotu lub grupy czy różni się dla wybranych rodzajów działalności czy rodzajów
transakcji z wyjaśnieniem zasadności takiego podejścia,
g) jeśli podmiot stosuje różne modele dla różnych rodzajów działalności czy transakcji,
informacje o tym, jakie modele mają zastosowanie do poszczególnych rodzajów
działalności czy transakcji,
h) opis sposobów weryfikacji modelu, które mają na celu wykazanie, że cały model,
jego poszczególne elementy, użyte parametry oraz otrzymane wyniki są wiarygodne,
i) krótki opis sposobu, w jaki sposób model odzwierciedla zmiany w otoczeniu
rynkowym,

3
strony : 1 ... 110 ... 150 ... 155 . [ 156 ] . 157 . 158

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: