Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 64
- Data wpłynięcia: 2007-11-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316
64
1. Podmioty, na które oddziałuj przepisy projektowanych regulacji
Niniejsze rozporządzenie oddziałuje na domy maklerskie.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
4. Wpływ projektu na sytuację i rozwój regionalny
Projekt nie wpływa na sytuację i rozwój regionalny.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
6. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Treść projektu zostanie uzgodniona w trybie uzgodnień międzyresortowych, przy udziale
przedstawicieli zainteresowanych resortów oraz instytucji rynkowych, w szczególności:
Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Giełdy Papierów Wartościowych, Izby Domów
Maklerskich, Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, Krajowej Izby Biegłych
Rewidentów, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, MTS-CeTO, Narodowego
Banku Polskiego, Polskiego Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych, Rady Banków
Depozytariuszy, Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.
4-13-om
7
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia
w sprawie warunków jakim powinny odpowiadać wnioski o udzielenie zgody na
zastosowanie przez dom maklerski wybranych metod pomiaru ryzyka operacyjnego
Na podstawie art. 105c ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 157, poz. 1119 oraz z
2007 r. Nr …, poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa wymogi, jakim powinny odpowiadać wnioski domów
maklerskich o udzielenie zgody na:
1) zastosowanie przez dom maklerski zaawansowanej metody pomiaru ryzyka
operacyjnego do obliczania wysokości wymogów kapitałowych;
2) zastosowanie przez dom maklerski zaawansowanej metody pomiaru ryzyka
operacyjnego w połączeniu z metodą podstawowego wskaźnika lub metodą
standardową obliczania wysokości wymogów z tytułu ryzyka operacyjnego.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) rozporządzeniu o wymogach kapitałowych – rozumie się przez to rozporządzenie
Ministra Finansów z dnia ............... 2007 r. w sprawie zakresu i szczegółowych
zasad wyznaczania wymogów kapitałowych dla domów maklerskich oraz
maksymalnej wysokości kredytów, pożyczek i wyemitowanych dłużnych papierów
wartościowych w stosunku do kapitałów dla domów maklerskich (Dz.U. Nr ..., poz.
...);
2) zaawansowanej metodzie pomiaru ryzyka operacyjnego – rozumie się przez to
metodę, o której mowa w rozdziale IV załącznika nr 11 do rozporządzenia o
wymogach kapitałowych;
3) metodzie podstawowego wskaźnika służącej do pomiaru ryzyka operacyjnego –
rozumie się przez to metodę, o której mowa w rozdziale II załącznika nr 11 do
rozporządzenia o wymogach kapitałowych;
4) metodzie standardowej służącej do pomiaru ryzyka operacyjnego - rozumie się przez
to metodę, o której mowa w rozdziale III załącznika nr 11 do rozporządzenia o
wymogach kapitałowych.
§ 3. Wnioski, o których mowa w § 1, zawierają:
1) informacje podstawowe obejmujące:
a) uzasadnienie wniosku,
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 131, poz. 908 i Nr 169, poz. 1204).
1
b) wskazanie zakresu stosowania metod pomiaru ryzyka operacyjnego zawierające w
szczególności opis struktury organizacyjnej wnioskodawcy oraz wskazanie metod
szacowania ryzyka operacyjnego w poszczególnych jednostkach organizacyjnych
wnioskodawcy, a także opis planowanych zmian struktury organizacyjnej, które
mogą powodować istotną zmianę danych zawartych we wniosku,
c) informację, czy wniosek dotyczy podmiotu na poziomie jednostkowym czy
skonsolidowanym,
d) wskazanie osób odpowiedzialnych za przygotowanie wniosku,
e) dane osoby kontaktowej w zakresie informacji podanych we wniosku,
f) harmonogram wdrożenia zaawansowanej metody pomiaru w przypadku wniosku,
o którym mowa w § 1 pkt 1,
g) harmonogram wdrożenia zaawansowanej metody pomiaru w jednostkach
organizacyjnych wnioskodawcy stosujących metodę standardową lub metodę
podstawowego wskaźnika do pomiaru ryzyka operacyjnego w przypadku
wniosku, o którym mowa w § 1 pkt 2;
2) informacje dotyczące struktury organizacyjnej wnioskodawcy obejmujące:
a) opis struktury organizacyjnej wnioskodawcy lub grupy kapitałowej, do której
wnioskodawca należy (z wyszczególnieniem zależności kapitałowych),
b) opis struktury organizacyjnej wnioskodawcy lub grupy kapitałowej, do której
wnioskodawca należy, z wyszczególnieniem najważniejszych linii biznesowych,
c) opis roli i zadań audytora wewnętrznego,
d) opis roli i zadań audytora zewnętrznego,
e) wykaz instytucji nadzorujących działalność wnioskodawcy lub grupy kapitałowej,
do której wnioskodawca należy (wraz z zakresem nadzoru),
f) wykaz jednostek zajmujących się zarządzaniem ryzykiem w strukturze
organizacyjnej wnioskodawcy lub grupy kapitałowej, do której wnioskodawca
należy, wraz z opisem zakresu i częstości raportowania przez te jednostki na
potrzeby audytorów wewnętrznego lub zewnętrznego lub zarządu,
g) opis przewidywanych zmian w zakresie informacji określonych w lit. a-f;
3) ogólne informacje dotyczące systemu zarządzania ryzykiem operacyjnym w domu
maklerskim lub grupie kapitałowej, do której dom maklerski należy, obejmujące:
a) podstawowe informacje o systemie zarządzania ryzykiem operacyjnym,
b) opis głównych zadań i roli zarządu w zakresie zarządzania ryzykiem
operacyjnym,
c) opis zadań i roli komórki do spraw zarządzania ryzykiem operacyjnym wraz z
informacją, czy i w jaki sposób zapewniona jest jej niezależność,
d) opis funkcjonowania systemu zarządzania ryzykiem operacyjnym na
poszczególnych szczeblach organizacyjnych,
e) informacje o wdrożonych i stosowanych procedurach oceny stopnia narażenia na
ryzyko operacyjne (z uwzględnieniem zdarzeń charakteryzujących się niską
częstotliwością wystąpienia lecz potencjalnie wysokimi stratami),
f) informacje o wdrożonych i stosowanych procedurach podejmowania działań
korygujących i naprawczych w przypadku wystąpienia zdarzeń składających się
na ryzyko operacyjne,
g) informacje o planach zachowania ciągłości działania przygotowanych w celu
zapewnienie bezawaryjnego działania krytycznych dla wnioskodawcy lub grupy
kapitałowej, do której wnioskodawca należy funkcji biznesowych oraz informacje
2
o planach przygotowanych na wypadek wystąpienia awarii i mających na celu
odtworzenie lub wznowienie działalności krytycznych procesów biznesowych,
h) informacje o stosowanych przez wnioskodawcę sposobach samooceny systemu
zarządzania ryzykiem operacyjnym oraz częstotliwości przeprowadzania takiej
samooceny,
i) dokumentację wdrożenia wszelkich procedur i procesów związanych z
zarządzaniem ryzykiem operacyjnym;
4) podstawowe informacje dotyczące zaawansowanej metody pomiaru ryzyka
operacyjnego, którą wnioskodawca lub grupa kapitałowa, do której wnioskodawca
należy zamierzają stosować, obejmujące:
a) wskazanie, czy system pomiaru ryzyka operacyjnego przy pomocy
zaawansowanej metody pomiaru stanowi integralną cześć funkcjonującego w
sposób ciągły procesu zarządzania ryzykiem,
b) opis infrastruktury technicznej używanej do zastosowania zaawansowanej metody
pomiaru ryzyka operacyjnego,
c) podstawowe informacje o zarządzaniu danymi niezbędnymi na potrzeby
zastosowania zaawansowanej metody pomiaru ryzyka operacyjnego,
d) podstawowe informacje o efektach weryfikacji modelu użytego na potrzeby
zastosowania zaawansowanej metody pomiaru ryzyka operacyjnego,
e) informacje o sposobach wykorzystania przez zarząd wnioskodawcy wyników
otrzymywanych przy zastosowaniu zaawansowanej metody pomiaru ryzyka
operacyjnego,
f) listę dokumentów, wraz z opisem zawartości, zawierających informacje wraz z
opisem procesów i procedur przygotowanych na potrzeby zastosowania
zaawansowanej metody pomiaru ryzyka operacyjnego;
5) szczegółowe dane dotyczące modelu użytego na potrzeby zastosowania
zaawansowanej metody pomiaru ryzyka operacyjnego:
a) opis zastosowanego modelu,
b) wskazanie, czy metodologia zastosowana w danym modelu jest jednakowa dla
całego podmiotu lub grupy czy różni się dla wybranych linii biznesowych lub
podmiotów w grupie z wyjaśnieniem zasadności takiego podejścia,
c) wskazanie metodologii mających zastosowanie dla poszczególnych linii
biznesowych, w przypadku gdy wnioskodawca stosuje różne modele dla różnych
linii biznesowych,
d) wskazanie głównych założeń dotyczących danego modelu z oszacowaniem
wpływu poszczególnych założeń na wyniki otrzymywane przy jego użyciu,
e) opis założeń i parametrów użytych w danym modelu,
f) opis sposobów weryfikacji modelu, które mają na celu wykazanie, że cały model,
jego poszczególne elementy, użyte parametry oraz otrzymane wyniki są
wiarygodne,
g) opis metod stosowanych podczas alokacji wymogu kapitałowego z tytułu ryzyka
operacyjnego pomiędzy poszczególne linie biznesowe lub podmioty z grupy,
h) opis, w jaki sposób model odzwierciedla zmiany w otoczeniu rynkowym,
i) informacje o uwzględnieniu w modelu ilościowych kryteriów kwalifikujących, o
których mowa w § 13 – 17 załącznika nr 11 do rozporządzenia o wymogach
kapitałowych.
3
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ..........
Minister Finansów
4