Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw
Projekt dotyczy wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym oraz w sprawie ofert przejęcia
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 63
- Data wpłynięcia: 2007-11-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1547
63
21
aneksu, wobec faktu, że wskazana niezwłoczność w połączeniu z kon-
sekwencjami publikacji aneksu obejmującymi możliwość wycofania zapisu
przez inwestorów wystarczająco ogranicza możliwość „opóźniania” publikacji
aneksu. Ponadto jest proponowane skreślenie zapisu wskazującego na
możliwość publikacji poszczególnych dokumentów składających się na prospekt
trzyczęściowy w różny sposób, co nie powinno mieć miejsca, biorąc pod uwagę,
że wskazane w art. 45 ust. 1 sposoby publikacji odnoszą się do prospektu
emisyjnego, a więc zarówno w formie jednego dokumentu, jak i zestawu trzech
dokumentów.
Poprawka w proponowanym art. 51a ma na celu doprecyzowanie zapisu
odnośnie do uchylania się od skutków prawnych zapisu, w przypadku gdy
aneks jest publikowany po rozpoczęciu oferty publicznej. Został skreślony
obowiązek emitenta (wprowadzającego) do zmiany terminu zakończenia oferty,
jeżeli publikacja aneksu miałaby być dokonana już po zakończeniu tej oferty.
Obecny zapis sprawia,
że zmieniając termin przydziału, emitent
(wprowadzający) powinien de facto poinformować inwestorów o zmianie,
wskazując, że w najbliższej przyszłości zostanie opublikowany aneks. Takie
działanie (wymuszone przepisami prawa) będzie prawdopodobnie skutkować
spekulacjami na rynku odnośnie do treści aneksu i jej wpływu na ocenę papieru
wartościowego, co nie będzie służyć ani dobru inwestorów, ani emitenta
(wprowadzającego). Ponadto obecna regulacja wydaje się nazbyt restrykcyjna
i w szczególnych przypadkach może być trudna do wypełnienia. Dlatego można
przyjąć, że emitent (wprowadzający) powinien sam zadbać o to, aby
inwestorzy, którzy złożyli zapis, mieli możliwość wycofania się z niego,
ponieważ jest to ich ustawowe uprawnienie.
Proponowane uchylenie ust. 9 jest elementem zmiany podejścia do
praktycznego stosowania dokumentu rejestracyjnego jako części prospektu
emisyjnego. Wobec braku uzasadnienia dla stałej aktualizacji tego dokumentu,
w sytuacji gdy nie jest on używany przez emitenta jako część prospektu
emisyjnego, za właściwsze należy uznać zobowiązanie emitenta do aktualizacji
tego dokumentu wyłącznie wówczas, gdy na jego podstawie będzie tworzył
prospekt emisyjny.
22
Podział art. 51 na dwie odrębne regulacje (art. 51 i 51a) ma na celu precyzyjne
rozdzielenie regulacji różniących się zarówno przedmiotem, jak i adresatem
normy.
Art. 1 pkt 44 (nowe brzmienie art. 52 zmienianej ustawy)
Obecne brzmienie art. 52 zostaje bez zmian umieszczone w nowym ust. 1.
Natomiast jest proponowane dodanie ust. 2-3, które mają uregulować kwestię
aktualizacji prospektu emisyjnego, w przypadku gdy zmiana nie ma charakteru
znaczącego z punktu widzenia oceny papieru wartościowego lub emitenta,
a więc nie kwalifikuje się do zastosowania trybu przewidzianego w art. 51,
natomiast jest istotna dla inwestorów biorących udział w ofercie publicznej lub
dopuszczeniu do obrotu na rynku regulowanym, ponieważ dotyczy kwestii
organizacyjnych tych zdarzeń. Dotychczasowe rozwiązanie okazuje się
w praktyce bardzo niedogodne dla emitentów i samego procesu publicznej
oferty, ponieważ de facto niemożliwe jest dokonywanie elastycznych zmian np.
w zakresie terminów subskrypcji ze względu na czasochłonność i konsekwencje
procedury aneksowej z art. 51.
Propozycja zmiany w zaproponowanym ust. 3 ma na celu umożliwienie
inkorporowania do treści nieopublikowanego jeszcze prospektu zmian wyni-
kających z przesłanek określonych w ust. 2.
Art. 1 pkt 45 (nowe brzmienie art. 53 ust. 3 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu doprecyzowanie transpozycji do prawa
krajowego art. 15(3) dyrektywy 2003/71/WE.
Art. 1 pkt 45 (nowe brzmienie art. 53 ust. 4 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu doprecyzowanie transpozycji do prawa
krajowego art. 15(5) dyrektywy 2003/71/WE.
Art. 1 pkt 45 (nowe brzmienie art. 53 ust. 7 zmienianej ustawy)
Przepis ten stanowi uzupełnienie przepisu ust. 5 w kontekście sprawowania
nadzoru przez Komisję nad emitentami, dla których Polska jest państwem
macierzystym, w przypadku dokonywania oferty publicznej lub notowania
papierów wartościowych na rynku regulowanym w innym państwie
członkowskim. Proponowana zmiana ma na celu doprecyzowanie transpozycji
23
do prawa krajowego przepisów art. 21(3)(e, i) i art. 23 dyrektywy 2003/71/WE,
jak również wprowadzenie spójnej regulacji z art. 18, 19 i 19a.
Art. 1 pkt 46 (nowe brzmienie art. 54 ust. 1 zmienianej ustawy)
Proponowane zmiany mają na celu precyzyjniejsze i czytelniejsze przed-
stawienie warunków niezamieszczania w prospekcie emisyjnym ceny lub liczby
oferowanych papierów wartościowych oraz doprecyzowanie implementacji
art. 8(1) dyrektywy 2003/71/WE.
Art. 1 pkt 46 (nowe brzmienie art. 54 ust. 2 zmienianej ustawy)
Poprawka ma na celu określenie zasad zachowania się emitenta lub
wprowadzającego, w sytuacji gdy inwestor ma prawo wycofać zapis w terminie
2 dni roboczych, oraz ujednolicenie zasad związanych z wycofywaniem przez
inwestora zapisu na papiery wartościowe z przewidzianymi w art. 51.
Art. 1 pkt 47 (dodanie art. 55a w zmienianej ustawie)
Dodany przepis definiuje państwo macierzyste w rozumieniu przepisów roz-
działu 3 ustawy.
Art. 1 pkt 48 (nowe brzmienie art. 56 zmienianej ustawy)
W celu transpozycji art. 19 ust. 1 dyrektywy 2004/109/WE wprowadzono
w ust. 1 obowiązek jednoczesnego przekazywania Komisji, spółce prowadzącej
rynek regulowany oraz do publicznej wiadomości informacji poufnych oraz
informacji bieżących i okresowych.
Wobec niewydania przez Komisję Europejską do chwili obecnej środków
wykonawczych określających minimalne standardy i zasady funkcjonowania
scentralizowanego systemu gromadzenia informacji w ust. 1a, wypełniającym
dyspozycję art. 21 dyrektywy 2004/109/WE, na Komisję Nadzoru Finansowego
nałożony został obowiązek gromadzenia informacji upowszechnianych przez
emitentów papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku
regulowanym i zapewnienia ich dostępności dla inwestorów.
Ponadto zniesiono, przez uchylenie ust. 4, możliwość przedłużenia przez
Komisję terminu przekazania do publicznej wiadomości informacji poufnych
oraz informacji bieżących i okresowych.
24
Art. 1 pkt 49 (dodanie art. 56a-56c w zmienianej ustawie)
W art. 56a wskazano języki właściwe do wykonywania obowiązków in-
formacyjnych przez emitentów, dla których Rzeczpospolita Polska jest
państwem przyjmującym. Zmiany zaproponowane w art. 56b mają charakter
porządkujący. Z kolei art. 56c odnosi się do kwestii wyboru języka przez
emitentów papierów wartościowych o jednostkowej wartości nominalnej
wynoszącej co najmniej 50.000 euro.
Art. 1 pkt 50-52 (nowe brzmienie art. 60-62 zmienianej ustawy)
W projekcie ustawy została uwzględniona kwestia równoważności informacji
(art. 61 i art. 62 ust. 4) oraz wprowadzona w art. 60 ust. 2 delegacja dla ministra
właściwego do spraw instytucji finansowych na wydanie rozporządzenia
określającego zasady uznawania za równoważne informacji przekazywanych
przez emitentów mających siedzibę w państwie niebędącym państwem
członkowskim, dla których Rzeczpospolita Polska jest państwem macierzystym.
Delegacja taka jest niezbędna ze względu na konieczność uregulowania
obszarów, które są przedmiotem art. 23(1) Dyrektywy o przejrzystości oraz
dyrektywy wykonawczej do Dyrektywy o przejrzystości.
Art. 1 pkt 53 (nowe brzmienie art. 63 zmienianej ustawy)
W projekcie ustawy zostały także określone przepisy dotyczące publicznej
dostępności rocznych i półrocznych informacji okresowych. Regulacja taka
wynika z wdrożenia art. 4(1) i art. 5(1) Dyrektywy o przejrzystości.
Art. 1 pkt 55 (nowe brzmienie art. 65 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu doprecyzowanie transpozycji do prawa
krajowego przepisu art. 10(1-3) dyrektywy 2003/71/WE.
Art. 1 pkt 56 (dodanie pkt 3 w art. 66 zmienianej ustawy)
Zmiana wynika ze zmian dokonanych w ustawie o obrocie instrumentami
finansowymi.
Art. 1 pkt 58 (nowe brzmienie art. 69 zmienianej ustawy)
Zmiana ma na celu doprecyzowanie implementacji art. 9 dyrektywy
2004/109/WE.
25
Art. 1 pkt 59 (dodanie art. 69a w zmienianej ustawie)
Zmiana polega na przeniesieniu regulacji zawartej w art. 87 ust. 1 pkt 1 lit. a-b
do nowego przepisu ustawy. Celem zmiany jest uchylenie obowiązku
ogłoszenia wezwania w przypadku nabycia papierów wartościowych
wskazanych w tym przepisie, z jednoczesnym pozostawieniem obowiązku
dokonania zawiadomienia na podstawie art. 69 ustawy. Ponadto zmiana ma na
celu doprecyzowanie implementacji art. 13
(1) dyrektywy 2004/109/WE.
W przepisie wskazano wyraźnie zakres dodatkowych informacji, które powinny
zostać zamieszone w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 69, oraz sposób
obliczania ogólnej liczby głosów na potrzeby dokonania zawiadomienia,
w przypadku nabycia papierów wartościowych wskazanych w tym przepisie.
Art. 1 pkt 61 (nowe brzmienie art. 72 zmienianej ustawy)
Doprecyzowano brzmienie art. 72 ustawy, tak aby przesądzić, że w przypadku
powstania obowiązku ogłoszenia wezwania wezwanie to powinno dotyczyć
nabycia co najmniej 5% lub 10% akcji spółki publicznej.
Art. 1 pkt 62 (nowe brzmienie art. 73 ust. 2 zmienianej ustawy)
W przepisie wskazano wyraźnie, że obowiązek ogłoszenia wezwania do
zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji lub zbycia akcji powstaje także
w przypadku objęcia akcji w ofercie prywatnej. Ponadto doprecyzowano
implementację art. 5 (1) w zw. z art. 2 (2) dyrektywy 2004/25/WE w sprawie
ofert przejęcia przez wskazanie, że obowiązek ogłoszenia wezwania powstaje
w przypadku pośredniego nabycia akcji, zdefiniowanego w art. 4 pkt. 27.
Dotychczasowe rozwiązanie polegające na wprowadzeniu obowiązku ogło-
szenia wezwania lub zbycia akcji, w przypadku pośredniego nabycia akcji, na
mocy odesłania zawartego w art. 87 ust. 1 pkt 1 lit. c było mało precyzyjne, stąd
też mogło wywoływać wadliwości interpretacyjne w praktyce stosowania
ustawy.
Art. 1 pkt 63 (nowe brzmienie art. 74 ust. 2 zmienianej ustawy)
W przepisie wskazano wyraźnie, że obowiązek ogłoszenia wezwania do
zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji lub zbycia akcji powstaje także
w przypadku objęcia akcji w ofercie prywatnej. Ponadto doprecyzowano