eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw

Projekt dotyczy wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym oraz w sprawie ofert przejęcia

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 63
  • Data wpłynięcia: 2007-11-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1547

63


26
implementację art. 5 (1) w zw. z art. 2 (2) dyrektywy 2004/25/WE w sprawie
ofert przejęcia przez wskazanie, że obowiązek ogłoszenia wezwania powstaje
w przypadku pośredniego nabycia akcji, zdefiniowanego w art. 4 pkt. 27.
Dotychczasowe rozwiązanie polegające na wprowadzeniu obowiązku
ogłoszenia wezwania lub zbycia akcji, w przypadku pośredniego nabycia akcji,
na mocy odesłania zawartego w art. 87 ust. 1 pkt 1 lit. c było mało precyzyjne,
stąd też mogło wywoływać wadliwości interpretacyjne w praktyce stosowania
ustawy. W przepisie uchylono również możliwość zbycia akcji zamiast
ogłoszenia wezwania. Obowiązujące rozwiązanie, zgodnie z którym po
przekroczeniu progu 66% ogólnej liczby głosów w spółce publicznej możliwe
było zbycie akcji w liczbie powodującej osiągnięcie nie więcej niż 66% ogólnej
liczby głosów, zamiast ogłaszania wezwania do zapisywania się na sprzedaż
lub zamianę wszystkich pozostałych akcji spółki publicznej, stało
w sprzeczności z art. 5(1) dyrektywy. Przedmiotowy przepis dyrektywy
zobowiązuje bowiem państwa członkowskie do wprowadzenia obowiązku
ogłoszenia wezwania do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę wszystkich
pozostałych akcji spółki publicznej, w przypadku przekroczenia danego progu
ogólnej liczby głosów w spółce publicznej. Dyrektywa nie przewiduje natomiast
możliwości wprowadzenia alternatywnego obowiązku zbycia akcji.
Art. 1 pkt 64 (nowe brzmienie art. 75 zmienianej ustawy)
Zmiana ma na celu doprecyzowanie implementacji art. 1 (1) dyrektywy
2004/25/WE w sprawie ofert przejęcia przez wyraźne wskazanie, że obowiązek
ogłoszenia wezwania, o którym mowa w art. 72-74 nie powstaje w przypadku
spółki, której akcje wprowadzone są wyłącznie do alternatywnego systemu
obrotu albo nie są przedmiotem obrotu zorganizowanego. W dotychczasowym
brzmieniu tego przepisu przedmiotowe wyłączenie nie zostało określone
w sposób precyzyjny, co wywoływało wątpliwości interpretacyjne. Ponadto
wprowadzone zastrzeżenie do art. 5 ustawy ma na celu wskazanie, że
obowiązek ogłoszenia wezwania powstaje w przypadku obejmowania akcji
nowej emisji spółki publicznej przez podmioty wchodzące w skład tej samej co
spółka publiczna grupy kapitałowej, jeżeli w wyniku objęcia akcji dojdzie do
przekroczenia określonego w ustawie progu ogólnej liczby głosów.


27
Art. 1 pkt 65 (nowe brzmienie art. 76 zmienianej ustawy)
Zmiana ma na celu doprecyzowanie implementacji art. 5 (5) dyrektywy
2004/25/WE w sprawie ofert przejęcia.
Art. 1 pkt 66 (nowe brzmienie art. 77 zmienianej ustawy)
Zmiana ma na celu doprecyzowanie implementacji art. 6 (5) dyrektywy
2004/25/WE w sprawie ofert przejęcia. Polega ona na wydłużeniu terminu
zawiadomienia KNF o zamiarze ogłoszenia wezwania do zapisywania się na
sprzedaż lub zamianę akcji spółki publicznej. Dotychczasowy termin utrudniał
korzystanie przez KNF z uprawnień, o których mowa w art. 78 ust. 1 ustawy, ze
względu na obowiązek zgłoszenia ewentualnego żądania wprowadzenia zmian
lub uzupełnień w treści wezwania lub złożenia wyjaśnień w terminie trzech dni
roboczych przed rozpoczęciem zapisów. Ponadto dokonana zmiana ma na celu
wprowadzenie wyraźnego zakazu pośredniego nabywania akcji spółki
publicznej poza wezwaniem w trakcie przeprowadzania wezwania.
Dotychczasowa regulacja budziła wątpliwości co do obowiązywania zakazu,
o którym mowa w art. 77 ust. 4 pkt 1 ustawy w przypadku pośredniego nabycia
akcji.
Art. 1 pkt 67 (nowe brzmienie art. 78 zmienianej ustawy)
Zmiana ma na celu doprecyzowanie implementacji art. 6 (5) dyrektywy
2004/25/WE w sprawie ofert przejęcia, przez wprowadzenie możliwości
skutecznego wykonania przez KNF uprawnień, o których mowa w art. 78 ust. 1
ustawy, w terminie trzech dni przed rozpoczęciem przyjmowania zapisów
w wezwaniu.
Art. 1 pkt 68 (nowe brzmienie art. 79 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu implementację art. 5 (4) dyrektywy
2004/25/WE w sprawie ofert przejęcia.
Art. 1 pkt 69-70 (nowe brzmienie art. 80 oraz dodanie art. 80a-80d zmienianej
ustawy)
Proponowane zmiany mają na celu implementację art. 8-9 i 11 dyrektywy
2004/25/WE w sprawie ofert przejęcia.


28
Art. 1 pkt 71 (nowe brzmienie art. 82 zmienianej ustawy)
Przepis art. 82 doprecyzowany został o dodatkowe warunki przewidziane
w art. 15 dyrektywy w sprawie ofert przejęcia. Przewidują one, że prawo
dokonania przymusowego wykupu pozostałych akcji może zostać zrealizowane
jedynie w okresie 3 miesięcy od przekroczenia progu 90% głosów w spółce
publicznej. Ponadto wprowadzony został przepis doprecyzowujący kwestię
ceny, po jakiej nabywane są akcje w drodze przymusowego wykupu
poprzedzonego wezwaniem na wszystkie pozostałe akcje spółki.
Art. 1 pkt 72 (nowe brzmienie art. 83 zmienianej ustawy)
W art. 83 ustawy doprecyzowano termin na dokonanie czynności związanej ze
zgłoszeniem żądania odkupu posiadanych akcji spółki publicznej, w tym
regulacji została poddana sytuacja, w której podmiot przekraczający próg
90% ogólnej liczby głosów w spółce nie dopełnia ciążących na nim obowiązków
informacyjnych, przez co uniemożliwia akcjonariuszowi mniejszościowemu
podjęcie decyzji o wystąpieniu z żądaniem wykupienia posiadanych przez niego
akcji. Ponadto wprowadzenie w art. 83 ust. 5 ma na celu zapobieganie sytuacji,
w której akcjonariusz mniejszościowy mógłby wpływać na cenę akcji po
wezwaniu celem jej sztucznego zawyżenia.
Art. 1 pkt 73 (nowe brzmienie art. 87 zmienianej ustawy)
Zmiana ma na celu doprecyzowanie zakresu odesłania, o którym mowa w tym
przepisie, oraz jest konsekwencją zmian polegających na dodaniu art. 4 pkt 27
oraz art. 69a.
Art. 1 pkt 77 (nowe brzmienie art. 90 zmienianej ustawy)
Proponowany przepis ma na celu wdrożenie przepisów dyrektywy
2004/109/WE. Przepis w ust. 1a, w ślad za treścią art. 9 ust. 5 dyrektywy
2004/109/WE, przyznaje firmom inwestycyjnym występującym w roli
animatorów częściowe, a nie pełne, zwolnienie od obowiązku notyfikacji
o przekroczeniu określonych w
ustawie „progów” ogólnej liczby głosów
w spółce publicznej. Firmy te będą zwolnione z obowiązku ujawniania stanu
posiadania wyłącznie w przypadku osiągnięcia, przekroczenia lub spadku
poniżej 5% ogólnej liczby głosów, i to jedynie pod warunkiem, że prawa głosu


29
z

akcji nabytych w związku z
pełnieniem funkcji animatora nie będą
wykonywane.
Regulacja zawarta w ust. 1c stanowi implementację art. 9 ust. 4 Dyrektywy
o przejrzystości i polega na wyłączeniu spod obowiązku zawiadamiania
o nabyciu lub zbyciu znacznych pakietów akcji spółek publicznych przypadków
nabywania akcji wyłączenie do celów rozrachunkowo-rozliczeniowych.
Art. 1 pkt 78 (dodanie nowego art. 90a zmienianej ustawy)
Celem wprowadzenia do przepisów ustawy artykułu 90a jest implementacja
art. 4 dyrektywy w sprawie ofert przejęcia, który przewiduje, że państwa
członkowskie są zobligowane do ujęcia w prawie krajowym zasad wyznaczania
prawa oraz organu właściwego do nadzoru nad ofertami przejęcia
(wezwaniami). Wymagają przy tym, aby przepisy prawa krajowego wyraźnie
upoważniały do tego celu dany organ. W tym świetle dotychczasowe przepisy
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym, dające
ujętą ogólnie podstawę do sprawowania przez Komisję nadzoru nad rynkiem
kapitałowym, wydają się niewystarczające. Proponowany art. 90a wprowadza
do krajowego porządku prawnego regulacje pozwalające ustalić prawo i organ
właściwe do spraw nadzoru, w przypadku gdy papiery wartościowe spółki są
dopuszczone do obrotu w więcej niż jednym państwie członkowskim.
Art. 1 pkt 79 (nowe brzmienie art. 91 zmienianej ustawy)
Zmiany mają na celu doprecyzowanie zasad znoszenia dematerializacji akcji,
a ponadto są konsekwencją zmian wprowadzonych do ustawy o obrocie
instrumentami finansowymi.
Art. 1 pkt 80 (nowe brzmienie art. 94 zmienianej ustawy)
Istnienie limitu 25.000 euro od każdej emisji (serii) powoduje utrudnienia
interpretacyjne w przypadku braku oznaczania papierów wartościowych
oddzielnymi seriami oraz celowe obchodzenie przepisów prawa przez
emitentów instrumentów finansowych, którzy łączą wyemitowane wcześniej
serie papierów wartościowych w jedną serię, od której jest uiszczana opłata
w wysokości niższej niż gdyby naliczana była ona od każdej serii przed
dokonaniem połączenia papierów w jedną serię. W celu zrekompensowania


30
emitentom zniesienia limitu 25.000 euro proponuje się obniżenie wysokości
opłat.
Art. 1 pkt 81 (nowe brzmienie art. 96 ust. 1 i ust. 6 zmienianej ustawy)
Proponowane zmiany mają na celu uwzględnienie zmian w przepisach, do
których mają zastosowanie sankcje administracyjne. Ponadto doprecyzowano
przesłanki zastosowania przez Komisję sankcji, o której mowa w art. 96 ust. 6
ustawy.
Art. 1 pkt 84 (nowe brzmienie art. 98 ust. 1 i 2 zmienianej ustawy)
Propozycja nowego brzmienia tych przepisów ma na celu harmonizację
i jednoznaczność zasad odpowiedzialności za szkodę z tytułu wad prospektu
emisyjnego z przepisem ust. 4 i 5 w art. 22 wskazującym podmioty
odpowiedzialne za treść prospektu emisyjnego. Ponadto skreślono odesłanie
do art. 56, ponieważ kwestię odpowiedzialności za informacje przekazywane na
podstawie tego przepisu są ujęte odrębnie w ust. 7.
Art. 1 pkt 84 (nowe brzmienie art. 98 ust. 6-8 zmienianej ustawy)
Proponowane zmiany mają na celu harmonizację tych przepisów z brzmieniem
przepisu ust. 1 i 2.
Art. 1 pkt 85 (nowe brzmienie art. 99 zmienianej ustawy)
Proponowane zmiany są związane ze zmianą procedur postępowania
w
przypadkach, w których ustawa przewiduje memorandum informacyjne
obowiązujące wyłącznie na terytorium Polski, w tym przede wszystkim
z odejściem od procedury zawiadomienia z możliwością zgłoszenia sprzeciwu
przez Komisję. Ponadto proponowane zmiany mają na celu uporządkowanie
i
doprecyzowanie czynów zagrożonych sankcją karną, ponieważ aktualne
brzmienie tego przepisu de facto nie obejmuje wszystkich elementów
publicznego proponowania nabycia papierów wartościowych.
Proponowana zmiana do nowelizacji jest konsekwencją zaproponowanej
zmiany do art. 38 ust. 1.



strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ] . 25 ... 30 ... 37

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: