eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw

- projekt dotyczy zlikwidowania od 1 lipca br. winiet i przywrócenia opłaty bezpośredniej (tzw. myta) za rzeczywistą liczbę przejechanych kilometrów po autostradach płatnych dla pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz dla autobusów, co spowoduje zaprzestanie wypłacania rekompensat autostradowym spółkom koncesyjnym, z którymi zawarto umowy na budowę lub eksploatację autostrad. Projekt przewiduje także możliwość pobierania opłat elektronicznych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 562
  • Data wpłynięcia: 2008-05-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-11-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 218, poz. 1391

562

art. 22 ust. 2 i art. 39 ust. 7, są przekazywane odpo-
wiednio do budżetów jednostek samorządu terytorial-
nego lub na wyodrębniony rachunek bankowy Gene-
ralnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. rodki z opłat i kar gromadzone na wyodrębnionym
rachunku bankowym Generalnej Dyrekcji Dróg Krajo-
wych i Autostrad, o którym mowa w ust. 1, są przeka-
zywane w terminie pierwszych dwóch dni roboczych
po zakończeniu tygodnia, w którym wpłynęły, na ra-
chunek Krajowego Funduszu Drogowego, z przezna-
czeniem na budowę, przebudowę, remont, utrzymanie
i ochronę dróg krajowych, drogowych obiektów inży-
nierskich i przepraw promowych oraz na zakup urzą-
dzeń do ważenia pojazdów.”,
c) dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:
„4. rodki z opłat elektronicznych są przekazywane na
rachunek Krajowego Funduszu Drogowego, z prze-
znaczeniem na utrzymanie dróg krajowych objętych
opłatami elektronicznymi, budowę dróg krajowych
oraz wynagrodzenie dla operatora.
5. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw finansów publicz-
nych określi, w drodze rozporządzenia:
1) tryb, sposób i termin wnoszenia opłat elektronicz-
nych oraz ich rozliczania, w tym tryb dokonywania
zwrotu nienależnie pobranych opłat elektronicz-
nych,
2) tryb i termin przekazywania opłat elektronicznych
oraz kar pieniężnych, o których mowa w art. 13k
ust. 1 i 2, na rachunek Krajowego Funduszu Dro-
gowego

10
– mając na uwadze sprawny pobór opłat elektronicz-
nych od użytkowników, efektywną obsługę Krajowego
Funduszu Drogowego, o którym mowa w ustawie
z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płat-
nych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, oraz
technologię wykorzystaną w systemie elektronicznego
poboru opłat elektronicznych.”;
8) art. 40d otrzymuje brzmienie:
„Art. 40d. 1. W przypadku nieterminowego uiszczenia opłat
określonych w art. 13 ust. 1 pkt 2, art. 40
ust. 3, opłat wynikających z umów zawieranych
zgodnie z art. 22 ust. 2 i art. 39 ust. 7 oraz kar
pieniężnych określonych w art. 13k ust. 1 i 2,
art. 29a ust. 1 i 2 i art. 40 ust. 12 pobiera się
odsetki ustawowe.
2.

Opłaty określone w art. 13 ust. 1 pkt 2 i art. 40
ust. 3 wraz z odsetkami za zwłokę, opłaty
określone w art. 13f ust. 1 oraz kary pieniężne
określone w art. 13k ust. 1 i 2, art. 29a ust. 1 i 2
i art. 40 ust. 12 wraz z odsetkami za zwłokę
podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie
określonym w przepisach o postępowaniu eg-
zekucyjnym w administracji.
3.

Obowiązek uiszczenia opłat określonych
w art. 13 ust. 1 pkt 2, art. 13f ust. 1 i art. 40
ust. 3 oraz kar pieniężnych określonych
w art. 13g ust. 1, art. 13k ust. 1 i 2, art. 29a ust.
1 i 2 oraz w art. 40 ust. 12 przedawnia się
z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalenda-
rzowego, w którym opłaty lub kary powinny zo-
stać uiszczone.”.


11
Art. 2. W ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płat-
nych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256,
poz. 2571, z późn. zm.4)) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 37a otrzymuje brzmienie:
„Art. 37a. 1. Za przejazd autostradą są pobierane opłaty,
z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
2.

Opłaty za przejazd autostradą pobiera spółka,
która zawarła umowę o budowę i eksploatację
albo wyłącznie eksploatację autostrady, zwana
dalej „spółką”, na warunkach określonych
w umowie.
3.

Generalny
Dyrektor
Dróg Krajowych i Autostrad
może pobierać opłaty za przejazd autostradą
w okresie nieobjętym umową, o której mowa
w ust. 2, pod warunkiem przystosowania auto-
strady do poboru tych opłat.
4.

Drogowa
spółka specjalnego przeznaczenia
może pobierać opłaty za przejazd autostradą
na warunkach określonych w umowie, o której
mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia
2007 r. o drogowych spółkach specjalnego
przeznaczenia (Dz. U. Nr 23, poz. 136).
5.
Opłatę za przejazd autostradą ustala się jako
iloczyn liczby kilometrów przejazdu i stawki
opłaty za kilometr dla danej kategorii pojazdu.
6.

Ustala
się następujące kategorie pojazdów

w celu określenia stawek opłat za przejazd au-
tostradą:
1) kategoria 1 – motocykle;

12
2) kategoria 2 – pojazdy samochodowe o do-
puszczalnej masie całkowitej nieprzekracza-
jacej 3,5 tony;
3) kategoria 3 – pojazdy samochodowe o do-
puszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5
tony i poniżej 12 ton;
4) kategoria 4 – pojazdy samochodowe o do-
puszczalnej masie całkowitej co najmniej
12 ton;
5) kategoria 5 – autobusy;
6) kategoria 6 – pojazdy niemieszczące się
w kategoriach od 1 do 5 oraz pojazdy, któ-
rych wymiary albo nacisk osi lub ciężar
przekraczają normy określone w przepisach
o ruchu drogowym.”;
2) w art. 37b:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Opłaty za przejazd autostradą pobrane przez spółkę
stanowią jej przychód, z zastrzeżeniem ust. 2-4.”,
b) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Umowa o budowę i eksploatację albo wyłącznie eks-
ploatację autostrady może stanowić, że opłaty za
przejazd autostradą stanowią przychód Funduszu.”;
3) art. 37d i 37e otrzymują brzmienie:
„Art. 37d. 1. Stawki opłat, o których mowa w art. 37a ust. 2,
warunki zmian tych stawek oraz sposób ich
wprowadzenia ustala umowa o budowę i eks-
ploatację albo wyłącznie eksploatację autostra-
dy, z zastrzeżeniem ust. 2.

13

2. Stawki, o których mowa w ust. 1, nie mogą być
wyższe niż stawki obliczone zgodnie z przepi-
sami wydanymi na podstawie art. 13ha ust. 5
ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach pu-
blicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115,
Nr 23, poz. 136 i Nr 192, poz. 1381 oraz
z 2008 r. Nr 54, poz. 326).
3.

Spółka ogłasza w prasie o zasięgu lokalnym
i ogólnokrajowym oraz w punktach poboru opłat
informację o wysokości opłat za przejazd auto-
stradą lub ich zmianie, w terminie co najmniej
czternastu dni przed dniem rozpoczęcia pobie-
rania tych opłat.
Art. 37e. 1. Stawki opłat, o których mowa w art. 37a ust. 3
i 4, za przejazd 1 kilometra autostradą, nieza-
leżnie od kategorii, o której mowa w art. 37a
ust. 6, nie mogą być wyższe niż 2,50 zł oraz nie
mogą przekroczyć stawek opłat za przejazd ob-
liczonych zgodnie z przepisami, wydanymi na
podstawie art. 13 ha ust. 5 ustawy z dnia
21 marca 1985 r. o drogach publicznych.
2.

Minister
właściwy do spraw transportu określi,
w drodze rozporządzenia, stawki opłat za prze-
jazd autostradą, o których mowa w art. 37a
ust. 3 i 4, z uwzględnieniem ust. 1, mając na
uwadze potrzeby utrzymania i ochrony dróg
istotnych dla rozwoju sieci drogowej.
3.

Minister
właściwy do spraw transportu w rozpo-
rządzeniu, o którym mowa w ust. 2, może:
1) zróżnicować stawki opłat za przejazd auto-
stradą ze względu na emisję spalin pojazdu
samochodowego, porę dnia, kategorię dnia

14
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: