eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze i innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze i innych ustaw

- projekt dotyczy wprowadzenia przepisów regulujących postępowanie upadłościowe wobec osób fizycznych nie będących przedsiębiorcami (tzw. upadłość konsumencka)

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 556
  • Data wpłynięcia: 2008-02-26
  • Uchwalenie: wycofany dnia 02-10-2008

556

Ustalenie co wchodzi do masy upadłości oraz ustalenie wartości masy upadłości następuje w
sposób uproszczony a mianowicie w drodze weryfikacji przez syndyka lub nadzorcę
sądowego spisu i oszacowania sporządzonego przez dłużnika.
Jedyne mieszkanie upadłego nie podlega wyłączeniu z masy upadłości ze względu na
istniejące w prawie polskim mechanizmy prawne obrony przed bezdomnością oraz ze
względu na wartość prawa własności lokalu lub domu mieszkalnego w porównaniu z innymi
składnikami majątku osoby fizycznej nie będącej przedsiębiorcą, jest jednak traktowane
specjalnie. Takie podejście ma także uzasadnienie merytoryczne w zasadach uregulowań
upadłości konsumenckiej w modelu europejskim.
Prawa wierzycieli posiadających zabezpieczenia rzeczowe są chronione na zasadach
określonych w Prawie upadłościowym.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1.
Możliwość przeprowadzenia postępowania upadłościowego w sprawach osób
fizycznych nie prowadzącyh działalnosci gospodarczej pozwoli dłużnikom, którzy popadli w
stan niewypłacalności bez swojej winy, niejako zapracować na "rozpoczęcie życia na nowo" z
"czystą kartą". Powinno mieć to wpływ na zmniejszenie liczby beneficjentów różnego rodzaju
środków pomocy społecznej. Zatem, w tym zakresie wydatki ze środków publicznych mogą ulec
zmniejszeniu, a przynajmniej nie będą się powiększać.
Część postępowania będzie pokrywana ze środków dłużnika w formie opłaty za złożenie
wniosku oraz zaliczki na koszty postępowania.
Ustawa
będzie miała wpływ nie tylko na sytuację dłużnika. Będzie wpływała także na
wierzycieli. Jednak celem ustawy jest przede wszystkim restrukturyzacja zadłużenia i
umożliwienie rehabilitacji społecznej dłużnika. Zatem w większości wypadków wierzyciele
zostaną w jakimś stopniu zaspokojeni.
2.
Wejście w życie ustawy nie spowoduje istotnych skutków dla rynku pracy ani rozwoju
regionalnego, aczkolwiek jeśli niewypłacalność była mogła być źródłem utrzymywania się
części miejsc pracy w szarej strefie, ewentualny wpływ wejścia w życie ustawy na rynek pracy
może być pozytywny.
3.
Wejście w życie ustawy nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.
Sądy upadłościowe są przygotowane kadrowo, organizacyjnie i materialnie do wykonywania
obowiązków orzeczniczych w przewidywanym zakresie. Wzmocnienie administracyjne sądów
umożliwi koncentracje sędziów wyłącznie na orzekaniu a ilość czynności technicznych w
sprawach uregulowanych w ustawie została zminimalizowana. Ponadto rola i zadania doradców

została opisana w taki sposób, by efekt uproszczonej procedury został osiągnięty w najwyższym
stopniu. Natomiast zwiększony zakres pracy sądów, korespondencji i czynnosci
administracyjnych zostanie zrównoważony wpływami z wpisu za przeprowadzenie
postępowania upadłościowego.
Doradcy
upadłosciowi wykonywać bedą swoje czynności za wynagrodzeniem. Nie
przewiduje się dofinansowywania tych czynnosci ze środków publicznych.

Stosunek projektowanej regulacji do prawa wspólnotowego Unii Europejskiej

Prawo unijne nie reguluje krajowego prawa upadłości osób fizycznych nie
prowadzących działalności gospodarczej. Projektowana regulacja, korzystając ze swobody
pozostawionej w tym względzie krajom członkowskim idzie w kierunku zgodnym z
tendencjami wykształconymi w ustawodawstwach pozostałych państw członkowskich,
realizując w sposób dostosowany do polskich warunków zasadę tzw. zasłużonego nowego
startu.



Warszawa, 7 marca 2008 r.


BAS – WAEM – 526/08


Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze i innych ustaw
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Tadeusz Aziewicz)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 z późn. zm.) sporządza się następującą opinię:


1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt zmierza do zmiany ustawy z dnia 28 lutego 2003 roku – Prawo
upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535, ze zmianami.).
Wnioskodawcy proponują dodanie do zmienianej ustawy nowego tytułu,
poświęconego postępowaniu upadłościowemu wobec osób fizycznych nie
będących przedsiębiorcami (tzw. upadłość konsumencka). W ramach nowej
jednostki redakcyjnej uregulowane zostałyby kwestie postępowania w
przedmiocie ogłoszenia upadłości, ogłoszenia upadłości i jego skutków,
postępowania upadłościowego prowadzonego po ogłoszeniu upadłości,
zgłoszenia i ustalenia wierzytelności, układu, likwidacji i podziału masy
upadłości oraz zakończenia i umorzenia postępowania upadłościowego i
sądowych warunków spłaty. Projekt zakłada także wprowadzenie zmian w
ustawie z dnia 20 sierpnia 1997 roku o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z
2007 r. Nr 168, poz. 1186), ustawy z dnia 14 lutego 2003 roku o udostępnianiu
informacji gospodarczej (Dz. U. Nr 50, poz. 424, ze zmianami) oraz ustawy z
dnia 28 lipca 2005 roku o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. Nr
167, poz. 1398, ze zmianami.).
Proponowana ustawa ma wejść w życie z upływem 12 miesięcy od jej
ogłoszenia.


2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Materia projektu ustawy nie jest co do zasady objęta prawem Unii
Europejskiej. Jednak ze względu na wymogi dotyczące treści wniosku o
ogłoszenie upadłości należy wskazać:
- art. 12 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE),
zakazujący wszelkiej dyskryminacji ze względu na przynależność państwową,
- art. 18 TWE zapewniający każdemu obywatelowi Unii prawo do
swobodnego przemieszczania się i przebywania na terytorium państw
członkowskich.


3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest co do zasady objęty prawem Unii Europejskiej.
Należy jednak zauważyć, że art. 1 projektu, w zakresie proponowanego artykułu
4915 ust. 3 pkt 7 ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze, stanowi, że
wniosek dłużnika o ogłoszenie upadłości powinien zawierać numer PESEL i
NIP oraz serię i numer dowodu osobistego. Obywatel innego niż Polska państwa
członkowskiego UE nie będzie mógł spełnić tego wymogu. Sąd mógłby więc
odrzucić wniosek z powodu braków formalnych. Niezapewnienie obywatelom
innych państw członkowskich prawa do skutecznego zastosowania wobec nich
postępowania upadłościowego przewidzianego w projekcie może prowadzić do
ich dyskryminacji ze względu na przynależność państwową, zakazanej w art. 12
TWE, oraz stanowić ograniczenie prawa do swobodnego przemieszczania i
przebywania na terytorium państw członkowskich, określonego w art. 18 TWE.

4. Konkluzje
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe i
naprawcze i innych ustaw nie jest co do zasady objęty prawem Unii
Europejskiej. Proponowane brzmienie art. 4915 ust. 3 pkt 7 ustawy – Prawo
upadłościowe i naprawcze może prowadzić do naruszenia art. 12 i 18 TWE.


Opracował: Zespół Prawa Europejskiego

Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski


Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, prawo upadłościowe, konsument

2
Warszawa, 7 marca 2008 r.
BAS – WAEM – 527/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczpospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo
upadłościowe i naprawcze i innych ustaw (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Tadeusz Aziewicz) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej
Projekt zmierza do zmiany ustawy z dnia 28 lutego 2003 roku – Prawo
upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535, ze zmianami.).
Wnioskodawcy proponują dodanie do zmienianej ustawy nowego tytułu,
poświęconego postępowaniu upadłościowemu wobec osób fizycznych nie
będących przedsiębiorcami (tzw. upadłość konsumencka). W ramach nowej
jednostki redakcyjnej uregulowane zostałyby kwestie postępowania w
przedmiocie ogłoszenia upadłości, ogłoszenia upadłości i jego skutków,
postępowania upadłościowego prowadzonego po ogłoszeniu upadłości,
zgłoszenia i ustalenia wierzytelności, układu, likwidacji i podziału masy
upadłości oraz zakończenia i umorzenia postępowania upadłościowego i
sądowych warunków spłaty. Projekt zakłada także wprowadzenie zmian w
ustawie z dnia 20 sierpnia 1997 roku o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z
2007 r. Nr 168, poz. 1186), ustawy z dnia 14 lutego 2003 roku o udostępnianiu
informacji gospodarczej (Dz. U. Nr 50, poz. 424, ze zmianami) oraz ustawy z
dnia 28 lipca 2005 roku o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. Nr
167, poz. 1398, ze zmianami.).
Przedmiot projektu nie jest co do zasady objęty prawem Unii
Europejskiej. Proponowane brzmienie art. 4915 ust. 3 pkt 7 ustawy – Prawo
upadłościowe i naprawcze może jednak prowadzić do naruszenia art. 12 i 18
Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze i
innych ustaw nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego

Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Michał Królikowski

Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, upadłość

strony : 1 ... 6 . [ 7 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: