Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej
projekt ustawy ma na celu rozszerzenie katalogu wykroczeń oraz ustawowe usankcjonowanie wykroczeń w żegludze śródlądowej (wdrożenie dyrektywy RIS na śródlądowych drogach wodnych klasy IV i wyższej państw członkowskich, które są połączone drogami wodnymi klasy IV lub wyższej z drogami wodnymi klasy IV lub wyższej innego państwa członkowskiego, zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi poprzez szybką wymianę informacji dotyczącej dróg wodnych)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 520
- Data wpłynięcia: 2008-05-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1057
520
podobne systemy istnieją w niektórych państwach europejskich (m.in. w Niemczech,
Francji, Holandii, Finlandii). RIS będzie systemem obejmującym również te lokalne
podsystemy.
Możliwości, jakie daje wprowadzenie RIS, wpłyną na sprawne i szybkie przekazywanie
danych, co przysłuży się usprawnieniu funkcjonowania tej gałęzi transportu.
Przetwarzanie danych osobowych koniecznych do funkcjonowania RIS jest
prowadzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych
osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z pó n. zm.), ustawy z dnia 16 lipca
2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z pó n. zm.) oraz
ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112,
poz. 1198, z pó n. zm.).
Zmiany w przepisach karnych
W związku ze sprawą dotyczącą odmówienia przez kierownika statku wejścia na statek
uprawnionego do inspekcji pracownika urzędu żeglugi śródlądowej Sąd Okręgowy w
Szczecinie uznał kierownika statku winnym naruszenia przepisu § 1.20 załącznika do
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie przepisów
żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. Nr 212, poz. 2072).
W swoim uzasadnieniu sąd uznał jednakże, że przepis ten nie jest ustawowo
sankcjonowany (nie może być zakwalifikowany do katalogu wykroczeń, o których
mowa w art. 62 pkt 1-9 ustawy o żegludze śródlądowej) i nie może nastąpić jego
egzekucja.
W związku z wyrokiem sądu jest konieczne natychmiastowe uregulowanie spraw
dotyczących wykroczeń w żegludze śródlądowej, aby zapewnić możliwość
prawidłowego wypełniania przez organy terenowe powierzonych im ustawą o żegludze
śródlądowej zadań – w myśl art. 9 ust. 2 ustawy o żegludze śródlądowej; jest to m.in.
zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi śródlądowej, przeprowadzanie inspekcji statków,
kontroli dokumentów przewozowych i zgodności przewożonego przez statek ładunku z
tymi dokumentami.
Katalog wykroczeń podlegających karze musi zostać uzupełniony o wykroczenie w
zakresie wypadków żeglugowych.
3
Natomiast należy usankcjonować ustawowo naruszenie przepisów art. 9 ust. 2 pkt 2, 4-8
i 10 ustawy o żegludze śródlądowej.
W projekcie ustawy został dodany przepis, dotyczący wyznaczenia, w ciągu 6 miesięcy
od dnia ogłoszenia ustawy, pełnomocnika do przygotowania RIS oraz podejmowania
wszelkich czynności zmierzających do utworzenia Centrum RIS. Zgodnie z regulacją
zawartą w projekcie ustawy nadzór nad pełnomocnikiem będzie sprawował minister
właściwy do spraw transportu. Ze względu na konieczność długotrwałych przygotowań
systemu oraz mając na względzie przesunięcie terminu uruchomienia systemu na 2013
r., data utworzenia Centrum RIS została wyznaczona na 2010 r. oraz konsekwentnie
wydłużony został, do 2020 r., okres pobierania obniżonej o 50 % opłaty za wydanie
dokumentu zgodności dla urządzenia i oprogramowania, wykorzystywanych w ramach
systemu RIS (art. 2 ustawy).
W art. 47e ust. 2 jest zawarte upoważnienie ustawowe do wydania rozporządzenia,
zawierającego wykaz organów administracji publicznej oraz jednostek badawczo-
rozwojowych, a także zakres, rodzaj, częstotliwość oraz sposób przekazywania do
Centrum RIS danych, o których mowa w ust. 1. Natomiast w art. 47e ust. 3 projektu
ustawy został dodany przepis, który przewiduje uzyskiwanie danych odpłatnych, w
ramach procedur niestandardowych, na podstawie umów cywilnoprawnych,
zawieranych między jednostkami badawczo-rozwojowymi a dyrektorem Centrum RIS.
Określenie szczegółowego rodzaju danych, niezbędnych do funkcjonowania
przedmiotowego systemu, będzie możliwe na etapie tworzenia RIS, na podstawie
wykonanych analiz i projektów wdrożenia systemu RIS. Przed wykonaniem
powyższych analiz i projektów wdrożeniowych nie ma możliwości wskazania, które
dane, z ogółu danych hydrologicznych, meteorologicznych, geograficznych,
hydrogeologicznych i administracyjnych, oraz w jakim stopniu okażą się konieczne w
sytuacjach nadzwyczajnych, do których mają zastosowanie procedury niestandardowe,
a także kosztów z tym związanych. Opłaty za uzyskanie koniecznych danych
odpłatnych będą pokrywane ze środków przewidzianych w budżecie państwa na
przygotowanie i funkcjonowanie systemu RIS. Dane odpłatne będą potrzebne w
niewielkim stopniu, a więc zakłada się, że koszty z tym związane będą znikome.
Zatem pozyskiwanie danych odpłatnych nie będzie wymagało wyznaczania
dodatkowych, innych niż wskazane w uzasadnieniu, środków w budżecie państwa.
4
Działania związane z tworzeniem i wprowadzaniem ww. systemu w wielu krajach
europejskich będą przedmiotem konsultacji również z komitetem działającym przy
Komisji Europejskiej. Dzięki konsultacjom i wymianie doświadczeń będzie możliwe
dokładniejsze określenie zasad funkcjonowania systemu, jak również informacji i
danych, wykorzystywanych w ramach RIS, które będą podstawą i wskazówką dla
państw członkowskich wprowadzających przedmiotowy system.
Powyższe regulacje mają na celu zapewnienie użytkownikom systemu RIS możliwie
szerokich informacji dotyczących dróg wodnych.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy został udostępniony na
stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji
Publicznej. Organizacje o charakterze lobbingowym wymienione w rejestrze
podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową nie zgłosiły
zainteresowania pracami nad projektem ustawy.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.
U. Nr 239, poz. 2039, z pó n. zm.) projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze
śródlądowej nie podlega notyfikacji.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Akt ten będzie miał wpływ na organy terenowe administracji żeglugi śródlądowej i
drogi wodnej. Wpłynie na poprawę bezpieczeństwa żeglugi na śródlądowych
drogach wodnych.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został skonsultowany z następującymi podmiotami:
1) Związkiem Polskich Armatorów ródlądowych,
5
2) Odratrans S.A.,
3)
eglugą Bydgoską,
4) Centrum eglugi ródlądowej przy Akademii Morskiej w Szczecinie,
5) Akademią Morską w Szczecinie.
Nie zgłoszono uwag do projektu ustawy.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie przedmiotowej regulacji będzie miało wpływ na dochody
i wydatki budżetu oraz sektor publiczny.
Przewidywane koszty związane z opracowaniem oraz funkcjonowaniem RIS
W związku z tym, że do chwili obecnej na śródlądowych drogach wodnych
w Polsce nie funkcjonował tego rodzaju system, koszty są analizowane na
podstawie kosztów ponoszonych na funkcjonowanie tego typu rozwiązań
w innych krajach europejskich, a także w innych gałęziach transportu.
Przewidywany koszt stworzenia samego systemu to ok. 80 000 000 zł. Przy
szacowaniu kwoty 80 000 000 zł wzięto pod uwagę koszty realizacji analogicznego
systemu informacyjnego VTS, wdrożonego na odcinku Szczecin – winoujście
przez Urząd Morski w Szczecinie.
System RIS będzie obejmował 97,3 km Dolnej Odry, obejmując m.in.:
gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji o drogach wodnych,
działania zapewniające użytkownikom RIS dostęp do elektronicznych map
nawigacyjnych, przekazywanie właściwym organom publicznym oraz państwom
członkowskim Unii Europejskiej elektronicznych raportów ze statków, a także
interoperacyjność RIS na poziomie europejskim.
Należy uwzględnić koszty powstania i utrzymania nowej jednostki – Centrum RIS.
Przewiduje się usytuowanie Centrum RIS w Szczecinie. Ze względu na konieczność
całodobowego funkcjonowania Centrum RIS przewiduje się konieczność
zatrudnienia ok. 20 osób – roczne koszty wynagrodzenia szacuje się na ok. 900 000
zł.
6
Koszty stworzenia systemu RIS na Dolnej Odrze będą obejmować:
oprogramowanie, stacje hydro-meteo, stanowiska obsługi baz danych, kamery,
stanowiska obsługi archiwum, mapy cyfrowe wraz z urządzeniami pomocniczymi i
sprzętem komputerowym – ok. 28 000 000 zł (koszty uwzględniają dostawę i
montaż na odcinku 97,3 km).
Koszt budowy około 20 stacji radarowych to ok. 30 000 000 zł (koszt jest
skalkulowany dla nowych stacji budowanych od podstaw z radarem).
Niezbędne będzie również uzbrojenie w kabel światłowodowy całego dolnego
odcinka Odry objętego systemem RIS. Szacunkowy koszt to ok. 20 000 000 zł.
Dodatkowe koszty generowane przez Centrum RIS to kwoty niezbędne do zakupu
danych, którymi będzie się posługiwać Centrum RIS. Niezbędne jest także
zabezpieczenie kosztów na stały monitoring zmian dna rzeki
itp. Centrum RIS musi być wyposażone w statki inspekcyjne (koszt
ok. 600 000 zł), a także samochody (jeden terenowy – przystosowany do ciągnięcia
statku oraz osobowy – przewidywane koszty zakupu ok. 300 000 zł).
Dodatkowe opłaty będą związane z funkcjonowaniem Centrum RIS jako biura
(wynajęcie budynku, koszty telefonów itp.). Może powstać konieczność stworzenia
dodatkowych miejsc pracy w organach terenowych administracji żeglugi
śródlądowej i drogi wodnej, gdyż jednostki te będą stanowić podstawowe ródła
informacji dla RIS (3 etaty – rocznie ok. 130 000 zł).
Wydatki na funkcjonowanie RIS będą ponoszone przez budżet państwa. rodki
finansowe w wysokości 50 000 zł zostały zaplanowane w części 39 – Transport na
rok 2008, natomiast pozostała kwota będzie wydatkowana stopniowo w terminie do
dnia 1 stycznia 2013 r. Niemożliwe jest w chwili obecnej oszacowanie kosztów
wpływu.
W świetle art. 12 ust 3 dyrektywy 2005/44/WE państwo członkowskie, na terenie
którego system RIS ma obejmować drogi wodne o niskim natężeniu ruchu oraz
koszty uruchomienia systemu RIS byłyby nieproporcjonalne w stosunku do korzyści
ekonomicznych, jakie może on przynieść dla rozwoju transportu wodnego
śródlądowego, ma prawo skierować wniosek do Komisji Europejskiej z prośbą o
przesunięcie terminu uruchomienia przedmiotowego systemu. W najbliższym czasie
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
520
› Pobierz plik