Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz ustawy o transporcie kolejowym
(dotyczy: ustanowienia podstaw prawnych dla realizacji zawartych w "Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013" przyjętej przez Radę Ministrów w kwietniu 2007 r. nowych projekt ustawy dotyczy rozwiązań i usprawnienia realizacji zadań w sprawie: usprawnienia restrukturyzacji majątkowej PKP SA (procedura zbywania udziałów mniejszościowych w spółkach spoza Grupy PKP i regulacja stanów prawnych nieruchomości) ponadto wzmocnienia funkcji PKP SA w zakresie zadań koordynacyjnych i regulacyjnych między spółkami. Projekt wprowadza także nowy system obsługi klientów PKP
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 459
- Data wpłynięcia: 2008-04-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego ,,Polskie Koleje Państwowe" oraz ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 206, poz. 1289
459
10
umowy o świadczenie usług publicznych. Wartość przyznanych ulg nie może
przekroczyć wielkości środków finansowych przeznaczonych na sfinansowanie
lub dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych. W celu realizacji zadań
inwestycyjnych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, samorząd
zawiera umowę z zarządcą infrastruktury, w której między innymi określa się
wielkość dofinansowania oraz przyznane ulgi w opłacie podstawowej dla
określonych w ustawie przewo ników.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy został udos-
tępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletyn
Informacji Publicznej Ministerstwa Transportu. Organizacje o charakterze
lobbingowym nie zgłosiły zainteresowania pracami nad projektem ustawy
w trybie art. 7 wymienionej ustawy.
11
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
Podmioty, na które oddziałuje ustawa
Adresatami projektowanej ustawy
o zmianie ustawy o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje
Państwowe” są spółki: PKP SA, PLK SA i inne spółki Grupy PKP oraz
samorządy terytorialne, a także podmioty biorące udział w procesie regulacji
stanów prawnych nieruchomości. Podmiotami, na które oddziałuje zmiana
ustawy o transporcie kolejowym, są przewo nicy kolejowi.
Cel wprowadzenia ustawy
Celem wprowadzenia ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restruk-
turyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje
Państwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym jest stworzenie narzędzia dla
realizacji „Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013”. Określone w ww.
Strategi działania powodują konieczność dostosowania przepisów ustawy do
nowych zadań i kierunków określonych w projekcie tego dokumentu. Zadania te
mają służyć przyśpieszeniu i efektywnemu przeprowadzeniu procesu restruk-
turyzacji Grupy PKP.
Konsultacje społeczne
Projekt został rozesłany do partnerów społecznych: związków zawodowych
działających w grupie spółek PKP SA oraz związku pracodawców i Izby
Gospodarczej Transportu Lądowego. Został także omówiony na posiedzeniu
Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa. Projekt został również skierowany do
Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Na wniosek Komisji
Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego – przeprowadzono z marszałkami
województw konsultacje, w wyniku których wprowadzono korektę do
proponowanych dotychczasowych przepisów. Wprowadzone zmiany dotyczą
następujących spraw:
– przejmowania przez jednostki samorządów terytorialnych na własność linii
kolejowych,
12
– ustabilizowania opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej dla prze-
wo ników świadczących usługi publiczne na podstawie umowy,
– przyznawania ulg w opłatach za korzystanie z infrastruktury kolejowej
w przypadku finansowania lub dofinansowania inwestycji infrastrukturalnych
przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Projekt ustawy był na bieżąco konsultowany ze spółkami Grupy PKP
i uwzględnia proponowane przez spółki rozwiązania.
Skutki uchwalenia ustawy
– wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Wejście w życie ustawy nie powoduje zwiększenia wydatków budżetowych.
Niemożliwy jest obecnie do określenia wpływ przepisów ustawy na budżety
jednostek samorządu terytorialnego, gdyż proponowane na wniosek
samorządów województw rozwiązania w zakresie inwestowania w infra-
strukturę kolejową lub w remonty i modernizację dworców kolejowych nie są
obowiązkowe. Przejmowanie przez gminy budynków dworcowych w zamian
za wygaszenie zobowiązań PKP SA z tytułu podatku od nieruchomości jest
również dobrowolne.
– wpływ na rynek pracy
Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które w bezpośredni sposób
wpłynęłyby na rynek pracy.
– wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Zakłada się, że realizacja zadań określonych w projekcie wpłynie na wzrost
efektywności funkcjonowania spółek grupy kolejowej, poprawę ich
rentowności, a co za tym idzie nastąpi wzrost konkurencyjności na rynku.
– wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Wdrożenie projektu będzie miało korzystny wpływ na rozwój i sytuację
regionów. Samorządy będą mogły przejmować linie kolejowe o lokalnym
znaczeniu, na których będzie mógł rozwijać się ruch kolejowy.
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 2008 r.
w sprawie określenia nieruchomości, na których istnieją naziemne, nadziemne lub podziemne
obiekty nie wchodzące w skład linii kolejowej, które nie zostaną wniesione w formie
wkładów niepieniężnych do PLK SA
Na podstawie art.17 ust.7a ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”
(Dz. U. Nr 84, poz. 948, z późn. zm2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ustala się wykaz nieruchomości, na których istnieją naziemne, nadziemne lub
podziemne obiekty nie wchodzące w skład linii kolejowej, których PKP SA nie jest
obowiązana do wniesienia w formie wkładów niepieniężnych do PLK SA, stanowiący
załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
INFRASTRUKTURY
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 100, poz. 1086 i Nr 154, poz. 1802, z
2002 r. Nr 205, poz. 1730 i Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 6, poz. 63, Nr 80, poz. 720 i Nr 203, poz. 1966, z
2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 120, poz. 1252, z 2005 r. Nr 157, poz.1315 i Nr 184, poz. 1539 oraz z 2006 r. Nr 12,
poz. 63 i Nr 157, poz.1119.
33-03-aa
Załącznik do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia ...
(poz. )
WYKAZ NIERUCHOMOŚCI
Lp. Województwo
Powiat
Gmina
Obręb Nr działki Powierzchnia
Nr KW
linia nr 8 Warszawa Zachodnia - Kraków Główny Osobowy
1. MAZOWIECKIE M.ST.WARSZAWA MOKOTÓW
1-08-10
1
1,2145
2. MAZOWIECKIE M.ST.WARSZAWA MOKOTÓW
1-08-01
2
2,1088
3. MAZOWIECKIE M.ST.WARSZAWA MOKOTÓW
1-01-27
7
0,3742
4. MAZOWIECKIE M.ST.WARSZAWA MOKOTÓW 1-01-27 9/1
0,2370
WA4M/00035650/6
5. MAZOWIECKIE M.ST.WARSZAWA MOKOTÓW
1-01-27
9/3
0,1052
6. MAZOWIECKIE M.ST.WARSZAWA MOKOTÓW
1-01-27
9/2
0,9921
7. MAZOWIECKIE M.ST.WARSZAWA OCHOTA
2-03-23
62
1,5575
8. MAZOWIECKIE M.ST.WARSZAWA OCHOTA
2-03-22
36
2,8192
9. MAZOWIECKIE M.ST.WARSZAWA OCHOTA
2-03-19
38
0,0543
10. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
OCHOTA
2-03-19
85
0,4578
11. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
OCHOTA
2-03-18
86
0,0709
12. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
OCHOTA
2-03-18
26/2
0,2887
13. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
OCHOTA
2-03-18
26/1
0,2677
14. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
OCHOTA
2-03-18
27
0,0305
15. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
OCHOTA
2-03-18
28
0,5884
16. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
OCHOTA
2-03-18
29
0,3603
17. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
OCHOTA
2-03-17
47/1
1,1878
18. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
OCHOTA
2-03-17
47/2
0,0071
19. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
OCHOTA
2-03-17
47/3
0,7463
20. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
OCHOTA
2-03-17
47/4
0,2583
21. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
OCHOTA
2-03-17
47/5
0,0110
22. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
OCHOTA
2-03-17
47/6
0,8001
23. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
OCHOTA
2-03-17
47/7
0,4873
24. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
OCHOTA
2-03-17
2/2
0,1728
25. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
OCHOTA 2-03-16
35/1 0,7684
WA1M/00338020/5
25. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
OCHOTA 2-03-16
35/2 0,1214
WA1M/00338020/5
26. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
OCHOTA
2-03-04
18/1
3,5736
27. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
OCHOTA
2-03-01
42
1,5522
28. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
OCHOTA
2-03-01
46
0,0155
29. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
WOLA
6-14-03
22
94,3496
linia nr 1 Warszawa Centralna - Katowice
1. MAZOWIECKIE M.ST.WARSZAWA WOLA
6-01-09
19/10
1,2738
2. MAZOWIECKIE M.ST.WARSZAWA WOLA
6-01-09
51
0,0600
3. MAZOWIECKIE M.ST.WARSZAWA WOLA
6-01-09
19/2
0,0867
4. MAZOWIECKIE M.ST.WARSZAWA WOLA
6-01-09
19/3
0,0343
5. MAZOWIECKIE M.ST.WARSZAWA WOLA
6-01-09
19/4
0,0816
6. MAZOWIECKIE M.ST.WARSZAWA WOLA
6-01-09
19/5
0,0953
7. MAZOWIECKIE M.ST.WARSZAWA WOLA
6-01-09
19/7
0,1184
8. MAZOWIECKIE M.ST.WARSZAWA WOLA
6-01-09
19/8
0,0712
9. MAZOWIECKIE M.ST.WARSZAWA WOLA
6-01-09
19/9
0,1428
10. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
WOLA
6-01-09
19/11
0,2192
11. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
WOLA 6-14-04
8
2,0632
WA4M/00192014/8
12. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
WOLA
6-14-04
9
0,0359
13. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
WOLA 6-14-04
1/4
46,3084
WA4M/00346706/8
14. MAZOWIECKIE
M.ST.WARSZAWA
WOLA 6-14-04
3
0,0302
WA4M/00151412/8