Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz ustawy o transporcie kolejowym
(dotyczy: ustanowienia podstaw prawnych dla realizacji zawartych w "Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013" przyjętej przez Radę Ministrów w kwietniu 2007 r. nowych projekt ustawy dotyczy rozwiązań i usprawnienia realizacji zadań w sprawie: usprawnienia restrukturyzacji majątkowej PKP SA (procedura zbywania udziałów mniejszościowych w spółkach spoza Grupy PKP i regulacja stanów prawnych nieruchomości) ponadto wzmocnienia funkcji PKP SA w zakresie zadań koordynacyjnych i regulacyjnych między spółkami. Projekt wprowadza także nowy system obsługi klientów PKP
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 459
- Data wpłynięcia: 2008-04-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego ,,Polskie Koleje Państwowe" oraz ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 206, poz. 1289
459
Druk nr 459
Warszawa, 21 kwietnia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-26-08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji
przedsiębiorstwa państwowego
"Polskie Koleje Państwowe" oraz
ustawy o transporcie kolejowym.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanej regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury.
(-) Donald Tusk
Projekt I
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przed-
siębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie
kolejowym
Art. 1. W ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje
Państwowe” (Dz. U. Nr 84, poz. 948, z późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7.
Do PKP SA stosuje się przepisy Kodeksu spółek
handlowych, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej.”;
2) w art. 14 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
(Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.2)).”;
3) po art. 14 dodaje się art. 14a w brzmieniu:
„Art. 14a. 1. Spółki utworzone na podstawie art.
14 ust.
1
i spółki, o których mowa w art. 78a, prowadzące
działalność w zakresie kolejowych przewozów
pasażerskich, obowiązane są do:
1) sprzedaży biletów na przejazdy w ogólno-
krajowym systemie płatności za publiczne
kolejowe usługi transportowe,
2) stosowania wspólnego biletu na przejazd.
2. Inne podmioty prowadzące działalność w zakresie
kolejowych przewozów pasażerskich mogą
2
wspólnie ze spółkami, o których mowa w ust. 1,
realizować sprzedaż biletów i stosować wspólny
bilet.”;
4) w art. 15:
a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. W okresie korzystania przez PLK SA ze środków
publicznych do finansowania inwestycji infrastruk-
turalnych akcje spółki nie dają prawa do dywidendy.”,
b) ust. 4a otrzymuje brzmienie:
„4a. PLK SA zarządza liniami kolejowymi oraz pozostałą
infrastrukturą kolejową, określoną w przepisach o
transporcie kolejowym, z wyłączeniem budynków i
budowli przeznaczonych do obsługi przewozu osób i
rzeczy wraz z zajętymi pod nie gruntami.”;
5) w art. 17:
a) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. PKP SA jest obowiązana do wnoszenia do PLK SA w
formie wkładów niepieniężnych gruntów będących
przedmiotem umowy, o której mowa w ust. 6,
niezwłocznie po uregulowaniu stanu prawnego
poszczególnych nieruchomości, z
zastrzeżeniem
ust. 7a.”,
b) po ust. 7 dodaje się ust. 7a i 7b w brzmieniu:
„7a. Minister właściwy do spraw transportu określi,
w drodze rozporządzenia, nieruchomości, na których
istnieją naziemne, nadziemne lub podziemne obiekty
niewchodzące w skład linii kolejowej, do których nie
stosuje się przepisu ust. 7, biorąc pod uwagę ich
położenie i specyfikę. W rozporządzeniu określa się dla
każdej nieruchomości numer działki ewidencyjnej,
3
numer obrębu ewidencyjnego oraz numer księgi
wieczystej.
7b.
W odniesieniu do nieruchomości określonych
w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 7a, PLK SA
przysługuje nieodpłatne prawo użytkowania. PKP SA i
PLK SA ustalają w drodze umowy zakres wykonywania
prawa użytkowania, obejmujący w szczególności grunt
pod linią kolejową oraz urządzenia infrastruktury
kolejowej niezbędne do zarządzania infrastrukturą
kolejową.”;
6) po art. 17 dodaje się art. 17a w brzmieniu:
„Art. 17a. 1. PKP SA może przenosić między spółkami,
utworzonymi na podstawie art. 14, 15 i 19 oraz
spółkami, o których mowa w art. 78a, niektóre
składniki mienia ruchomego, wniesione w trybie
art. 17 ust. 1, jeżeli są one niezbędne dla
prowadzenia działalności spółki wnioskującej o to
mienie.
2. W sprawach, o których mowa w ust. 1, są wyma-
gane uchwały
walnego zgromadzenia lub
zgromadzenia wspólników tych spółek.
3. Do przeniesienia, o którym mowa w ust. 1, stosuje
się odpowiednio przepisy art. 17 ust. 1, 2 i 4.
4. Zysk lub strata wynikła z czynności, o których
mowa w ust. 1, odpowiednio powiększa lub
zmniejsza kapitał zapasowy spółek.”;
7) w art. 18:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. PKP SA nie może bez zgody PLK SA sprzedać lub
ustanowić hipoteki na nieruchomości stanowiącej linię
4
kolejową, w rozumieniu przepisów o transporcie
kolejowym, i przekazanej PLK SA na podstawie
umowy, o której mowa w art. 17 ust. 6.”,
b) uchyla się ust. 6,
c) po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a. Do dokonywania przez PLK SA czynności prawnych w
trybie art. 9 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r.
o transporcie kolejowym, polegających na nieodpłatnym
przejęciu przez właściwą miejscowo jednostkę
samorządu terytorialnego lub wskazanego przez nią
przedsiębiorcę linii kolejowej lub odcinka linii
kolejowej w zarządzanie, w celu jej dalszej eksploatacji
na okres nie dłuższy niż dwa lata, zgoda ministra
właściwego do spraw transportu nie jest wymagana.
Zgoda ministra właściwego do spraw transportu jest
wymagana do kolejnej czynności prawnej dotyczącej
tego samego przedmiotu rozporządzenia.”,
d) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Czynności prawne dokonane z naruszeniem ust. 2 i 6a są
nieważne.”,
e) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. PKP SA i PLK SA nie mogą sprzedawać, wnosić do
spółek lub oddawać do odpłatnego korzystania innym
podmiotom budynków mieszkalnych będących ich
własnością, z zastrzeżeniem przepisów ust. 9 i rozdziału
7.”,
f) dodaje
się ust. 9 w brzmieniu:
„9. PKP SA wniesie do PLK SA w formie wkładu nie-
pieniężnego, w uzgodnionych wzajemnie terminach i na
uzgodnionych warunkach, budynki mieszkalne, a także
budynki wykorzystywane do celów zarządzania