Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy implementacji do polskiego porządku prawnego norm prawa UE, zgodnie z zobowiązaniem do wdrożenia Decyzji Rady UE w sprawie: zwalczania seksualnego wykorzystywania dzieci i pornografii dziecięcej, ataków na systemy informatyczne, zwalczania korupcji w sektorze prywatnym i stosowania zasady wzajemnego uznawania kar o charakterze pieniężnym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 458
- Data wpłynięcia: 2008-04-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 214, poz. 1344
458
21
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został przedstawiony do konsultacji Sądowi Najwyższemu,
Krajowej Radzie Sądownictwa, Naczelnej Radzie Adwokackiej, Krajowej
Radzie Radców Prawnych, Stowarzyszeniu Sędziów Polskich „Iustitia”,
Stowarzyszeniu Prokuratorów Rzeczypospolitej Polskiej, Rzecznikowi Praw
Dziecka, Polskiemu Towarzystwu Informatycznemu oraz Polskiej
Konfederacji Pracodawców Prywatnych LEWIATAN.
Uwagi do projektu ustawy zgłosili: Rzecznik Praw Dziecka, Stowarzyszenie
Prokuratorów Rzeczypospolitej Polskiej oraz Polskie Towarzystwo
Informatyczne.
Rzecznik Praw Dziecka proponuje, aby w projektowanym brzmieniu art. 202
§ 4b Kodeksu karnego po wyrazie „wytworzone” (dot. wizerunków mało-
letniego), dodać wyrazy „obrazy nieistniejących małoletnich”. Proponuje też
wprowadzenie penalizacji czynów związanych z pornografią z udziałem
osób dorosłych, stylizowaną na pornografię pedofilską, oraz czynów
polegających na nagabywaniu dzieci do spotkań w celach seksualnych
przez osoby dorosłe z użyciem technologii informacyjnych i komu-
nikacyjnych. Uwagi te częściowo zostały uwzględnione. Pojęcie
„wytworzone wizerunki małoletnich” jest szersze znaczeniowo niż
proponowane pojęcie „wytworzone obrazy nieistniejących małoletnich”,
bowiem obejmuje każdy wizerunek małoletniego, a nie tylko postać fikcyjną.
W tym zakresie poprawiono uzasadnienie projektu ustawy, tak aby
okoliczność ta nie budziła wątpliwości. Uwaga dotycząca osobnej
kryminalizacji zachowania związanego z pornografią stylizowaną na
pornografię pedofilską w tym stanie rzeczy jest bezprzedmiotowa. Natomiast
kryminalizacja zachowań polegających na nagabywaniu dzieci do spotkań
w
celach seksualnych przez osoby dorosłe z użyciem technologii
informacyjnych i komunikacyjnych wykracza poza zakres niniejszej ustawy,
której celem jest pilna implementacja określonych decyzji ramowych.
Stowarzyszenie Prokuratorów Rzeczypospolitej Polskiej zgłosiło uwagę do
brzmienia art. 114 § 3 Kodeksu karnego, aby wyraz „prokuratorów” zastąpić
22
wyrazem „prokuratur”. Podniosło ponadto wątpliwość, czy nie pochłaniają
się znamiona „przechowywanie” i „posiadanie” treści pornograficznych
w opisie czynu z projektowanego art. 202 § 4b Kodeksu karnego. Kolejna
uwaga Stowarzyszenia Prokuratorów Rzeczypospolitej Polskiej dotyczy art.
296a Kodeksu karnego i wątpliwości co do kręgu osób stanowiących
podmiot tego przestępstwa. Ponadto Stowarzyszenie postuluje, aby w
projektowanej ustawie wprowadzić również nowelizację art. 647 i art. 650 §
3 Kodeksu karnego w sposób ustalający kompetencje sądów wojskowych w
sprawach, które z dniem 1 stycznia 2009 r. przejdą do właściwości sądów
powszechnych. Uwagi te nie zostały uwzględnione. Wobec zmienionego
brzmienia art. 114 § 3 Kodeksu karnego uwaga dotycząca tego artykułu traci
aktualność. Posiadanie i przechowywanie to pojęcia rozróżnialne na gruncie
prawa cywilnego i nie zachodzi między nimi możliwość zawierania się.
Podobnie pojęcie „osoba pełniąca funkcje kierownicze” występuje
w obowiązującym porządku prawnym, w tym w obecnym brzmieniu art. 296a
§ 1 Kodeksu karnego, i nie nasuwa wątpliwości. Natomiast postulat
uregulowania w niniejszej ustawie kwestii związanych z właściwością sądów
wojskowych wykracza poza ramy niniejszego projektu.
Polskie Towarzystwo Informatyczne (PTI) postuluje, aby w projektowanych
przepisach art. 267 § 1 i art. 269a Kodeksu karnego zawinienie ograniczyć
tylko do winy umyślnej. W art. 267 § 1a proponuje się znamię „dostęp do
całości lub części systemu informatycznego” zastąpić znamieniem „dostęp
do danych lub zasobów w systemie komputerowym”, a w § 2 tego artykułu,
pominąć wyraz „specjalistyczne”. Uwagi te nie zostały uwzględnione.
Przepis art. 269a Kodeksu karnego zarówno w obecnym, jak i w pro-
jektowanym brzmieniu dotyczy przestępstwa umyślnego. Wprowadzenie do
tego przepisu znamion proponowanych przez PTI, a mianowicie „w wyniku
świadomego i celowego działania”, zawęziłoby kryminalizację tylko do
działania sprawcy z zamiarem bezpośrednim, z pominięciem zamiaru
ewentualnego. Takie zawężenie kryminalizacji nie wydaje się uprawnione.
Pozostałe propozycje PTI dotyczą pojęć występujących już w obo-
wiązującym brzmieniu art. 269 § 2 i art. 269a Kodeksu karnego. Ich zmiana
nie mieści się w ramach niniejszego projektu.
23
3. Wpływ ustawy na sektor finansów publicznych, rynek pracy, kon-
kurencyjność gospodarki i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie spowoduje skutków na rynku pracy oraz nie
będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny. Rozszerzenie zakresu
dyspozycji art. 296a K.k. może natomiast mieć pozytywny wpływ na
konkurencyjność przedsiębiorstw w sektorze prywatnym.
Wstępna analiza wprowadzanego mechanizmu wzajemnego wykonywania
orzeczeń dotyczących kar pieniężnych wskazuje na pozytywne skutki
finansowe dla budżetu państwa. Ich wysokość w chwili obecnej nie jest
możliwa do oszacowania.
Będzie ona uzależniona od liczby wykonywanych orzeczeń i od treści
zawieranych porozumień dotyczących podziału uzyskanych w wyniku
wykonania orzeczenia kwot.
4. Zainteresowanie pracami nad projektem ustawy
Projekt niniejszej ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji
Publicznej, stosownie do postanowień ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414) i w tym trybie nie zgłoszono zainteresowania pracami nad
projektem.
5. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem europejskim, a w szczególności z:
1) Decyzją ramową Rady 2004/68/WSiSW z dnia 22 grudnia 2003 r.
o zwalczaniu seksualnego wykorzystywania dzieci i pornografii
dziecięcej,
2) Decyzją ramową Rady 2005/222/WSiSW z dnia 24 lutego 2005 r.
w sprawie ataków na systemy informatyczne,
24
3) Decyzją ramową Rady 2003/568/WSiSW z dnia 22 lipca 2003 r.
w sprawie zwalczania korupcji w sektorze prywatnym,
4) Decyzją ramową Rady 2005/214/WSiSW z dnia 24 lutego 2005 r.
w
sprawie stosowania zasady wzajemnego uznawania do kar
o charakterze pieniężnym.
3a/04/em
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWO CI
z dnia
w sprawie okre lenia wzoru za wiadczenia stosowanego w razie wyst pienia do państwa
członkowskiego Unii Europejskiej o wykonanie orzeczenia o karze grzywny, rodkach
karnych w postaci nawi zki lub wiadczenia pieniężnego lub też orzeczenia
zas dzaj cego od skazanego lub ukaranego podmiotu zbiorowego koszty s dowe
Na podstawie art. 611fa § 7 ustawy z dn. 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego
(Dz.U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Określa się wzór zaświadczenia stosowanego we współpracy z państwami
członkowskimi Unii Europejskiej w zakresie wzajemnego wykonywania orzeczeń o karze
grzywny, środkach karnych w postaci nawiązki lub świadczenia pieniężnego lub też orzeczeń
zasądzających od skazanego lub ukaranego podmiotu zbiorowego koszty sądowe, który
stanowi załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Sprawiedliwo ci
________________________
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1999 r. Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 50, poz. 580,
Nr 62, poz. 717, Nr 73, poz. 852 i Nr 93, poz. 1027, z 2001 r. Nr 98, poz. 1071 i Nr 106, poz. 1149, z 2002 r.
Nr 74, poz. 676, z 2003 r. Nr 17, poz. 155, Nr 111, poz. 1061 i Nr 130, poz. 1188, z 2004 r. Nr 51, poz. 514,
Nr 69, poz. 626, Nr 93, poz. 889, Nr 240, poz. 2405 i Nr 264, poz. 2641, z 2005 r. Nr 10, poz.70, Nr 48,
poz. 461, Nr 96, poz. 821, Nr 141, poz.1181, Nr 143, poz.1203, Nr 163, poz. 1363, Nr 169, poz.1416 i Nr 178,
poz. 1479, z 2006r. Nr 15, poz. 118, Nr 66, poz. 467, Nr 77, poz.680, Nr 95, poz. 659, Nr 104, poz.708,
Nr 141, poz. 1109 i 1013 i Nr 167, poz. 1192 oraz z 2007r. Nr 64, poz. 432, Nr 80, poz. 539, Nr 89, poz. 589,
Nr 99, poz. 664 i Nr 112, poz. 766.