Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych
projekt dotyczy zapewnienia zgodności przepisów ustawy o roszczeniach pracowniczych - w szczególności dot. Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych - z rozporządzeniami Komisji Europejskiej poprzez dalsze rozszerzenie kompetencji Funduszu w zakresie wypłaty niezaspokojonych przez pracodawcę roszczeń
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4344
- Data wpłynięcia: 2011-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 197, poz. 1170
4344
§ 5. Podmiot wnioskujący zawiadamia dysponenta Funduszu o każdej zmianie okoliczności
mających wpływ na załatwienie wniosku.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.
Minister Pracy i Polityki Społecznej
______
1)
Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - praca, na podstawie §
1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).
2)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr
6, poz. 33, Nr 125, poz. 1035 i Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 18, poz. 100 i Nr 257, poz. 1726.
2
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie szczegółowego
zakresu informacji zawartych we wniosku marszałka województwa o określenie warunków
zwrotu lub umorzenie w całości lub w części należności na rzecz Funduszu Gwarantowanych
wiadczeń Pracowniczych (zwanego dalej „rozporządzeniem”) stanowi realizację
upoważnienia ustawowego z art. 23 ust. 11 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń
pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121 ze zm.),
wprowadzonego przez art. 2 projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie roszczeń
pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz ustawy − Przepisy wprowadzające
ustawę o finansach publicznych.
Projekt rozporządzenia zawiera szczegółowy zakres informacji zawartych we wniosku
właściwego marszałka województwa, który na podstawie art. 23 ust. 9 ustawy z dnia 13 lipca
2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy - w
brzmieniu nadanym przez art. 2 projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie roszczeń
pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz ustawy − Przepisy wprowadzające
ustawę o finansach publicznych – po dniu 1 stycznia 2012 r. będzie występował do
dysponenta Funduszu z wnioskiem o określenie warunków zwrotu należności na rzecz
Funduszu, w szczególności rozłożenie na raty, odroczenie terminu spłaty lub odstąpienie w
całości lub w części od dochodzenia zwrotu lub umorzenie w całości lub w części należności
na rzecz Funduszu.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
• Dysponent Funduszu;
• marszałkowie województw;
• pracodawcy podlegający ustawie o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalności pracodawcy.
2. Zakres konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym w trybie ustaw o związkach
zawodowych oraz organizacjach pracodawców i konsultacjom z organizacjami pracodawców. Projekt
zostanie przekazany do opinii następującym organizacjom: NSZZ Solidarność, Ogólnopolskiemu
Porozumieniu Związków Zawodowych, Forum Związków Zawodowych, Konfederacji Pracodawców
Polskich, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Business Centre Club –
Związkowi Pracodawców, Związkowi Rzemiosła Polskiego.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
Rozporządzenie nie nakłada dodatkowych kosztów na finanse publiczne oraz budżet państwa.
4. Wpływ na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw, sytuację i rozwój regionalny
Rozwiązania zawarte w rozporządzeniu nie mają wpływu na rynek pracy oraz konkurencyjność
podmiotów gospodarczych. Nie będą mieć także wpływu na politykę gospodarczą i regionalną
państwa.
Rozporządzenie nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.), dlatego
nie podlega notyfikacji.
5. Opinia o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia nie narusza przepisów obowiązujących w Unii Europejskiej.
6. Informacja o podleganiu projektu notyfikacji
Projekt rozporządzenia nie podlega obowiązkowi notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
09/06-kt
4
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1)
z dnia
w sprawie zakresu oraz terminów przekazywania informacji dotyczących gospodarki
środkami Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych przez marszałków
województw dysponentowi Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych
Na podstawie art. 27a ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń
pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121, z późn.
zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa szczegółowe zasady dotyczące zakresu oraz terminów
przekazywania informacji dotyczących gospodarki środkami Funduszu Gwarantowanych
wiadczeń Pracowniczych, przekazywanych przez marszałków województw dysponentowi
Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych, utworzonemu na podstawie art. 24
ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalności pracodawcy, zwanej dalej "ustawą".
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o Funduszu - należy przez to rozumieć Fundusz
Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych.
§ 2. Marszałkowie województw przekazują miesięczne dane umożliwiające sporządzenie
przez dysponenta Funduszu sprawozdań budżetowych i finansowych zgodnie z
obowiązującymi przepisami, określone w załączniku Nr 1 do rozporządzenia.
§ 3. Marszałkowie województw przekazują w terminie do … dane umożliwiające
sporządzenie przez dysponenta Funduszu planu finansowego Funduszu zgodnie z
obowiązującymi przepisami, określone w załączniku Nr 2 do rozporządzenia.
§ 4. Marszałkowie województw przekazują dysponentowi Funduszu w formie pisemnej i
elektronicznej informacje dotyczące przepływów finansowych i statystyki w celu zachowania
ciągłości informacji dla zapewnienia prawidłowej gospodarki środkami Funduszu, w
szczególności:
1) informacje o posiadanym stanie środków pieniężnych Funduszu, zapotrzebowania na
te środki w bieżącym i następnych miesiącach, a także innych danych i informacji
niezbędnych dla zapewnienia płynności finansowej Funduszu;
1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - praca, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 125, poz.
1035 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 18, poz. 100 i Nr 257, poz. 1726.
2) zgodnie z ustalonym przez dysponenta Funduszu terminem i zakresem danych,
informacje o realizacji przepisów ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń
pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz innych ustaw finansowanych z
Funduszu;
3) zgodnie z ustalonym przez dysponenta Funduszu terminem, rozliczenia
wykorzystanych środków rezerwy;
4) jednorazowo lub cyklicznie inne informacje określone przez dysponenta Funduszu.
§ 4. 1. Marszałkowie województw sporządzają pomocnicze, kwartalne sprawozdanie z
wykonania planu finansowego Funduszu i przekazują dysponentowi Funduszu nie później niż
w terminie 10 dni po upływie kwartału.
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, sporządzane jest przez marszałków
województw na podstawie ksiąg rachunkowych, zgodnie ze wzorem sprawozdania z
wykonania planu finansowego funduszu celowego Rb-33, określonym w rozporządzeniu
Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. o sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 20,
poz.103).
§ 5. Marszałkowie województw sporządzają jednorazowo za rok 2011 pomocnicze
sprawozdanie z wykonania planu finansowego Funduszu i przekazują dysponentowi
Funduszu nie później niż w terminie do 31 stycznia 2012 r. na podstawie ksiąg
rachunkowych, zgodnie ze wzorem sprawozdania z wykonania planu finansowego funduszu
celowego Rb-40, określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. o
sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 20, poz.103).
§ 6. 1. Marszałkowie województw sporządzają sprawozdanie o stanie aktywów i
pasywów Funduszu, zwane dalej „bilansem” i przekazują dysponentowi Funduszu w terminie
do dnia 30 marca roku następującego po roku budżetowym.
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, sporządzane jest przez marszałków
województw na podstawie ksiąg rachunkowych, zgodnie ze wzorem bilansu określonym w
rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad
rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu
terytorialnego (Dz. U. Nr 208, poz. 1375).
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie 1 stycznia 2012 r.
MINISTER
PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
10/06‐kt
2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 4344 › Pobierz plik