Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Konwencji o Europejskim Instytucie Leśnictwa, sporządzonej w Joensuu dnia 28 sierpnia 2003 r.
projekt dotyczy stworzenia paneuropejskiego forum do dialogu w zakresie badań naukowych dotyczących leśnictwa oraz europejskiego przemysłu leśno-drzewnego w skali całego kontynentu
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 431
- Data wpłynięcia: 2008-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ratyfikacji Konwencji o Europejskim Instytucie Leśnictwa, sporządzonej w Joensuu dnia 28 sierpnia 2003 r.
- data uchwalenia: 2008-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 139, poz. 877
431
Konwencja o Europejskim Instytucie Leśnictwa
Strony niniejszej Konwencji, nazywane dalej Umawiającymi się Stronami,
Odwołując się do decyzji dotyczących lasów, przyjętych na Konferencji Narodów
Zjednoczonych nt. rodowiska i Rozwoju w 1992 roku, Propozycji działań wysuniętych
przez Międzyrządowy Panel Le ny oraz Międzyrządowe Forum Le ne, Rozszerzonego
programu pracy dotyczącego różnorodno ci biologicznej w lasach w ramach Konwencji
o różnorodno ci biologicznej oraz wyników wiatowego Szczytu w sprawie
Zrównoważonego Rozwoju;
Uznając postęp i osiągnięcia dokonane we wdrażaniu zobowiązań przyjętych na
Ministerialnych Konferencjach na temat ochrony lasów w Europie;
wiadome zmieniającego się charakteru problemów związanych z lasami i le nictwem
w Europie, obaw społeczeństwa i potrzeby uzyskania stosownych danych naukowych,
umożliwiających podejmowanie dobrych decyzji;
Wziąwszy pod uwagę, że w 1993 r. utworzono Europejski Instytut Le nictwa jako
stowarzyszenie działające w oparciu o prawo fińskie, którego celem jest wniesienie wkładu
w badania dotyczące le nictwa, lasów i ochrony lasów na poziomie europejskim;
wiadome dodatkowych korzy ci wynikających z nadania badaniom dotyczącym
le nictwa i lasów wymiaru międzynarodowego;
Pragnąc realizować swoją współpracę w dziedzinie badań dotyczących le nictwa i lasów
na szczeblu międzynarodowym, a jednocze nie unikać powielania działań;
uzgodniły co następuje:
Artykuł 1
Instytut
Niniejszym tworzy się Europejski Instytut Le nictwa (zwany dalej Instytutem) jako
organizację międzynarodową z siedzibą w Joensuu w Finlandii.
Artykuł 2
Cel i funkcje
1. Celem Instytutu jest podejmowanie na szczeblu ogólnoeuropejskim badań nad polityką
le ną, uwzględniających jej aspekty rodowiskowe, nad ekologią, różnorodnymi
sposobami użytkowania, zasobami i zdrowotno cią lasów europejskich, a także nad
podażą i popytem na drewno oraz inne produkty i usługi le ne w celu promowania
ochrony lasów oraz trwałej i zrównoważonej gospodarki le nej w Europie.
2. Aby
zrealizować swój cel, Instytut:
a) dostarcza informacje istotne dla tworzenia polityki i podejmowania decyzji
dotyczących sektora le nictwa i przemysłu le nego w państwach europejskich;
b) prowadzi badania w powyższych dziedzinach;
c) rozwija metody badawcze;
d) organizuje spotkania naukowe i w nich uczestniczy;
e) organizuje i upowszechnia wiedzę o swojej pracy i jej wynikach.
Artykuł 3
Informacje
Umawiające się Strony będą wspierać prace Instytutu poprzez dostarczenie informacji
dotyczących lasów na stosowny wniosek, pod warunkiem, że nie są one dostępne z innych
instytucji gromadzących dane i o ile mogą być udostępniane. W celu uniknięcia powielania
działań, Instytut dąży do zapewnienia wła ciwej koordynacji z innymi instytucjami
międzynarodowymi, w tym takimi, które zajmują się gromadzeniem danych.
Artykuł 4
Członkowie, członkowie stowarzyszeni i afiliowani Instytutu
1. Umawiające się Strony są członkami Instytutu.
2. Członkostwo w Instytucie na zasadzie stowarzyszenia jest otwarte dla instytutów
badawczych, placówek o wiatowych, organizacji komercyjnych, organów le nictwa,
organizacji pozarządowych i instytucji o podobnym charakterze z państw europejskich
2
(zwanych dalej członkami stowarzyszonymi). Członkostwo w Instytucie na zasadzie
afiliacji jest otwarte dla instytucji o podobnym charakterze z państw pozaeuropejskich
(zwanych dalej członkami afiliowanymi). Członkowie afiliowani nie uczestniczą
w procesie podejmowania decyzji dotyczących Instytutu.
Artykuł 5
Organy
Organami Instytutu są Rada, Konferencja, Zarząd i Sekretariat kierowany przez Dyrektora.
Artykuł 6
Rada
1. Rada składa się z przedstawicieli członków i zbiera się co trzy lata na sesjach
zwyczajnych. Sesja nadzwyczajna może zostać zwołana na wniosek jednego
z członków lub Zarządu, pod warunkiem jego zatwierdzenia zwykłą większo cią
głosów członków.
2. Rada:
a) powołuje członków Zarządu, zgodnie z artykułem 8 ustępem 2 literą a), c) i d);
b) wyraża zgodę na mianowanie Dyrektora, zgodnie z artykułem 8 ustępem 4 literą d);
c) ustala
ramową politykę prac Instytutu;
d) podejmuje decyzje w sprawach ogólnych o charakterze technicznym, finansowym lub
administracyjnym, przedłożonych przez członków, Konferencję bądź Zarząd;
e) zatwierdza, zwykłą większo cią głosów, wytyczne, które mogą być potrzebne dla
funkcjonowania Instytutu oraz jego organów;
f) zatwierdza i wnosi poprawki, zwykłą większo cią głosów, do regulaminu Instytutu.
3. Każdy z członków dysponuje jednym głosem. Jeżeli w Konwencji nie przewidziano
inaczej, decyzje podejmuje się jednomy lnie.
Artykuł 7
Konferencja
1. Konferencja składa się z przedstawicieli członków stowarzyszonych. Konferencja
zbiera się raz w roku na sesji plenarnej i podejmuje decyzje zwykłą większo cią
głosów. Członkowie afiliowani mogą uczestniczyć w corocznych plenarnych sesjach
Konferencji. Instytucje oraz regionalne i międzynarodowe organizacje nie będące ani
członkami stowarzyszonymi, ani afiliowanymi Instytutu mogą być zapraszane do
3
wzięcia udziału w sesji plenarnej Konferencji zgodnie z zasadami ustanowionymi
przez Zarząd.
2. Konferencja,
między innymi:
a) powołuje członków Zarządu, zgodnie z artykułem 8 ustępem 2 literą b), c) i d);
b) ustala składki członkowskie dla członków stowarzyszonych i członków afiliowanych;
c) zaleca
podjęcie działań zmierzających do realizacji celów Instytutu;
d) zatwierdza sprawozdania finansowe po przeprowadzeniu ich audytu;
e) zatwierdza
przedłożony przez Zarząd plan pracy na następny rok;
f) dokonuje
przeglądu oraz przyjmuje roczny raport z działalno ci Instytutu;
g) zatwierdza i wnosi poprawki do swojego regulaminu.
Artykuł 8
Zarząd
1. Zarząd składa się z o miu osób o uznanych kompetencjach w zakresie działalno ci
Instytutu. Członkowie Zarządu nie mogą sprawować swojej funkcji dłużej niż przez
dwie kolejne kadencje.
2a. Czterech członków Zarządu jest powoływanych przez Radę na okres trzech lat.
b. Czterech członków Zarządu jest powoływanych przez Konferencję na okres trzech
lat.
c. Rada i Konferencja przyjmują zasady odnoszące się do procesu nominacji i rotacji
członków, których wskażą.
d. Przej ciowe wakaty są wypełniane w ramach procedury pisemnej, odpowiednio,
przez Radę lub Konferencję.
3. Zarząd zbiera się przynajmniej raz w roku i podejmuje decyzje zwykłą większo cią
głosów.
4. Zarząd:
a) na podstawie polityki ramowej ustalonej przez Radę ustanawia i stale nadzoruje
program prac administracyjnych i badawczych Instytutu;
b) uwzględniając wszelkie wytyczne Rady, przyjmuje takie przepisy wewnętrzne, jakie
mogą być potrzebne;
c) zatwierdza
budżet oraz sprawozdanie finansowe;
d) powołuje Dyrektora, za zgodą Rady;
e) zatwierdza
przyjęcie i wykluczenie członków stowarzyszonych i afiliowanych;
f) składa raporty Radzie oraz Konferencji;
4
g) uwzględniając wszelkie wytyczne Rady, zatwierdza porozumienie, o którym mowa
w artykule 12;
h) zatwierdza i dokonuje zmian swojego regulaminu;
i) zatwierdza zasady, o których mowa w artykule 7 ustępie 1.
Artykuł 9
Sekretariat
1. Sekretariat, kierowany przez Dyrektora, stanowi personel Instytutu.
2. Z uwzględnieniem wszelkich ogólnych wskazań Rady, Konferencji i Zarządu,
Dyrektor powołuje inny personel, je li wynika to z potrzeb Instytutu, na warunkach
i w celu realizacji obowiązków, które może sam okre lić.
Artykuł 10
rodki finansowe
rodki finansowe potrzebne dla funkcjonowania Instytutu dostarczają:
a) członkowie stowarzyszeni i członkowie afiliowani w postaci składek członkowskich;
b) członkowie w postaci wkładów dobrowolnych, je li tego pragną;
c) inne
źródła, jakie mogą się pojawić.
Artykuł 11
Budżet i sprawozdanie finansowe
Na wniosek Dyrektora budżet oraz sprawozdanie finansowe Instytutu zatwierdza Zarząd
zwykłą większo cią głosów.
Artykuł 12
Osobowość prawna, przywileje i immunitety
Instytut posiada międzynarodową i krajową osobowo ć prawną. Na terytorium Finlandii
przysługują mu takie przywileje i immunitety, jakie mogą być mu potrzebne dla
wykonywania swojej funkcji. Wspomniane przywileje i immunitety okre la porozumienie
pomiędzy Instytutem i rządem Finlandii.
5
Strony niniejszej Konwencji, nazywane dalej Umawiającymi się Stronami,
Odwołując się do decyzji dotyczących lasów, przyjętych na Konferencji Narodów
Zjednoczonych nt. rodowiska i Rozwoju w 1992 roku, Propozycji działań wysuniętych
przez Międzyrządowy Panel Le ny oraz Międzyrządowe Forum Le ne, Rozszerzonego
programu pracy dotyczącego różnorodno ci biologicznej w lasach w ramach Konwencji
o różnorodno ci biologicznej oraz wyników wiatowego Szczytu w sprawie
Zrównoważonego Rozwoju;
Uznając postęp i osiągnięcia dokonane we wdrażaniu zobowiązań przyjętych na
Ministerialnych Konferencjach na temat ochrony lasów w Europie;
wiadome zmieniającego się charakteru problemów związanych z lasami i le nictwem
w Europie, obaw społeczeństwa i potrzeby uzyskania stosownych danych naukowych,
umożliwiających podejmowanie dobrych decyzji;
Wziąwszy pod uwagę, że w 1993 r. utworzono Europejski Instytut Le nictwa jako
stowarzyszenie działające w oparciu o prawo fińskie, którego celem jest wniesienie wkładu
w badania dotyczące le nictwa, lasów i ochrony lasów na poziomie europejskim;
wiadome dodatkowych korzy ci wynikających z nadania badaniom dotyczącym
le nictwa i lasów wymiaru międzynarodowego;
Pragnąc realizować swoją współpracę w dziedzinie badań dotyczących le nictwa i lasów
na szczeblu międzynarodowym, a jednocze nie unikać powielania działań;
uzgodniły co następuje:
Artykuł 1
Instytut
Niniejszym tworzy się Europejski Instytut Le nictwa (zwany dalej Instytutem) jako
organizację międzynarodową z siedzibą w Joensuu w Finlandii.
Artykuł 2
Cel i funkcje
1. Celem Instytutu jest podejmowanie na szczeblu ogólnoeuropejskim badań nad polityką
le ną, uwzględniających jej aspekty rodowiskowe, nad ekologią, różnorodnymi
sposobami użytkowania, zasobami i zdrowotno cią lasów europejskich, a także nad
podażą i popytem na drewno oraz inne produkty i usługi le ne w celu promowania
ochrony lasów oraz trwałej i zrównoważonej gospodarki le nej w Europie.
2. Aby
zrealizować swój cel, Instytut:
a) dostarcza informacje istotne dla tworzenia polityki i podejmowania decyzji
dotyczących sektora le nictwa i przemysłu le nego w państwach europejskich;
b) prowadzi badania w powyższych dziedzinach;
c) rozwija metody badawcze;
d) organizuje spotkania naukowe i w nich uczestniczy;
e) organizuje i upowszechnia wiedzę o swojej pracy i jej wynikach.
Artykuł 3
Informacje
Umawiające się Strony będą wspierać prace Instytutu poprzez dostarczenie informacji
dotyczących lasów na stosowny wniosek, pod warunkiem, że nie są one dostępne z innych
instytucji gromadzących dane i o ile mogą być udostępniane. W celu uniknięcia powielania
działań, Instytut dąży do zapewnienia wła ciwej koordynacji z innymi instytucjami
międzynarodowymi, w tym takimi, które zajmują się gromadzeniem danych.
Artykuł 4
Członkowie, członkowie stowarzyszeni i afiliowani Instytutu
1. Umawiające się Strony są członkami Instytutu.
2. Członkostwo w Instytucie na zasadzie stowarzyszenia jest otwarte dla instytutów
badawczych, placówek o wiatowych, organizacji komercyjnych, organów le nictwa,
organizacji pozarządowych i instytucji o podobnym charakterze z państw europejskich
2
(zwanych dalej członkami stowarzyszonymi). Członkostwo w Instytucie na zasadzie
afiliacji jest otwarte dla instytucji o podobnym charakterze z państw pozaeuropejskich
(zwanych dalej członkami afiliowanymi). Członkowie afiliowani nie uczestniczą
w procesie podejmowania decyzji dotyczących Instytutu.
Artykuł 5
Organy
Organami Instytutu są Rada, Konferencja, Zarząd i Sekretariat kierowany przez Dyrektora.
Artykuł 6
Rada
1. Rada składa się z przedstawicieli członków i zbiera się co trzy lata na sesjach
zwyczajnych. Sesja nadzwyczajna może zostać zwołana na wniosek jednego
z członków lub Zarządu, pod warunkiem jego zatwierdzenia zwykłą większo cią
głosów członków.
2. Rada:
a) powołuje członków Zarządu, zgodnie z artykułem 8 ustępem 2 literą a), c) i d);
b) wyraża zgodę na mianowanie Dyrektora, zgodnie z artykułem 8 ustępem 4 literą d);
c) ustala
ramową politykę prac Instytutu;
d) podejmuje decyzje w sprawach ogólnych o charakterze technicznym, finansowym lub
administracyjnym, przedłożonych przez członków, Konferencję bądź Zarząd;
e) zatwierdza, zwykłą większo cią głosów, wytyczne, które mogą być potrzebne dla
funkcjonowania Instytutu oraz jego organów;
f) zatwierdza i wnosi poprawki, zwykłą większo cią głosów, do regulaminu Instytutu.
3. Każdy z członków dysponuje jednym głosem. Jeżeli w Konwencji nie przewidziano
inaczej, decyzje podejmuje się jednomy lnie.
Artykuł 7
Konferencja
1. Konferencja składa się z przedstawicieli członków stowarzyszonych. Konferencja
zbiera się raz w roku na sesji plenarnej i podejmuje decyzje zwykłą większo cią
głosów. Członkowie afiliowani mogą uczestniczyć w corocznych plenarnych sesjach
Konferencji. Instytucje oraz regionalne i międzynarodowe organizacje nie będące ani
członkami stowarzyszonymi, ani afiliowanymi Instytutu mogą być zapraszane do
3
wzięcia udziału w sesji plenarnej Konferencji zgodnie z zasadami ustanowionymi
przez Zarząd.
2. Konferencja,
między innymi:
a) powołuje członków Zarządu, zgodnie z artykułem 8 ustępem 2 literą b), c) i d);
b) ustala składki członkowskie dla członków stowarzyszonych i członków afiliowanych;
c) zaleca
podjęcie działań zmierzających do realizacji celów Instytutu;
d) zatwierdza sprawozdania finansowe po przeprowadzeniu ich audytu;
e) zatwierdza
przedłożony przez Zarząd plan pracy na następny rok;
f) dokonuje
przeglądu oraz przyjmuje roczny raport z działalno ci Instytutu;
g) zatwierdza i wnosi poprawki do swojego regulaminu.
Artykuł 8
Zarząd
1. Zarząd składa się z o miu osób o uznanych kompetencjach w zakresie działalno ci
Instytutu. Członkowie Zarządu nie mogą sprawować swojej funkcji dłużej niż przez
dwie kolejne kadencje.
2a. Czterech członków Zarządu jest powoływanych przez Radę na okres trzech lat.
b. Czterech członków Zarządu jest powoływanych przez Konferencję na okres trzech
lat.
c. Rada i Konferencja przyjmują zasady odnoszące się do procesu nominacji i rotacji
członków, których wskażą.
d. Przej ciowe wakaty są wypełniane w ramach procedury pisemnej, odpowiednio,
przez Radę lub Konferencję.
3. Zarząd zbiera się przynajmniej raz w roku i podejmuje decyzje zwykłą większo cią
głosów.
4. Zarząd:
a) na podstawie polityki ramowej ustalonej przez Radę ustanawia i stale nadzoruje
program prac administracyjnych i badawczych Instytutu;
b) uwzględniając wszelkie wytyczne Rady, przyjmuje takie przepisy wewnętrzne, jakie
mogą być potrzebne;
c) zatwierdza
budżet oraz sprawozdanie finansowe;
d) powołuje Dyrektora, za zgodą Rady;
e) zatwierdza
przyjęcie i wykluczenie członków stowarzyszonych i afiliowanych;
f) składa raporty Radzie oraz Konferencji;
4
g) uwzględniając wszelkie wytyczne Rady, zatwierdza porozumienie, o którym mowa
w artykule 12;
h) zatwierdza i dokonuje zmian swojego regulaminu;
i) zatwierdza zasady, o których mowa w artykule 7 ustępie 1.
Artykuł 9
Sekretariat
1. Sekretariat, kierowany przez Dyrektora, stanowi personel Instytutu.
2. Z uwzględnieniem wszelkich ogólnych wskazań Rady, Konferencji i Zarządu,
Dyrektor powołuje inny personel, je li wynika to z potrzeb Instytutu, na warunkach
i w celu realizacji obowiązków, które może sam okre lić.
Artykuł 10
rodki finansowe
rodki finansowe potrzebne dla funkcjonowania Instytutu dostarczają:
a) członkowie stowarzyszeni i członkowie afiliowani w postaci składek członkowskich;
b) członkowie w postaci wkładów dobrowolnych, je li tego pragną;
c) inne
źródła, jakie mogą się pojawić.
Artykuł 11
Budżet i sprawozdanie finansowe
Na wniosek Dyrektora budżet oraz sprawozdanie finansowe Instytutu zatwierdza Zarząd
zwykłą większo cią głosów.
Artykuł 12
Osobowość prawna, przywileje i immunitety
Instytut posiada międzynarodową i krajową osobowo ć prawną. Na terytorium Finlandii
przysługują mu takie przywileje i immunitety, jakie mogą być mu potrzebne dla
wykonywania swojej funkcji. Wspomniane przywileje i immunitety okre la porozumienie
pomiędzy Instytutem i rządem Finlandii.
5