Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Konwencji o Europejskim Instytucie Leśnictwa, sporządzonej w Joensuu dnia 28 sierpnia 2003 r.
projekt dotyczy stworzenia paneuropejskiego forum do dialogu w zakresie badań naukowych dotyczących leśnictwa oraz europejskiego przemysłu leśno-drzewnego w skali całego kontynentu
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 431
- Data wpłynięcia: 2008-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ratyfikacji Konwencji o Europejskim Instytucie Leśnictwa, sporządzonej w Joensuu dnia 28 sierpnia 2003 r.
- data uchwalenia: 2008-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 139, poz. 877
431
Uwarunkowania Rzeczpospolitej Polski
Przystąpienie do Konwencji o EIL nie nałoży na Rzeczpospolitą Polską obo-
wiązków, umożliwi natomiast osadzenie polskich badań leśnych w układzie
międzynarodowym przez podejmowanie dużych projektów badawczych m.in. w
ramach 7. Programu Ramowego UE, finansowanego ze środków Unii Europej-
skiej.
Związki polskiego leśnictwa z powstaniem i działalnością EIL są bardzo ścisłe.
Instytut Badawczy Leśnictwa (IBL) w Warszawie był współzałożycielem EIL,
a dyrektor ds. naukowych IBL prof. dr hab. Kazimierz Rykowski był wiceprze-
wodniczącym Rady Naukowej EIL w kadencji 1993-1996. Oprócz IBL, który jest
uznany za członka stowarzyszonego, pozostałymi członkami stowarzyszonymi,
których pracownicy uczestniczą w badaniach prowadzonych przez EIL i korzy-
stają z jego dorobku naukowego, a także biorą udział w pracach nad projektami
prowadzonymi w Instytucie, są następujące polskie instytuty badawcze
i jednostki organizacyjne uczelni:
1) Wydział Leśny Akademii Rolniczej w Poznaniu,
2) Wydział Leśny Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie,
3) Instytut Technologii Drewna w Poznaniu.
Od 1993 r. w siedzibie EIL w Joensuu przebywało na naukowych stażach dłu-
goterminowych 6 osób z Polski.
Skutki społeczno-gospodarcze
Skutkiem przystąpienia do Konwencji o EIL będzie ułatwiony dostęp pracowni-
ków instytucji będących Członkami Stowarzyszonymi do prac w ramach kon-
traktów z EIL, a także bieżąca wymiana doświadczeń naukowych oraz osią-
gnięć z dziedziny sektora leśno-drzewnego.
Skutki finansowe
Przystąpienie Rzeczpospolitej Polskiej do Konwencji o EIL nie wywoła bezpo-
średnich skutków finansowych. Członkowie EIL mogą wnosić dobrowolne wkła-
dy finansowe wspomagające funkcjonowanie EIL. Przystąpienie Rzeczpospoli-
tej Polskiej nie nałoży więc na Rzeczpospolitą Polską obowiązku płacenia skła-
4
dek członkowskich. Zgodnie z art. 10 Konwencji o EIL, zasoby finansowe po-
trzebne do funkcjonowania EIL w postaci składek członkowskich dostarczają
Członkowie Stowarzyszeni (np. IBL płaci 1 500 euro rocznie). Możliwość
uczestnictwa Rzeczpospolitej Polskiej w finansowaniu EIL może być rozważona
podczas przygotowań budżetu na kolejne lata. Jednocześnie w ramach swoje-
go członkostwa w EIL Rzeczpospolita Polska mogłaby w szerszym zakresie
korzystać ze środków finansowych dostępnych w ramach 7. Programu Ramo-
wego UE, podejmując za pośrednictwem EIL duże projekty badawcze.
Skutki prawne
Wejście w życie Konwencji o EIL nie spowoduje powstania zobowiązań wpro-
wadzenia do polskiego systemu prawnego nowych przepisów. Nie zachodzi
także potrzeba wprowadzenia zmian w ustawodawstwie wewnętrznym Rzeczy-
pospolitej Polskiej w związku z przystąpieniem do Konwencji o EIL. Konwencja
o EIL nie dotyczy pokoju, sojuszy, układów politycznych lub układów wojsko-
wych, wolności, praw lub obowiązków obywatelskich określonych w Konstytucji
RP, znacznego obciążenia państwa pod względem finansowym, spraw uregu-
lowanych w ustawie lub w których Konstytucja wymaga ustawy.
Tryb związania
W związku z niepodpisaniem Konwencji przez Rzeczpospolitą Polską w termi-
nie określonym w artykule 14 ustępie 1, związanie się nią możliwe jest przez
przystąpienie zgodnie z artykułem 14 ustęp 3. Na gruncie przepisów ustawy z
dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443
oraz z 2002 r. Nr 216, poz. 1824) do przystąpienia stosuje się odpowiednio
przepisy dotyczące ratyfikacji lub zatwierdzenia (art. 17). Ponieważ artykuł 1
Konwencji o EIL określa EIL jako organizację międzynarodową, a artykuł 4
wskazuje, że umawiające się Strony, w tym Rzeczpospolita Polska, stają się
członkami Instytutu – organizacji międzynarodowej, przystąpienie do niej wy-
maga ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie. Wymóg ten wynika z
art. 89 ust. 1 pkt 3 Konstytucji RP, który stanowi, że członkostwo Rzeczypospo-
litej Polskiej w organizacji międzynarodowej wymaga ratyfikacji umowy między-
narodowej za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.
5
Przystąpienie Rzeczpospolitej Polskiej do Konwencji o EIL jest wyrazem woli
czynnego uczestnictwa w działaniach prowadzonych w Europie na rzecz ochro-
ny lasów i zrównoważonej gospodarki leśnej. Dodatkowym argumentem za
współpracą z EIL jest jego udział w pracach Zespołu Ekspertów (ELM) Ministe-
rialnego Procesu Ochrony Lasów w Europie (MCPFE). Nabiera to obecnie
szczególnego znaczenia przy sprawowaniu przez Polskę przewodnictwa w Mi-
nisterialnym Procesie Ochrony Lasów w Europie w latach 2004-2007.
Przystąpienie Rzeczpospolitej Polski do Konwencji o EIL jest w pełni zasadne.
Wynika to zarówno z potrzeby czynnego uczestnictwa Rzeczpospolitej Polskiej
w kreowaniu polityki leśnej krajów europejskich, jak i koordynowaniu wspólnych
prac na rzecz ochrony lasów oraz zrównoważonej gospodarki leśnej. Nie bez
znaczenia jest możliwość współuczestniczenia Rzeczpospolitej Polskiej w reali-
zacji wielu programów badawczych oraz wykorzystania najnowszych osiągnięć
tych badań w praktyce leśnej, co wpłynie bez wątpienia na poziom tej gospo-
darki.
08/47EP
6
Załączniki
do uzasadnienia
Załącznik nr 1
Strony Konwencji o Europejskim Instytucie Leśnictwa:
1) Królestwo Danii,
2) Królestwo Hiszpanii,
3) Królestwo Norwegii,
4) Królestwo Szwecji,
5) Republika Austrii,
6) Republika Bułgarii,
7) Republika Chorwacji,
8) Republika Finlandii,
9) Republika Federalna Niemiec,
10) Republika Łotewska,
11) Republika Portugalska,
12) Republika Słowenii,
13) Republika Turcji,
14) Rumunia.
08/48EP
Załącznik nr 2
Sygnatariusze Konwencji o Europejskim Instytucie Leśnictwa:
1) Konfederacja Szwajcarska,
2) Królestwo Danii,
3) Królestwo Hiszpanii,
4) Królestwo Niderlandów,
5) Królestwo Norwegii,
6) Królestwo Szwecji,
7) Republika Austrii,
8) Republika Bułgarii,
9) Republika Federalna Niemiec,
10) Republika Finlandii,
11) Republika Francuska,
12) Republika Grecka,
13) Republika Portugalska,
14) Republika Słowenii,
15) Republika Turcji,
16) Republika Włoska,
17) Rumunia,
18) Serbia i Czarnogóra,
19) Wielkie Księstwo Luksemburga,
20) Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
08/49EP
Przystąpienie do Konwencji o EIL nie nałoży na Rzeczpospolitą Polską obo-
wiązków, umożliwi natomiast osadzenie polskich badań leśnych w układzie
międzynarodowym przez podejmowanie dużych projektów badawczych m.in. w
ramach 7. Programu Ramowego UE, finansowanego ze środków Unii Europej-
skiej.
Związki polskiego leśnictwa z powstaniem i działalnością EIL są bardzo ścisłe.
Instytut Badawczy Leśnictwa (IBL) w Warszawie był współzałożycielem EIL,
a dyrektor ds. naukowych IBL prof. dr hab. Kazimierz Rykowski był wiceprze-
wodniczącym Rady Naukowej EIL w kadencji 1993-1996. Oprócz IBL, który jest
uznany za członka stowarzyszonego, pozostałymi członkami stowarzyszonymi,
których pracownicy uczestniczą w badaniach prowadzonych przez EIL i korzy-
stają z jego dorobku naukowego, a także biorą udział w pracach nad projektami
prowadzonymi w Instytucie, są następujące polskie instytuty badawcze
i jednostki organizacyjne uczelni:
1) Wydział Leśny Akademii Rolniczej w Poznaniu,
2) Wydział Leśny Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie,
3) Instytut Technologii Drewna w Poznaniu.
Od 1993 r. w siedzibie EIL w Joensuu przebywało na naukowych stażach dłu-
goterminowych 6 osób z Polski.
Skutki społeczno-gospodarcze
Skutkiem przystąpienia do Konwencji o EIL będzie ułatwiony dostęp pracowni-
ków instytucji będących Członkami Stowarzyszonymi do prac w ramach kon-
traktów z EIL, a także bieżąca wymiana doświadczeń naukowych oraz osią-
gnięć z dziedziny sektora leśno-drzewnego.
Skutki finansowe
Przystąpienie Rzeczpospolitej Polskiej do Konwencji o EIL nie wywoła bezpo-
średnich skutków finansowych. Członkowie EIL mogą wnosić dobrowolne wkła-
dy finansowe wspomagające funkcjonowanie EIL. Przystąpienie Rzeczpospoli-
tej Polskiej nie nałoży więc na Rzeczpospolitą Polską obowiązku płacenia skła-
4
dek członkowskich. Zgodnie z art. 10 Konwencji o EIL, zasoby finansowe po-
trzebne do funkcjonowania EIL w postaci składek członkowskich dostarczają
Członkowie Stowarzyszeni (np. IBL płaci 1 500 euro rocznie). Możliwość
uczestnictwa Rzeczpospolitej Polskiej w finansowaniu EIL może być rozważona
podczas przygotowań budżetu na kolejne lata. Jednocześnie w ramach swoje-
go członkostwa w EIL Rzeczpospolita Polska mogłaby w szerszym zakresie
korzystać ze środków finansowych dostępnych w ramach 7. Programu Ramo-
wego UE, podejmując za pośrednictwem EIL duże projekty badawcze.
Skutki prawne
Wejście w życie Konwencji o EIL nie spowoduje powstania zobowiązań wpro-
wadzenia do polskiego systemu prawnego nowych przepisów. Nie zachodzi
także potrzeba wprowadzenia zmian w ustawodawstwie wewnętrznym Rzeczy-
pospolitej Polskiej w związku z przystąpieniem do Konwencji o EIL. Konwencja
o EIL nie dotyczy pokoju, sojuszy, układów politycznych lub układów wojsko-
wych, wolności, praw lub obowiązków obywatelskich określonych w Konstytucji
RP, znacznego obciążenia państwa pod względem finansowym, spraw uregu-
lowanych w ustawie lub w których Konstytucja wymaga ustawy.
Tryb związania
W związku z niepodpisaniem Konwencji przez Rzeczpospolitą Polską w termi-
nie określonym w artykule 14 ustępie 1, związanie się nią możliwe jest przez
przystąpienie zgodnie z artykułem 14 ustęp 3. Na gruncie przepisów ustawy z
dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443
oraz z 2002 r. Nr 216, poz. 1824) do przystąpienia stosuje się odpowiednio
przepisy dotyczące ratyfikacji lub zatwierdzenia (art. 17). Ponieważ artykuł 1
Konwencji o EIL określa EIL jako organizację międzynarodową, a artykuł 4
wskazuje, że umawiające się Strony, w tym Rzeczpospolita Polska, stają się
członkami Instytutu – organizacji międzynarodowej, przystąpienie do niej wy-
maga ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie. Wymóg ten wynika z
art. 89 ust. 1 pkt 3 Konstytucji RP, który stanowi, że członkostwo Rzeczypospo-
litej Polskiej w organizacji międzynarodowej wymaga ratyfikacji umowy między-
narodowej za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.
5
Przystąpienie Rzeczpospolitej Polskiej do Konwencji o EIL jest wyrazem woli
czynnego uczestnictwa w działaniach prowadzonych w Europie na rzecz ochro-
ny lasów i zrównoważonej gospodarki leśnej. Dodatkowym argumentem za
współpracą z EIL jest jego udział w pracach Zespołu Ekspertów (ELM) Ministe-
rialnego Procesu Ochrony Lasów w Europie (MCPFE). Nabiera to obecnie
szczególnego znaczenia przy sprawowaniu przez Polskę przewodnictwa w Mi-
nisterialnym Procesie Ochrony Lasów w Europie w latach 2004-2007.
Przystąpienie Rzeczpospolitej Polski do Konwencji o EIL jest w pełni zasadne.
Wynika to zarówno z potrzeby czynnego uczestnictwa Rzeczpospolitej Polskiej
w kreowaniu polityki leśnej krajów europejskich, jak i koordynowaniu wspólnych
prac na rzecz ochrony lasów oraz zrównoważonej gospodarki leśnej. Nie bez
znaczenia jest możliwość współuczestniczenia Rzeczpospolitej Polskiej w reali-
zacji wielu programów badawczych oraz wykorzystania najnowszych osiągnięć
tych badań w praktyce leśnej, co wpłynie bez wątpienia na poziom tej gospo-
darki.
08/47EP
6
Załączniki
do uzasadnienia
Załącznik nr 1
Strony Konwencji o Europejskim Instytucie Leśnictwa:
1) Królestwo Danii,
2) Królestwo Hiszpanii,
3) Królestwo Norwegii,
4) Królestwo Szwecji,
5) Republika Austrii,
6) Republika Bułgarii,
7) Republika Chorwacji,
8) Republika Finlandii,
9) Republika Federalna Niemiec,
10) Republika Łotewska,
11) Republika Portugalska,
12) Republika Słowenii,
13) Republika Turcji,
14) Rumunia.
08/48EP
Załącznik nr 2
Sygnatariusze Konwencji o Europejskim Instytucie Leśnictwa:
1) Konfederacja Szwajcarska,
2) Królestwo Danii,
3) Królestwo Hiszpanii,
4) Królestwo Niderlandów,
5) Królestwo Norwegii,
6) Królestwo Szwecji,
7) Republika Austrii,
8) Republika Bułgarii,
9) Republika Federalna Niemiec,
10) Republika Finlandii,
11) Republika Francuska,
12) Republika Grecka,
13) Republika Portugalska,
14) Republika Słowenii,
15) Republika Turcji,
16) Republika Włoska,
17) Rumunia,
18) Serbia i Czarnogóra,
19) Wielkie Księstwo Luksemburga,
20) Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
08/49EP