eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o dozorze technicznym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o dozorze technicznym

projekt dotyczy zapewnienia wykonywania zadań określonych w ustawie przez Urząd Dozoru Technicznego i Transportowy Dozór Techniczny w szerszym zakresie niż wynika to z przepisów obowiązujących, poprzez dokonywanie oceny zgodności

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4151
  • Data wpłynięcia: 2011-03-09
  • Uchwalenie:

4151


Druk nr 4151

Warszawa, 3 marca 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:



- o zmianie ustawy o dozorze
technicznym.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Jana Kamińskiego.



(-) Stanisław Kalemba; (-) Jan Kamiński; (-) Jan Łopata; (-) Mieczysław
Marcin Łuczak; (-) Mirosław Maliszewski; (-) Mirosław Pawlak; (-) Janusz
Piechociński; (-) Józef Racki; (-) Stanisław Rakoczy; (-) Wiesław Rygiel;
(-) Tadeusz Sławecki; (-) Aleksander Sopliński; (-) Marian Starownik;
(-) Franciszek Jerzy Stefaniuk; (-) Andrzej Sztorc; (-) Piotr Walkowski;
(-) Stanisław Witaszczyk; (-) Stanisław elichowski.
Projekt
USTAWA
z dnia …………………2011 r.
o zmianie ustawy o dozorze technicznym

Art. 1 W ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. Nr 122, poz.
1321, z późn. zm.1) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 37 dodaje się pkt 18 w brzmieniu:
„18) dokonywanie oceny zgodności zgodnie z odrębnymi przepisami.”,
2) w art. 44 w ust. 1 dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
„7) dokonywanie oceny zgodności zgodnie z odrębnymi przepisami.”,
3) po art. 60 dodaje się art. 60a w brzmieniu:
„1. UDT, za zgodą ministra właściwego do spraw gospodarki, może posiadać,
obejmować, nabywać lub zbywać udziały lub akcje w spółkach prawa handlowego.
2. Prawa i obowiązki udziałowca lub akcjonariusza, w imieniu UDT, wykonuje Prezes
UDT.”,
4) po art. 61 dodaje się art. 61a w brzmieniu:
„1. TDT, za zgodą ministra właściwego do spraw transportu, może posiadać,
obejmować, nabywać lub zbywać udziały lub akcje w spółkach prawa handlowego.
2. Prawa i obowiązki udziałowca lub akcjonariusza, w imieniu TDT, wykonuje
Dyrektor TDT.”.

Art. 2 Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676, z 2004 r. Nr 96, poz.
959, z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1832, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009
r. Nr 98, poz. 817 i 818 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278.

UZASADNIENIE

I. Potrzeba i cel wydania ustawy

Proponowane zmiany ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z dnia
31 grudnia 2000 r. z późn. zm..), dalej: „ustawa o dozorze technicznym”, mają na celu
zapewnienie wykonywania zadań określonych w ustawie o dozorze technicznym przez Urząd
Dozoru Technicznego i Transportowy Dozór Techniczny (zwanych dalej jednostkami dozoru
technicznego). Wprowadzenie zmian określonych w projekcie ustawy jest konieczne, żeby
urządzenia techniczne mogły być bezpiecznie eksploatowane.

II. Rzeczywisty stan w dziedzinie, która ma być unormowana

W obecnie obowiązującym stanie prawnym, do zamkniętego katalogu zadań Urzędu Dozoru
Technicznego nie należy dokonywanie oceny zgodności. Jednocześnie także do zamkniętego
katalogu zadań Transportowego Dozoru Technicznego nie należy dokonywanie oceny
zgodności. Obecnie zasady wytwarzania większości urządzeń technicznych są uregulowane w
ramach systemu oceny zgodności, a sprawdzenia, czy urządzenie jest wytwarzane
prawidłowo, dokonuje jednostka certyfikująca lub jednostka notyfikowana.
Ponadto w obecnie obowiązującym stanie prawnym ani Urząd Dozoru Technicznego, ani
Transportowy Dozór Techniczny nie mają uprawnień do posiadania, obejmowania,
nabywania bul zbywania udziałów lub akcji w spółkach prawa handlowego.

III. Różnica pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
Podstawowe różnice pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawym
zawierają się w proponowanym uregulowaniu następujących kwestii:
1. Zmiana polegająca na dodaniu w ustawie o dozorze technicznym w art. 37 pkt 18
oraz w art. 44 ust. 1 pkt 7, co umożliwi jednostkom dozoru technicznego
wykonywania w pełnym zakresie usług oceny zgodności.
Unijny system zapewnienia bezpieczeństwa urządzeń na etapie ich wytwarzania
odwołuje się do certyfikacji wyrobów, osób i systemów zarządzania. Certyfikacja to
proces służący sprawdzeniu i pisemnemu potwierdzeniu przez osobę trzecią
zgodności obiektu, procesu lub usługi z wyspecyfikowanymi wymaganiami. Te
wymagania dotyczą w szczególności warunków bezpieczeństwa eksploatowanych
urządzeń. Ocena bezpieczeństwa przez osobę trzecią stanowi istotną wartość dodaną
do ocenianego obiektu i jest ważnym narzędziem wykorzystywanym w systemie
zapewnienia bezpieczeństwa urządzeń technicznych. Certyfikacja wyrobu na etapie
jego wytwarzania zwiększa zaufanie obywateli do jego bezpieczeństwa.
Dlatego też jednostki dozoru technicznego, aby zapewnić bezpieczną eksploatację
urządzeń technicznych podlegających dyrektywom europejskim, powinny mieć
możliwość uczestniczenia również w fazie ich wytwarzania. Obecnie zasady
wytwarzania większości urządzeń technicznych uregulowane zostały w ramach
systemu oceny zgodności, a sprawdzenia, czy urządzenie jest wytwarzane
prawidłowo, dokonuje jednostka certyfikująca lub jednostka notyfikowana.
Umożliwienie jednostkom dozoru technicznego wykonywania usług oceny
zgodności w pełnym zakresie przyczyni się do utrzymania bezpieczeństwa
eksploatacji nowo wytwarzanych urządzeń na wysokim poziomie oraz zwiększy
przychody jednostek dozoru technicznego, a przez to również zwiększy przychody
budżetu państwa. Ponadto udział jednostek dozoru technicznego w fazie
wytwarzania nowych urządzeń pozwoli na zapewnienie, że nowe urządzenia nie
będą posiadały rozwiązań technicznych, które według posiadanego doświadczenia,
obniżają poziom bezpieczeństwa ich eksploatacji. Dlatego też zasadne jest
wprowadzenie zmian w ustawie o dozorze technicznym polegających na dodaniu w
art. 37 punktu 18 oraz w art. 44 ust. 1 punktu 7.
2. Zmiana polegająca na dodaniu art. 60a i 61a w ustawie o dozorze technicznym
umożliwi jednostkom dozoru technicznego posiadanie, obejmowanie, nabywanie lub
zbywanie udziałów lub akcji w spółkach prawa handlowego.

Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), jednostki
sektora finansów publicznych jakimi są jednostki dozoru technicznego (państwowe
osoby prawne), mogą posiadać, obejmować lub nabywać udziały i akcje w spółkach
tylko wówczas, gdy przepis szczególny (ustawa o dozorze technicznym) tak
stanowi.

Jednostki dozoru technicznego powinny mieć możliwość wykonywania usługi oceny
zgodności w zakresie niezbędnym do zapewnienia bezpiecznej eksploatacji urządzeń
technicznych oraz posiadać niezbędną infrastrukturę i kadrę. Zamiast zatrudniać i
szkolić kadrę oraz budować infrastrukturę od podstaw, często dużo tańszym i
szybszym rozwiązaniem jest zakupienie istniejących spółek, wykonujących takie

2


usługi. Dlatego też, zasadne jest umożliwienie jednostkom dozoru technicznego
zakupu udziałów lub akcji spółek, a następnie ewentualne włączenie ich w struktury
jednostek dozoru technicznego.

Dodatkowo, zaproponowana zmiana pozwoli na zwiększenie przychodów jednostek
dozoru technicznego, a jednocześnie przychodów budżetu państwa, gdyż umożliwi
spieniężanie udziałów lub akcji spółek otrzymywanych w ramach postępowań
egzekucyjnych wszczynanych wobec przedsiębiorców, którzy nie uiszczają
należności z tytułu wykonywanego dozoru technicznego. Jednostki dozoru
technicznego w toku postępowań egzekucyjnych dążą do tego, by windykowanie
należności następowało w formie pieniężnej, natomiast coraz częściej jednostki
odzyskują należności w formie udziałów lub akcji spółek prawa handlowego.
Dlatego też konieczne jest umożliwienie jednostkom dozoru technicznego
posiadania oraz spieniężania posiadanych udziałów i akcji spółek w celu dalszego
sprawnego wykonywania nałożonych na nie zadań.

W celu umożliwienia jednostkom dozoru technicznego posiadania, obejmowania,
nabywania lub zbywania udziałów i akcji w spółkach stosownie do art. 49 ust. 1
ustawy o finansach publicznych konieczne jest dodanie stosownych przepisów art.
60a i 61a w ustawie o dozorze technicznym.

IV. Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne

Projekt wywoła pozytywne skutki społeczne ze względu na fakt, że certyfikacja wyrobu na
etapie jego wytwarzania zwiększy zaufanie obywateli do bezpieczeństwa tego wyrobu.
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie na rynek pracy.
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Umożliwienie jednostkom dozoru technicznego wykonywania usług oceny zgodności w
pełnym zakresie przyczyni się do utrzymania bezpieczeństwa eksploatacji nowo
wytwarzanych urządzeń na wysokim poziomie oraz zwiększy przychody jednostek dozoru
technicznego, a przez to również zwiększy przychody budżetu państwa.
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.

V. Wskazanie źródeł finansowania, jeżeli projekt ustawy pociąga za sobą obciążenie
budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego

3


strony : [ 1 ] . 2 ... 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: