eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o dozorze technicznym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o dozorze technicznym

projekt dotyczy zapewnienia wykonywania zadań określonych w ustawie przez Urząd Dozoru Technicznego i Transportowy Dozór Techniczny w szerszym zakresie niż wynika to z przepisów obowiązujących, poprzez dokonywanie oceny zgodności

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4151
  • Data wpłynięcia: 2011-03-09
  • Uchwalenie:

4151


2
minimalnych środków mających na celu zmniejszenie ilości oparów
paliwa emitowanych do atmosfery podczas tankowania pojazdów
silnikowych na stacjach paliw (art. 1 i motyw 16 preambuły dyrektywy
2009/126/WE). Dyrektywa ta ustanawia wymogi dotyczące systemu
odzyskiwania oparów paliwa, w jakie powinny być zaopatrzone stacje
paliw (art. 3 dyrektywy 2009/126/WE). Zobowiązuje też państwa
członkowskie do ustanowienia wydajnych systemów wychwytów
oparów paliwa na określonych poziomach (art. 4 dyrektywy
2009/126/WE), do przeprowadzania kontroli tych systemów i
informowania o nich konsumentów (art. 5 dyrektywy 2009/126/WE).
Państwa członkowskie mają też nakładać sankcje w przypadku
naruszeń przepisów krajowych przyjętych w celu wdrożenia tej
dyrektywy (art. 6 dyrektywy 2009/126/WE). Dyrektywa ta weszła w
życie w dniu 31 października 2009 r., a termin jej transpozycji mija w
dniu 31 grudnia 2011 r.
• art. 114 TfUE, na podstawie którego Parlament Europejski i Rada mogą
przyjmować, zgodnie ze zwykłą procedurą prawodawczą i po konsultacji z
Komitetem Ekonomicznym, środki dotyczące zbliżania przepisów
ustawodawczych, wykonawczych i administracyjnych państw
członkowskich, mające na celu ustanowienie i funkcjonowanie rynku
wewnętrznego. Na podstawie tego przepisu, w jego poprzedniej wersji art. 95
TWE, przyjęto dyrektywy harmonizacyjne, w tym:
• dyrektywę 2009/105/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16
września 2009 r. odnoszącą się do prostych zbiorników ciśnieniowych
(tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 264 z 8.10.2009, str.
12),
• dyrektywę 2009/142/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30
listopada 2009 r. odnoszącą się do urządzeń spalających paliwa gazowe
(tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 330 z 16.12.2009, str.
10),
• dyrektywę 2004/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
21 kwietnia 2004 r. zmieniającą dyrektywę 97/68/WE w
sprawie
zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do
środków dotyczących ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych
i pyłowych z silników spalinowych montowanych w
maszynach
samojezdnych nieporuszających się po drogach (Dz. Urz. UE L 146 z
30.4.2004, str. 1),
• dyrektywę 95/16/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 czerwca
1995 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich
dotyczących dźwigów (Dz. Urz. UE L 213 z 7.9.1995, str. 1),

3
• dyrektywę 92/42/EWG Rady z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie wymogów
sprawności dla nowych kotłów wody gorącej opalanych paliwem
płynnym lub gazowym (Dz. Urz. UE L 167 z 22.6.1992, str. 17).
Dyrektywy te, zwane dyrektywami nowego podejścia, określają
wymogi związane z bezpieczeństwem użytkowania poszczególnych
kategorii wyrobów, zmierzając do eliminacji zagrożeń, jakie wyroby te
mogą powodować dla życia, zdrowia ludzi i zwierząt oraz mienia i
środowiska. Wypełnienie przez wyroby wymogów ustalonych w tych
dyrektywach warunkuje możliwość dopuszczenia ich do obrotu i ich
użytkowania na terytoriach państw członkowskich. W tym celu organy
krajowe państw członkowskich zobowiązane są do zapewnienia
dokonywania ocen zgodności wyrobów z ustanowionymi wobec nich
wymogami.

III. Analiza przepisów projektu ustawy pod kątem ustalonego stanu
prawa Unii Europejskiej

Jak wyjaśniono, projekt ustawy zmierza do poszerzenia katalogu
uprawnień UDT i TDT. Z punktu widzenia prawa Unii Europejskiej na
szczególną uwagę zasługuje poszerzenie katalogu uprawnień TDT, określonego
w art. 44 ustawy, do wykonywania dozoru technicznego nad urządzeniami do
napełniania i opróżniania zbiorników transportowych i urządzeń do
odzyskiwania oparów. Państwa członkowskie zostały zobowiązane do
zapewnienia by tego rodzaju sprawdzenia były dokonywane na mocy art. 5
dyrektywy 2009/126/WE. Projekt ustawy zapewnić ma wykonanie obowiązku
ustalonego w art. 5 dyrektywy 2009/126/WE przez wyznaczenie organów
krajowych odpowiedzialnych za przeprowadzenia kontroli urządzeń i
wydajności systemów odzyskiwania oparów paliwa.
Ponadto projekt ustawy upoważnia UDT i TDT do „dokonywania ocen
zgodności zgodnie z odrębnymi ustawami” (art. 1 ust. 1 i 2 ustawy).
Uzasadnienie projektu ustawy nie zawiera wyjaśnień dotyczących przedmiotu
„ocen zgodności”, które UDT i TDT mają dokonywać. Przyjąć jednak można,
że oceny te będą mogły dotyczyć zgodności wyrobów podlegających
właściwości tych urzędów, ustalonych w art. 4 i 5 ustawy i w przepisach
wykonawczych do ustawy, z wymogami dyrektyw, które odnoszą się do tych
wyrobów. Oznaczałoby to, że projekt ustawy wprowadza przepisy szczególne
względem przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny
zgodności (Dz. U z 2010, Nr 138, poz. 935, tekst jednolity), ustalając organy
krajowe właściwe do dokonywania ocen zgodności wyrobów podlegających
regulacji ustawy o dozorze technicznym z wymogami dyrektyw.
Wskazany stan regulacji jest zgodny z prawem Unii. Co do zasady
bowiem dyrektywy pozostawiają kwestię wyznaczenia organów krajowych

4
odpowiedzialnych za implementację obowiązków w nich ustalonych w zakresie
autonomii organizacyjnej państw członkowskich. Oznacza to, że w tej sferze
państwa członkowskie dysponują swobodą regulacyjną, którą projekt ustawy
wypełnia.

IV. Konkluzje
Projekt ustawy o dozorze technicznym jest zgodny z prawem Unii
Europejskiej
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski
Warszawa, 11 kwietnia 2011 r.

BAS-WAPEiM-790/11

Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
dotycząca możliwości uznania poselskiego projektu ustawy
o zmianie ustawy o dozorze technicznym, w wersji uwzględniającej
autopoprawkę (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Jan Kamiński)
za projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
w rozumieniu art. 95a ust. 1 regulaminu Sejmu

Projekt ustawy, w wersji uwzględniającej autopoprawkę, przewiduje zmiany w
ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2000 r. Nr 122,
poz. 1321 ze zm., zwanej dalej: „ustawą”).
Wprowadzane modyfikacje dotyczą dwóch zagadnień. Po pierwsze poszerzają
zakres kompetencji Urzędu Dozoru Technicznego (UDT) i Transportowego Dozoru
Technicznego (TDT). Z punktu widzenia prawa Unii Europejskiej należy w
szczególności podkreślić, że TDT ma być upoważniony do wykonywania dozoru
technicznego nad urządzeniami do napełniania i opróżniania zbiorników
transportowych i urządzeń do odzyskiwania oparów. Państwa członkowskie zostały
zobowiązane do zapewnienia by tego rodzaju sprawdzenia były dokonywane na
mocy art. 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/126/WE z dnia
21 października 2009 r. w sprawie odzyskiwania oparów paliwa na etapie II podczas
tankowania pojazdów silnikowych na stacjach paliw (Dz. Urz. UE L 285 z
31.10.2009, str. 36). Po drugie, projekt ustawy uprawniać ma UDT i TDT do
posiadania, obejmowania, nabywania i zbywania udziałów lub akcji w spółkach
prawa handlowego (art. 1 ust. 3-4 ustawy).
Projekt ustawy jest projektem wykonującym prawo Unii Europejskiej w
rozumieniu art. 95a ust. 1 regulaminu Sejmu, gdyż zmierza do implementacji
dyrektywy 2009/126/WE.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 od dnia ogłoszenia (art. 2 ustawy).
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
strony : 1 ... 3 . [ 4 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: