eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej

Rządowy projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej

- projekt ma na celu stworzenie formalno-prawnych podstaw, które umożliwią wyłączenie analogowej telewizji do dnia 31 lipca 2013 r. i wprowadzenie cyfrowej telewizji naziemnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4016
  • Data wpłynięcia: 2011-03-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 153, poz. 903

4016

Rozdział 2
Operator multipleksu I i operator multipleksu II

Art. 7

Przede wszystkim należało uregulować, jakie podmioty wejdą w skład operatora multipleksu
I. W związku z tym postanowiono, iż Telewizja Polska S.A., na podstawie wydanej przez
Prezesa UKE rezerwacji częstotliwości w służbie radiodyfuzyjnej na cele rozpowszechniania
lub rozprowadzania programów telewizyjnych w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną,
ustalonych w planie zagospodarowania częstotliwości dla multipleksu I, oraz nadawcy
programów telewizyjnych, którzy uzyskali koncesje, o których mowa w ust. 1 tego przepisu,
stają się operatorem multipleksu I.

Natomiast zgodnie z ust. 2 tego artykułu, Telewizja Polska S.A. rozpowszechnia
w multipleksie I programy telewizyjne „Telewizja Polska I”, „Telewizja Polska II” oraz
programy regionalne właściwe dla danego regionu do dnia pokrycia sygnałem tych
programów co najmniej 95 % ludności przy wykorzystaniu częstotliwości ustalonych
w planie zagospodarowania częstotliwości dla multipleksu III na podstawie art. 112 ust. 2
ustawy – Prawo telekomunikacyjne, jednak nie później niż do dnia 27 kwietnia 2014 r.

Przyjęta w tekście ustawy data całkowitego wyłączenia sygnału analogowego, tj. 31 lipca
2013 r. wynika z prognozowanego harmonogramu wdrażania naziemnej telewizji cyfrowej.
Narastające opóźnienia realizacji dotychczasowych harmonogramów stawiają jednak pod
znakiem zapytania realność pełnego uruchomienia multipleksu III, przeznaczonego w całości
na potrzeby Telewizji Polskiej S.A. w planowanym terminie 31 lipca 2013 r. W tej sytuacji
niewłaściwe jest wpisanie do ustawy tej daty jako zakończenia nadawania programów TVP
S.A. na MUX I, mogłoby to bowiem doprowadzić do całkowitego pozbawienia znacznej
części mieszkańców kraju możliwości odbioru programów telewizji publicznej. Jednocześnie
wywołuje to sytuacje niepewności i brak możliwości racjonalnego planowania w samej
Telewizji Polskiej S.A.

Nie kwestionując przyjętej zasady, iż docelowo TVP powinna korzystać z częstotliwości
MUX III, należy uznać za uzasadnione zastąpienie „sztywnej” daty określeniem wskazującym
na konieczność spełnienia warunku. Jeżeli prognozowane terminy będą dotrzymane, warunek
12

zostanie spełniony do 31 lipca 2013 r., zmiana przepisu nie powoduje więc odejścia od
uzgodnionych zasad.

Ponadto konieczne było uregulowanie kwestii zagospodarowania multipleksu I, gdy w tym
multipleksie przestaną być rozpowszechniane wymienione w art. 4 ust. 1 programy Telewizji
Polskiej S.A. („Telewizja Polska I”, „Telewizja Polska II” i programy regionalne właściwe
dla danego regionu), dla której w całości przeznaczony jest multipleks III. W związku z tym
zobowiązano Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, w terminie do dnia
31 grudnia 2012 r., do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej
„Monitor Polski” informacji o możliwościach uzyskania koncesji na rozpowszechnianie
programów telewizyjnych w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną z wykorzystaniem
częstotliwości ustalonych w planie zagospodarowania częstotliwości dla multipleksu I, które
wykorzystywane będą do rozpowszechniania w tym multipleksie programów telewizyjnych
Telewizji Polskiej S.A., nie później niż do dnia 27 kwietnia 2014 r. Ogłaszając ww.
informację, Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji będzie brał pod uwagę
w szczególności konieczność zapewnienia różnorodności programowej w ofercie programów
telewizyjnych rozpowszechnianych w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną.
W przedmiotowym postępowaniu zastosowanie będą mieć przepisy ustawy o radiofonii
i telewizji.

Z uwagi na fakt, iż w ramach programów rozpowszechnianych w multipleksie I na podstawie
koncesji mogą znaleźć się także inne niż wymienione w art. 4 ust. 1 programy tego nadawcy,
postanowiono nie wprowadzać zapisu, w myśl którego Telewizja Polska S.A. będzie
wchodzić w skład operatora multipleksu I jedynie do dnia nie późniejszego niż 27 kwietnia
2014 r.

Art. 8

Wobec wydania przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w dniu 7 lipca 2010 r.
decyzji nr DZC-WTV-5157-14/10(91), na rzecz spółki Telewizja Polsat S.A., TVN S.A.,
Polskie Media S.A. oraz Telewizja Puls Sp. z o.o. w sprawie rezerwacji częstotliwości
wykorzystywanych w służbie radiodyfuzyjnej na zasadzie współużytkowania – kanałów TV
o szerokości 8 MHz z zakresu 470 – 862 MHz, wymienionych w załączniku do tej decyzji
w celu rozpowszechniania programu telewizyjnego w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny
13

zgodnie z Decyzją Przewodniczącego KRRiT nr DK-126/2010 w przedmiocie zmiany
koncesji, przewidziano, iż ww. podmioty stają się operatorem multipleksu II.

Należy także wskazać na inną decyzję administracyjną, która ma związek z procesem
wdrażania naziemnej telewizji cyfrowej na terytorium RP. Na mocy wydanej przez Prezesa
UKE decyzji nr DZC-WTV-5157-4/09 (180) z dnia 30 września 2009 r. dokonano rezerwacji
częstotliwości wykorzystywanych w służbie radiodyfuzyjnej kanałów TV o szerokości
8 MHz z zakresu 470 – 862 MHz w celu rozpowszechniania programu w sposób cyfrowy
rozsiewczy. Rezerwacji częstotliwości dokonano na rzecz Telewizji Polskiej S.A., Telewizji
Polsat S.A., TVN S.A., Polskich Mediów S.A. oraz Telewizji Puls Sp. z o.o.

Następnie w dniu 11 czerwca 2010 r. Przewodniczący KRRiT wydał decyzję nr DK-126/2010
o zmianie decyzji Przewodniczącego KRRiT nr DK-175/2009 z dnia 31 lipca 2009 r. oraz
o wykonaniu Uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nr 210/2010 z dnia 24 maja
2010 r.

W dniu 7 lipca 2010 r. Prezes UKE wydał decyzję na rzecz spółki Telewizja Polsat S.A.,
TVN S.A., Polskie Media S.A. oraz Telewizja Puls Sp. z o.o. w sprawie rezerwacji
częstotliwości wykorzystywanych w służbie radiodyfuzyjnej na zasadzie współużytkowania –
kanałów TV o szerokości 8 MHz z zakresu 470 – 862 MHz, wymienionych w załączniku do
tej decyzji w celu rozpowszechniania programu telewizyjnego w sposób cyfrowy rozsiewczy
naziemny zgodnie z Decyzją Przewodniczącego KRRiT nr DK-126/2010 w przedmiocie
zmiany koncesji.

W dniu 13 lipca 2010 r. zostały przez Prezesa UKE wydane cztery decyzje o następujących
numerach: DZC-WTV-5157-4/09 (450), DZC-WTV-5157-4/09 (456), DZC-WTV-5157-4/09
(462), DZC-WTV-5157-4/09 (468).

W pierwszej z wymienionych powyżej decyzji Prezes UKE, na podstawie art. 162 § 1 pkt 1
ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity:
Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) w związku z art. 206 ust. 1 ustawy – Prawo
telekomunikacyjne, po rozpatrzeniu wniosku spółki Polskie Media S.A. w kwestii rezygnacji
z uprawnień do dysponowania częstotliwościami udzielonymi decyzją Prezesa UKE
nr DZC-WTV-5157-4/09 (180) z dnia 30 września 2009 r., w związku ze zmianami koncesji
14

dokonanymi w decyzji Przewodniczącego KRRiT nr DK-126/2010 z dnia 11 czerwca 2010 r.,
stwierdził wygaśnięcie z dniem 18 czerwca 2010 r. ww. decyzji Prezesa UKE z dnia
30 września 2009 r. w części dotyczącej punktu IV oraz w części dotyczącej punktów VI.1
ppkt 9 i 10 oraz VI.4 i VI.5 w stosunku do ww. spółki.

W drugiej z wymienionych powyżej decyzji Prezes UKE, na podstawie art. 162 § 1 pkt 1
ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego w związku z art. 206 ust. 1 ustawy –
Prawo telekomunikacyjne, po rozpatrzeniu wniosku spółki Telewizja Puls Sp. z o.o. w kwestii
rezygnacji z uprawnień do dysponowania częstotliwościami udzielonymi decyzją Prezesa
UKE nr DZC-WTV-5157-4/09 (180) z dnia 30 września 2009 r., w związku ze zmianami
koncesji dokonanymi w decyzji Przewodniczącego KRRiT nr DK-126/2010 z dnia
11 czerwca 2010 r., stwierdził wygaśnięcie z dniem 18 czerwca 2010 r. ww. decyzji Prezesa
UKE z dnia 30 września 2009 r. w części dotyczącej punktu V oraz w części dotyczącej
punktów VI.1 ppkt 9 i 10 oraz VI.4 i VI.5 w stosunku do ww. spółki.

W trzeciej z wymienionych powyżej decyzji Prezes UKE, na podstawie art. 162 § 1 pkt 1
Kodeksu postępowania administracyjnego w związku z art. 206 ust. 1 ustawy – Prawo
telekomunikacyjne, po rozpatrzeniu wniosku spółki TVN S.A. w kwestii rezygnacji
z uprawnień do dysponowania częstotliwościami udzielonymi decyzją Prezesa UKE nr DZC-
WTV-5157-4/09 (180) z dnia 30 września 2009 r., w związku ze zmianami koncesji
dokonanymi w decyzji Przewodniczącego KRRiT nr DK-126/2010 z dnia 11 czerwca 2010 r.,
stwierdził wygaśnięcie z dniem 18 czerwca 2010 r. ww. decyzji Prezesa UKE z dnia
30 września 2009 r. w części dotyczącej punktu III oraz w części dotyczącej punktów VI.1
ppkt 9 i 10 oraz VI.4 i VI.5 w stosunku do ww. spółki.

W czwartej z wymienionych powyżej decyzji Prezes UKE, na podstawie art. 162 § 1 pkt 1
ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego w związku z art. 206 ust. 1 ustawy –
Prawo telekomunikacyjne, po rozpatrzeniu wniosku spółki Telewizja Polsat S.A. w kwestii
rezygnacji z uprawnień do dysponowania częstotliwościami udzielonymi decyzją Prezesa
UKE nr DZC-WTV-5157-4/09 (180) z dnia 30 września 2009 r., w związku ze zmianami
koncesji dokonanymi w decyzji Przewodniczącego KRRiT nr DK-126/2010 z dnia
11 czerwca 2010 r., stwierdził wygaśnięcie z dniem 18 czerwca 2010 r. ww. decyzji Prezesa
UKE z dnia 30 września 2009 r. w części dotyczącej punktu II oraz w części dotyczącej
punktów VI.1 ppkt 9 i 10 oraz VI.4 i VI.5 w stosunku do ww. spółki.
15

Projektowany przepis, w myśl którego Przewodniczący KRRiT udziela koncesji na
rozpowszechnianie w multipleksie II po jednym dodatkowym programie telewizyjnym,
innym niż program telewizyjny, o którym mowa w art. 8, w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą
naziemną na rzecz każdego z nadawców, o których mowa w art. 8, został wykreślony
w związku z zakończeniem się postępowania w
sprawie rozszerzenia koncesji na
rozpowszechnianie programu w sposób rozsiewczy satelitarny poprzez przyznanie prawa do
rozpowszechniania programu drogą rozsiewczą naziemną w sposób cyfrowy w multipleksie
II. W wyniku decyzji KRRiT kończącej ww. postępowanie rozszerzenie koncesji na
multipleks II uzyskali następujący nadawcy: TVN S.A. (na program TVN siedem), Telewizja
Puls Sp. z o.o. (na program TV PULS 2), Telewizja POLSAT S.A. (na program Polsat Sport
News) oraz Polskie Media S.A. (na program TV 6).

Art. 9 i art. 11

W projekcie uregulowano obowiązki operatora multipleksu I i operatora multipleksu II,
polegające na zapewnieniu użytkownikom nieodpłatnego dostępu do programów
telewizyjnych. W przypadku operatora multipleksu I należy rozumieć przez to programy
telewizyjne, na które udzielono nadawcom koncesji na ich rozpowszechnianie w tym
multipleksie, a także programy „Telewizja Polska I”, „Telewizja Polska II” oraz programy
regionalne właściwe dla danego regionu rozpowszechniane przez Telewizję Polską S.A.
Obowiązek ten będzie ciążył na operatorze multipleksu do dnia 31 lipca 2013 r. Natomiast
operator multipleksu II będzie zobowiązany do zapewnienia użytkownikom nieodpłatnego
dostępu do programów telewizyjnych rozpowszechnianych lub rozprowadzanych w tym
multipleksie.

Ponadto przewidziano obowiązek operatora multipleksu I i II, polegający na zapewnieniu do
dnia 31 lipca 2013 r. pokrycia sygnałem multipleksu na terytorium RP obejmującym
minimum 95 % ludności zgodnie z warunkami określonymi w decyzjach, które zostały
wydane przez Prezesa UKE.

W odniesieniu do obowiązku zapewnienia pokrycia sygnałem multipleksu na terytorium RP
obejmującym minimum 95 % ludności, należy wskazać, że posłużono się kryterium
16

strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 30 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: