eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej

Rządowy projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej

- projekt ma na celu stworzenie formalno-prawnych podstaw, które umożliwią wyłączenie analogowej telewizji do dnia 31 lipca 2013 r. i wprowadzenie cyfrowej telewizji naziemnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4016
  • Data wpłynięcia: 2011-03-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 153, poz. 903

4016

Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwanego dalej „Prezesem UKE”. Jednakże
terminy te nie mogą być późniejsze niż dzień 31 lipca 2013 r.

Art. 4

W związku z tym, że niniejszy projekt ustawy powinien określać między innymi termin
zaprzestania wykorzystywania częstotliwości w służbie radiodyfuzyjnej, wykorzystywanych
do rozpowszechniania programu telewizyjnego w sposób analogowy drogą rozsiewczą
naziemną na terytorium RP, w przepisach ogólnych rozdziału pierwszego jest zawarty
również przepis nakładający na Telewizję Polską S.A., rozpowszechniającą w dniu wejścia
w życie ustawy program telewizyjny „Telewizja Polska I”, „Telewizja Polska II” oraz
regionalne programy telewizyjne w sposób analogowy drogą rozsiewczą naziemną, a także na
nadawców Telewizja Polsat S.A., TVN S.A., Polskie Media S.A., Telewizja Puls Sp. z o.o.,
rozpowszechniających w dniu wejścia w życie ustawy programy na podstawie koncesji na
rozpowszechnianie tych programów w sposób analogowy drogą rozsiewczą naziemną
obowiązek zaprzestania wykorzystywania częstotliwości w służbie radiodyfuzyjnej do tego
wykorzystywanych, w terminie nie później niż 31 lipca 2013 r. Zakres regulacji dotyczący
obowiązku zaprzestania nadawania w sposób analogowy drogą rozsiewczą naziemną nie
powinien dotyczyć nadawców regionalnych (lokalnych), którzy nadają na stosunkowo
niewielkich obszarach.
W związku z powyższym przepis precyzyjnie określa zarówno nadawców, jak i programy
telewizyjne rozpowszechniane przez tych nadawców. W przypadku programów telewizyjnych
nadawanych przez nadawców Telewizja Polsat S.A., TVN S.A., Polskie Media S.A.,
Telewizja Puls Sp. z o.o. niezbędne było określenie ich w sposób opisowy, gdyż nazwy tych
programów mogą ulec zmianie. Natomiast nazwy programów telewizyjnych
rozpowszechnianych przez Telewizję Polską S.A. zostały wprost wskazane w ustawie
z 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, dlatego możliwe było posłużenie się ich
nazwami także w niniejszym projekcie ustawy. Pozostałe przepisy ustawy zawierają
wielokrotne odesłania do podmiotów i programów wskazanych w art. 4.

Z uwagi na fakt, iż harmonogram zaprzestania rozpowszechniania programów telewizyjnych
drogą rozsiewczą naziemną w sposób analogowy jest także określany decyzją Prezesa UKE,
należało jednocześnie przewidzieć, iż w przypadku gdy termin zakończenia okresu
7

przejściowego zostanie określony w decyzji Prezesa UKE, nadawca rozpowszechniający
w dniu wejścia w życie ustawy ww. program telewizyjny w sposób analogowy drogą
rozsiewczą naziemną, jest obowiązany do zaprzestania wykorzystywania wykorzystywanych
do tego częstotliwości w tym terminie. Termin zakończenia okresu przejściowego nie może
jednak być późniejszy niż 31 lipca 2013 r.
Oznacza to, iż terminem zaprzestania na terytorium RP wykorzystywania częstotliwości
w służbie radiodyfuzyjnej, wykorzystywanych do rozpowszechniania programu w sposób
analogowy drogą rozsiewczą naziemną jest co do zasady dzień 31 lipca 2013 r., chyba że
wcześniejszy termin został lub zostanie określony w decyzji Prezesa UKE.

Termin ten umożliwi:
1) dokonanie konwersji z nadawania analogowego na cyfrowe, w trakcie której w okresie
przejściowym trwać będzie równoległe nadawanie programów telewizyjnych w sposób
analogowy i cyfrowy, przy czym emisje cyfrowe włączane będą stopniowo na terenie Polski,
zgodnie z harmonogramem włączeń, określonym w decyzji Prezesa UKE;
2) przygotowanie się mieszkańców Polski do odbioru programów telewizyjnych nadawanych
w sposób cyfrowy – w tym czasie odbiorcy zdążą uzupełnić (w przypadku zakupu tzw.
set top-boxów) albo wymienić (w przypadku odbiorników zintegrowanych) urządzenia
odbiorcze.
Jak wskazano w Planie wdrażania telewizji cyfrowej w Polsce Komisja Europejska na
bieżąco monitoruje postępy państw członkowskich w zakresie wdrażania telewizji cyfrowej.
Zgodnie z danymi przedstawionymi w dokumencie Komisji Europejskiej ze stycznia 2009 r.3)
Polska jest jedynym państwem, które opóźnia się w tym procesie. W połowie lutego 2009 r.
Komisja Europejska poinformowała4), że prawie wszystkie państwa członkowskie są gotowe
dotrzymać terminu 2012 r.

Ponadto, w celu ułatwienia mieszkańcom Polski przygotowania się do odbioru programów
telewizyjnych nadawanych w sposób cyfrowy przewidziano, że minister właściwy do spraw
łączności oraz Prezes UKE, zamieszczają informacje o okresie przejściowym na stronie
podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej odpowiednio urzędu obsługującego ministra
                                                           
3) 
Information from Member States on switchover to Digital TV (COCOM09-01), styczeń 2009. 
4) Press release „EU Member States on course for analogue terrestrial TV switch-off”, IP/09/266, 16 lutego
2009 r. 
8

właściwego do spraw łączności (Ministerstwo Infrastruktury) oraz Urzędu Komunikacji
Elektronicznej. Przedmiotowy zapis jest konieczny przede wszystkim z tego powodu, że
dostęp do treści decyzji administracyjnej mają co do zasady same strony konkretnego
postępowania administracyjnego. Z uwagi zatem na fakt, iż ww. harmonogram zaprzestania
rozpowszechniania programów telewizyjnych drogą rozsiewczą naziemną w sposób
analogowy jest także określany decyzją Prezesa UKE, należało zapewnić powszechny dostęp
do informacji w powyższym zakresie. Prezes UKE zostanie ponadto zobowiązany do
niezwłocznego informowania ministra właściwego do spraw łączności o zmianach terminów
rozpoczęcia i zakończenia okresu przejściowego, tak aby minister był na bieżąco
informowany o wszelkich modyfikacjach ustalonego wydanymi już decyzjami
harmonogramu.

Art. 5

Zgodnie z art. 50 pkt 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, odrębne pole
eksploatacji w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu stanowi w szczególności
wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską,
reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową. Natomiast zgodnie z art. 50 pkt
3 ww. ustawy odrębne pole eksploatacji w zakresie rozpowszechniania utworu w sposób inny
niż określony w pkt 2 – publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz
nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy
mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez niego wybranym.
Wskutek tego objęte jest ono obowiązkiem zapłaty odpowiedniego wynagrodzenia na rzecz
uprawnionych z tytułu korzystania z utworu na odrębnym polu eksploatacji. W projektowanej
ustawie zakłada się jednak konwersję technologii analogowej w cyfrową, co oznacza, że
domaganie się wynagrodzenia z praw autorskich do utworów utrwalonych uprzednio
w technologii analogowej nie jest zasadne. Dlatego należy doprecyzować, że nadawanie
programu telewizyjnego w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną, który uprzednio był
nadawany w sposób analogowy drogą rozsiewczą naziemną, nie stanowi odrębnego pola
eksploatacji w rozumieniu art. 50 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.



9

Art. 6

Z uwagi na fakt, że nie można wykluczyć sytuacji, w których słuszny interes konkretnego
nabywcy będzie przemawiał za zapewnieniem mu możliwości nabycia odbiornika cyfrowego
niespełniającego wymagań technicznych, przewidziano, że będzie to możliwe, ale tylko pod
warunkiem pisemnego poinformowania o tym fakcie nabywcy przez przedsiębiorcę
najpóźniej w chwili zawarcia umowy i pisemnym potwierdzeniu zapoznania się przez
nabywcę z tymi informacjami. W przypadku umów sprzedaży zawieranych przy
wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość warunek ten zostanie spełniony
w razie poinformowania nabywcy o ww. fakcie przy użyciu środka porozumiewania się na
odległość najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy i potwierdzeniu
zapoznania się z tą informacją przez nabywcę.


Należy zauważyć, że art. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach
sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141, poz. 1176,
z późn. zm.) stanowi, że sprzedawca dokonujący sprzedaży w Rzeczypospolitej Polskiej jest
obowiązany udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd
informacji, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru
konsumpcyjnego. W szczególności należy podać: nazwę towaru, określenie producenta lub
importera, znak zgodności wymagany przez odrębne przepisy, informacje o dopuszczeniu do
obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej oraz, stosownie do rodzaju towaru, określenie jego
energochłonności, a także inne dane wskazane w odrębnych przepisach.

Przedmiotowe unormowania zostały uzupełnione o regulację zobowiązującą sprzedawców do
umieszczania informacji o następującej treści: „Jedynie odbiorniki cyfrowe zgodne
z wymaganiami
określonymi w przepisach dotyczących wymagań technicznych
i eksploatacyjnych dla urządzeń konsumenckich służących do odbioru naziemnych transmisji
telewizyjnych umożliwiają odbiór naziemnej telewizji cyfrowej na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.”, w miejscu dla niego widocznym i łatwo dostępnym. Przepis ten
ma na celu uświadomienie nabywców, iż sprzedaż odbiorników niespełniających ww.
wymagań, może nastąpić jedynie po ich uprzednim powiadomieniu o tym fakcie.
Jednocześnie taki zakres informacji wydaje się być wystarczający, albowiem w przypadku,
gdyby konkretny odbiornik cyfrowy nie spełniał tych wymagań, przedmiotowe regulacje
10

nakładają na przedsiębiorcę obowiązek poinformowania o tej okoliczności nabywcy, a tym
samym zabezpieczają jego prawa.

W związku z faktem, że obowiązki, o których mowa powyżej, ze swojej istoty powinny być
ograniczone w czasie, postanowiono, iż wygasną one z dniem 31 lipca 2014 r. Jednocześnie,
z uwagi na fakt, iż wprowadzany obowiązek wiąże się z koniecznością podjęcia określonych
działań przez przedsiębiorców, np. odpowiedniego dostosowania stron internetowych,
w wyniku przeprowadzonych konsultacji społecznych ustalono 30-dniowy termin vacatio
legis dla przedmiotowych regulacji.

Ponadto konieczne było doprecyzowanie, co powinno zawierać oświadczenie nabywcy
potwierdzające fakt poinformowania go przez sprzedawcę o niespełnianiu przez odbiornik
cyfrowy wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 132 ust. 3 ustawy
z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne, a także w jakiej formie powinno być
złożone oraz w jakim okresie ma być przechowywane przez sprzedawcę. W związku z tym
przewidziano, iż oświadczenie powinno zostać złożone na piśmie – w przypadku, o którym
mowa w ust. 1 pkt 1, albo przy użyciu środka porozumiewania się na odległość w sposób
zapewniający identyfikację osoby je składającej – w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt
2, oraz powinno zawierać imię i nazwisko nabywcy. Określono także, iż przedsiębiorca
będzie zobowiązany do przechowywania ww. oświadczeń nabywców przez okres 2 lat, licząc
od końca roku kalendarzowego, w którym zostały złożone. W zakresie chwili złożenia
oświadczenia przez nabywcę zastosowanie znajdą przepisy części ogólnej Kodeksu
cywilnego. Zgodnie bowiem z przepisem art. 61 § 1 Kodeksu cywilnego oświadczenie woli,
które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że
mogła zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli
doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej. Zgodnie natomiast z § 2 tego
przepisu oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie
z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby
osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią.
Projektowana regulacja dotyczy jedynie przedsiębiorców, których działalność polega na
sprzedaży odbiorników cyfrowych, albowiem w chwili obecnej sprzedaż analogowych
odbiorników telewizyjnych stanowi jedynie znikomy margines ogólnej liczby sprzedaży
odbiorników służących do odbioru transmisji telewizyjnych.
11

strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 30 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: