eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej

Rządowy projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej

- projekt ma na celu stworzenie formalno-prawnych podstaw, które umożliwią wyłączenie analogowej telewizji do dnia 31 lipca 2013 r. i wprowadzenie cyfrowej telewizji naziemnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4016
  • Data wpłynięcia: 2011-03-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 153, poz. 903

4016

12. Art. 209 ust. 1

Zmiana w art. 209 ust. 1 polegająca na dodaniu pkt 19a ma na celu zapewnienie należytego
wykonywania obowiązków operatora multipleksu oraz obowiązków w zakresie dostępu do
multipleksu.


Rozdział 6
Przepisy przejściowe i przepis końcowy
Przepisy przejściowe
Za niezbędne należy uznać uregulowanie w projektowanej ustawie kwestii postępowań
będących w toku, a dotyczących rozpatrywania wniosków o dokonywanie rezerwacji
częstotliwości lub zmian parametrów technicznych istniejących telewizyjnych stacji
analogowych. W związku z tym przewiduje się regulację, iż postępowania te zostaną
umorzone. W świetle projektowanych przepisów takie rozwiązanie należy uznać za
najbardziej zasadne i racjonalne.

W związku z istotnymi zmianami w zakresie obowiązku „must carry” należało przewidzieć
przepis przejściowy, zgodnie z którym nadawca, który rozpowszechnia program „Telewizja
Polska I”, „Telewizja Polska II”, regionalny program telewizyjny rozpowszechniany
w przypadku Telewizji Polskiej S.A., a także program Polsat, TV Puls oraz TV4, obowiązany
jest nieodpłatnie udostępnić program na wniosek podmiotu rozprowadzającego program za
pomocą sieci telekomunikacyjnej, który może wystąpić z takim wnioskiem nie wcześniej niż
po upływie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy.

Ponadto konieczne było wprowadzenie przepisu przejściowego ze względu na potrzebę
utrzymania w mocy przepisów wykonawczych wydanych na podstawie zmienianego przepisu
art. 132 ust. 3 ustawy – Prawo telekomunikacyjne, jednak nie dłużej niż przez 36 miesięcy od
dnia wejścia w życie ustawy.

W odniesieniu do udzielonej na rzecz Telewizji Polsat S.A., TVN S.A., Polskich Mediów
S.A. oraz Telewizji Puls Sp. z o.o. koncesji na rozpowszechnianie programu Polsat, TVN,
TV4 oraz TV Puls w multipleksie II postanowiono, iż nie będzie można stwierdzić
42

nieważności tej decyzji, jeżeli przed dniem wejścia w życie ustawy rozpoczęto
wykorzystywanie częstotliwości w celu rozpowszechniania programu telewizyjnego w sposób
cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną. W takim przypadku odpowiednie zastosowanie znajdzie
przepis art. 158 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Projektowana regulacja wiąże się z faktem wydania w dniu 11 czerwca 2010 r. przez
Przewodniczący KRRiT koncesji na ww. programy telewizyjne i jest uzasadniona
koniecznością zapewnienia sprawnego procesu wdrażania telewizji cyfrowej na terytorium
RP. Proces ten jest na tyle zaawansowany, iż ryzyko ewentualnego stwierdzenia nieważności
decyzji stanowiłoby zbyt duże zagrożenie dotrzymania terminów wynikających z zawartych
przez RP porozumień międzynarodowych.

Regulacja ta dotyczy wyłącznie ww. programów telewizyjnych: Polsat, TVN, TV4 oraz TV
Puls, rozpowszechnianych w multipleksie II, albowiem programy telewizyjne Telewizji
Polskiej S.A., które będą rozpowszechniane w multipleksie I, nie wymagają uzyskania
koncesji, a postępowanie na dodatkowe programy telewizyjne rozpowszechniane w tym
multipleksie nie zostało na obecną chwilę zakończone.

Dodatkowo wskazano, że pierwszą ocenę realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 43 ust.
4 ustawy, o której mowa w art. 20, czyli przeglądu realizacji obowiązku „must carry”
Przewodniczący Krajowej Rady przeprowadzi najpóźniej do dnia 31 grudnia 2011 r.

Przepis końcowy
Projektowane regulacje wejdą w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem art. 6, który wejdzie
w życie po upływie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy. Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia
20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych
(tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r. Nr 17, poz. 95) w uzasadnionych przypadkach, jeżeli
wymaga tego ważny interes państwa i zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją
temu na przeszkodzie, akt normatywny może wejść w życie z dniem ogłoszenia
tego aktu w dzienniku urzędowym. W związku z tym, iż proces wdrażania naziemnej
telewizji cyfrowej jest znacznie opóźniony, a ponadto konieczność wyłączenia nadawania
sygnału analogowego wynika z zawartych przez Rzeczpospolitą Polską umów
międzynarodowych, za uzasadnione uznano przyjęcie rozwiązania, zgodnie z którym ustawa
43

wejdzie w życie z dniem ogłoszenia. Dodatkowo należy wyjaśnić, że już w chwili obecnej
w Ministerstwie Infrastruktury prowadzone są działania mające na celu przygotowanie
społeczeństwa polskiego do przejścia z nadawania analogowego na cyfrowe.

W trakcie prac nad projektem nie było zgłoszeń podmiotów zainteresowanych tymi pracami
w trybie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).

Na podstawie dyrektywy 98/34/WE, zmienionej dyrektywą 98/48/WE z dnia 20 lipca 1998 r.
(dalej jako „dyrektywa”) państwa członkowskie są zobowiązane powiadamiać Komisję
i pozostałe państwa członkowskie o każdym projekcie przepisów technicznych dotyczącym
produktów i usług społeczeństwa informacyjnego, zanim zostanie przyjęty w prawodawstwie
krajowym. Dyrektywa ta została implementowana do polskiego prawa rozporządzeniem Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm., dalej jako
„rozporządzenie”). Projekty aktów prawnych podlegają procedurze notyfikacji jeżeli dotyczą:
produktu lub usługi społeczeństwa informacyjnego.

Mając na uwadze powyższe, nie ma konieczności poddawania procedurze notyfikacji ustawy
o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej, ponieważ nie zawiera przepisów technicznych,
których notyfikacja jest obowiązkowa.

Ponadto należy wskazać, iż artykuł 132 ustawy – Prawo telekomunikacyjne stanowi
implementację załącznika VI dyrektywy 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej
i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa
o usłudze powszechnej) zmienionej dyrektywą 2009/136/WE zmieniającą dyrektywę
2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności
elektronicznej praw użytkowników, dyrektywę 2002/58/WE dotyczącą przetwarzania danych
osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej oraz rozporządzenie
(WE) nr 2006/2004 w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za
egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów. W związku z powyższym
na podstawie art. 38 ust. 3 dyrektywy powstaje obowiązek przekazania Komisji tekstu
44

przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej dyrektywą (tj. współdziałanie
konsumenckiego sprzętu cyfrowego) oraz wszelkich zmian w tych przepisach.

Projekt zostanie przedstawiony Komisji Europejskiej zgodnie z § 12a uchwały nr 49
Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13,
poz. 221, z późn. zm.).


45

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Do podmiotów, na które oddziałuje projektowana regulacja, należą nadawcy programów
telewizyjnych, operatorzy sieci kablowych, podmioty rozprowadzające program drogą
rozsiewczą satelitarną z wykorzystaniem systemów dostępu warunkowego albo w sposób
cyfrowy rozsiewczy naziemny w multipleksie oraz inne podmioty rozprowadzające programy
za pomocą sieci telekomunikacyjnych, przedsiębiorcy telekomunikacyjni, producenci sprzętu
RTV, konsumenci, organy administracji publicznej – w szczególności Prezes UKE i Krajowa
Rada Radiofonii i Telewizji, a także właściciele wielorodzinnych budynków mieszkalnych
i użyteczności publicznej korzystający z antenowych instalacji zbiorowych (AIZ).

2. Wyniki konsultacji społecznych
W ramach konsultacji społecznych projekt ustawy został przesłany do: Krajowej Izby
Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej,
Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, Konfederacji Pracodawców Polskich, Polskiej
Konfederacji Pracodawców Prywatnych, Stowarzyszenia Budowniczych Telekomunikacji,
Krajowej Izby Gospodarczej Budownictwa Telekomunikacyjnego, Federacji Związków
Pracowników Telekomunikacji, Stowarzyszenia Inżynierów Telekomunikacji oraz
Stowarzyszenia Elektryków Polskich, Amerykańskiej Izby Handlowej, Polskiego Związku
Krótkofalowców, Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego
i Elektronicznego Branży RTV i AGD, Instytutu Łączności, Centrum Zaawansowanych
Technologii TIFORA, Polskiej Izby Radiodyfuzji Cyfrowej, Związku Pracodawców Mediów
Publicznych, IMPALA Przedstawicielstwo w Polsce, Telewizji Polskiej S.A., Telewizji
Polsat S.A., TVN S.A., Telewizji Puls, TP Emitel sp. z o.o., Polskich Sieci Nadawczych
sp. z o.o., INFO-TV-FM sp. z o.o. Ponadto projekt ustawy został zamieszczony na stronie
Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury.

W ramach konsultacji społecznych wypowiedziały się następujące podmioty: Sekcja Krajowa
Pracowników Telekomunikacji, Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji,
Stowarzyszenie Elektryków Polskich, Konfederacja Pracodawców Polskich, INFO-TV-FM
sp. z o.o., Business Centre Club, Polska Izba Radiodyfuzji Cyfrowej, Telewizja Puls, Polska
Izba Informatyki i Telekomunikacji, Canal + Cyfrowy, Związek Rzemiosła Polskiego,
Telekomunikacja Polska S.A., Emitel sp. z o.o., Telewizja Polska S.A., TVN S.A., Polska
46

strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 30 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: