Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw
- projekt dotyczy usprawnienia funkcjonowania instytucji kultury i efektywniejszego wykorzystywania środków przeznaczanych na działalność kulturalną i artystyczną, wprowadzenia podziału na instytucje artystyczne i inne instytucje kultury, wprowadzenia planów prac w ramach sezonu a nie roku kalendarzowego, zmian w zasadach zatrudniania artysty, dyrektorów instytucji kultury
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3786
- Data wpłynięcia: 2011-01-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-31
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 207, poz. 1230
3786
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje rozporządzenie.
Projekt rozporządzenia oddziałuje na biblioteki oraz pracowników bibliotek
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z Krajową Radą Biblioteczną, Biblioteką
Narodową oraz Stowarzyszeniem Bibliotekarzy Polskich, Polskim Związkiem Bibliotek,
Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Wyniki konsultacji zostaną
przedstawione po ich przeprowadzeniu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla
budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu
na rynek pracy
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu
na sytuację i rozwój regionalny.
48‐12‐aa
2
Projekt z dnia 3 grudnia .2010 r.
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia ...........................................................
w sprawie dotacji na zadania objęte mecenatem państwa w dziedzinie kultury
Na podstawie art. 43 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 i Nr 127, poz. 857 oraz z 2011 r. Nr ..., poz. ...)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa zakres zadań objętych mecenatem państwa w dziedzinie kultury, na
które jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje, tryb przyznawania dotacji oraz
tryb składania i kryteria oceny wniosków o ich przyznanie.
§ 2. Jednostki samorządu terytorialnego, mogą otrzymywać dotacje z budżetu państwa w części,
której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
zwany dalej "Ministrem", na wykonywanie w ramach realizacji programów ministra, zwanych dalej
"programami", zadań objętych mecenatem państwa, których zakres obejmuje:
1) zachowanie, waloryzację i ochronę dziedzictwa kulturowego, w tym ochronę polskiego
dziedzictwa kulturowego za granicą;
2) budowę i modernizację infrastruktury kulturalnej.
§ 3. 1. Wniosek o udzielenie dotacji powinien zawierać:
1) nazwę, siedzibę i adres jednostki organizacyjnej, będącej wnioskodawcą;
2) rodzaj zadania i nazwę programu;
3) wysokość wnioskowanego dofinansowania;
4) harmonogram realizacji zadania;
5) oświadczenie wnioskodawcy o posiadaniu zasobów rzeczowych i kadrowych zapewniających
prawidłowe wykonanie zadania;
6) preliminarz całkowitych kosztów zadania;
7) inne źródła finansowania zadania.
2. Do wniosku dołącza się inne dokumenty wymagane jako załączniki przy realizacji zadań w
ramach programów.
3. Wniosek składa się do urzędu obsługującego Ministra w terminie do dnia:
1) 30 listopada roku poprzedzającego rok realizacji zadania;
2) 31 marca roku, w którym dotacja ma być udzielona.
4. Minister może ogłosić dodatkowy termin naboru wniosków.
§ 4. 1. Wnioski, o których mowa w § 3, rozpatruje się w terminie 2 miesięcy od dnia zakończenia
naboru wniosków określonego w § 3 ust. 2.
2. Wnioski, zawierające uchybienia formalne nie będą rozpatrywane.
§ 5. 1. Jednostka samorządu terytorialnego może otrzymać, na podstawie złożonego wniosku,
przyrzeczenie (promesę) udzielenia dotacji inwestycyjnych z budżetu państwa w części, której
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa
narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 216, poz. 1595).
1
dysponentem jest Minister, na zadania, o których mowa w § 2, realizowane w ramach projektów
współfinasowanych z funduszy europejskich.
2. Przyrzeczenie (promesa). stanowi podstawę do zawarcia z jednostką samorządu terytorialnego
umowy po zatwierdzeniu projektu do realizacji przez podmiot właściwy dla programu europejskiego,
na okres przewidywany do realizacji projektu.
§ 6. Jednostka samorządu terytorialnego znajdująca się w trudnej sytuacji ekonomicznej, bądź
aplikująca w imieniu instytucji kultury bądź instytucji filmowej znajdującej się w takiej sytuacji, może
wystąpić do Ministra z umotywowanym wnioskiem o zmniejszenie wymaganego wkładu własnego lub
odstąpienie od wymogu jego posiadania.
2. Tryb wystąpienia o odstąpienie od minimalnego wkładu własnego określony jest szczegółowo
w regulaminie programu Ministra do którego jednostka samorządu terytorialnego aplikuje.
§ 7. 1. Wniosek, o którym mowa w § 3, po zarejestrowaniu poddawany jest procedurze oceny
formalnej i rachunkowej, a następnie oceny merytorycznej, według kryteriów wyboru określonych
odrębnie dla każdego programu.
2. Wniosek zaakceptowany przez Ministra stanowi podstawę do zawarcia z jednostka samorządu
terytorialnego umowy.
§ 8. Umowa o udzieleniu dotacji powinna zawierać w szczególności:
1) szczegółowy opis zadania i termin jego realizacji;
2) kwotę dotacji oraz termin i tryb przekazywania środków;
3) zobowiązanie wnioskodawcy do poddania się kontroli;
4) sposób i termin rozliczenia dotacji;
5) warunki i sposób zwrotu niewykorzystanej dotacji albo dotacji wykorzystanej niezgodnie
z przeznaczeniem.
§ 9. 1. Przekazanie dotacji odbywa się w terminach zapewniających finansowanie zobowiązań
wynikających z realizacji zadania lub jako refundacja poniesionych wydatków oraz
umożliwiających stosowanie się do wymagań określonych w przepisach o zamówieniach
publicznych, na wskazany rachunek bankowy wnioskodawcy.
2. Dla środków z dotacji jednostka samorządu terytorialnego prowadzi odrębną ewidencję.
§ 1 0 . 1 . Jednostka samorządu terytorialnego przedstawia Ministrowi rozliczenia realizacji
zadania pod względem rzeczowym i finansowym, zgodnie z treścią umowy.
2. W przypadku stwierdzenia wykorzystania środków niezgodnie z przeznaczeniem, pobranych
nienależnie lub w nadmiernej wysokości stosuje się przepisy ustawy o finansach publicznych w
zakresie dotyczącym dotacji udzielanych z budżetu.
§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia2).
MINISTER KULTURY
I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2005 r.
w sprawie zakresu zadań objętych mecenatem państwa wykonywanych przez samorządowe instytucje filmowe
i instytucje kultury oraz udzielania dotacji na te zadania (Dz. U. Nr 74, poz. 646, z 2006 r. Nr 12, poz. 68 i
Nr 221, poz. 1617, z 2007 r. Nr 247, poz. 1824 oraz z 2008 r. Nr 139, poz. 878)
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 43 ust. 2 ustawy
z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80,
poz. 526, Nr 127, poz. 857 oraz z 2011 r. Nr ..., poz. ...). Konieczność wydania projektowanego
rozporządzenia wynika ze zmiany ww. przepisu upoważniającego ustawą z dnia ………… o zmianie
ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.
Nr....., poz. ). Wymieniona ustawa zmienia zakres działań, na które jednostki samorządu
terytorialnego mogą otrzymywać dofinansowanie. Projektowane rozporządzenie zastąpi
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2005 r. w sprawie zakresu zadań objętych
mecenatem państwa wykonywanych przez samorządowe instytucje filmowe i instytucje kultury oraz
udzielania dotacji na te zadania (Dz. U. Nr 74, poz. 646, z późn. zm.).
Planowane wobec obowiązującego rozporządzenia zmiany umożliwiają wspieranie zadań
realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach tego samego systemu finansowania,
który jest dostępny dla organizacji pozarządowych, instytucji kultury i innych podmiotów
prowadzących działalność w obszarze kultury. Pozwoli to ujednolicić zasady finansowania działań
w obszarze kultury, który do chwili obecnej jest złożony z dwóch oddzielnych ścieżek. Jednej
dostępnej tylko dla jednostek samorządu terytorialnego i podległych im instytucji kultury (tzw.
program Mecenat) oraz drugiej (tzw. programy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego), z której
korzystały wszystkie podmioty prowadzące działalność kulturalną - w tym również samorządowe
instytucje kultury i jednostki samorządu terytorialnego (te ostatnie w ograniczonym zakresie).
Wymieniony w § 2 projektu zakres działań jest znacznie węższy niż wymieniony w obowiązującym
rozporządzeniu, ale wynika to z faktu iż przyjęto rozwiązanie, że jednostki samorządu terytorialnego
powinny mieć możliwość ubiegania się o wsparcie finansowe tylko takich projektów, w których muszą
być one wnioskodawcami. Dotyczy to głównie przypadków, gdy nieruchomość, której dane zadanie
dotyczy jest własnością jednostki samorządu terytorialnego. Pozostałe zadania wykonywane w ramach
działalności kulturalnej, a nie wymienione w § 2 projektu, są realizowane przez instytucje kultury, dla
których jednostka samorządu terytorialnego pełni funkcję organizatora. W takich przypadkach mogą
się one ubiegać o dofinansowanie aplikując do MKiDN bezpośrednio, zgodnie z trybem określonym w
rozporządzeniu Ministra Kultury z dnia 1 września 2005 r. w sprawie zakresu zadań objętych
mecenatem państwa, szczegółowego trybu składania wniosków o udzielenie dotacji oraz trybu
przekazywania i rozliczania udzielonych dotacji (Dz. U. Nr 177, poz. 174, z późn. zm.).
Zaproponowane rozwiązanie umożliwi wspieranie zadań z dziedziny kultury realizowanych przez
jednostki samorządu terytorialnego, jak i podległe im instytucje w ramach jednolitego systemu, z
którego korzystają wszyscy organizatorzy przedsięwzięć z tej dziedziny w Polsce.
W związku z art. 43 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego wprowadza się do niniejszego rozporządzenia § 6, gwarantujących jednostce samorządu
terytorialnego prawo wystąpienia do Ministra o odstąpienie od wymaganego wkładu własnego. Warto
3
przy tym podkreślić, iż takie rozwiązanie jest dostępne dla wszystkich aplikujących w ramach obecnie
obowiązująco systemu finansowania.
Pozostałe, proponowane przepisy zawierają rozwiązania podobne do rozwiązań przyjętych w
rozporządzeniu Ministra Kultury z dnia 1 września 2005 r. w sprawie zakresu zadań objętych
mecenatem państwa, szczegółowego trybu składania wniosków o udzielenie dotacji oraz trybu
przekazywania i rozliczania udzielonych dotacji, które jest podstawą finansowania ze środków budżetu
państwa projektów z dziedziny kultury realizowanych przez wszystkie podmioty wymienione w art. 3
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
(Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, z późn. zm.).
Przedmiot regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.), w związku z tym nie
podlega notyfikacji.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na podmioty uprawnione do udzielenia dotacji (minister
właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego) oraz na podmioty będące
beneficjentami dotacji - jednostki samorządu terytorialnego oraz podległe im instytucje kultury i
instytucje filmowe.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany do zaopiniowania właściwym merytorycznie instytucjom
kultury, stowarzyszeniom oraz związkom zawodowym. Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.)
przedmiotowy projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronie internetowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (http: //bip.mkidn.gov.pl).
3. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3786
› Pobierz plik
-
3786-001
› Pobierz plik
-
3786-002
› Pobierz plik
-
3786-003
› Pobierz plik
-
3786-004
› Pobierz plik