eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia

Rządowy projekt ustawy o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia

projekt ustawy dotyczy określenia zasad organizacji i zadań Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, którego celem jest inicjowanie, wspieranie i stymulowanie działań podejmowanych w Rzeczypospolitej Polskiej i Federacji Rosyjskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3682
  • Data wpłynięcia: 2010-12-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia
  • data uchwalenia: 2011-03-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 408

3682

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie
Międzynarodowej Rady Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia stanowi
wykonanie upoważnienia zawartego w art. 14 ustawy z dnia .. r. o Centrum Polsko-
Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia (Dz. U. Nr …., poz. ....), zgodnie z którym
minister wła ciwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego okre li, w
drodze rozporządzenia:

1) podmioty uprawnione do zgłaszania kandydatów do Międzynarodowej Rady
Centrum oraz tryb i sposób ich zgłaszania, uwzględniając potrzebę sprawnego
przeprowadzenia wyboru kandydatów na członków Międzynarodowej Rady
Centrum;
2) tryb działania Międzynarodowej Rady Centrum, uwzględniając stworzenie
optymalnych warunków organizacyjnych do prawidłowej realizacji zadań
Centrum;
3) wysoko ć i sposób pokrywania kosztów związanych z uczestnictwem członków w
posiedzeniach Międzynarodowej Rady Centrum, uwzględniając celowo ć zwrotu
wydatków poniesionych przez członków Międzynarodowej Rady Centrum oraz
ułatwienie dokonywania rozliczeń.

Projekt rozporządzenia przewiduje, że kandydatów na członków Międzynarodowej
Rady Centrum zgłaszać będą: minister wła ciwy do spraw zagranicznych, Dyrektor
Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia oraz Przewodniczący
Międzynarodowej Rady Centrum. Inicjatywa wszczęcia postępowania w sprawie
zgłoszenia kandydatów na członków Międzynarodowej Rady Centrum należeć
będzie do ministra wła ciwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
do którego obowiązków należeć będzie zaproszenie tych podmiotów do zgłoszenia
swoich kandydatów. W zaproszeniu do składania kandydatów będą okre lone:
termin, miejsce, sposób zgłaszania i maksymalną liczbę kandydatów na członków
Międzynarodowej Rady Centrum. Osoby zgłoszone przez podmioty uprawnione
powinny spełniać wymagania okre lone w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia …….. r. o
Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia.

W projekcie rozporządzenia przewidziany został mechanizm dyscyplinujący podmioty
uprawnione do zgłoszenia swoich kandydatów. W razie uchybienia temu terminowi
okre lonemu w zaproszeniu do zgłaszania kandydatów minister wła ciwy do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego będzie mógł powołać osobę według
swojego wyboru. Warunkiem skorzystania z tego prawa jest uprzednie zasięgnięcie
opinii ministra wła ciwego do spraw zagranicznych.

Przewiduje się ponadto, że w skład Międzynarodowej Rady Centrum mogą wchodzić
osoby spoza zgłoszonych kandydatów. Skorzystanie z tego rozwiązania pozostaje w
sferze możliwo ci ministra wła ciwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego. Dla zapewnienia spójno ci instytucji zgłaszania i powoływania
członków Międzynarodowej Rady Centrum także i w tym przypadku przewiduje się
obowiązek uprzedniego zasięgnięcia opinii ministra wła ciwego do spraw
zagranicznych.

5

Przewiduje się, że Międzynarodowa Rada Centrum działać będzie kolegialnie.
Projekt rozporządzenia przewiduje, że będzie ona wykonywać swoje zadania na
posiedzeniach plenarnych lub na posiedzeniach zespołów problemowych.
Posiedzenia Międzynarodowej Rady Centrum mają odbywają się nie rzadziej niż raz
w roku, pod przewodnictwem Przewodniczącego Międzynarodowej Rady Centrum. Z
posiedzeń Międzynarodowej Rady Centrum i zespołów problemowych sporządzane
będą protokoły, podpisywane przez prowadzącego posiedzenie i sekretarza
Międzynarodowej Rady Centrum. Członek Międzynarodowej Rady Centrum będzie
miał prawo do zgłoszenia do protokołu zdania odrębnego.

Członkom Międzynarodowej Rady Centrum za udział w posiedzeniach plenarnych
lub posiedzeniach zespołów problemowych przysługiwać będzie zwrot kosztów
pobytu i kosztów podróży w zakresie okre lonym w § 6 projektu rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia okre la również sposób pokrywania kosztów związanych z
uczestniczeniem członków Międzynarodowej Rady Centrum w posiedzeniach
plenarnych lub posiedzeniach zespołów problemowych.

Projekt rozporządzenia przekazuje uregulowanie pozostałych kwestii dotyczących
trybu pracy Międzynarodowej Rady Centrum w regulaminie, który będzie nadawał, na
wniosek Przewodniczącego Międzynarodowej Rady Centrum, po zasięgnięciu opinii
Dyrektora Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, minister wła ciwy do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Przewiduje się ponadto, że obsługę finansową, organizacyjną i administracyjną
Międzynarodowej Rady będzie zapewniać Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i
Porozumienia. Projekt rozporządzenia zawiera ponadto, okre lająć w zakresie
nieuregulowanym w ustawie z dnia …… r. o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i
Porozumienia, przepisy dostosowujące dotyczące powołania członków
Międzynarodowej Rady Centrum pierwszej kadencji. Projekt rozporządzenia okre la,
że podmiotami uprawnionymi do zgłoszenia kandydatów do Międzynarodowej Rady
Centrum pierwszej kadencji będzie, oprócz ministra wła ciwego do spraw
zagranicznych i Dyrektora Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia,
Pełnomocnik Ministra Spraw Zagranicznych do spraw Polsko-Rosyjskiej Grupy do
Spraw Trudnych, ustanowiony zarządzeniem nr 4 Ministra Spraw Zagranicznych z
dnia 10 marca 2008 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Ministra Spraw
Zagranicznych do spraw Polsko-Rosyjskiej Grupy do spraw Trudnych (Dz. Urz. Min.
Spraw Zagr. Nr 2, poz. 15 oraz z 2009 r. Nr 2, poz. 12). Jest to rozwiązanie mające
jednorazowe zastosowanie, ponieważ do czasu ukonstytuowania się
Międzynarodowej Rady Centrum pierwszej kadencji nie ma osoby będącej jej
przewodniczącym.

W celu przyspieszenia chwili powołania członków Międzynarodowej Rady Centrum
pierwszej kadencji projekt rozporządzenia nakłada na ministra wła ciwego do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego obowiązek wskazania, że termin
zgłaszania kandydatów nie może być dłuższy niż trzydzie ci dni. Zakłada się
ponadto, że pierwsze posiedzenie plenarne Międzynarodowej Rady Centrum
pierwszej kadencji zwoła minister wła ciwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego.

6

Zgodnie z art. 31 ust. 2 ustawy z dnia …….. r. o Centrum Polsko-Rosyjskiego
Dialogu i Porozumienia, minister wła ciwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego powołuje, po zasięgnięciu opinii ministra wła ciwego do spraw
zagranicznych, członków Międzynarodowej Rady Centrum pierwszej kadencji w
terminie trzech miesięcy od upływu terminu zgłaszania kandydatów okre lonego w
przepisach wydanych na podstawie art. 14 pkt 1 tej ustawy. Związane jest to z
konieczno cią niezwłocznego powołania Międzynarodowej Rady Centrum, co jest
warunkiem możliwie najszybszego rozpoczęcia działalno ci przez Centrum Polsko-
Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia. Natychmiastowe wej cie życie projektowanego
rozporządzenia uzasadnione jest zatem ważnym interesem państwa, a jednocze nie
zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie.
Spełnione są zatem przesłanki, o których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca
2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.
U. z 2010 r. Nr 17, poz. 95), umożliwiające wej cie w życie projektowanego
rozporządzenia z dniem jego ogłoszenia.

Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej.

Projekt rozporządzenia nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr
239, poz. 2039, z późn. zm.).

Projektu rozporządzenia nie umieszczono w programie prac legislacyjnych
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na okres lipiec-grudzień 2010 r.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie.

Projektowane rozporządzenie obejmuje swoim zakresem państwową osobę prawną
Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia. Projektowane rozporządzenia
ma na celu uregulowanie zagadnień dotyczących okre lenia:

1) podmiotów uprawnionych do zgłaszania kandydatów do Międzynarodowej Rady
Centrum oraz trybu i sposobu ich zgłaszania;
2) trybu działania Międzynarodowej Rady Centrum;
3) wysoko ć i sposób pokrywania kosztów związanych z uczestnictwem członków w
posiedzeniach Międzynarodowej Rady Centrum.

2. Konsultacje społeczne.

Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca
2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.
1414, z późn. zm.).

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorz du terytorialnego.

7


Wej cie w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało wpływ na budżet
państwa.

Koszty obsługi działalno ci Międzynarodowej Rady Centrum Polsko-Rosyjskiego
Dialogu i Porozumienia pierwszej kadencji będą finansowane ze rodków
przewidzianych w rezerwie budżetowej na utworzenie Centrum (czę ć 83 dział 758
rozdział 75818 - rodki na utworzenie Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i
Porozumienia). rodki na pokrycie kosztów obsługi działalno ci Międzynarodowej
Rady Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia kolejnych kadencji będą
zapewnione w czę ci 24 budżetu państwa „Kultura i ochrona dziedzictwa
narodowego” w dotacji podmiotowej dla Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i
Porozumienia.

Wej cie w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na budżety
jednostek samorządu terytorialnego.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy.

Wej cie w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek
pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.

Wej cie w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.

Wej cie w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
sytuację i rozwój regionalny.

04/12/KC
8

Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO

z dnia ……………… r.

w sprawie stypendiów za osi gnięcia i inicjatywy podejmowane na rzecz
dialogu i porozumienia w stosunkach polsko-rosyjskich

Na podstawie art. 24 ust. 2 ustawy z dnia ………. r. o Centrum Polsko-
Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia (Dz. U. Nr …, poz. …….) zarządza się, co
następuje:

§ 1. Rozporządzenie okre la szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz
pozbawiania stypendiów, o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy z dnia ………. r. o
Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, a także rodzaje i wysoko ć
stypendiów, zwanych dalej „stypendiami”.

§ 2. 1. Dyrektor Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, zwanego
dalej „Centrum”, ustanawia stypendia w drodze zarządzenia, okre lając:

1) rodzaj działań podejmowanych na rzecz dialogu i porozumienia w stosunkach
polsko-rosyjskich, na realizację których jest ono przyznawane;

2) terminy składania i rozpatrywania wniosków o przyznanie stypendiów
przyznawanych po raz pierwszy na podstawie tego zarządzenia oraz terminy
przyznawania tych stypendiów.

2. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 1, podaje się do wiadomo ci publicznej w
sposób zapewniający łatwy do niego dostęp, w szczególno ci za po rednictwem
strony internetowej Centrum.

§ 3. Osoba lub zespół osób ubiegający się o przyznanie stypendium może je
otrzymać wyłącznie na realizację w ustalonym terminie okre lonego działania.

§ 4. Wniosek o przyznanie stypendium powinien zawierać:

1) dane osobowe (imię lub imiona, nazwisko, adres) kandydata (kandydatów);

2) informacje o osiągnięciach naukowych, popularyzatorskich, artystycznych lub
innych wraz z dokumentacją;

3) program
stypendium
obejmujący: cel, na który ma być przeznaczone stypendium,
plan pracy w okresie pobierania stypendium oraz termin jej zakończenia.


1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej – kultura i
ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego (Dz. U. Nr 216, poz. 1595).
1

strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: