eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia

Rządowy projekt ustawy o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia

projekt ustawy dotyczy określenia zasad organizacji i zadań Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, którego celem jest inicjowanie, wspieranie i stymulowanie działań podejmowanych w Rzeczypospolitej Polskiej i Federacji Rosyjskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3682
  • Data wpłynięcia: 2010-12-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia
  • data uchwalenia: 2011-03-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 408

3682

§ 5. 1. Osoba (zespół osób), której przyznano stypendium, zwana dalej
„stypendystą”, jest obowiązana do:

1) wykonania
przyjętego programu stypendium;

2) przedstawiania, na żądanie Dyrektora Centrum, bieżących wyników realizacji
programu stypendium lub w ustalonych terminach okresowych sprawozdań z
wykonania tego programu;

3) przedstawienia w ustalonym terminie sprawozdania z wykorzystania stypendium
oraz wykonania programu stypendium.

2. W przypadkach uzasadnionych stypendysta może ubiegać się o przedłużenie
terminu wykonania zobowiązań wynikających z przepisów ust. 1.

§ 6. Stypendia przyznaje się w formie:

1) ustalonej kwoty wypłacanej jednorazowo; albo

2) wiadczenia okresowego przyznawanego na czas okre lony.

§ 7. Miesięczna wysoko ć stypendium nie może przekroczyć trzykrotnego
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za rok poprzedni, ogłaszanego przez
Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 4
marca 1994 r. o zakładowym funduszu wiadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70,
poz. 335, z późn.

§ 8. Dyrektor Centrum może powierzyć opiniowanie wniosków o przyznanie
stypendium oraz proponowanie wysoko ci stypendium powołanej przez siebie
komisji ekspertów.

§ 9. 1. Decyzję w sprawie przyznania stypendium podejmuje Dyrektor Centrum,
po zapoznaniu się ze wszystkimi wnioskami oraz stanowiskiem komisji ekspertów.

2. Decyzje w sprawie przyznania stypendium podaje się do publicznej
wiadomo ci, w szczególno ci na stronie internetowej Centrum.

3. Podstawę wypłaty stypendium stanowi umowa o przyznanie stypendium, której
stronami są Centrum, reprezentowane przez Dyrektora Centrum, oraz stypendysta.

4. Jeżeli stypendium zostało przyznane zespołowi osób, stroną umowy o
przyznanie stypendium są wszystkie osoby należące do tego zespołu. W drodze
zastrzeżenia umownego zobowiązują się one do solidarnej odpowiedzialno ci za
wykonanie tej umowy.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 118, poz.
561, Nr 139, poz. 647 i Nr 147, poz. 686, z 1997 r. Nr 82, poz. 518 i Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 75,
poz. 486 i Nr 113, poz. 717, z 2002 r. Nr 135, poz. 1146, z 2003 r. Nr 213, poz. 2081, z 2005 r. Nr
249, poz. 2104, z 2007 r. Nr 69, poz. 467 i Nr 89, poz. 589, z 2008 r. Nr 86, poz. 522 i Nr 237, poz.
1654 i 1656 oraz z 2009 r. Nr 157, poz. 1241.
2


§ 10. 1. Jeżeli stypendysta nie realizuje zobowiązań okre lonych w § 5, Dyrektor
Centrum:

1) występuje z żądaniem zwrotu pobranego stypendium, w przypadku stypendium, o
którym w § 6 pkt 1;

2) wstrzymuje wypłatę kolejnych rat stypendium i występuje z żądaniem zwrotu
dotychczas pobranych rat stypendium, w przypadku stypendium, o którym mowa
w § 6 pk 2.

2. Zasady zwrotu, o którym mowa w ust. 1, okre la umowa o przyznanie
stypendium.

§ 11. 1. Dyrektor Centrum umarza z urzędu należno ci finansowe z tytułu zwrotu
stypendium, jeżeli nastąpi jedna z następujących przesłanek:

1) stypendysta
zmarł;

2) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie
uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tych należno ci
lub postępowanie egzekucyjne okaże się nieskuteczne.

2. Dyrektor Centrum, na uzasadniony wniosek stypendysty, może umorzyć
należno ć finansową z tytułu zwrotu stypendium w cało ci lub w czę ci, odroczyć
termin spłaty lub rozłożyć spłatę na raty, jeżeli wystąpiły ważne okoliczno ci losowe
niezależne od stypendysty.

3. Spłata należno ci finansowej z tytułu zwrotu stypendium odroczonej lub
rozłożonej na raty następuje na podstawie umowy o przyznanie stypendium.

§ 12. Centrum prowadzi dokumentację przyznanych stypendiów. Dokumentacja
zawiera:

1) wniosek o przyznanie stypendium;

2) opinie komisji ekspertów;

3) umowę o przyznanie stypendium;

4)
sprawozdania z wykorzystania stypendium oraz wykonania programu
stypendium;

5) dokumentację dotyczącą wstrzymania lub pozbawienia stypendium;

6) inną dokumentacją związaną z przyznanie lub rozliczenie stypendium.

§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

MINISTER KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
3

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie
stypendiów za osiągnięcia i inicjatywy podejmowane na rzecz dialogu i porozumienia
w stosunkach polsko-rosyjskich stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art.
24 ust. 2 ustawy z dnia …….. r. o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i
Porozumienia (Dz. U. Nr …., poz. ....), zgodnie z którym minister wła ciwy do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego okre li, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz pozbawiania stypendiów, o których
mowa w ust. 1, a także rodzaje i wysoko ć stypendiów, uwzględniając znaczenie
osiągnięć i inicjatyw dla dialogu i porozumienia w stosunkach polsko-rosyjskich.

Projekt rozporządzenia przewiduje, że Dyrektor Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu
i Porozumienia (dalej: „Centrum”), będzie ustanawiał stypendia w drodze
zarządzenia, okre lając:

1) rodzaj działań podejmowanych na rzecz dialogu i porozumienia w stosunkach
polsko-rosyjskich, na realizację których będzie ono przyznawane;
2) terminy składania i rozpatrywania wniosków o przyznanie stypendiów
przyznawanych po raz pierwszy na podstawie tego zarządzenia oraz terminy
przyznawania tych stypendiów.

W celu zapewnienia możliwie najszerszego dostępu do informacji o ustanowieniu
stypendium nakłada się na Dyrektora Centrum obowiązek podjęcia działań w celu jej
upublicznienia. Wybór sposobów realizacji tego obowiązku pozostawiony jest
Dyrektorowi Centrum, a jedynie przykładowo wskazuje się na podanie tre ci
zarządzenia na stronie internetowej Centrum.

Zakłada się, że będą przyznawane dwa rodzaje stypendiów, tzn. w formie:

1) ustalonej kwoty wypłacanej jednorazowo; albo
2) wiadczenia okresowego przyznawanego na czas okre lony.

Ostateczna decyzja w sprawie wyboru formy stypendiów będzie zależała od wyniku
oceny wszystkich złożonych wniosków o przyznanie stypendium. Dyrektor Centrum,
przed podjęciem decyzji o przyznaniu stypendium, będzie mógł zasięgnąć opinii w
sprawie wniosków o przyznanie stypendium oraz wysoko ci stypendiów powołanej
przez siebie komisji ekspertów. Powołanie okre lonych osób w skład komisji
ekspertów uzależnione będzie od rodzaju działań, na realizację których dane
stypendium będzie przyznawane, okre lonych w zarządzeniu Dyrektora Centrum.
Projektowane rozporządzenie pozostawia Dyrektorowi Centrum swobodę uznania, w
zależno ci do potrzeb związanych z procesem przyznawania stypendium, które
osoby posiadają wiedzę lub do wiadczenie pomocne przy ocenie wniosków o
przyznanie stypendiów.

Wysoko ć przyznanego stypendium wynikała będzie z decyzji Dyrektora Centrum i
będzie stanowiła element umowy o przyznanie stypendium. Projekt rozporządzenia
przewiduje, że miesięczna wysoko ć stypendium nie może przekroczyć trzykrotnego
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za rok poprzedni, ogłaszanego przez
Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym
4

Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 4
marca 1994 r. o zakładowym funduszu wiadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70,
poz. 335, z późn. zm.).

Przewiduje się, że będą dwie grupy stypendystów: poszczególne osoby oraz zespoły
osób. Umożliwi to objęcie wsparciem w postaci stypendium działań, zwłaszcza przy
przedsięwzięciach długofalowych lub wyjątkowo skomplikowanych, wymagających
współpracy lub współdziałania wielu osób. Jeżeli stypendium zostanie przyznane
zespołowi osób, stroną umowy o przyznanie stypendium będą wszystkie osoby
należące do tego zespołu. W drodze zastrzeżenia umownego będą one
zobowiązane do solidarnej odpowiedzialno ci za wykonanie tej umowy.

Warunkiem sine qua non przyznania stypendium jest realizacja przez stypendystę
działania podejmowanego na rzecz dialogu i porozumienia w stosunkach polsko-
rosyjskich, na realizację którego stypendium jest przyznawane. Jest to element
umowy o przyznanie stypendium. Wstrzymanie realizacji tego działania pociąga za
sobą odpowiedzialno ć stypendysty. Związane jest z tym również uprawnienie
nadzorcze Dyrektora Centrum do żądania bieżących wyników realizacji programu
stypendium lub w ustalonych terminach okresowych sprawozdań z wykonania tego
programu. Zasadę jest bowiem dążenie do zapewnienia realizacji działania
wspartego udzielonym stypendium (zasada efektywno ci), a nie stosowanie przez
Centrum sankcji z tytułu wstrzymania jego realizacji. Projekt rozporządzenia kreuje
system zapewniający, że rodki finansowe wydatkowane na stypendia zostaną
przeznaczone na realizację działań zgodnych z zadaniami, o których mowa w art. 3
ust. 2 ustawy z dnia ……. r. o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia.

Przewiduje się, że rozporządzenie wejdzie w życie z dniem ogłoszenia, co jest
związane z konieczno cią możliwie najszybszego rozpoczęcia działalno ci przez
Centrum, w tym także w zakresie przyznawania przez Centrum stypendiów za
osiągnięcia i inicjatywy podejmowane na rzecz dialogu i porozumienia w stosunkach
polsko-rosyjskich, w szczególno ci dla pracowników naukowych, studentów oraz
osób wyróżniających się w działaniach, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia
……. r. o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia. Natychmiastowe
wej cie życie projektowanego rozporządzenia uzasadnione jest zatem ważnym
interesem państwa, a jednocze nie zasady demokratycznego państwa prawnego nie
stoją temu na przeszkodzie. Spełnione są zatem przesłanki, o których mowa w art. 4
ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych
innych aktów prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 17, poz. 95), umożliwiające wej cie w
życie projektowanego rozporządzenia z dniem jego ogłoszenia.

Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej.

Projekt rozporządzenia nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr
239, poz. 2039, z późn. zm.).

Projektu rozporządzenia nie umieszczono w programie prac legislacyjnych
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na okres lipiec-grudzień 2010 r.
5


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie.

Projekt rozporządzenia będzie oddziaływał na podmioty prowadzące
przedsięwzięcia na rzecz dialogu i porozumienia w stosunkach polsko-
rosyjskich, w szczególno ci na pracowników naukowych, studentów oraz osoby
wyróżniające się w działaniach, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia ……. r.
o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia. Podmioty te będą
beneficjentami stypendiów przyznawanych przez Centrum na podstawie
przepisów ustawy z dnia …… r. o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i
Porozumienia (Dz. U. Nr …, poz. …) oraz projektowanego rozporządzenia.

2. Konsultacje społeczne.

Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca
2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.
1414, z późn. zm.).

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorz du terytorialnego.

Wej cie w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało wpływu na budżet
państwa.

Koszty przyznawania przez Centrum stypendiów, o których mowa w art. 24 ust. 1
ustawy z dnia ……… r. o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia w
pierwszym roku działalno ci Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia
będą finansowane ze rodków przewidzianych w rezerwie budżetowej na utworzenie
Centrum (czę ć 83 dział 758 rozdział 75818 - rodki na utworzenie Centrum Polsko-
Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia). rodki na pokrycie kosztów przyznawania tych
stypendiów w kolejnych latach będą zapewnione w czę ci 24 budżetu państwa
„Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego” w dotacji podmiotowej dla Centrum
Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia.

Wej cie w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na budżety
jednostek samorządu terytorialnego.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy.

Wej cie w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek
pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.

Wej cie w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało bezpo redniego
wpływu na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6

strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 . 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: