eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia

Rządowy projekt ustawy o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia

projekt ustawy dotyczy określenia zasad organizacji i zadań Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, którego celem jest inicjowanie, wspieranie i stymulowanie działań podejmowanych w Rzeczypospolitej Polskiej i Federacji Rosyjskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3682
  • Data wpłynięcia: 2010-12-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia
  • data uchwalenia: 2011-03-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 408

3682


UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie
udzielania przez Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia
dofinansowania przedsięwzięć podejmowanych na rzecz dialogu i porozumienia w
stosunkach polsko-rosyjskich stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 26
ust. 7 ustawy z dnia …….. r. o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia
(Dz. U. Nr …., poz. ....), zgodnie z którym minister wła ciwy do spraw kultury i
ochrony dziedzictwa narodowego okre la, w drodze rozporządzenia:

1) kryteria, warunki i tryb udzielania przez Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i
Porozumienia, zwane dalej „Centrum”, dofinansowania przedsięwzięcia
podejmowanego na rzecz dialogu i porozumienia w stosunkach polsko-
rosyjskich, a także istotne elementy wniosku o udzielenie dofinansowania
przedsięwzięcia;
2)
istotne elementy umów, zawieranych z podmiotami otrzymującymi
dofinansowanie.

Projekt rozporządzenia zakłada, że dofinansowania przedsięwzięć podejmowanych
na rzecz dialogu i porozumienia w stosunkach polsko-rosyjskich, zwanych dalej
„przedsięwzięciami”, będzie udzielane w oparciu o następujące kryteria:

1) znaczenie przedsięwzięcia dla realizacji celów Centrum, o których mowa w art. 3
ust. 1 ustawy z dnia ………. r. o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i
Porozumienia;
2) zasięg i skala oddziaływania przedsięwzięcia;
3) ocena możliwo ci wykonania przedsięwzięcia przez podmiot zainteresowany
otrzymaniem dofinansowania tego przedsięwzięcia, zwany dalej „wnioskodawcą”,
oraz zasadno ć planowanych kosztów w stosunku do przedmiotu i zakresu
przedsięwzięcia;
4) udział rodków własnych w budżecie przedsięwzięcia;
5) zaangażowanie podmiotów zagranicznych;
6) spodziewany efekt naukowy, społeczny lub ekonomiczny przedsięwzięcia;
7) dotychczasowe osiągnięcia wnioskodawcy w działalno ci stanowiącej przedmiot
przedsięwzięcia.

Wprowadza się maksymalny poziom dofinansowania przedsięwzięcia wynoszący
80% budżetu przedsięwzięcia, chyba że przepisy prawa Unii Europejskiej stanowią
inaczej. Projekt rozporządzenia przyznaje Dyrektorowi Centrum możliwo ć ustalenia
niższych limitów dofinansowania przedsięwzięcia, w szczególno ci uwzględniając
stan posiadanych rodków i ich przeznaczenie na okre lony rodzaj przedsięwzięć.

Dofinansowanie przedsięwzięcia udzielane będzie w formie dotacji celowej. Z
podmiotem otrzymującym dotację zawierana będzie umowa cywilnoprawna o
dofinansowanie przedsięwzięcia, zawierająca obligatoryjnie następujące elementy:

1) zakres planowanych prac i termin ich realizacji;
2) wysoko ć udzielonej dotacji oraz termin i sposób płatno ci;
3) tryb kontroli wykonania umowy;
5

4) termin i sposób rozliczenia dotacji;
5) tryb i termin zwrotu dotacji w przypadku osiągnięcia zysku z przedsięwzięcia;
6) tryb i termin zwrotu dotacji w przypadku wykorzystania jej w niepełnej wysoko ci
bądź wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem.

W razie konieczno ci umowa o dofinansowanie przedsięwzięcia będzie poszerzona o
dodatkowe elementy, które w opinii Dyrektora Centrum lub ekspertów mogą okazać
się przydatne dla zwiększenia efektywno ci udzielonego dofinansowania, jego
rzetelnego wykorzystania oraz rozliczenia.

Projekt rozporządzenia okre la zakres danych, które powinien zawierać wniosek o
dofinansowanie przedsięwzięcia oraz tryb postępowania w sprawie rozpatrzenia
złożonych wniosków o dofinansowanie przedsięwzięcia, w tym opiniowana i oceny
tych wniosków przez ekspertów wyznaczonych przez Dyrektora Centrum. Do
obowiązków Dyrektora Centrum należeć będzie ustalenie, w drodze zarządzenia,
wzoru wniosku i podanie tego zarządzenia do wiadomo ci publicznej w sposób
zapewniający łatwy do niego dostęp, w szczególno ci za po rednictwem strony
internetowej Centrum. W ten sposób zostanie zapewniony możliwie najszerszy
dostęp do wzoru wniosku dla wszystkich potencjalnych wnioskodawców.

Przewiduje się wprowadzenie instytucji promesy udzielenia dofinansowania
przedsięwzięcia. Wydanie promesy będzie możliwe po zasięgnięciu opinii ekspertów
i będzie uzależnione od specyfiki danego przedsięwzięcia. Promesa będzie ważna
przez okres 6 miesięcy. W ten sposób zostanie zapewniona możliwo ć udzielania
dofinansowania okre lonych dla szerszego spektrum przedsięwzięć. Powiększy się
zatem grupa podmiotów otrzymujących dofinansowanie, co powinno przyczynić się
do efektywnego i skutecznego wykorzystania dofinansowania, a zatem do realizacji
ustawowych zadań Centrum.

Projekt rozporządzenia zawiera ponadto regulacje dotyczące niezbędnego zakresu
dokumentowania udzielonych dofinansowań. Prowadzona w Centrum dokumentacja
udzielonych dofinansowań powinna zawierać:

1) wniosek o udzielenie dofinansowania;
2) opinie ekspertów;
3) umowę o dofinansowania przedsięwzięcia;
4) dokumentację dotyczącą rozliczenia dotacji.

Dane i dokumenty zawarte w dokumentacji udzielonych dofinansowań pozwolą na
prowadzenie przez Centrum efektywnej kontroli rozliczenia przychodów i kosztów
dofinansowanego przedsięwzięcia, kontroli przebiegu i sposobu realizacji
przedsięwzięcia oraz prawidłowo ci wykorzystania otrzymanego z Centrum
dofinansowania.

Przewiduje się, że rozporządzenie wejdzie w życie z dniem ogłoszenia, co jest
związane z konieczno cią możliwie najszybszego rozpoczęcia działalno ci przez
Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, w tym także w zakresie
udzielania przez Centrum dofinansowania przedsięwzięć. Natychmiastowe wej cie
życie projektowanego rozporządzenia uzasadnione jest zatem ważnym interesem
państwa, a jednocze nie zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu
6

na przeszkodzie. Spełnione są zatem przesłanki, o których mowa w art. 4 ust. 2
ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych
aktów prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 17, poz. 95), umożliwiające wej cie w życie
projektowanego rozporządzenia z dniem jego ogłoszenia.

Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej.

Projekt rozporządzenia nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr
239, poz. 2039, z późn. zm.).

Projektu rozporządzenia nie umieszczono w programie prac legislacyjnych
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na okres lipiec-grudzień 2010 r.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie.

Projekt rozporządzenia będzie oddziaływał na podmioty prowadzące
przedsięwzięcia na rzecz dialogu i porozumienia w stosunkach polsko-rosyjskich
(dalej: „przedsięwzięcia”). Będą one beneficjentami dotacji celowych
stanowiących dofinansowanie tych przedsięwzięć udzielanych przez Dyrektora
Centrum na podstawie ustawy z dnia …… r. o Centrum Polsko-Rosyjskiego
Dialogu i Porozumienia (Dz. U. Nr …, poz. …).

2. Konsultacje społeczne.

Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca
2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.
1414, z późn. zm.).

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorz du terytorialnego.

Wej cie w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało wpływu na budżet
państwa.

Koszty udzielania dofinansowania przedsięwzięć w pierwszym roku działalno ci
Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia będą finansowane ze rodków
przewidzianych w rezerwie budżetowej na utworzenie Centrum (czę ć 83 dział 758
rozdział 75818 - rodki na utworzenie Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i
Porozumienia). rodki na pokrycie kosztów udzielania dofinansowania przedsięwzięć
w kolejnych latach będą zapewnione w czę ci 24 budżetu państwa „Kultura i ochrona
dziedzictwa narodowego” w dotacji podmiotowej dla Centrum Polsko-Rosyjskiego
Dialogu i Porozumienia.

7

Wej cie w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na budżety
jednostek samorządu terytorialnego.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy.

Wej cie w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało po redni wpływ na
rynek pracy.

W okresie dłuższym, ze względu na dopływ rodków z tytułu dofinansowania
przedsięwzięć, zapotrzebowanie na różnego rodzaju usługi powinno wzrosnąć, a
co za tym idzie, regulacja powinna przynie ć pewne ożywienie rynku pracy, na
którym działają beneficjenci dofinansowania.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.

Wej cie w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało po redni wpływ na
konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.

Skomasowanie
rodków z różnych źródeł powinno pobudzić działalno ć
usługową w obszarze działalno ci beneficjentów dofinansowania.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.

Wej cie w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało po redni wpływ na
sytuację i rozwój regionalny.

Realizacja przez Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia zadań
okre lonych ustawą z dnia …… r. o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i
Porozumienia może przekładać się na działalno ć poszczególnych podmiotów
będących beneficjentami dofinansowania przedsięwzięć, przyczyniając się do
wzrostu potencjału danego regionu.

07/12/KC
8

strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: