eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt przewiduje wdrożenie kolejnego etapu informatyzacji procesu ogłaszania aktów prawnych, pozwalajacego na znaczne ułatwienie i uproszczenie dostępu do ogłaszanych w dziennikach urzędowych aktów prawnych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3673
  • Data wpłynięcia: 2010-11-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-03-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 117, poz. 676

3673

aktów. W przypadku jednak aktów, które po dniu wejścia w życie projektowanej
nowelizacji będą zmieniane, zastosowanie będą miały nowe zasady określone w art. 16
ustawy w jej nowym brzmieniu.
Projektowana ustawa przewiduje też przepisy dostosowujące do nowych zasad
dotyczących kierowania do ogłaszania aktów prawnych. W okresie 3 miesięcy od dnia
wejścia w życie art. 1 pkt 3 projektowanej ustawy akty normatywne i inne akty prawne
mogą być kierowane do ogłoszenia w dziennikach urzędowych na podstawie
dotychczasowych przepisów. Taki termin dotyczy również możliwości kierowania
do ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym aktów prawa miejscowego
stanowionego przez organy samorządu województwa. W odniesieniu do aktów prawa
miejscowego stanowionych przez powiat i gminę na stosowanie dotychczasowych
przepisów przewiduje się termin 6 miesięcy od dnia wejścia w życie art. 1 pkt 3
projektowanej ustawy.
Projekt ustawy przewiduje również, że przepisy wykonawcze wydane na podstawie
art. 15 ust. 5 dotychczasowej ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów
normatywnych i
niektórych innych aktów prawnych zachowają moc do dnia
31 grudnia 2011 r. Powyższa regulacja została wprowadzona w celu zapewnienia
odpowiednich warunków technicznych przy kierowaniu aktów do ogłoszenia.
Proponuje się, aby ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2012 r. Jest to w ocenie
projektodawców wystarczająco długi okres dla organów wydających dzienniki
urzędowe do ostatecznego zakończenia wydawania ich w postaci papierowej.
Obowiązek wydawania dzienników urzędowych w postaci elektronicznej ciąży na
organach już w obecnym stanie prawnym, więc w tym zakresie ustawa nie wprowadza
nowych rozwiązań. W odniesieniu do kierowania aktów do ogłoszenia projektodawcy
proponują, aby nowe zasady, polegające w szczególności na rezygnacji z postaci
papierowej oryginału, zostały wprowadzone pierwszego dnia miesiąca następującego po
miesiącu ogłoszenia. Rezygnacja z papierowej postaci dokumentów przedstawianych do
ogłoszenia nie wymaga długiego vacatio legis, jednakże aby nie stać w sprzeczności
z zasadą demokratycznego państwa prawnego, przewiduje się przepis przejściowy,
pozwalający organom na kierowanie aktów do ogłoszenia na dotychczasowych
zasadach przez okres odpowiednio 3 albo 6 miesięcy. Jednocześnie zachowuje się
w
mocy akt wykonawczy regulujący wymagania techniczne, jakim powinny
9
odpowiadać dokumenty elektroniczne kierowane do ogłoszenia, zawierające akty
normatywne lub inne akty prawne, w tym orzeczenia. Przepisy te zostają utrzymane
w mocy do dnia 31 grudnia 2011 r., zaś z dniem 1 stycznia 2012 r. wejdzie w życie
przepis art. 28c ustawy upoważniający Prezesa Rady Ministrów do określenia tych
wymagań (obecnie upoważniony jest minister właściwy do spraw informatyzacji).
Ponadto proponuje się, aby w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy weszły w życie
przepisy dotyczące umów międzynarodowych, w tym zmiany dotyczące prostowania
błędów w tekście umowy międzynarodowej, w tekście jej tłumaczenia na język polski
i w tekście oświadczenia rządowego jej dotyczącego, ze względu na fakt, że
zaproponowane w tej ustawie zmiany nie wymagają długiego vacatio legis.
Analogiczne rozwiązanie zostało zaproponowane również w odniesieniu do ogłaszania
w Dzienniku Ustaw aktów prawnych dotyczących ważności wyboru Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej, wyborów do Sejmu i Senatu, wyborów do Parlamentu
Europejskiego oraz ważności referendum ogólnokrajowego, w tym referendum
zatwierdzającego zmianę Konstytucji.
Przedmiot projektu nie jest objęty prawem Unii Europejskiej. Projekt nie podlega
również notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Projekt został zamieszczony na stronie podmiotowej Rządowego Centrum
Legislacji w Biuletynie Informacji Publicznej zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414
oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337). Nie zgłoszono uwag w trybie przewidzianym
ww. ustawą.
10

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
Celem wprowadzenia nowelizacji jest dalsza informatyzacja procesu ogłaszania aktów
prawnych i usprawnienie dostępu obywateli do aktów normatywnych i innych aktów
prawnych ogłaszanych w dziennikach urzędowych. Budowa społeczeństwa
informacyjnego jest procesem nie tyle trudnym, co czasochłonnym. Niemniej jednak
z
najnowszych danych przedstawionych przez Departament Społeczeństwa
Informacyjnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji wynika, że
coraz większy odsetek gospodarstw domowych korzysta z Internetu i liczba ta stale
rośnie, chociaż w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej wskaźnik ten jest
nadal niski. Konsekwencją powyższego są większe oczekiwania społeczeństwa wobec
administracji rządowej i samorządowej w zakresie dostępności do jej usług on-line.
Niewątpliwie wyjściem naprzeciw społeczeństwu jest również zwiększenie dostępności
obywateli do aktów prawa powszechnie obowiązującego.
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana ustawa ma wpływ zarówno na organy administracji rządowej
i samorządu terytorialnego wydające dzienniki urzędowe, jak i na obywateli
chcących uzyskać dostęp do aktów normatywnych i innych aktów prawnych
ogłaszanych w dziennikach urzędowych.
2. Wyniki
konsultacji
społecznych
Projekt ustawy został poddany konsultacjom społecznym z Polskim Towarzystwem
Informatycznym (PTI), Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji (PIIT), Krajową
Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT), Polską Konfederacją
Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Stowarzyszeniem Instytut Informatyki
ledczej, Związkiem Pracodawców Branży Internetowej Interactive Advertising
Bureau Polska.
Uwagi zgłosiło jedynie Stowarzyszenie Instytut Informatyki ledczej, jednakże
wyjaśnienia projektodawców zostały przez ten podmiot przyjęte.
11
Projekt ustawy został również przekazany do Komisji Wspólnej Rządu
i Samorządu Terytorialnego. W dniu 30 czerwca 2010 r. Komisja Wspólna Rządu
i Samorządu Terytorialnego pozytywnie zaopiniowała niniejszy projekt.
Projekt został również zaopiniowany przez Radę Legislacyjną, która
rekomendowała projekt do dalszych prac legislacyjnych.
Ponadto projekt ustawy został przekazany do zaopiniowania przez Szefa Kancelarii
Prezydenta RP, Szefa Kancelarii Sejmu RP, Szefa Kancelarii Senatu RP, Szefa
Biura Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii
i Telewizji, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu
Administracyjnego, Prezesa Sądu Apelacyjnego w Warszawie, Generalnego
Inspektora Danych Osobowych, Sekretarza Państwowej Komisji Wyborczej oraz
Kierownika Krajowego Biura Wyborczego.
Uwagi do projektu zgłosili Szef Kancelarii Sejmu, Pierwszy Prezes Sądu
Najwyższego, oraz Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego:
1) uwzględnione zostały uwagi dotyczące zastąpienia wyrazów „forma
elektroniczna” i „forma papierowa” wyrazami „postać elektroniczna” i „postać
papierowa”. Projektowana ustawa dostosowana została do najnowszych
rozwiązań prawnych regulujących problematykę podpisu elektronicznego
zawartych w projekcie ustawy o podpisach elektronicznych, który w dniu
27 kwietnia 2010 r. został przyjęty przez Radę Ministrów, a także uzupełniona
zostanie w zakresie wskazania konkretnych przepisów materialnych
odnoszących się do zasad wydawania Monitora Polskiego B. Jednocześnie
zaznaczenia wymaga, że uzasadnienie do projektu ustawy zostało uzupełnione,
w szczególności w części dotyczącej oceny skutków regulacji (OSR);
2) nieuwzględniona została uwaga w zakresie terminu wejścia w życie
projektowanych regulacji, ponieważ kwestia ta była szczegółowo omówiona
i uzgodniona podczas spotkania, które odbyło się w dniu 17 marca 2010 r.,
w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, któremu przewodniczył Pan Jerzy
Miller – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, na które zaproszeni
zostali również przedstawiciele ww. podmiotów;
3) nieuwzględniona została uwaga dotycząca ustalenia ceny przez kierownika
urzędu za wydawanie arkusza wydruku aktu normatywnego. Powyższe nie
12
znajduje uzasadnienia po pierwsze ze względu na fakt, że sztywne ustalenie
ceny wydruku na poziomie ogólnokrajowym mogłoby skutkować, ze względu
na tempo zmian o
charakterze ekonomicznym, częstymi nowelizacjami
w
zakresie ustalania cen wydruku. Po drugie przepis art. 28a ustawy
wprowadza dodatkową przesłankę, zabezpieczającą przed dowolnymi
rozwiązaniami dotyczącymi ustalania cen za wydawanie wydruku aktu,
w postaci sformułowania, że cena ta ma pokrywać wyłącznie koszty tych
wydruków i może ona się nieznacznie różnić w zależności od charakteru
urzędu;
4) nieuwzględniona została uwaga dotycząca wskazania „nadzwyczajnych
okoliczności” uniemożliwiających ogłoszenie aktu w postaci elektronicznej,
bowiem są to sytuacje czy okoliczności nieprzewidywalne, których wspólną
cechą jest brak możliwości ich konkretnego określenia. W związku
z powyższym za niecelowe należy uznać także wskazanie chociażby
przykładowego katalogu określającego nadzwyczajne okoliczności.
Jednocześnie zauważyć należy, że w systemie prawa funkcjonują już
określenia nadzwyczajnych zdarzeń czy okoliczności. W tym miejscu
podkreślenia wymaga, że w przypadku braku możliwości wydawania
dziennika urzędowego w postaci elektronicznej organ wydający dziennik
ogłasza go w postaci papierowej, stosując odpowiednio przepisy dotyczące
wydawania dzienników urzędowych w postaci elektronicznej, z tym że tak
powinien ustalić warunki wydawania i rozpowszechniania dziennika, aby
mógł on być powszechnie i nieodpłatnie dostępny. Po
ustąpieniu
nadzwyczajnych okoliczności organ powinien udostępnić te akty również w
formie elektronicznej;
5) ponownej analizie została poddana również uwaga dotycząca ponownego
rozważenia „za” i
„przeciw” w zakresie wprowadzenia projektowanych
rozwiązań, w szczególności w kontekście ewentualnego ograniczenia
obywateli do aktów prawnych o charakterze powszechnie obowiązującym.
W ocenie projektodawcy przedkładana regulacja nie ogranicza w żaden sposób
tego dostępu. Nowelizacja ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów
normatywnych i niektórych innych aktów prawnych ma na celu znaczne
uproszczenie w zakresie dostępu obywateli do ogłoszonych w dziennikach
13
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 11

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: