eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt przewiduje wdrożenie kolejnego etapu informatyzacji procesu ogłaszania aktów prawnych, pozwalajacego na znaczne ułatwienie i uproszczenie dostępu do ogłaszanych w dziennikach urzędowych aktów prawnych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3673
  • Data wpłynięcia: 2010-11-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-03-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 117, poz. 676

3673

urzędowych aktów prawnych. Projekt ustawy stanowi, że dzienniki urzędowe
wydawane będą w postaci elektronicznej, a organ wydający dziennik będzie
zobowiązany do prowadzenia odrębnej strony internetowej w celu wyraźnego
wyodrębnienia dziennika urzędowego od innych informacji zawartych na
stronie. Jednocześnie zaznaczenia wymaga, że nadal będzie istniał obowiązek
bezpłatnego udostępniania Dziennika Ustaw i Monitora Polskiego przez
terenowe organy administracji rządowej oraz przez organy samorządu
terytorialnego. Jedyne co ulegnie zmianie, to forma tego udostępniania. W tym
miejscu należy podkreślić, że projektowana nowelizacja przewiduje
możliwość robienia wydruków dotyczących konkretnych aktów
normatywnych zamieszczonych w
dziennikach urzędowych. Wobec
powyższego nie zachodzi żadne niebezpieczeństwo, że obywatele, zwłaszcza
starsi, będą mieli utrudniony dostęp do dzienników urzędowych. Jednocześnie
podkreślenia wymaga, że dotychczasowa forma udostępniania dzienników
urzędowych nie jest mniej skomplikowana, bowiem wiedza obywateli w
zakresie możliwości prenumerowania dzienników albo ich zakupu w ściśle
określonych punktach sprzedaży, po tylu latach stosowania tej metody jest
nadal niewielka. Natomiast dostępność dzienników urzędowych w postaci
elektronicznej może sprawić, że obywatel szybciej sięgnie do dziennika
udostępnionego w Internecie niż osobiście uda się do któregoś z punktów
sprzedaży. W tym miejscu podkreślenia wymaga, że intencją projektodawcy
nie jest wykluczenie pewnej kategorii osób – nieposiadających dostępu do
Internetu, lecz zwiększenie dostępności w stosunku do osób, które go
posiadają. Odnosząc się natomiast do kwestii posiadania dzienników
urzędowych, w szczególności Dziennika Ustaw i Monitora Polskiego, przez
instytucje publiczne, w tym sądy, należy zauważyć, że przepisy projektu
w jasny sposób stanowią, że dzienniki urzędowe dostępne będą na specjalnie
przeznaczonej do tego stronie internetowej podmiotu zobowiązanego do jego
wydania. Dziennik Ustaw i Monitor Polski wydaje Prezes Rady Ministrów
przy pomocy Rządowego Centrum Legislacji. Zatem odszukanie konkretnego
dziennika urzędowego przez pracowników poszczególnych instytucji nie
powinno stanowić problemu, zwłaszcza że Dziennik Ustaw oraz Monitor
Polski w obecnie obowiązującym stanie prawnym również dostępne są na
14
stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji. W tym miejscu
podkreślenia wymaga, że jeżeli dana instytucja dla własnych potrzeb będzie
chciała posiadać wydruki wszystkich aktów normatywnych zamieszczanych
czy to w Dzienniku Ustaw, czy w Monitorze Polskim to projektowana
regulacja nie wprowadza żadnych ograniczeń w tym zakresie;
6) nieuwzględniona została również uwaga w zakresie rezygnacji z przepisów
dotyczących opracowywania tekstów jednolitych nie rzadziej niż raz na
12 miesięcy, ze względu na fakt, że użycie sformułowania „nie rzadziej niż raz
na 12 miesięcy” oznacza obowiązek sporządzenia tekstu jednolitego
w terminie 12 miesięcy od dnia dokonania nowelizacji, a nie obowiązek
opracowania tekstu jednolitego w ciągu roku kalendarzowego, w którym
dokonano nowelizacji. Jednocześnie podkreślenia wymaga, że projektowana
regulacja daje możliwość określenia innego terminu opracowania tekstu
jednolitego, np. w przypadku projektu ustawy, który w swojej treści zmienia
wprawdzie wiele innych ustaw, ale zakres tych zmian jest niewielki. Za
niezasadny należy uznać również argument, że zbyt częste sporządzanie
tekstów jednolitych wpłynie negatywnie na czytelność aktów normatywnych.
W tym miejscu zaznaczenia wymaga, że istniejące programy komputerowe
zajmujące się sporządzaniem tekstu ujednoliconego nie są powszechnie
dostępne dla obywateli, dlatego można przypuszczać, że sporządzanie tekstów
jednolitych pozytywnie wpłynie na jasność przepisów i większą świadomość
prawną obywateli;
7) nieuwzględniona została także uwaga nieprzedstawienia założeń projektów
podstawowych aktów wykonawczych oraz projektów aktów wykonawczych
do projektu ustawy. Zgodnie z art. 34 ust. 2 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej
Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
wnioskodawca do projektu ustawy dołącza uzasadnienie, w którym powinny
być przedstawione m.in. założenia projektów podstawowych aktów
wykonawczych. Jednakże podkreślenia wymaga, że przedkładany projekt
ustawy został przesłany do Kancelarii Sejmu w celu zasięgnięcia opinii, a nie
w celu rozpoczęcia postępowania ustawodawczego stanowiącego dalszą część
procedury legislacyjnej. Tym samym wymóg wynikający z Regulaminu Sejmu
15
nie został spełniony, bowiem projekt ustawy znajduje się jeszcze na innym
etapie prac legislacyjnych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Obecnie obowiązujące przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów
normatywnych i niektórych innych aktów prawnych przewidują obowiązek
kierowania do ogłaszania aktów normatywnych w dziennikach urzędowych oraz
prowadzenia dzienników urzędowych zarówno w postaci papierowej, jak
i elektronicznej. Likwidacja powyższego dualizmu i przejście tylko na wersję
elektroniczną, powinny przyczynić się do zmniejszenia kosztów po stronie
podmiotów na których ciąży obowiązek wydawania dzienników urzędowych.
Powyższe oznacza również, że projektowane rozwiązanie nie będzie stanowiło
zupełnego novum w zakresie sposobu prowadzenia (zabezpieczenia) tych
dzienników. Wobec powyższego przyjąć należy, że niektóre obecne narzędzia
stosowane w procesie udostępniania dzienników w sieci Internet będzie można
również wykorzystać po wejściu w życie projektowanych rozwiązań. Wydaje się
również, że rezygnacja z prenumeraty, w szczególności z Dziennika Ustaw
i Monitora Polskiego, również przyczyni się do obniżenia kosztów.
Zauważyć należy, że koszty wydawania wersji papierowej i
jednocześnie
prowadzenia postaci elektronicznej dzienników urzędowych kształtowały się
różnie, w zależności od organu wydającego dziennik urzędowy. W niektórych
przypadkach organy wydające dziennik urzędowy nie przewidują wzrostu kosztów
związanych z wydawaniem tych dzienników wyłącznie w postaci elektronicznej.
W szczególności dane takie przedstawiły, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
oraz Urząd Zamówień Publicznych. Również w przypadku Rządowego Centrum
Legislacji wprowadzane regulacje nie spowodują w 2011 r. wzrostu wydatków
budżetowych. Rządowe Centrum Legislacji pokrywa koszty funkcjonowania
dzienników elektronicznych w ramach posiadanego budżetu, prace
przygotowawcze w roku 2011 również zostaną pokryte ze środków zaplanowanych
w ustawie budżetowej. Z kolei, jak wskazuje na to zestawienie kosztów
przedstawione przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wynika, że
16
wprowadzenie projektowanych regulacji spowoduje wzrost kosztów w zakresie
zwiększenia liczby bezpiecznych podpisów elektronicznych dla pracowników
ministerstwa, w wysokości 1 200 zł, wzrost kosztów w zakresie uruchomienia
odrębnej strony internetowej w wysokości 5 000 zł, zaś utrzymanie tej strony to
koszt w wysokości 6 000 zł, natomiast przygotowywanie tekstów jednolitych
aktów raz w roku to koszt 100 zł za każdy akt normatywny. W ocenie Ministerstwa
Spraw Wewnętrznych i Administracji projektowana regulacja spowoduje także
dodatkowe skutki finansowe w budżecie Straży Granicznej, gdzie szacunkowy
koszt wydatków na infrastrukturę informatyczną jest określany na poziomie
ok. 50 tys. zł, a wydatków osobowych – ok. 200 tys. w skali roku. Ministerstwo
Obrony Narodowej przedstawiło zestawienie kosztów związanych z publikacją
i dystrybucją Dziennika Urzędowego Ministra Obrony Narodowej w
postaci
papierowej w 2008 r. – 350 559 zł, a w 2009 r. – 258 158 zł, co w związku
z projektowanymi rozwiązaniami zostanie uznane jako oszczędności. Ministerstwo
wskazało również, że przejście na elektroniczną wersję ogłaszania aktów
normatywnych wygeneruje koszty związane z zabezpieczeniem sposobu ich
archiwizacji i zabezpieczeniem przed nieuprawnionymi zmianami, oraz spowoduje
konieczność zatrudnienia dwóch osób odpowiedzialnych za przygotowanie formy
graficznej dziennika urzędowego, bez jednoczesnego wskazania skali tych
kosztów. Pozostałe organy wydające dzienniki urzędowe wyraziły zdanie, zgodnie
z którym brak jest aktualnie możliwości oszacowania kosztów związanych
z wydawaniem dzienników urzędowych wyłącznie w postaci elektronicznej.
Opierając się natomiast na danych przedstawionych przez Centrum Obsługi
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przyjąć należy, że koszty i przychody
wydawania Dziennika Ustaw i Monitora Polskiego w 2009 r. kształtowały się
w następujący sposób:
1) Dziennik Ustaw – przy nakładzie 13,2 tys. egzemplarzy każdej edycji koszty
wynosiły 9 835 tys., z czego koszty osobowe 2 356 tys. zł, rzeczowe
7 479 tys. zł, natomiast przychody kształtowały się za poziomie 17 994 tys. zł;
2) Monitor Polski – przy nakładzie 10,6 tys. egzemplarzy każdej edycji koszty
wynosiły 1 950 tys. zł, z czego koszty osobowe 462 tys. zł, rzeczowe
1 488 tys. zł, natomiast przychody kształtowały się na poziomie 4 745 tys. zł.
17
W odniesieniu do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nie przewiduje się wzrostu
wydatków z tytułu wprowadzenia nowej regulacji.
Reasumując, precyzyjne określenie wpływu projektowanych rozwiązań na sektor
finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego, jest trudne. Niemniej jednak wydaje się, że na podstawie zebranych
informacji i danych wprowadzana regulacja nie spowoduje zwiększenia kosztów
związanych z wydawaniem dzienników urzędowych, a jedynie doprowadzić może
do zmiany klasyfikowania kosztów związanych z wydawaniem dzienników
urzędowych. Oszczędności związane z rezygnacją z postaci papierowej dzienników
urzędowych mogą zostać przeznaczone na rozwiązania techniczne związane z ich
postacią elektroniczną, przy czym obowiązek wydawania dziennika urzędowego
w postaci elektronicznej już istnieje, więc wprowadzana regulacja nie spowoduje
zasadniczych zmian w tym zakresie.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja będzie miała wpływ na Centrum Obsługi Kancelarii
Prezesa Rady Ministrów, w związku ze zniesieniem obecnego obowiązku
wydawania w postaci papierowej Dziennika Ustaw i Monitora Polskiego. Jednakże
zauważenia wymaga, że obowiązek wydawania dzienników stanowi tylko jedno
z wielu zadań powierzonych Centrum Obsługi, wobec czego nie zachodzi
niebezpieczeństwo likwidacji całego Centrum. W tym miejscu zaznaczenia
wymaga, że Centrum Obsługi w dalszym ciągu będzie się zajmowało wydawaniem
i rozpowszechnianiem Monitora Polskiego B. Ponadto w celu dostosowania
organizacyjnego Centrum Obsługi do nowych regulacji w projekcie przewidziano
odpowiednio długie vacatio legis.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Brak jest wyraźnego wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
choć podkreślić należy, że ułatwienie w dostępie do dzienników urzędowych
powinno mieć pozytywne znaczenie dla przedsiębiorców. Nie bez znaczenia dla
przedsiębiorców będzie miał fakt wprowadzenie obowiązku sporządzania tekstów
jednolitych aktów ogłaszanych w dziennikach urzędowych. Wprowadzenie tego
18
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 11

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: