Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt przewiduje wdrożenie kolejnego etapu informatyzacji procesu ogłaszania aktów prawnych, pozwalajacego na znaczne ułatwienie i uproszczenie dostępu do ogłaszanych w dziennikach urzędowych aktów prawnych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3673
- Data wpłynięcia: 2010-11-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 117, poz. 676
3673
urzędowym.”.
Art. 5. Teksty jednolite aktów normatywnych obowiązujących w dniu wejścia
w życie niniejszej ustawy i nienowelizowanych po dniu jej wejścia w życie mogą być
ogłaszane na dotychczasowych zasadach.
Art. 6. 1. W okresie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie art. 1 pkt 3
niniejszej ustawy akty normatywne i inne akty prawne mogą być kierowane do
ogłoszenia w dziennikach urzędowych na podstawie dotychczasowych przepisów.
2. W okresie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie art. 1 pkt 3
niniejszej ustawy akty prawa miejscowego stanowione przez powiat i gminę mogą być
kierowane do ogłoszenia w
wojewódzkim dzienniku urzędowym na podstawie
dotychczasowych przepisów.
Art. 7. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 15
ust. 5 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do dnia 31 grudnia 2011 r.
Art. 8. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r., z wyjątkiem:
1) art. 1 pkt 2 i 5 oraz art. 4, które wchodzą w życie po upływie 14
dni od dnia ogłoszenia;
2) art. 1 pkt 3, art. 6 i 7, które wchodzą w życie pierwszego dnia
miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia.
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów, ustawę
z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim i ustawę z dnia 14 kwietnia 2000 r.
o umowach międzynarodowych.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501,
z 2008 r. Nr 127, poz. 817, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 230.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2003 r.
Nr 124, poz. 1152 i Nr 217, poz. 2125, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, z 2006 r.
Nr 145, poz. 1050, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 230.
15
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717,
z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104,
z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r.
Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 167,
poz. 1398, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 25, poz. 162 i Nr 61, poz. 410, z 2008 r. Nr 209,
poz. 1315 i 1317, z 2009 r. Nr 69, poz. 589 i Nr 143, poz. 1164 oraz z 2010 r. Nr 109, poz. 709.
07/10-kt
16
U Z A S A D N I E N I E
Celem projektowanej regulacji jest wdrożenie kolejnego etapu informatyzacji procesu
ogłaszania aktów prawnych, pozwalającego na znaczne ułatwienie i uproszczenie
dostępu do ogłaszanych w dziennikach urzędowych aktów prawnych. Ułatwienie takie
pozwala na realizację konstytucyjnej zasady zaufania obywatela do
państwa
i stanowionego przez nie prawa, wynikającej z zasady demokratycznego państwa
prawnego, określonej w art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Realizacja tego etapu sprawi, że Polska dołączy do grupy państw członkowskich Unii
Europejskiej, które są najbardziej zaawansowane w procesie elektronizacji dostępu do
prawa – Austrii, Belgii, Danii, Hiszpanii, Portugalii i Węgier. Tam oficjalnej wersji
papierowej dzienników urzędowych już się nie publikuje, jedynie w Austrii i Belgii na
zamówienie udostępnia się kopie papierowe (wydruki) dzienników elektronicznych.
Inne państwa członkowskie Unii Europejskiej prowadzą prace – w różnym stopniu
zaawansowane – nad wprowadzeniem wyłącznie elektronicznej wersji dzienników
urzędowych. Szczegółowe dane podaje poniższa tabela:
Zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów
normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 17, poz. 95)
dzienniki urzędowe, takie jak: Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Dziennik
Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, dzienniki urzędowe ministrów
kierujących działami administracji rządowej, dzienniki urzędowe urzędów centralnych
oraz wojewódzkie dzienniki urzędowe wydawane są zarówno w wersji papierowej, jak
i elektronicznej. Również kierowanie aktów do ogłoszenia odbywa się zarówno
w wersji papierowej (oryginał wraz z trzema kopiami), jak i w formie dokumentu
elektronicznego. Z uwagi na fakt, że ogłaszanie aktów prawnych w formie dokumentu
elektronicznego usprawnia proces publikacji, a postać elektroniczna dzienników
urzędowych zapewnia powszechny, nieskomplikowany dostęp do nich (szerszy niż
sprzedaż dzienników urzędowych w ściśle określonych punktach), uzasadnione staje się
ustanowienie reguły wydawania dzienników urzędowych wyłącznie w
postaci
elektronicznej.
Powyższe zasady nie będą odnosiły się jedynie do Dziennika Urzędowego
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski B” oraz wyodrębnionych edycji dzienników
urzędowych Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw
wewnętrznych, ministra właściwego do spraw zagranicznych, Szefa Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefa Agencji Wywiadu lub Szefa Centralnego Biura
Antykorupcyjnego, z aktami prawnymi zawierającymi informacje niejawne.
Przedkładany projekt zakłada, że akty normatywne i inne akty prawne podlegające
ogłoszeniu będą ogłaszane w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy
z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.). Organ wydający zostanie zobowiązany
do prowadzenia odrębnej strony internetowej dla każdego dziennika urzędowego. Istota
projektowanej regulacji sprowadza się zatem do wyraźnego wyodrębnienia dziennika
urzędowego od innych informacji zawartych na stronach internetowych organów
wydających dzienniki urzędowe. Nałożenie na organy wydające dzienniki urzędowe
obowiązku prowadzenia odrębnej strony internetowej wynika z konieczności
zapewnienia tym dziennikom odpowiedniej szaty graficznej oraz wymagań
technicznych. Tym samym, można uznać, że zaprezentowane rozwiązanie będzie
sprzyjało zwiększeniu czytelności i przejrzystości procesu ogłaszania i udostępniania
aktów prawnych. Niezależnie od powyższego przewiduje się zamieszczenie na stronie
2
podmiotowej BIP danego organu linku do strony z dziennikami urzędowymi. Powyższe
uzasadnione jest faktem, że obywatele przyzwyczaili się do funkcjonowania stron BIP
w systemie prawa i właśnie od tych stron zaczynają swoje poszukiwania dotyczące
aktów prawnych. Jednakże wprowadzenie powyższego mechanizmu nie wymaga zmian
legislacyjnych na poziomie ustawowym, dlatego kwestia ta nie została objęta materią
przedkładanej nowelizacji.
Dzienniki urzędowe będą wydawane z zachowaniem pozycji w danym roku
kalendarzowym. Proponuje się likwidację podziału dziennika urzędowego na numery
i strony, a tym samym istotne staje się określenie nie tyle dnia wydania, ile dnia
ogłoszenia aktu, którym będzie dzień ogłoszenia aktu na stronie internetowej organu
wydającego dziennik urzędowy. Ogłaszanie aktów prawnych w dziennikach
elektronicznych różni się od procesu wydawania dziennika urzędowego w postaci
papierowej. W dotychczasowej praktyce istniała konieczność przygotowania całego
numeru dziennika urzędowego, w szczególności zebrania pewnej liczby aktów
prawnych. Dzięki wprowadzeniu postaci elektronicznej dzienników urzędowych
powstanie możliwość skrócenia czasu potrzebnego do ogłoszenia aktu prawnego, co
zapewni obywatelom łatwiejszy dostęp do aktów prawnych. Ponadto będą one
ogłaszane na bieżąco, co pozwoli na faktyczną realizację zasady wyrażonej w art. 3
ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych
aktów prawnych, zgodnie z którą akty normatywne ogłasza się niezwłocznie.
Ogłaszanie aktów prawnych pod kolejnymi pozycjami, bez konieczności grupowania
w kolejne numery dziennika urzędowego, zlikwiduje również problem wydawania
w
jednym dniu kilku numerów dziennika urzędowego. Reasumując, rezygnacja
z numerów dzienników urzędowych pozwoli na usprawnienie procesu ogłaszania
aktów, a tym samym ułatwi obywatelom szybszy dostęp do prawa, nie obniżając
jednocześnie jakości stanowionego prawa.
Do ogłoszenia kierowane będą jedynie akty w formie dokumentu elektronicznego,
opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy
kwalifikowanego certyfikatu organu wydającego dziennik urzędowy, bez konieczności
dołączania, jak obecnie, oryginału podpisanego przez organ wraz z trzema kopiami.
Odmienne zasady dotyczyć będą:
3
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3673 › Pobierz plik