eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o systemie informacji oświatowej

Rządowy projekt ustawy o systemie informacji oświatowej

- określenie organizacji i zasad działania systemu informacji oświatowej służącego uzyskiwaniu danych niezbędnych do prowadzenia polityki oświatowej państwa na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym (w tym wspomagania zarządzania oświatą), efektywnego funkcjonowania systemu finansowania zadań oświatowych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, analizy efektywności wykorzystania środków publicznych przeznaczonych na finansowanie zadań oświatowych, nadzorowania i koordynowania wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju oraz podnoszenia jakości edukacji;- zapewnienie powszechny dostęp do informacji z zakresu oświaty;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3628
  • Data wpłynięcia: 2010-11-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o systemie informacji oświatowej
  • data uchwalenia: 2011-04-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 139, poz. 814

3628

przewiduje się natomiast konieczności dokonywania analiz danych przez podmioty
przekazujące dane. Analizy będą przygotowywane przez osoby obsługujące bazę danych SIO.

2) Uwaga dotyczy potrzeby gromadzenia danych dotyczących liczby osób kształcących się
w formach pozaszkolnych na kursach i seminariach.

Wymaga wyjaśnienia, że w projekcie ustawy przewiduje się gromadzenie danych o liczbie
form doskonalenia zawodowego według rodzajów tych form oraz o liczbie uczestników tych
form organizowanych przez placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia
praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego (por. art. 8 pkt 2 lit. d
projektu ustawy).

VI. Uwagi zgłoszone przez Komendę Główną Ochotniczych Hufców Pracy dotyczą
następujących kwestii:

Uwaga dotycząca potrzeby gromadzenia danych o jednostkach będących w strukturze
organizacyjnej OHP.

Należy zauważyć, że projekt ustawy zakłada gromadzenie w bazie danych SIO informacji o
jednostkach będących w strukturze organizacyjnej Ochotniczych Hufców Pracy, przewiduje
się wpisywanie do RSPO, stanowiącego część bazy danych SIO, szkół wchodzących w skład
OHP, nie zaś samych OHP, oraz przekazywanie danych do bazy danych SIO przez te szkoły.

3. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego

Koszty związane z przygotowaniem i wdrożeniem nowego SIO zostaną pokryte ze
środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Działania 3.1 POKL – projekt
„Usprawnienie systemu zbierania i analizy danych dotyczących funkcjonowania systemu
oświaty” m.in. poprzez rozwój systemu informacji oświatowej, który ma być realizowany

96

w latach 2009–2011. Na realizację projektu przewidziano 14 mln zł. Środki przewidziane w
POKL na przygotowanie i wdrożenie nowego SIO będą mogły być wykorzystane po roku
2011, ponieważ środki te przewidziane są na lata 2007 – 2013. Przesunięcie środków wymaga
zmiany wniosku o dofinansowanie projektu. Aktualnie wniosek jest w przygotowaniu i
zostanie złożony do akceptacji w ostatnim kwartale 2010 r.
W ramach powyższego projektu przewiduje się ponadto działania mające na celu
przygotowanie przyszłych użytkowników SIO do korzystania z nowego systemu. Wśród tych
działań wymienić można m.in. przygotowanie materiałów informacyjno-szkoleniowych dla
organów zobowiązanych do przekazywania danych do RSPO oraz wydanie podręcznika
użytkownika dla szkół i placówek oświatowych wprowadzających dane do SIO.
Planuje się, że koszty, jakie poniesie GUS w zakresie dostosowania systemu
teleinformatycznego krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej
REGON do rozwiązań wynikających ze zmian przewidzianych w projekcie założeń, zostaną
pokryte w ramach projektu System Informacyjny Statystyki Publicznej 1 (SISP 1) lub System
Informacyjny Statystyki Publicznej 2 (SISP 2).
Realizacja zmodernizowanej wersji SIO w sposób opisany w niniejszym projekcie
zdecydowanie zmienia sposób wydatkowania środków na utrzymanie systemu. Rozwiązanie,
w którym system jest zlokalizowany przy ministrze właściwym do spraw oświaty
i wychowania, skutkuje ponoszeniem większych kosztów na utrzymanie centralnej części
systemu i jednocześnie zmniejsza takie koszty po stronie odbiorców systemu. Zmiana
sposobu zbierania danych w zmodernizowanej wersji SIO obniży znacząco nakład pracy, jaki
obecnie jest udziałem jednostek samorządu terytorialnego i kuratoriów oświaty przy ręcznym
scalaniu danych. Pozwoli to na efektywniejsze wykonywanie zadań przez jednostki
samorządu terytorialnego i kuratoria oświaty oraz zmniejszy obciążenia biurokratyczne tych
podmiotów związane z funkcjonowaniem obecnego SIO.
Wydatki związane z utrzymaniem centralnej części systemu związane będą przede
wszystkim z zapewnieniem wsparcia technicznego przez producenta zakupionego sprzętu
komputerowego i subskrypcji dla zakupionych licencji na oprogramowanie. Odrębny koszt
stanowić będzie eksploatacja oraz utrzymanie zespołu pracowników Centrum
Informatycznego Edukacji niezbędnych do bieżącej obsługi i rozwoju systemu.
Na obecnym etapie realizacji projektu możliwe jest podanie jedynie szacunkowych
wartości rocznego utrzymania systemu. Uzależnione to jest w głównej mierze od zakupionych
w drodze postępowań publicznych rozwiązań informatycznych (takich jak np. sprzęt

97

komputerowy, relacyjna baza danych, oprogramowanie analityczne). Szacowane zwiększenie
rocznego kosztu utrzymania rozwiązania dla budżetu państwa wynosi około 3 mln złotych.
Zwiększone o 3 mln rocznie koszty związane z utrzymaniem nowego SIO będą ponoszone po
zakończeniu realizacji projektu, co przewidywane jest na kwiecień 2013 r. Uchwalenie
ustawy nie spowoduje skutków finansowych dla budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
Koszty zwiększenia utrzymania nowego SIO wynikają ze znacznej złożoności
tworzonego systemu. Obecnie funkcjonujący SIO jest systemem, w którym gromadzenie,
przetwarzanie danych oraz raportowanie i dokonywanie analiz jest procesem złożonym
i długotrwałym. W związku z tym nowo tworzony projekt musi zostać zbudowany
w architekturze (zarówno sprzętowej jak i programowej), która pozwoli na eliminację słabych
punktów obecnie funkcjonującego SIO oraz wprowadzenie nowych standardów
przetwarzania danych oświatowych. Tym samym oznacza to, że będzie to rozwiązanie dużo
bardziej złożone niż funkcjonujący od 2005 r. SIO, a wzrost złożoności systemu bezpośrednio
przekłada się na wzrost kosztów jego utrzymania.
Obecnie funkcjonujący SIO to system składający się w zasadzie z dwóch
komponentów, tj.: bazy danych funkcjonującej w MEN oraz oprogramowania klienckiego
instalowanego na stacjach roboczych w szkołach i placówkach oświatowych. Nowo tworzony
SIO również będzie zawierał bazę danych oraz oprogramowanie klienckie, jednak oprócz
tego pojawią się dodatkowe elementy, np.:
- serwis www umożliwiający wprowadzanie i przeglądanie danych o placówkach
oświatowych (RSPO),
- serwis www umożliwiający przeglądanie i generowanie raportów oraz zestawień
analitycznych (część systemu analitycznego),
- system analityczny udostępniający możliwość tworzenia różnego rodzaju zestawień
i analiz,
- hurtownia danych,
- system przetwarzający dane przychodzące z oprogramowania klienckiego,
- system e-learningowy, pomoc do systemu itp.,
- oprogramowanie wspierające proces zarządzania uprawnieniami do SIO (np.
w kontekście dostępu do serwisów www czy też możliwości przesyłania danych

98

z oprogramowania klienckiego do SIO).
Wyżej wymienione elementy to elementy wymagające pracy projektowej
i programistycznej, jednak każdy z wyżej wymienionych elementów będzie funkcjonował w
dużo bardziej złożonym środowisku sprzętowym niż obecny SIO. Niezbędne będzie np.:
- dokonanie zakupu sprzętu komputerowego tj. serwery, macierze itp.,
- zapewnienie komunikacji ze świata zewnętrznego do SIO oraz komunikacji
wewnętrznej, co oznacza konieczność zakupu i utrzymania łącz komunikacyjnych
o odpowiednich parametrach.
Z powyższego wynika, iż projekt dotyczący nowego SIO to dużo bardziej złożone
przedsięwzięcie w porównaniu do obecnie funkcjonującego SIO, co tym samym oznacza
konieczność zapewnienia dużo większych środków na rozwój oraz utrzymanie niż
w przypadku obecnego SIO.
Koszty utrzymania nowego SIO po zakończeniu jego wdrażania – niezależnie od
prowadzenia dalszych prac rozwojowych – będą finansowane ze środków budżetu państwa
w ramach części 30 – Oświata i wychowanie. Z uwagi na regulacje art. 57 rozporządzenia
Rady nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz
Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z
31.07.2006, str. 25 – 78) dotyczące trwałości projektu, finansowanie powinno być
zapewnione przez okres pięciu lat od daty zakończenia projektu.
Uchwalenie ustawy nie spowoduje skutków finansowych dla budżetów jednostek
samorządu terytorialnego. Jest wysoce prawdopodobne, że wprowadzenie nowego SIO
przyczyni się do ograniczenia wydatków na finansowanie zadań oświatowych, ponieważ
nowe zasady działania i nowa organizacja SIO spowodują bardziej prawidłowe i efektywne
wykorzystywanie środków publicznych przeznaczonych w szczególności na finansowanie
szkolnictwa niepublicznego. Zapewni to realizację jednego z zaleceń Najwyższej Izby
Kontroli zawartego w
raporcie pokontrolnym „Funkcjonowanie szkół niepublicznych
o uprawnieniach szkół publicznych”.

4. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Projektowana ustawa nie wpłynie na rynek pracy.

99


5. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana ustawa może wpłynąć na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, szczególnie w sektorze
informatycznym. Transparentne publikowanie formatu wymiany danych (XML) oraz
zapewnienie warunków technicznych do przesyłania danych do/z SIO może zintensyfikować
rozwój oprogramowania komercyjnego dla szkół i placówek oświatowych w warunkach
wolnej i
uczciwej konkurencji. Na rynku może pojawić się oferta oprogramowania
dostosowanego do współpracy z nowym SIO, co będzie stanowić wartość dodaną dla
użytkowników.

6. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.


22/11/em

100

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 31 . [ 32 ] . 33 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: