eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o systemie informacji oświatowej

Rządowy projekt ustawy o systemie informacji oświatowej

- określenie organizacji i zasad działania systemu informacji oświatowej służącego uzyskiwaniu danych niezbędnych do prowadzenia polityki oświatowej państwa na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym (w tym wspomagania zarządzania oświatą), efektywnego funkcjonowania systemu finansowania zadań oświatowych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, analizy efektywności wykorzystania środków publicznych przeznaczonych na finansowanie zadań oświatowych, nadzorowania i koordynowania wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju oraz podnoszenia jakości edukacji;- zapewnienie powszechny dostęp do informacji z zakresu oświaty;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3628
  • Data wpłynięcia: 2010-11-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o systemie informacji oświatowej
  • data uchwalenia: 2011-04-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 139, poz. 814

3628

Uwaga nie została uwzględniona. Nie jest przewidywana wymiana danych z innymi
systemami prowadzonymi przez organy administracji centralnej. Cele ustawy, określone
w art. 1, mające swe źródło w kompetencjach ustrojowych Ministra Edukacji Narodowej, nie
uzasadniają gromadzenia danych z zakresów innych działów administracji rządowej, tj.
z zakresu opieki i pomocy społecznej.

2) Istnieje konieczność zaopatrzenia wszystkich jednostek sprawozdawczych w odpowiedni,
tj. spełniający konieczne parametry techniczne sprzęt komputerowy.

Uwaga nie została uwzględniona. Zakłada się, że wymagania sprzętowe określone dla
oprogramowania nowego SIO nie będą większe niż w przypadku funkcjonujących w szkołach
i dostępnych obecnie na rynku programów biurowych i finansowo-księgowych.

3) Należy przeprowadzić cykl szkoleń dla pracowników, którzy w jednostkach będą
odpowiedzialni za właściwe wprowadzanie danych do SIO.

Uwaga została uwzględniona. Dla pracowników, którzy będą odpowiedzialni za
przekazywanie danych do bazy danych SIO przewiduje się szkolenia, które będą prowadzone
w formie e-learningu i akcji promocyjnych.

4) Powinna zostać zapewniona możliwość wykorzystania przez szkoły zgromadzonych
w SIO danych jako bazy dla prowadzonych w szkole innych systemów elektronicznych.

Uwaga została uwzględniona. Opublikowanie otwartego formatu wymiany danych umożliwi
producentowi tego oprogramowania dostosowanie swojego systemu do wymiany danych
z SIO, a więc zarówno przekazywania, jak i pozyskiwania danych z bazy danych SIO.

5) Możliwe jest wystąpienie skutków niepożądanych w postaci nieuprawnionego
przetwarzania i upowszechniania danych osobowych.


91

Przewiduje się, że dostęp do danych zgromadzonych w SIO będą mieli kierownicy
podmiotów zobowiązanych do przekazywania danych do SIO oraz podmiotów uprawnionych
do pozyskiwania z SIO. Są to osoby, które obecnie mają dostęp do danych osobowych
uczniów i nauczycieli na podstawie odrębnych przepisów. Kierownik podmiotu może,
zgodnie z art. 56 projektu ustawy, upoważnić pracownika lub pracowników do wykonywania
w jego imieniu czynności w SIO. Należy wyjaśnić również, że do dostępu do bazy danych
SIO oraz do warunków przekazywania, przetwarzania i pozyskiwania danych z tej bazy,
stosuje się środki ochrony prawnej wynikające z rozdziału 5 i 8 ustawy o ochronie danych
osobowych, a ponadto środki ochrony karnej na podstawie art. 268a, 269 i 269a Kodeksu
karnego (przestępstwa przeciwko ochronie informacji w systemach teleinformatycznych
o szczególnym znaczeniu dla funkcjonowania administracji rządowej).

6) Nieuzasadnione jest obciążanie odpowiedzialnością dyscyplinarną i karną pracowników i
dyrektorów szkół za błędy w realizacji nałożonych na nich obowiązków.

W przepisie art. 14 ustawy z dnia 19 lutego 2004 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U.
z 2004 r. Nr 49, poz. 463, z późn. zm.) oraz w przepisach ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r.
o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.) przewiduje się sankcje karne za
niezgodne ze stanem faktycznym przekazywanie danych statystycznych (art. 56 – 58).

7) Zastrzeżenia dotyczą wyodrębnienia lokalnych baz danych.

Uwaga nie została uwzględniona. Utworzenie lokalnych baz danych zostało podyktowane
względami praktycznymi, tj. wydajność, możliwość szybkiego przetwarzania danych itp.

8) Zastrzeżenia budzi dostęp do danych jednostkowych dla podmiotów innych niż
pracodawca.

Uwaga nie została uwzględniona. W myśl projektowanego rozwiązania nie przewiduje się
dostępu do danych jednostkowych nauczycieli dla podmiotów innych niż pracodawca. Dostęp
do danych będą mieli wyłącznie kierownicy podmiotów zatrudniający poszczególnych

92

nauczycieli (lub osoby przez nich upoważnione). Do celów przygotowywania raportów i
analiz wykorzystywane będą dane zanonimizowane.

9) Uwaga dotycząca udostępnienia bezpłatnych raportów oświatowym związkom
zawodowym.

Uwaga nie została uwzględniona. Projekt modernizacji SIO zakłada przygotowanie
i publikowanie, za pośrednictwem dedykowanego, ogólnodostępnego portalu internetowego,
szerokiego zakresu raportów prezentujących różnorodne aspekty funkcjonowania systemu
oświaty.

II. Uwagi zgłoszone przez Zarząd Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji dotyczą
następujących kwestii:

Potrzeba gromadzenia w systemie informacji oświatowej danych dotyczących realizacji
projektów finansowanych ze środków europejskich oraz danych o odbytych przez uczniów
praktykach zagranicznych oraz kwalifikacjach nabytych poza systemem szkolnym i
egzaminacyjnym, a także o odbytych przez nauczycieli stażach zagranicznych.

Uwaga nie została uwzględniona. Obecnie nie przewiduje się gromadzenia w systemie
informacji oświatowej powyższych danych.

III. Uwagi zgłoszone przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Dyrektorów Centrum Kształcenia
Ustawicznego dotyczą następujących kwestii:

Potrzeba gromadzenia w systemie informacji oświatowej informacji o drugim imieniu
(imionach) ucznia i nauczyciela.
Uwaga została uwzględniona w przepisach art. 53 pkt 1 lit. a oraz art. 58 ust. 1 pkt 1 projektu.

93

IV. Uwagi zgłoszone przez Forum Związków Zawodowych Branża Nauki, Oświaty i Kultury
oraz Wolny Związek Zawodowy „Solidarność-Oświata” dotyczą następujących kwestii:

1) Uwaga dotyczy wykreślenia art. 2 ust. 2 pkt 4 (obecnie art. 3 ust. 2 pkt 4) z uwagi na
łamanie przepisów polskiego prawa pracy poprzez uznanie, że osoba świadcząca usługę
na podstawie umowy cywilnoprawnej może być uznana de facto za pracownika.

Uwaga nie została uwzględniona. W przepisie art. 3 ust. 2 pkt 4 w sposób jednoznaczny
wskazuje się na osoby wykonujące na podstawie umów cywilnoprawnych zadania
nauczyciela, nie zaś na osoby zatrudnione. Z danych obecnego SIO wynika, że takie
rozwiązania są stosowane, w szczególności w związku z realizacją projektów unijnych (np.
prowadzenie zajęć indywidualnych bezpośrednio na rzecz uczniów, w tym zajęć w punktach
przedszkolnych i zespołach wychowania przedszkolnego) oraz w placówkach realizujących
kształcenie w systemie kursowym. Wykreślenie przepisu art. 3 ust. 2 pkt 4 oznaczałoby
pominięcie tej grupy osób w sprawozdawczości do SIO.

2) Uwaga dotyczy uwzględnienia w art. 7 pkt 1 lit. g (obecnie art. 8 pkt 1 lit. h) także
kosztów usług świadczonych na rzecz szkół w ramach tzw. outsourcingu.

Uwaga została uwzględniona. Zakres danych o wydatkach na prowadzenie szkół i placówek
oświatowych określony zostanie w rozporządzeniu dotyczącym szczegółowego zakresu
danych dziedzinowych, o którym mowa w art. 11 ustawy.

3) Uwaga dotyczy wyjaśnienia proponowanego w art. 10 pkt 2 lit. a (obecnie art. 29 ust. 1
pkt 1 lit. h) sformułowania „przyczyny nieprowadzenia zajęć”.

Uwaga została uwzględniona. Szczegółowe określenie przyczyn nieprowadzenia zajęć
zostanie wprowadzone w przepisach rozporządzenia dotyczącego szczegółowego zakresu
danych gromadzonych w bazie danych SIO.


94

4) Uwaga dotyczy uzupełnienia art. 50 ust. 1 (obecnie art. 66 ust. 1) o zapis: „ogólnopolskie
związki zawodowe zrzeszające nauczycieli reprezentowane w rozumieniu ustawy z dnia
6
lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych oraz
wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr 100, poz. 1080, z późn. zm.)”.

Uwaga nie została uwzględniona. Projekt zakłada przygotowanie i publikowanie, za
pośrednictwem dedykowanego, ogólnodostępnego portalu internetowego, szerokiego zakresu
raportów prezentujących różnorodne aspekty funkcjonowania systemu oświaty. Udostępnione
w ten sposób dane SIO z pewnością zaspokoją potrzeby związków zawodowych.

5) Uwaga dotyczy rozważenia możliwości wstrzymania organowi prowadzącemu szkołę
(placówkę) raty subwencji (dotacji) w przypadku wprowadzenia nieprawdziwych danych
lub niewypełnienia obowiązku przekazania danych.

Uwaga nie została uwzględniona. Sposób rozliczania części oświatowej subwencji ogólnej
regulują przepisy art. 37 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.). Rozstrzygnięcia zawarte w
ustawie są wystarczające i nie ma konieczności wprowadzania dodatkowych regulacji w
ustawie o systemie informacji oświatowej.

V. Uwagi zgłoszone przez Związek Zakładów Doskonalenia Zawodowego dotyczą
następujących kwestii:

1) Uwaga dotyczy konieczności zatrudnienia przez podmioty zobowiązane do
przekazywania danych do SIO dodatkowej osoby w celu dokonywania analizy
i konieczności jej weryfikacji.

Uwaga nie została uwzględniona. Projekt ustawy nakłada na szkoły i placówki oświatowe
oraz inne jednostki wykonujące zadania z zakresu oświaty obowiązek przekazywania danych
oraz ich aktualizowania w przypadku wystąpienia zmiany w stanie faktycznym. Nie

95

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 30 . [ 31 ] . 32 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: