eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o systemie informacji oświatowej

Rządowy projekt ustawy o systemie informacji oświatowej

- określenie organizacji i zasad działania systemu informacji oświatowej służącego uzyskiwaniu danych niezbędnych do prowadzenia polityki oświatowej państwa na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym (w tym wspomagania zarządzania oświatą), efektywnego funkcjonowania systemu finansowania zadań oświatowych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, analizy efektywności wykorzystania środków publicznych przeznaczonych na finansowanie zadań oświatowych, nadzorowania i koordynowania wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju oraz podnoszenia jakości edukacji;- zapewnienie powszechny dostęp do informacji z zakresu oświaty;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3628
  • Data wpłynięcia: 2010-11-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o systemie informacji oświatowej
  • data uchwalenia: 2011-04-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 139, poz. 814

3628

rejestracji szkół i
placówek oświatowych w rejestrze REGON i
ustanowi szczególną
procedurę dla wpisywania do rejestru REGON szkół i placówek oświatowych (art. 101 pkt 2
lit. b).
Rozwiązanie polegające na identyfikowaniu w bazie danych SIO szkół i placówek
oświatowych poprzez numer REGON przyczyni się ponadto do powstania pożądanego stanu,
jakim jest objęcie wpisem do rejestru REGON każdej istniejącej i nowo powstałej publicznej
i niepublicznej szkoły i placówki oświatowej.
Zmiany w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego (art. 102 projektu) mają charakter porządkujący.
W obecnym stanie prawnym w rozporządzeniu w sprawie podziału części oświatowej
subwencji ogólnej (aktualnie obowiązuje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia
22 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla
jednostek samorządu terytorialnego w roku 2010 – Dz. U. Nr 222, poz. 1756) wskazuje się
system informacji oświatowej jako źródło danych będących podstawą podziału części
oświatowej subwencji ogólnej. W art. 28 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego, zawierającym upoważnienie do wydania przez ministra właściwego do spraw
oświaty i wychowania rozporządzenia w sprawie podziału części oświatowej subwencji
ogólnej między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, wprowadza się natomiast
zmianę, z której wynika, że źródło danych wykorzystywanych do dokonania tego podziału,
jakim jest system informacji oświatowej, będzie określała wprost ustawa o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego. Za wprowadzeniem przedmiotowej zmiany przemawia
opisana w projekcie niniejszej ustawy organizacja i zasady funkcjonowania nowego SIO.
W obecnym brzmieniu art. 37 ust. 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego odsyła do sprawozdania, które do 2006 r. służyło do corocznego gromadzenia
przez GUS danych dotyczących oświaty. W związku z wykorzystywaniem, od 2007 r., do
podziału części oświatowej subwencji ogólnej danych zgromadzonych w systemie informacji
oświatowej, przepis art. 37 ust. 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
utracił aktualność. Proponowana zmiana w art. 37 ust. 4 ustawy o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego dostosowuje zatem regulacje tego przepisu do obecnego stanu
prawnego i faktycznego.


86

XIV. Przepisy przejściowe i końcowe (rozdział 12 – art. 103 – 116)
W rozdziale 12 w art. 103 – 116 zawarto przepisy regulujące sposób rozpoczęcia
funkcjonowania nowego SIO. W przepisach tych rozstrzygnięto kwestie związane z okresem
nadawania upoważnień do dostępu do bazy danych SIO podmiotom zobowiązanym do
przekazywania danych do RSPO, a następnie podmiotom zobowiązanym do przekazywania
danych do bazy danych SIO, kwestie dotyczące wymaganych terminów przekazywania
danych do RSPO i bazy danych SIO, a także zawarto rozwiązania mające na celu
dostosowanie sposobu nadawania numeru identyfikacyjnego REGON szkołom i placówkom
oświatowym do norm wprowadzonych w niniejszym projekcie ustawy.
Zgodnie z art. 116 ustawa wchodzi w życie z dniem 31 października 2011 r.,
z wyjątkiem przepisów dotyczących podjęcia działań organizacyjno-technicznych mających
na celu terminowe rozpoczęcie działania SIO, przepisów zmieniających ustawę z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty, ustawę z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce
publicznej, a także przepisów przejściowych dotyczących podziału części oświatowej
subwencji ogólnej oraz przepisów umożliwiających dostosowanie sposobu nadawania
numerów identyfikacyjnych REGON szkołom i placówkom oświatowym do regulacji
wprowadzanych w niniejszej ustawie.
Propozycja, aby art. 112 ust. 1 projektu wszedł w życie z dniem ogłoszenia, nie stoi
na przeszkodzie zasadom demokratycznego państwa prawnego. Zaproponowane w tym
przepisie rozwiązanie ma na celu umożliwienie podjęcia, z odpowiednim wyprzedzeniem,
przez ministra właściwego do spraw oświaty i
wychowania działań organizacyjno-
technicznych, których efektem będzie zagwarantowanie, że pierwsza z sekwencji działań
związanych z wdrażaniem nowego SIO (tj. utworzenie RSPO), zostanie sfinalizowana w
okresie od dnia 15 listopada 2011 r. do dnia 1 lutego 2012 r.
Projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Edukacji Narodowej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). aden
podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad tym projektem w trybie przewidzianym
przez ww. ustawę.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i nie podlega procedurze
notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego sytemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).

87

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Projektowana ustawa będzie oddziaływać na:
- publiczne i niepubliczne szkoły i placówki oświatowe (przez szkoły i placówki
oświatowe należy rozumieć jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 ust. 1 – 7,
9 – 11 ustawy o systemie oświaty),
- jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 i ust. 1a ustawy z dnia
26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (zakłady poprawcze, schroniska dla nieletnich,
rodzinne ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne, publiczne placówki opiekuńczo-
wychowawcze oraz ośrodki adopcyjno-opiekuńcze),
- organy prowadzące szkoły i placówki oświatowe – jednostki samorządu terytorialnego,
właściwi ministrowie, osoby fizyczne i osoby prawne niebędące jednostkami samorządu
terytorialnego,
- organy sprawujące nadzór pedagogiczny,
- podmioty, które organizują oraz przeprowadzają sprawdzian i egzaminy oraz egzaminy
eksternistyczne, o których mowa w art. 9 ust. 1 i art. 10 ust. 1 ustawy o systemie oświaty
– Centralna Komisja Egzaminacyjna i okręgowe komisje egzaminacyjne,
- podmioty, które organizują oraz przeprowadzają egzaminy na tytuły czeladnika i mistrza
w zawodzie – izby rzemieślnicze,
- GUS – w zakresie sposobu wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów
gospodarki narodowej REGON przedszkoli, szkół, placówek oświatowych oraz ich
zespołów.

2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt otrzymali następujący partnerzy społeczni i
związki zawodowe:
1) Chrześcijański Związek Zawodowy „Solidarność im. ks. J. Popiełuszki”,
2) Forum Związków Zawodowych,

88

3) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Pracowników Schronisk dla Nieletnich
i Zakładów Poprawczych,
4) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
5) Wolny Związek Zawodowy „Solidarność-Oświata”,
6) Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego,
7) Zarząd Główny Związku Rzemiosła Polskiego,
8) Zarząd Główny Związku Zakładów Doskonalenia Zawodowego,
9) Zarząd Krajowego Związku Zawodowego Nauczycieli Średnich Szkół Leśnych w Polsce,
10) Związek Rzemiosła Polskiego,
11) Związek Zakładów Doskonalenia Zawodowego,
12) Związek Zawodowy Pracowników Oświaty i Wychowania „Oświata”,
13) Związek Zawodowy „Rada Poradnictwa”,
14) Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”,
15) Sekcja Oświaty KNSZZ „Solidarność 80”,
16) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”,
17) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność 80”,
18) Krajowa Sekcja Oświaty NSZZ „Solidarność 80”,

19) Społeczne Towarzystwo Oświatowe,
20) Społeczne Towarzystwo Oświatowe Ogólnopolskie Forum Rodziców,
21) Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczpospolitej Polskiej,
22) Stowarzyszenie Dyrektorów Szkół Średnich,
23) Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki,
24) Stowarzyszenie Oświatowców Polskich – Zarząd Główny,
25) Federacja Inicjatyw Oświatowych,
26) Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej,
27) Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji,
28) Komenda Główna Ochotniczych Hufców Pracy,

89

29) Konfederacja Stowarzyszeń Nauczycielskich,
30) Krajowe Forum Oświaty Niepublicznej,
31) Krajowy Komitet Wychowania Resocjalizującego,
32) Krajowe Porozumienie Rodziców i Rad Rodziców,
33) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Dyrektorów Centrów Kształcenia Ustawicznego,
34) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty,
35) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Niepublicznych Szkół Muzycznych I i II Stopnia,
36) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Powiatowych i Gminnych Samorządowych Ośrodków
Doskonalenia Nauczycieli,
37) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracowników Resocjalizacji,
38) Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym,
39) Rada do spraw Szkolnictwa Artystycznego,
40) Rada Szkół Katolickich,
41) Rada Statystyki.
Projekt do zaopiniowania otrzymali również Sekretariat Konferencji Episkopatu Polski
oraz Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego. Komisja Wspólna Rządu
i Samorządu Terytorialnego pozytywnie zaopiniowała projekt.

Uwagi do projektu założeń zostały zgłoszone przez Związek Nauczycielstwa Polskiego,
Zarząd Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Dyrektorów
Centrum Kształcenia Ustawicznego, Forum Związków Zawodowych Branża Nauki, Oświaty i
Kultury oraz Wolny Związek Zawodowy „Solidarność-Oświata”, a ponadto Związek
Zakładów Doskonalenia Zawodowego oraz Komendę Główną Ochotniczych Hufców Pracy.

I. Uwagi zgłoszone przez Związek Nauczycielstwa Polskiego dotyczą następujących kwestii:
1) System powinien zapewniać kompatybilność z innymi systemami gromadzącymi różnego
typu dane dotyczące dziecka, w szczególności dane z zakresu opieki i pomocy społecznej.


90

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: