Rządowy projekt ustawy o systemie informacji oświatowej
- określenie organizacji i zasad działania systemu informacji oświatowej służącego uzyskiwaniu danych niezbędnych do prowadzenia polityki oświatowej państwa na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym (w tym wspomagania zarządzania oświatą), efektywnego funkcjonowania systemu finansowania zadań oświatowych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, analizy efektywności wykorzystania środków publicznych przeznaczonych na finansowanie zadań oświatowych, nadzorowania i koordynowania wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju oraz podnoszenia jakości edukacji;- zapewnienie powszechny dostęp do informacji z zakresu oświaty;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3628
- Data wpłynięcia: 2010-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o systemie informacji oświatowej
- data uchwalenia: 2011-04-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 139, poz. 814
3628
obecnie, co dotyczy zwłaszcza innych form wychowania przedszkolnego, że niektóre
placówki oświatowe w ogóle nie posiadają numerów identyfikacyjnych REGON.
Zaproponowana w ustawie sekwencja przepisów (w tym przepisy zmieniające w ustawie z
dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz w ustawie z dnia 29 czerwca 1995 r. o
statystyce publicznej oraz przepisy przejściowe zawarte w art. 100, 101 i 105 projektu)
zawiera rozwiązania mające na celu uporządkowanie sposobu opisu szkół i placówek
oświatowych w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON)
w kierunku zapewniającym, aby każda szkoła i placówka oświatowa była wpisana do rejestru
REGON jako podmiot, o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995
r. o statystyce publicznej (tj. aby posiadała 9-znakowy numer identyfikacyjny REGON).
Stanem docelowym jest bowiem stan, w którym każda szkoła i placówka w Polsce będzie
możliwa do zidentyfikowania poprzez numer identyfikacyjny REGON.
Nowym rozwiązaniem zaproponowanym w niniejszej ustawie jest powiązanie wpisu
do RSPO każdej nowopowstałej szkoły lub placówki oświatowej ze złożeniem wniosku
o wpis takiej jednostki do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej
(REGON). Zgodnie z art. 35, przekazane do RSPO dane niezbędne do wpisania szkoły lub
placówki oświatowej do rejestru REGON są przekazywane z bazy danych SIO do rejestru
REGON. Przekazanie danych jest równoznaczne ze złożeniem wniosku o wpis szkoły lub
placówki oświatowej do rejestru REGON. Informacja o numerze REGON, nadanym szkole
lub placówce oświatowej oraz jej jednostce lokalnej (filii), jest przekazywana z rejestru
REGON do bazy danych SIO. Z dniem otrzymania przez SIO tej informacji dane szkoły lub
placówki oświatowej zostają wprowadzone do RSPO. Należy zauważyć, że w celu
aktualizacji danych w RSPO zgodnie z art. 36 ust. 1-3, podmiot zobowiązany do
przekazywania danych do RSPO będzie posługiwał się numerem REGON szkoły lub
placówki oświatowej, której dane są aktualizowane (art. 36 ust. 4).
Przepisy art. 37 regulują sytuację zmiany danych objętych RSPO w zakresie danych
objętych wpisem do rejestru REGON. Wówczas przekazane do RSPO aktualne dane są
przekazywane z bazy danych SIO do rejestru REGON. Przekazanie danych jest
równoznaczne ze złożeniem wniosku o zmianę cech objętych wpisem w rejestrze REGON
albo wniosku o skreślenie szkoły lub placówki oświatowej z rejestru REGON.
Podsumowując warto zauważyć, że po wpisaniu do RSPO, każda szkoła i placówka
oświatowa, dzięki współpracy z GUS, będzie niezawodnie identyfikowana w SIO poprzez jej
51
numer identyfikacyjny REGON. Proponowane rozwiązanie zapewni, że wykaz szkół
i placówek oświatowych będzie zawsze aktualny i
kompletny, a ponadto pozwoli
uprawnionym podmiotom na łatwe pozyskiwanie danych z bazy danych SIO (np. okręgowym
komisjom egzaminacyjnym). Proponowane rozwiązanie zagwarantuje wreszcie, że dane
dziedzinowe dotyczące określonej szkoły lub placówki oświatowej, sukcesywnie następnie
przekazywane do bazy danych SIO, będą przypisywane do jednostki, której dane
identyfikacyjne zostały zweryfikowane z
referencyjnym rejestrem REGON. Numer
identyfikacyjny REGON będzie także wykorzystywany w procesie aktualizowania danych
zawartych w RSPO, w
procedurze potwierdzania danych przez jednostki samorządu
terytorialnego i właściwych ministrów prowadzących szkoły lub placówki oświatowe oraz w
procesie przeprowadzania analiz na danych zgromadzonych w bazie danych SIO w celu
sporządzania raportów. W efekcie współpracy SIO z rejestrem REGON dane o szkołach
i placówkach oświatowych zgromadzone w obu zbiorach będą spójne.
Ponadto, dzięki połączeniu procedury wpisu szkoły i placówki oświatowej do RSPO
ze złożeniem wniosku o wpis do krajowego urzędowego rejestru podmiotów gospodarki
narodowej (REGON), stworzona zostanie szczególna procedura (tzw. „jednego okienka”)
nadawania numerów identyfikacyjnych REGON jednostkom organizacyjnym systemu
oświaty. W wyniku współpracy obu rejestrów publicznych, tj. SIO i REGON, uproszczone
zostaną procedury administracyjne i ograniczone obciążenia administracyjne spoczywające na
organach prowadzących szkoły i placówki oświatowe.
Współpraca pomiędzy SIO a rejestrem REGON będzie prowadzona zgodnie
z warunkami technicznymi wynikającymi z przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
11 października 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i
wymiany informacji w formie elektronicznej (Dz. U. Nr 214, poz. 1781) oraz rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla
systemów teleinformatycznych (Dz. U. Nr 212, poz. 1766).
IV. 3. Współpraca SIO z geoportalem infrastruktury informacji przestrzennej w zakresie
lokalizacji przestrzennej szkół i placówek oświatowych oraz innych jednostek wykonujących
zadania z zakresu oświaty (art. 4 ust. 2, art. 64, art. 110)
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji
przestrzennej (Dz. U. Nr 76, poz. 489) aktualizacja i udostępnianie danych przestrzennych -
danych odnoszących się bezpośrednio lub pośrednio do określonego położenia lub obszaru
52
geograficznego – jest zadaniem organów administracji, odpowiedzialnych w zakresie swojej
właściwości za prowadzenie rejestrów publicznych zawierających m.in. adresy, rozumiane
jako informacje o lokalizacji nieruchomości na podstawie danych adresowych, zazwyczaj
nazwy miejscowości, nazwy ulicy, numeru budynku i kodu pocztowego. Dane przestrzenne
pochodzą ze zbiorów danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej
określonych w ustawie z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z
2010 r. Nr 193, poz. 1287) i są udostępniane przy wykorzystaniu usług danych
przestrzennych geoportalu infrastruktury informacji przestrzennej, prowadzonego przez
Głównego Geodetę Kraju. W związku z powyższym, w ramach współpracy SIO z
geoportalem infrastruktury informacji przestrzennej, Główny Geodeta Kraju będzie
pozyskiwał z bazy danych SIO adresy siedzib szkół, placówek oświatowych i innych
jednostek wykonujących zadania z zakresu oświaty. W rezultacie w SIO będzie możliwa
lokalizacja (wizualizacja) przestrzenna szkół, placówek oświatowych i innych jednostek
wykonujących zadania z zakresu oświaty.
W art. 110 projektu przewidziano, że pozyskiwanie danych adresowych szkół
i placówek oświatowych przez Głównego Geodetę Kraju może nastąpić od dnia 1 maja 2012
r., to jest od dnia przekazania do RSPO danych wszystkich szkół i placówek oświatowych
istniejących w dniu 31 stycznia 2012 r. Zaś w przypadku innych jednostek wykonujących
zadania z zakresu oświaty, pozyskiwanie danych przez Głównego Geodetę Kraju rozpoczyna
się od dnia 9 października 2012 r., tj. od dnia przekazania przez te jednostki ich danych
identyfikacyjnych do bazy danych SIO.
IV. 4. Przekazywanie danych do zbioru danych szkoły lub placówki oświatowej, zbioru
danych jednostki, zbioru danych ucznia lub zbioru danych nauczyciela – sposób, podmioty
zobowiązane, terminy przekazywania danych (art. 39 – 43, art. 45, 46, 48 i art. 30)
W art. 39 określono sposób przekazywania danych do bazy danych SIO, odpowiednio
do zbioru danych szkoły lub placówki oświatowej, zbioru danych jednostki, zbioru danych
ucznia lub zbioru danych nauczyciela. Podmiot zobowiązany do przekazywania danych do
bazy danych SIO przekazuje dane do powyższych zbiorów bezpośrednio z prowadzonej przez
ten podmiot lokalnej bazy danych SIO do bazy danych SIO.
W rozdziale 2 projektu, w art. 8 – 29, określono zakresy przedmiotowe danych
gromadzonych w bazie danych SIO, odpowiednio w zbiorach danych szkół i placówek
oświatowych (art. 8), zbiorach danych innych jednostek wykonujących zadania z zakresu
53
oświaty (art. 9), zbiorach danych uczniów (art. 10 – 26) oraz zbiorach danych nauczycieli (art.
27 – 29). Natomiast w przepisach rozdziału 3, w art. 40 – 43, określa się poszczególne
podmioty zobowiązane do przekazywania danych do bazy danych SIO, wskazując
jednocześnie, jakie zakresy przedmiotowe danych – w
ramach zakresu danych
sprecyzowanego w rozdziale 2 – podmioty te są obowiązane przekazywać do bazy danych
SIO, odpowiednio do zbioru danych szkoły lub placówki oświatowej, zbioru danych
jednostki, zbioru danych ucznia lub zbioru danych nauczyciela.
W art. 45 projektu określa się obowiązek przekazania do bazy danych SIO informacji
o ukończeniu szkoły przez ucznia, skreśleniu ucznia z listy uczniów oraz ustaniu pobytu
ucznia w placówce. Przekazanie takiej informacji do bazy danych SIO powoduje
dezaktywację zbioru danych dotyczących tego ucznia w lokalnej bazie danych SIO
i jednocześnie umożliwia, co reguluje art. 46, przekazywanie danych dziedzinowych o tym
uczniu do bazy danych SIO przez przedszkole, szkołę lub kolegium, w którym uczeń
rozpoczął naukę w ramach kolejnego etapu edukacyjnego albo w ramach danego etapu
edukacyjnego w związku ze zmianą przedszkola, szkoły lub kolegium. Powyższe
uregulowanie ma na celu zapobieganie sytuacjom, w których te same osoby byłyby
wykazywane w bazie danych SIO jako uczęszczające - w tym samym czasie - do więcej niż
jednego przedszkola, szkoły lub kolegium, co byłoby niezgodne ze stanem faktycznym.
Należy zauważyć, że z rozwiązaniem zawartym w art. 46 projektu koresponduje rozwiązanie
zawarte w art. 91 projektu. W myśl tego ostatniego, odnotowanie w bazie danych SIO
sytuacji, w której uczeń miałby uczęszczać do więcej niż jednej szkoły, będzie skutkowało
zablokowaniem możliwości przekazywania danych dziedzinowych dotyczących tego ucznia
przez drugą szkołę do czasu wyjaśnienia okoliczności faktycznych, które spowodowały, że
pierwsza szkoła nie odnotowała w bazie danych SIO informacji o dacie zakończenia nauki
w tej szkole przez tego ucznia. Oczywiście sytuacje wyjątkowe, w których uczeń np.
tymczasowo uczęszcza do szkoły przyszpitalnej, będą uwzględniane jako możliwość
dwukrotnego notowania tego samego ucznia w bazie danych SIO, tj. przez szkołę macierzystą
i szkołę przyszpitalną. Jednocześnie możliwość przechowywania, w lokalnej bazie danych
SIO, nieaktywnych zbiorów danych uczniów pozwoli na wykorzystywanie danych zawartych
w tych zbiorach do innych, niezwiązanych z SIO, potrzeb szkoły lub placówki oświatowej.
Analogiczne rozwiązanie, jak w art. 45 i 46, przewidziano w odniesieniu do zbiorów
danych nauczycieli w lokalnej bazie danych SIO. Zbiór danych nauczyciela w lokalnej bazie
danych staje się nieaktywny w następstwie przekazania do bazy danych SIO informacji
54
o rozwiązaniu z nauczycielem stosunku pracy (art. 48). Dezaktywacja zbioru danych
nauczyciela zapobiega pomyłkowemu wprowadzeniu informacji do zbioru danych tego
nauczyciela w bazie danych SIO, gdyż nieaktywny zbiór nie może być zmieniany ani
uzupełniany.
Siedmiodniowy termin przekazywania danych do bazy danych SIO, odpowiednio do
zbioru danych szkoły lub placówki oświatowej, zbioru danych jednostki, zbioru danych
nauczyciela i zbioru danych ucznia, określony w art. 30 projektu, umożliwia gromadzenie
aktualnych danych, przy jednoczesnym zapewnieniu podmiotom zobowiązanym do
przekazywania danych do bazy danych SIO możliwości zorganizowania pracy w sposób
pozwalający na staranne wywiązanie się z obowiązku przekazywania danych, co będzie miało
znaczenie zwłaszcza np. w związku z początkiem i zakończeniem roku szkolnego, w których
to okresach liczba wymaganych do przekazania informacji do bazy danych SIO będzie
największa.
IV. 5. Weryfikacja danych identyfikacyjnych osoby z rejestrem PESEL (art. 44 i art. 47)
W celu zapewnienia wiarygodności danych zgromadzonych w bazie danych SIO,
została przewidziana w ustawie procedura weryfikacji danych identyfikacyjnych uczniów i
nauczycieli z rejestrem PESEL, polegająca na porównaniu danych wprowadzanych do SIO z
danymi zawartymi w rejestrze PESEL. Zgodnie z tą procedurą, uregulowaną, w odniesieniu
do uczniów, w art. 44 projektu, dane osobowe przekazane do bazy danych SIO, takie jak imię,
nazwisko, numer PESEL danej osoby, są weryfikowane z tożsamym zakresem danych
zawartych w zbiorze PESEL. Dane dziedzinowe ucznia mogą być przekazywane do bazy
danych SIO dopiero po pozytywnym zweryfikowaniu jego danych identyfikacyjnych. W razie
negatywnej weryfikacji, podmiot przekazujący dane identyfikacyjne zobowiązany jest do
wyjaśnienia stanu faktycznego. Analogiczna procedura weryfikacji obowiązuje w odniesieniu
do danych identyfikacyjnych nauczyciela (art. 47).
Posługiwanie się danymi identyfikacyjnymi ucznia lub nauczyciela (gromadzone w
bazie danych SIO w zakresie określonym w art. 11 oraz art. 28) będzie umożliwiało
jednoznaczną identyfikację osoby w bazie danych SIO oraz komunikację między SIO a
rejestrem PESEL. Dane identyfikacyjne ucznia i nauczyciela będą ponadto wykorzystywane
w związku z aktualizowaniem danych uczniów i nauczycieli przez podmioty zobowiązane do
przekazywania danych do bazy danych SIO oraz w związku z pozyskiwaniem, za
pośrednictwem bazy danych SIO, konkretnych zestawów danych ze zbioru PESEL, a także w
55
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3628 › Pobierz plik
- 3628-001 › Pobierz plik
- 3628-002.PDF › Pobierz plik
- 3628-003 › Pobierz plik
- 3628-004 › Pobierz plik