Rządowy projekt ustawy o systemie informacji oświatowej
- określenie organizacji i zasad działania systemu informacji oświatowej służącego uzyskiwaniu danych niezbędnych do prowadzenia polityki oświatowej państwa na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym (w tym wspomagania zarządzania oświatą), efektywnego funkcjonowania systemu finansowania zadań oświatowych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, analizy efektywności wykorzystania środków publicznych przeznaczonych na finansowanie zadań oświatowych, nadzorowania i koordynowania wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju oraz podnoszenia jakości edukacji;- zapewnienie powszechny dostęp do informacji z zakresu oświaty;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3628
- Data wpłynięcia: 2010-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o systemie informacji oświatowej
- data uchwalenia: 2011-04-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 139, poz. 814
3628
danych SIO.
W przypadku szkół i placówek oświatowych danymi identyfikacyjnymi są dane
zgromadzone w RSPO, określone w art. 7 ust. 1 projektu, tj. m.in. nazwa oraz odpowiednio
typ szkoły lub rodzaj placówki oświatowej, adres siedziby szkoły lub placówki oświatowej
oraz numer identyfikacyjny szkoły lub placówki oświatowej w
krajowym rejestrze
urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON), a także szereg innych danych.
W przypadku innych jednostek wykonujących zadania z zakresu oświaty danymi
identyfikacyjnymi są dane określone w art. 9 pkt 1, tj. m.in. nazwa, typ, numer REGON
jednostki, adres jej siedziby. Należy zwrócić uwagę na szeroki zakres danych stanowiących
dane identyfikacyjne szkoły lub placówki oświatowej w RSPO. Propozycja takiego
ukształtowania zakresu danych „rejestrowych” szkoły lub placówki oświatowej w RSPO ma
na celu zapewnienie łatwego, bezpośredniego i powszechnego dostępu do zestawu rzetelnych
i
kompletnych podstawowych informacji opisujących wszystkie poszczególne szkoły
i placówki oświatowe w Polsce.
W odniesieniu do uczniów, przez dane identyfikacyjne należy rozumieć dane
określone w art. 11 projektu, natomiast w odniesieniu do nauczycieli – dane określone
w art. 29 projektu, tj. imię i nazwisko oraz numer PESEL, a
w
przypadku osób
nieposiadających numeru PESEL – imię, nazwisko, płeć, datę urodzenia, ponadto
w przypadku cudzoziemców kraj pochodzenia (w odniesieniu do uczniów dodatkowo status
danej osoby wynikający z ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach – Dz. U.
z 2006 r. Nr 234, poz. 1694, z późn. zm.).
Dane identyfikacyjne uczniów i nauczycieli, będące danymi osobowymi, są to
informacje dotyczące zidentyfikowanych osób (art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
o ochronie danych osobowych).
III. 1. 2. RSPO – dane identyfikacyjne szkół i placówek oświatowych (art. 7 ust. 1)
Obecny sposób gromadzenia w SIO danych o szkołach i placówkach oświatowych
zakłada ich identyfikację w systemie przez indywidualny opis poszczególnych jednostek,
jednak nie gwarantuje to kompletności i poprawności zgromadzonych w SIO danych.
Obecnie gromadzenie danych odbywa się w sposób uniemożliwiający sprawdzenie, czy dane
przekazywane są przez wszystkie szkoły i placówki oświatowe zobowiązane do ich
16
przekazywania. Powodem takiej sytuacji jest brak wykazu obejmującego wszystkie szkoły
i placówki oraz inne jednostki systemu oświaty. Ponadto okoliczność, że dane identyfikacyjne
szkół i placówek oświatowych są wprowadzane przez osoby wypełniające zestawienia, a nie
pobierane z jednego zbioru referencyjnego, powoduje, że w obecnym SIO pojawiają się
przypadki nieprawidłowego wprowadzenia tych danych do systemu.
Zmiana zasady działania SIO w odniesieniu do sposobu gromadzenia danych
o szkołach i
placówkach oświatowych polega na utworzeniu rejestru publicznych
i niepublicznych szkół i placówek oświatowych, tj. RSPO, stanowiącego część nowej bazy
danych SIO. RSPO miałby status krajowego rejestru urzędowego, w którym byłyby
gromadzone publicznie dostępne informacje o szkołach i placówkach oświatowych (taki
charakter RSPO wyraża również proponowana zmiana w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia
29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej, zaliczając RSPO do rejestrów urzędowych).
Stworzenie dostępnego publicznie, aktualizowanego na bieżąco, jednolitego katalogu szkół
i placówek oświatowych pozwoli na stabilizowanie informacji o stanie instytucjonalnej bazy
oświatowo-wychowawczej w kraju. Ponadto zaproponowany w RSPO sposób opisu szkoły
i placówki oświatowej, posługujący się ujednoliconą charakterystyką, przyczyni się do
zlikwidowania błędów obecnego SIO, w którym zbiór danych identyfikujących szkoły
i placówki oświatowe niejednokrotnie zwiera niespójności, które uniemożliwiają
porównywanie danych z poszczególnych spisów.
Przepisy art. 7 ust. 1 projektu określają w sposób szczegółowy katalog danych
gromadzonych i przetwarzanych w RSPO, które służyć mają jednoznacznej identyfikacji
szkół i placówek oświatowych w SIO. W RSPO gromadzone będą podstawowe dane
charakteryzujące rodzaj działań oświatowych, wychowawczych lub opiekuńczych
prowadzonych w danej szkole lub placówce oświatowej. Gromadzenie w RSPO danych
opisujących cechy konstytutywne danej jednostki organizacyjnej, takie jak nazwa i typ szkoły
lub rodzaj placówki, określenie statusu publiczno-prawnego, związania organizacyjnego,
specyfiki szkoły oraz kategorii osób z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, dla
których szkoła została zorganizowana, a także określenie profili kształcenia
ogólnozawodowego w liceum profilowanym, zawodu i specjalizacji w przypadku szkoły
ponadgimnazjalnej prowadzącej kształcenie zawodowe, zawodu, specjalności i specjalizacji
w przypadku szkoły artystycznej oraz specjalności kształcenia w przypadku zakładów
kształcenia nauczycieli – mają swoje źródło w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie
oświaty (vide art. 2, art. 9 ust. 1, art. 58 ust. 1 i 2, art. 60 ust. 1, art. 77 ust. 2, art. 82 ust. 2
17
oraz art. 84 ust. 1 i 2). Ponadto gromadzenie w RSPO informacji, czy szkoła lub placówka
oświatowa jest dopiero organizowana, już rozpoczęła działalność czy też została
zlikwidowana (art. 7 ust. 1 pkt 4 i 5 projektu), umożliwi dysponowanie aktualną wiedzą, czy
daną szkołę lub placówkę oświatową należy traktować jako podmiot zobowiązany do
przekazywania danych do bazy danych SIO (lub pozyskiwania danych z bazy danych SIO).
Zaproponowane rozwiązanie wyposaży ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania
w instrument bieżącej kontroli stanu kompletności danych zgromadzonych w bazie danych
SIO. ródło wiedzy o szkołach i placówkach oświatowych, jakim będzie RSPO, należy
ocenić jako szczególnie przydatne w wykonywaniu obowiązków nie tylko przez organy
nadzoru pedagogicznego, organy prowadzące szkoły i placówki oświatowe oraz organy
odpowiedzialne za zarządzanie oświatą na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym, ale
również przez wszystkie instytucje i osoby zainteresowane oświatą, w tym przez uczniów
i rodziców. Gromadzenie w RSPO informacji o zasięgu terytorialnym szkoły (tzw. obwodzie)
będzie natomiast wykorzystywane do celów kontroli spełniania obowiązku rocznego
przygotowania przedszkolnego oraz obowiązku szkolnego (art. 7 ust. 1 pkt 15 projektu). Dane
określone w art. 7 ust. 1 pkt 28 projektu, niezbędne do wpisu szkoły lub placówki oświatowej
do rejestru REGON, będą gromadzone w RSPO w związku z projektowaną w art. 35 – 37
współpracą SIO z rejestrem REGON w zakresie nadawania numerów w krajowym rejestrze
urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON).
III. 1. 3. dane dziedzinowe (art. 8, art. 9 pkt 2, art. 12 – 26 i 29)
Przez dane dziedzinowe należy rozumieć dane „oświatowe”, tj. dane, których
gromadzenie w SIO jest niezbędne do realizacji celów ustawy określonych w art. 1. Innymi
słowy, dane dziedzinowe opisują, charakteryzują dany podmiot (jednostkę organizacyjną,
osobę) w SIO, przez informacje z zakresu oświaty, których posiadanie jest niezbędne dla
realizowania przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zadań ustrojowych
związanych z zapewnieniem prawa do nauki.
Dane dziedzinowe dotyczące szkół i placówek oświatowych zostały określone w art. 8
projektu, natomiast dane dziedzinowe dotyczące innych jednostek wykonujących zadania
z zakresu oświaty – w art. 9 pkt 2 projektu. Dane te dotyczą warunków organizacji
i działalności tych podmiotów.
Przepisy art. 8 projektu regulują następujące zakresy danych dziedzinowych
dotyczących szkół i placówek oświatowych:
18
− dane dziedzinowe dotyczące warunków dydaktycznych, materialnych i finansowych
prowadzenia szkół i placówek oświatowych (art. 8 pkt 1),
− dane dziedzinowe dotyczące organizacji i działalności poradni psychologiczno-
-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, placówek zapewniających opiekę
i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego
zamieszkania; placówek oświatowo-wychowawczych, placówek kształcenia
ustawicznego, placówek kształcenia praktycznego oraz ośrodków dokształcania
i doskonalenia zawodowego, placówek doskonalenia nauczycieli (art. 8 pkt 2),
− dane dziedzinowe dotyczące liczby nauczycieli szkół i placówek oświatowych,
z którymi planowane jest rozwiązanie stosunku pracy albo stosunek pracy wygaśnie,
według przyczyn rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy (art. 8 pkt 3),
− dane dziedzinowe dotyczące pracowników niebędących nauczycielami w szkołach
i placówkach oświatowych (art. 8 pkt 4).
Przepisy art. 9 pkt 2 projektu regulują następujące zakresy danych dziedzinowych
dotyczących innych jednostek wykonujących zadania z zakresu oświaty:
− dane dziedzinowe dotyczące wynagrodzeń nauczycieli mianowanych lub
dyplomowanych, zatrudnionych w innych jednostkach wykonujących zadania
z zakresu oświaty (tj. np. w urzędach obsługujących ministrów, kuratoriach oświaty,
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisjach egzaminacyjnych), na
stanowiskach, na których wymagane są kwalifikacje pedagogiczne (art. 9 pkt 2 lit. a),
− dane dziedzinowe dotyczące pracowników zatrudnionych w komórkach
merytorycznych odpowiedzialnych za zarządzanie i administrację oświatą w innych
jednostkach wykonujących zadania z zakresu oświaty (art. 9 pkt 2 lit. b).
W odniesieniu do uczniów, dane dziedzinowe gromadzone w SIO zostały określone
w art. 12 – 26 projektu. Są to dane opisujące poszczególnych uczniów na kolejnych etapach
edukacji, w związku z podejmowaniem wobec nich określonych działań oświatowych przez
szkoły, placówki oświatowe lub inne jednostki wykonujące zadania z zakresu oświaty (np.
okręgowe komisje egzaminacyjne w związku z
przeprowadzanymi sprawdzianem
i egzaminami, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie
oświaty; gminy w związku z kontrolowaniem obowiązku nauki i przyznawaniem pomocy
materialnej), a także uczelnie (w związku z podjęciem studiów wyższych). Przepisy
art. 12 – 26 projektu regulują następujące zakresy danych dziedzinowych dotyczących
uczniów:
19
− dane dziedzinowe w związku z wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka (art. 12),
− dane dziedzinowe w związku z uczęszczaniem ucznia do przedszkola, oddziału
przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania
przedszkolnego (art. 13),
− dane dziedzinowe w związku z nauką ucznia w szkole (art. 14),
− dane dziedzinowe w związku z nauką ucznia w zakładzie kształcenia nauczycieli
i kolegium pracowników służb społecznych (art. 15),
− dane dziedzinowe w związku z objęciem ucznia opieką w młodzieżowym ośrodku
wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii, specjalnym ośrodku szkolno-
-wychowawczym, specjalnym ośrodku wychowawczym oraz ośrodku rewalidacyjno-
-wychowawczym (art. 16),
− dane dziedzinowe w związku z objęciem ucznia opieką w placówce zapewniającej
opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego
zamieszkania (art. 17),
− dane dziedzinowe w związku z pomocą psychologiczno-pedagogiczną udzielaną przez
poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną (art. 18),
− dane dziedzinowe w związku z uczęszczaniem ucznia do placówki oświatowo-
-wychowawczej, kształceniem ustawicznym i doskonaleniem zawodowym
w placówce kształcenia ustawicznego, placówce kształcenia praktycznego lub ośrodku
dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz uczęszczaniem do placówki
artystycznej – ogniska artystycznego (art. 19),
− dane dziedzinowe w związku ze sprawdzianem i egzaminami, o których mowa
w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, oraz egzaminami
eksternistycznymi przeprowadzanymi przez okręgowe komisje egzaminacyjne
(art. 20),
− dane dziedzinowe w związku z kontrolowaniem przez szkołę podstawową obowiązku
rocznego przygotowania przedszkolnego (art. 21),
− dane dziedzinowe w związku z kontrolowaniem przez szkołę podstawową
i gimnazjum obowiązku szkolnego (art. 22),
− dane dziedzinowe w związku z kontrolowaniem przez gminę obowiązku nauki oraz
przyznawaniem przez gminę pomocy materialnej (art. 23),
− dane dziedzinowe w związku z podjęciem studiów wyższych (art. 24),
20
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3628
› Pobierz plik
-
3628-001
› Pobierz plik
-
3628-002.PDF
› Pobierz plik
-
3628-003
› Pobierz plik
-
3628-004
› Pobierz plik