Rządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa
- określenie organizacji nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa oraz uregulowanie zasad wykonywania określonych praw i obowiązków przysługujących Skarbowi Państwa w stosunkach cywilnoprawnych dotyczących mienia państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych, wykonywania uprawnień majątkowych i osobistych przysługujących Skarbowi Państwa w stosunku do określonych państwowych osób prawnych i spółek z udziałem Skarbu Państwa, wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa, określenie zasad komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, prywatyzacji spółek z udziałem Skarbu Państwa, przyznawania uprawnionym pracownikom oraz rolnikom lub rybakom prawa do nieodpłatnego nabycia akcji oraz realizacji tego uprawnienia;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3580
- Data wpłynięcia: 2010-11-12
- Uchwalenie:
3580
a) że wnioskodawca jest państwową osobą prawną, chyba że
osobowość prawna została nadana wnioskodawcy ustawą,
b) prawo do przedmiotu rozporządzenia,
c) wartość rynkową przedmiotu rozporządzenia, ustaloną
zgodnie z art. 7 ust. 3: wycenę rzeczoznawcy albo
oświadczenie wnioskodawcy – jeżeli wartość rynkową
przedmiotu rozporządzenia można ustalić na podstawie
opublikowanych cenników lub notowań giełdowych albo
jeżeli koszt wyceny przewyższa 20 % wartości bilansowej
przedmiotu rozporządzenia, a w przypadku umów,
o których mowa w art. 7 ust. 3 pkt 1 i 2, jeżeli koszt
wyceny przewyższa 20 % wartości odpowiednich
świadczeń;
2) projekt umowy, na podstawie której ma być dokonane
rozporządzenie;
3) inne dokumenty potwierdzające dane i informacje zawarte we
wniosku.
3. Rozpatrzenie wniosku następuje w terminie miesiąca od dnia jego
doręczenia ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa wraz z kompletem
wymaganych dokumentów.
4. Jeżeli złożony wniosek nie spełnia wymagań określonych w ust. 1
i 2, minister właściwy do spraw Skarbu Państwa wzywa wnioskodawcę do usunięcia
braków w wyznaczonym terminie, pod rygorem zwrotu wniosku. Termin, o którym
mowa w ust. 3, ulega zawieszeniu do dnia usunięcia braków.
5. Jeżeli minister właściwy do spraw Skarbu Państwa zleci
sporządzenie dodatkowej wyceny nieruchomości lub wystąpi do organizacji zawodowej
rzeczoznawców majątkowych o dokonanie oceny prawidłowości tej wyceny albo
wyceny, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. c, w trybie art. 157 ust. 1 albo 4 ustawy z dnia
21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, bieg terminu, o którym mowa
15
w ust. 3, ulega zawieszeniu do dnia otrzymania dodatkowej wyceny lub oceny
prawidłowości sporządzanej wyceny, nie dłużej jednak niż na 60 dni.
6. W sprawach szczególnie skomplikowanych okres zawieszenia
postępowania może ulec wydłużeniu, nie więcej jednak niż o 30 dni. O przyczynie
wydłużenia okresu zawieszenia postępowania minister właściwy do spraw Skarbu
Państwa zawiadamia stronę postępowania.
Art. 10. 1. Zgoda, o której mowa w art. 7 ust. 1 i 2, jest wyrażana na czas
oznaczony, nie dłuższy niż rok.
2. Zgoda może być wydana z zastrzeżeniem warunków.
3. W przypadku zgody wydanej z zastrzeżeniem warunków, odmowy
wyrażenia zgody albo zwrotu wniosku, minister właściwy do spraw Skarbu Państwa
jest obowiązany do pisemnego uzasadnienia rozstrzygnięcia.
4. Państwowej osobie prawnej przysługuje prawo wniesienia
sprzeciwu do ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa w terminie 7 dni od dnia
doręczenia pisemnie uzasadnionego rozstrzygnięcia, o którym mowa w ust. 3; do
sprzeciwu dołącza się jego uzasadnienie.
5.
W przypadku nieuwzględnienia sprzeciwu przez ministra
właściwego do spraw Skarbu Państwa w terminie 14 dni od dnia doręczenia sprzeciwu,
państwowej osobie prawnej przysługuje prawo wniesienia w terminie 7 dni odwołania
do sądu. Sąd w terminie 14 dni wyznacza rozprawę.
6. Do rozpatrywania spraw, o których mowa w ust. 5, stosuje się
odpowiednio przepisy części pierwszej księgi drugiej tytułu II działu IVa ustawy z dnia
17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, z pó n.
zm.).
7. Sąd, uwzględniając odwołanie państwowej osoby prawnej, uchyla
rozstrzygnięcie ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa i przekazuje sprawę do
ponownego rozpoznania.
8.
W przypadku nieuwzględnienia odwołania państwowej osoby
prawnej sąd odwołanie oddala.
16
9. W postępowaniu sądowym toczącym się z odwołania państwowej
osoby prawnej od odmowy wyrażenia zgody na dokonanie czynności prawnej, o której
mowa w art. 7 ust. 1 i 2, uczestnikami postępowania są: państwowa osoba prawna oraz
minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.
Art. 11. 1. W
skład urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw
Skarbu Państwa mogą wchodzić delegatury terenowe ministra właściwego do spraw
Skarbu Państwa. Siedziby oraz obszary działania delegatur terenowych określa się
w trybie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U.
z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z pó n. zm.).
2. Delegaturą kieruje dyrektor delegatury, do którego należy
wykonywanie w imieniu ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa następujących
zadań i kompetencji:
1) wykonywanie, za zgodą ministra właściwego do spraw
Skarbu Państwa, praw i obowiązków wynikających z umów
o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania
i umów sprzedaży przedsiębiorstwa, zawartych w procesie
likwidacji przedsiębiorstw państwowych w celu prywatyzacji
oraz w procesie prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstw
państwowych, z wyłączeniem decyzji dotyczących
zmniejszenia ceny lub wartości przedsiębiorstwa oraz
umarzania odroczonych opłat dodatkowych;
2) nadzorowanie realizacji zobowiązań pozacenowych
zapisanych w umowach sprzedaży akcji Skarbu Państwa
w spółkach oraz w statutach i umowach spółek powstałych
w wyniku prywatyzacji bezpośredniej;
3) zgłaszanie sprzeciwu wobec wniosków organów
założycielskich przedsiębiorstw państwowych o likwidację
przedsiębiorstwa z przyczyn ekonomicznych na podstawie
art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 25 września 1981 r.
o przedsiębiorstwach państwowych;
4) zbieranie informacji o przebiegu procesów przekształceń
własnościowych w województwach;
17
5) wykonywanie zatwierdzonych przez ministra właściwego do
spraw Skarbu Państwa programów prywatyzacyjnych
finansowanych z zagranicznych środków pomocowych;
6) rozpatrywanie wniosków oraz sprzeciwów przedsiębiorstw
państwowych, w trybie i na zasadach określonych w art. 7, 9
i 10, w przypadku czynności prawnych, w których wartość
rynkowa przedmiotu rozporządzenia nie przekracza
równowartości w złotych 300
000 euro, obliczonej na
podstawie średniego kursu ogłoszonego przez Narodowy
Bank Polski;
7) gospodarowanie mieniem przysługującym Skarbowi Państwa
po zlikwidowanych państwowych jednostkach
organizacyjnych lub spółkach z udziałem Skarbu Państwa,
mieniem po rozwiązanych lub wygasłych umowach
o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania oraz
mieniem przejętym przez Skarb Państwa reprezentowany
przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa
z innych tytułów, w tym ustanawianie prawa wieczystego
użytkowania na wchodzących w skład tego mienia
nieruchomościach gruntowych;
8) wykonywanie uprawnień Skarbu Państwa oraz uprawnień
organu założycielskiego przedsiębiorstwa państwowego
w upadłości, określonych w ustawie z dnia 28 lutego 2003 r.
– Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. z 2009 r. Nr 175,
poz. 1361 i Nr 191, poz. 1484 oraz z 2010 r. Nr 155,
poz. 1037);
9) reprezentowanie ministra właściwego do spraw Skarbu
Państwa w postępowaniu egzekucyjnym;
10) prowadzenie ewidencji mienia Skarbu Państwa w zakresie
określonym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 19
pkt 2.
18
3. Zadania wymienione w ust. 2 dyrektorzy delegatur wykonują na
terenie objętym zakresem ich działania, określonym w ust. 1.
4. Dyrektorzy delegatur oprócz spraw, o których mowa w ust. 2,
wykonują inne zadania przekazane im przez ministra właściwego do spraw Skarbu
Państwa.
DZIAŁ II
Zasady reprezentowania Skarbu Państwa
Art. 12. 1. Kierownik jednostki, a w urzędzie administracji rządowej,
w którym tworzy się stanowisko dyrektora generalnego urzędu, dyrektor generalny,
reprezentuje Skarb Państwa w odniesieniu do powierzonego mu mienia i w zakresie
zadań kierowanej przez niego jednostki, określonych w odrębnych przepisach.
W strukturach organizacyjnych urzędów państwowych wyznacza się komórki albo
stanowiska pracy do obsługi spraw związanych z reprezentowaniem Skarbu Państwa.
2. Kierownicy urzędów państwowych mogą, w zakresie uprawnień
reprezentowania Skarbu Państwa wynikających z przepisów odrębnych, udzielać
pełnomocnictw do reprezentowania Skarbu Państwa kierownikom podporządkowanych
im jednostek organizacyjnych.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do Najwyższej Izby Kontroli
oraz Komendanta Głównego Ochotniczych Hufców Pracy.
4. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw Skarbu
Państwa, może, w drodze rozporządzenia, rozciągnąć przepisy ust. 1 i 2 na
kierowników innych państwowych jednostek organizacyjnych nieposiadających
osobowości prawnej.
Art. 13. 1. Organy administracji publicznej oraz inne podmioty uprawnione
na podstawie odrębnych przepisów do reprezentowania Skarbu Państwa reprezentują
Skarb Państwa zgodnie z ich właściwością i w zakresie określonym w przepisach
odrębnych.
19
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3580 › Pobierz plik
- 3580-001 › Pobierz plik
- 3580-002 › Pobierz plik
- 3580-003 › Pobierz plik
- 3580-005 › Pobierz plik
- 3580-004.PDF › Pobierz plik