Rządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa
- określenie organizacji nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa oraz uregulowanie zasad wykonywania określonych praw i obowiązków przysługujących Skarbowi Państwa w stosunkach cywilnoprawnych dotyczących mienia państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych, wykonywania uprawnień majątkowych i osobistych przysługujących Skarbowi Państwa w stosunku do określonych państwowych osób prawnych i spółek z udziałem Skarbu Państwa, wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa, określenie zasad komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, prywatyzacji spółek z udziałem Skarbu Państwa, przyznawania uprawnionym pracownikom oraz rolnikom lub rybakom prawa do nieodpłatnego nabycia akcji oraz realizacji tego uprawnienia;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3580
- Data wpłynięcia: 2010-11-12
- Uchwalenie:
3580-001
uczestnicy systemu, którzy de facto będą dopuszczać inwestorów do złożenia oferty kupna.
Zbywca może zażądać wniesienia wadium w wysokości od 1 do 10 % minimalnej ceny
sprzedaży zawartej w ofercie sprzedaży, gdzie będą wskazane formy wnoszenia wadium.
Przewiduje się, że zbywca będzie mógł udostępnić każdemu dopuszczonemu do procesu wyboru
nabywcy inwestorowi, w formie przez siebie wskazanej, podstawowe dokumenty pozwalające na
dokonanie wstępnej wyceny akcji lub udziałów danej spółki.
Inwestor będzie mógł złożyć ofertę kupna albo tylko na wszystkie oferowane akcje lub
udziały albo na mniejszą ich liczbę. Nie będzie obowiązywała natomiast zasada minimalnego,
obowiązkowego postąpienia w trakcie wybierania najwyższej oferty kupna akcji lub udziałów. W
przypadku, gdy w procesie wyboru nabywcy można składać oferty kupna akcji lub udziałów
tylko w liczbie równej liczbie wszystkich oferowanych akcji lub udziałów zawarcie umowy
sprzedaży nastąpi z inwestorem, który złoży ofertę kupna z najwyższą ceną, w przypadku gdy
dwóch lub więcej inwestorów złoży oferty z najwyższą ceną, zostanie wybrany inwestor, który
jako pierwszy złożył ofertę kupna z najwyższą ceną. Jeżeli w procesie wyboru nabywcy będzie
można składać oferty kupna akcji lub udziałów w liczbie mniejszej niż liczba wszystkich
oferowanych akcji lub udziałów, oferty kupna przyjmowane będą kolejno, począwszy od oferty
kupna z najwyższą proponowaną ceną nabycia, a w przypadku ofert kupna z tą samą
proponowaną ceną nabycia, od ofert kupna największej liczby akcji lub udziałów, a jeżeli oferty
kupna wskazują na taką sama liczbę akcji, począwszy od oferty kupna, która została złożona
najwcześniej.
Zbywca może zdecydować, że w procesie wyboru nabywcy oferty kupna zostaną utajnione
i nie będą znane pozostałym inwestorom. Takie rozwiązanie będzie stosowane tylko, gdy będzie
przemawiał za tym interes Skarbu Państwa, aby uniemożliwić inwestorom ewentualną zmowę,
która mogłaby mieć negatywny wpływ na transakcję. Ponadto brak upubliczniania ofert kupna (w
szczególności wysokości proponowanych cen nabycia) składanych przez inwestorów oraz samej
ilości inwestorów, którzy zgłosili się do procesu wyboru nabywcy pozwoli utrzymanie
inwestorów w niepewności co do momentu kiedy nastąpi sprzedaż oraz pozwoli wykluczyć
psychologiczny efekt wyczekiwania na obniżenia ceny do poziomu najniższej ceny minimalnej.
W przypadku, gdy po czwartym tygodniowym cyklu sprzedaży nie zostanie wyłoniony
nabywca, minimalna cena sprzedaży będzie mogła być obniżona o maksymalnie 15 %
29
minimalnej ceny sprzedaży określonej w ofercie sprzedaży akcji w każdym następnym
tygodniowym cyklu sprzedaży, co pozwala na jej dostosowanie do aktualnej sytuacji na rynku.
W czasie trwania procesu wyboru nabywcy zbywca może, bez podania przyczyn, przerwać
ten proces albo odmówić dokonania wyboru nabywcy oferowanych akcji lub udziałów, co
pozwala na wycofanie akcji lub udziałów danej spółki ze sprzedaży. Ponadto Umowa sprzedaży
akcji lub udziałów, o standardowej treści znanej wszystkim inwestorom przed rozpoczęciem
procesu wyboru nabywcy, będzie zawierana w terminie określonym w ofercie sprzedaży
liczonym od dnia całkowitej wpłaty ceny pomniejszonej o kwotę wpłaconą jako wadium.
Powyższy termin może ulec wydłużeniu w sytuacji, gdy inwestor będzie zobligowany do
uzyskania wymaganej prawem zgody właściwego organu administracji publicznej lub organu
spółki, ewentualnie innego podmiotu, określonego w statucie lub umowie spółki, na nabycia
akcji danej spółki.
Powyższe zasady zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa powinny
przyczynić się do złagodzenia wymogów formalnych obowiązujących przy przeprowadzaniu
transakcji prywatyzacyjnych, co powinno się przełożyć na przyśpieszenie prywatyzacji,
zwiększenie jej skuteczności oraz dotarcie do szerszego grona inwestorów.
Jednocześnie projekt przejmuje dotychczasowe rozwiązania w zakresie pozostałych trybów
zbywani akcji Skarbu Państwa, takich jak oferta ogłoszona publicznie, przetarg publiczny,
negocjacje podjęte na podstawie publicznego zaproszenia czy też aukcji ogłoszonej publicznie.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i nie wymaga notyfikacji na
podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w
sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
30
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Projekt przedmiotowego rozporządzenia oddziałuje na spółki prawa handlowego, w których
Skarb Państwa posiada akcje lub udziały.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Skarbu
Państwa, na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Skarbu Państwa.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa oraz budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Wzmocnienie efektywności procesu prywatyzacji, dzięki rozszerzeniu posiadanego
instrumentarium ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa o nowoczesne tryby zbywania
akcji powinno zabezpieczyć osiągnięcie planowanych przychodów z prywatzyacji, co zapweni
pozytywny wpływ na sektor fiansnów publicznych, w tym budżet państwa.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Przyjęcie projektowanej regulacji nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Przyjęcie projektowanej regulacji przyczyni się do przyśpieszenia prywatyzacji, co wpłynie
korzystnie na konkurencyjność polskiej gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Przyjęcie projektowanej regulacji nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.
30/11/KC
31
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie sposobu finansowania zbywania akcji oraz formy zapłaty za akcje nabywane od Skarbu
Państwa
Na podstawie art. 74 ustawy z dnia....................... o zasadach wykonywania niektórych uprawnień
Skarbu Państwa (Dz. U. Nr ....poz.........) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1.Rozporządzenie określa:
1) sposób finansowania zbywania akcji Skarbu Państwa;
2) formę zapłaty za akcje nabywane od Skarbu Państwa.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) akcjach - rozumie się przez to również udziały;
2) umowie - rozumie się przez to umowę sprzedaży akcji.
§ 3.Finansowanie kosztów związanych ze zbyciem akcji Skarbu Państwa może następować ze
środków:
1) budżetu państwa;
2) państwowego funduszu celowego;
3) zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy zagranicznej;
4) prywatyzowanej spółki z udziałem Skarbu Państwa, na podstawie umowy zawartej między tą spółką i
Skarbem Państwa.
§ 4. 1. Zapłata za nabywane od Skarbu Państwa akcje może być dokonana:
1) gotówką;
2) poleceniem przelewu;
3) czekiem potwierdzonym przez bank;
4) czekiem rozrachunkowym;
5) obligacjami lub innymi papierami wartościowymi emitowanymi przez Skarb Państwa, o ile warunki
emisji tych obligacji lub papierów wartościowych przewidują ich wykorzystanie do zapłaty za akcje
zbywane przez Skarb Państwa;
6) akcjami.
2. Zapłata za nabywane od Skarbu Państwa akcje może być dokonana również w formie zwiększenia
funduszy statutowych albo kapitału zakładowego państwowych osób prawnych.
§ 5 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem.......................
PREZES RADY MINISTRÓW
2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3580 › Pobierz plik
- 3580-001 › Pobierz plik
- 3580-002 › Pobierz plik
- 3580-003 › Pobierz plik
- 3580-005 › Pobierz plik
- 3580-004.PDF › Pobierz plik