eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa

Rządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa

- określenie organizacji nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa oraz uregulowanie zasad wykonywania określonych praw i obowiązków przysługujących Skarbowi Państwa w stosunkach cywilnoprawnych dotyczących mienia państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych, wykonywania uprawnień majątkowych i osobistych przysługujących Skarbowi Państwa w stosunku do określonych państwowych osób prawnych i spółek z udziałem Skarbu Państwa, wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa, określenie zasad komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, prywatyzacji spółek z udziałem Skarbu Państwa, przyznawania uprawnionym pracownikom oraz rolnikom lub rybakom prawa do nieodpłatnego nabycia akcji oraz realizacji tego uprawnienia;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3580
  • Data wpłynięcia: 2010-11-12
  • Uchwalenie:

3580-001

4)
określenie formy zapłaty za wierzytelność, jeżeli Minister preferuje określoną formę.
5)
zastrzeżenia, że:
a) Minister ma prawo:
- wyboru jednego lub kilku podmiotów, z którymi podejmuje negocjacje,
- odstąpienia od negocjacji bez podania przyczyny,
- do przedłużenia terminów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3,
- zmiany procedury i harmonogramu negocjacji,
b) Minister nie ponosi kosztów poniesionych przez podmioty zainteresowane nabyciem
akcji w związku z uczestnictwem w negocjacjach i zawarciem umowy,
c) sprzedaż wierzytelności nie może być dokonana na rzecz dłużnika, jego małżonka,
zstępnych, wstępnych, jak również podmiotu będącego w stosunku do dłużnika
podmiotem dominującym lub zależnym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do
zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych.

§ 31. 1. Do przeprowadzenia negocjacji Minister powołuje zespół do spraw negocjacji,
zwany dalej „zespołem”.
2. Zespół składa się co najmniej z trzech członków powoływanych i odwoływanych przez
Ministra.
3. Do zespołu stosuje się odpowiednio przepisy § 9 ust. 3-6.

§ 32. 1. Podmioty zainteresowane złożeniem odpowiedzi na zaproszenie, po podpisaniu
zobowiązania do zachowania poufności, otrzymują informacje dotyczące wierzytelności będącej
przedmiotem negocjacji, oraz o strukturze odpowiedzi na zaproszenie do negocjacji.
2. W oparciu o informacje dotyczące zawartości odpowiedzi na zaproszenie do negocjacji
podmioty, które odebrały informacje, o których mowa w ust. 1, w terminie przewidzianym w
zaproszeniu do negocjacji, składają pisemne odpowiedzi.
3. Minister dokonuje wyboru podmiotów, które dopuszcza do negocjacji, na podstawie
złożonej odpowiedzi na zaproszenie do negocjacji, kierując się kryteriami, które określił jako
przedmiot negocjacji, a także z uwzględnieniem informacji dotyczących wiarygodności i
możliwości finansowych podmiotów, które odpowiedziały na zaproszenie.

16
4.
Podmioty dopuszczone do negocjacji, w terminie wyznaczonym przez Ministra,
przedstawiają wiążące ich propozycje warunków umowy. Przedstawione propozycje warunków
umowy stanowią podstawę negocjacji.
5. Jeżeli w negocjacjach uczestniczy więcej niż jeden podmiot, Minister może wyznaczyć
dla jednego z nich termin do wyłącznych negocjacji, kierując się treścią złożonych wiążących
propozycji warunków umowy, z uwzględnieniem kryteriów, o których mowa w ust. 3.
Bezskuteczny upływ terminu skutkuje podjęciem negocjacji z innymi dopuszczonymi do
negocjacji podmiotami.
6. W przypadku gdy negocjacje prowadzone są z więcej niż jednym podmiotem, wówczas
Minister, o ile nie odstąpi od negocjacji, może zawrzeć umowę tylko z tym podmiotem, który
zaoferuje najkorzystniejsze dla Ministra warunki umowy, odnoszące się w szczególności do ceny
za wierzytelność, innych kryteriów określonych w przedmiocie negocjacji oraz wiarygodności i
możliwości finansowych podmiotów, z którymi prowadzone są negocjacje.
7. Po zakończeniu negocjacji podmiot uczestniczący w negocjacjach przedstawia na piśmie
proponowane przez siebie wiążące warunki zawarcia umowy.
8. Przy podejmowaniu decyzji dotyczących negocjacji Minister zapoznaje się z pisemnymi
rekomendacjami zespołu.
9. Minister jest obowiązany powiadamiać wszystkie podmioty dopuszczone do negocjacji o
udzieleniu jednemu podmiotowi terminu do wyłącznych negocjacji oraz o zawarciu umowy
zbycia wierzytelności.
10. Po zakończeniu negocjacji i zawarciu umowy sprzedaży wierzytelności zespół sporządza
protokół, w którym umieszcza istotne informacje dotyczące ich przebiegu. Protokół podpisują
wszyscy członkowie zespołu.

Rozdział 6
Przepis końcowy

§ 33. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ...................................



PREZES RADY MINISTRÓW

17
UZASADNIENIE

Potrzeba opracowania projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie
szczegółowego trybu oraz warunków sprzedaży wierzytelności Skarbu Państwa z tytułu z tytułu
przychodów z prywatyzacji oraz dochodów z mienia, którym gospodaruje minister właściwy do
spraw Skarbu Państwa, zwanego dalej „Projektem”, wynika z brzmienia art. 16 ust. 7 ustawy z
dnia ........................... r. o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa (Dz. U.
Nr ..., poz. ...).
Przyznanie ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa możliwości sprzedaży
wierzytelności Skarbu Państwa z tytułu przychodów z prywatyzacji oraz dochodów z mienia,
którym gospodaruje, jest nowym rozwiązaniem w zakresie nadzoru właścicielskiego Skarbu
Państwa i wpisuje się w kompleksową modernizację i usprawnienie tej sfery, której wyrazem jest
wspomniana ustawa z dnia ........................ o zasadach wykonywania niektórych uprawnień
Skarbu Państwa.
Dotychczas w systemie prawa zagadnienie sprzedaży wierzytelności przysługujących
podmiotom publicznym regulowały przepisy:
1) ustawy z dnia z dnia 9 maja 2008 r o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
(Dz. U. Nr 98, poz. 634, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7
października 2008 r. w sprawie szczegółowego trybu sprzedaży wierzytelności Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 193, poz. 1189);
2) ustawy z dnia z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb
Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz. U. z 2003 r. Nr 174, poz. 1689, z późn. zm.) oraz
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu
sprzedaży wierzytelności Skarbu Państwa z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji,
zamiany tych wierzytelności na akcje (udziały), rozłożenia ich spłaty na raty oraz
umorzenia wierzytelności w całości lub w części (Dz. U. Nr 26, poz. 230).
Zaproponowane rozwiązania zapewniają ministrowi właściwemu do spraw Skarbu
Państwa katalog trybów, w których będzie on mógł dokonywać sprzedaży wierzytelności Skarbu
Państwa. Sprzedaż wierzytelności jest korzystna nie tylko z punktu widzenia szybszego
uzyskiwania środków należnych Skarbowi Państwa. Istotna jest również w tym zakresie ich
funkcja dyscyplinująca tych dłużników, którzy mimo posiadania odpowiednich środków
zwlekają ze spłatą swoich zobowiązań. Ponadto należy zauważyć, że świadomość ryzyka

18
wystąpienia sprzedaży wymagalnej wierzytelności powinna zniechęcić do zaciągania zobowiązań
podmioty niewiarygodne, o niskiej zdolności do regulowania zobowiązań. Należy również
zauważyć, że minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, jakkolwiek gospodarujący majątkiem
Skarbu Państwa w ramach wolnego rynku, nie miał do tej pory możliwości skorzystania z
powszechnie znanego na rynku narzędzia sprzedaży wierzytelności, co osłabiało pozycję Skarbu
Państwa względem nierzetelnych dłużników.
Projekt został opracowany z uwzględnieniem dotychczasowych doświadczeń zdobytych
w procesie sprzedaży wierzytelności przez Ministra Finansów oraz Agencję Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa. Niezależnie od powyższego opracowując projekt skorzystano z
wieloletniego doświadczenia Ministra Skarbu Państwa w zakresie realizacji trybów sprzedaży
akcji należących do Skarbu Państwa. Kolejne rozdziały precyzują procedury sprzedaży
wierzytelności
w następujących trybach:
1) przetargu publicznego;
2) aukcji ogłoszonej publicznie (prowadzonej w formie ustnej albo za pośrednictwem środków
komunikacji elektronicznej);
3) oferty ogłoszonej publicznie;
4) negocjacji podjętych na podstawie publicznego zaproszenia.
Przyjęcie powyższych rozwiązań pozytywnie wpłynie na realizację zaplanowanych
przychodów z prywatyzacji oraz dochodów z gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, a co
z tym związane, znacznie poprawi ich efektywność.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i nie wymaga notyfikacji
na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.
U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).


19
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego.
Projektowana regulacja oddziałuje na ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, jak również na
podmioty będące dłużnikami Skarbu Państwa. Ponadto, rozporządzenie będzie miało wpływ na
podmioty zainteresowane nabywaniem wierzytelności Skarbu Państwa, jak również podmioty,
z usług których będzie korzystał minister właściwy do spraw Skarbu Państwa w trakcie aukcji
ogłoszonej publicznie.

2. Konsultacje społeczne.
Projekt rozporządzenia, w ramach konsultacji społecznych, zostanie umieszczony na stronie internetowej
Ministerstwa Skarbu Państwa oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa oraz budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Przyjęcie projektowanej regulacji pozytywnie wpłynie na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa, umożliwi bowiem pozyskanie dodatkowych środków z tytułu sprzedaży
wierzytelności Skarbu Państwa.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Przyjęcie projektowanej regulacji nie wpłynie na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
Przyjęcie projektowanej regulacji nie wpłynie na poprawę konkurencyjności gospodarki.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Przyjęcie projektowanej regulacji nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.



11_12zb

20
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 57

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: