eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

Rządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

Rządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3514
  • Data wpłynięcia: 2010-10-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o efektywności energetycznej
  • data uchwalenia: 2011-04-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 94, poz. 551

druk-3514-II

3. Prezes URE może odwołać członka komisji
kwalifikacyjnej w przypadku:
1) choroby trwale uniemożliwiającej sprawowanie
funkcji;
2) rezygnacji z członkostwa w komisji
kwalifikacyjnej;
3) niewywiązywania się z obowiązków członka
komisji kwalifikacyjnej;
4) utraty kwalifikacji umożliwiających powołanie w
skład komisji kwalifikacyjnej.
4. Prezes URE może odwołać komisję kwalifikacyjną
na wniosek jednostki organizacyjnej, przy której ją
powołano, w przypadku:
1) rezygnacji jednostki organizacyjnej z dalszego
prowadzenia tej komisji;
2) odwołania części członków komisji
kwalifikacyjnej uniemożliwiającego dalsze
wykonywanie zadań przez tę komisję.
5. Za przeprowadzenie egzaminu, o którym mowa w
ust. 1, pobiera się opłaty.
6. Opłaty, o których mowa w ust. 5, stanowią
przychód (dochód) jednostek organizacyjnych przy
których powołano komisje kwalifikacyjne.
7. Minister właściwy do spraw gospodarki, w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej
określi, w drodze rozporządzenia:
1) sposób przeprowadzenia i zakres programowy
szkolenia oraz egzaminu, o których mowa w art.
29 ust. 2 pkt 4 i 5,
2) kryteria jakie powinny spełniać jednostki
organizacyjne przy których powołuje się komisje
kwalifikacyjne oraz tryb ich powoływania,
3) wysokość opłaty za przeprowadzanie egzaminu
- mając na uwadze zapewnienie odpowiedniego poziomu
edukacyjnego szkoleń w celu zagwarantowania rzetelnego
i sprawnego przygotowania uczestników szkolenia do
egzaminu, a także sprawne przeprowadzanie egzaminów.

Art. 9 1. Państwa Członkowskie uchylają lub zmieniają krajowe
N
Przepis
informacyjny

przepisy ustawowe i wykonawcze, inne niż o charakterze
wyłącznie podatkowym, niepotrzebnie lub nieproporcjonalnie
hamujące lub ograniczające wykorzystanie instrumentów
finansowych dotyczących oszczędności energii na rynku usług
energetycznych lub innych środków poprawy efektywności

28
energetycznej.

2.
Państwa Członkowskie udostępniają wzory umów
T
Art. 11 ust. Art. 11. 2. 2) Minister właściwy do spraw gospodarki:

dotyczących wspomnianych instrumentów finansowych
2 pkt 2 lit.
a) zamieszcza informacje w Biuletynie Informacji
istniejącym i potencjalnym odbiorcom usług energetycznych i
a
Publicznej Ministerstwa Gospodarki o
innych środków poprawy efektywności energetycznej w
instrumentach służących finansowaniu środków
sektorze publicznym i prywatnym. Mogą one być wydawane
poprawy efektywności energetycznej oraz
przez te same organy lub agencje, o których mowa w art. 4 ust.
sposobie ich pozyskiwania.
4.

Art. 10 1. Państwa Członkowskie zapewniają usunięcie zachęt w
N
Zobowiązanie z art. 10 ust 1 dyrektywy jest uregulowane
taryfach w zakresie przesyłu i dystrybucji energii, które
w ustawie Prawo energetyczne (Art. 45 ust 2 ).
niepotrzebnie zwiększają ilość dystrybuowanej lub przesyłanej
energii. W tym względzie, zgodnie z art. 3 ust. 2 dyrektyw
2003/54/WE i 2003/55/WE, Państwa Członkowskie mogą
nałożyć obowiązki świadczenia usług publicznych związanych
z efektywnością energetyczną na przedsiębiorstwa działające
w sektorach energii elektrycznej i gazu.
2.
Państwa Członkowskie zapewniają usunięcie zachęt w
N

Przepis fakultatywny – nie wprowadzono systemu taryf
taryfach w zakresie przesyłu i dystrybucji energii, które
socjalnych.
niepotrzebnie zwiększają ilość dystrybuowanej lub przesyłanej
energii. W tym względzie, zgodnie z art. 3 ust. 2 dyrektyw
2003/54/WE i 2003/55/WE, Państwa Członkowskie mogą
nałożyć obowiązki świadczenia usług publicznych związanych
z efektywnością energetyczną na przedsiębiorstwa działające
w sektorach energii elektrycznej i gazu.
Art. 11 1. Bez uszczerbku dla art. 87 i 88 Traktatu Państwa
T Art.
41

Realizacja zalecenia art. 11 dyrektywy do utworzenia
Członkowskie mogą utworzyć fundusz lub fundusze w celu
funduszu lub funduszy w celu subsydiowania realizacji
subsydiowania realizacji programów poprawy efektywności
programów poprawy efektywności energetycznej i innych
energetycznej i innych środków poprawy efektywności
środków poprawy efektywności energetycznej oraz
energetycznej oraz promowania rozwoju rynku tych środków.
promowania rozwoju rynku tych środków jest zapewniona
rodki te obejmują promocję audytu energetycznego,
poprzez uregulowania ustawy prawo ochrony środowiska
instrumentów finansowych służących oszczędnościom
(Art.
400, art. 401c) oraz ustawy o wspieraniu
energetycznym i, w stosownych przypadkach, ulepszonego
termomodernizacji i remontów (Art. 23-27).
dokonywania pomiarów przy pomocy liczników oraz
rachunków za energię zawierających zrozumiałe informacje.
Art. 39. W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. –
Fundusze te są także ukierunkowane na sektory
Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz.
użytkowników końcowych o wyższych kosztach transakcji i
150, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
wyższym ryzyku.
1) w art. 401 w ust. 7 po pkt 4 dodaje się pkt 4a w
2. Fundusze te, jeśli zostaną utworzone, mogą udzielać dotacji,
brzmieniu:
pożyczek, gwarancji finansowych lub innych rodzajów
„4a) wpływy z opłat zastępczych, o których mowa
finansowania związanych z zagwarantowaniem rezultatów.
w art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia …………o
3. Fundusze są dostępne dla wszystkich dostawców środków
efektywności energetycznej (Dz. U. Nr.
poprawy efektywności energetycznej, takich jak ESCO,
……….., poz. …………) oraz wpływy z kar

29
niezależni doradcy ds. energii, dystrybutorzy energii,
pieniężnych wymierzanych na podstawie art.
operatorzy systemu dystrybucji, przedsiębiorstwa
34 tej ustawy;”;
prowadzące detaliczną sprzedaż energii i instalatorzy sprzętu.
2) w art. 401c ust. 5 otrzymuje brzmienie:
Państwa Członkowskie mogą zadecydować o udostępnieniu
„5.
rodki Narodowego Funduszu w wysokości nie
funduszy wszystkim odbiorcom końcowym. Przetargi lub
mniejszej niż kwota przychodów, o których mowa w art.
równoważne
środki, które zapewniają całkowitą
401 ust. 7 pkt 4 i 4a, po pomniejszeniu o koszty obsługi
przejrzystość, są przeprowadzane przy pełnym poszanowaniu
tych przychodów, przeznacza się na wspieranie rozwoju
mających zastosowanie przepisów dotyczących zamówień
odnawialnych źródeł energii oraz budowy lub przebudowy
publicznych, przy czym należy także zagwarantować, że
sieci elektroenergetycznych służących przyłączaniu tych
fundusze będą działały jako uzupełnienie, a nie konkurencja
źródeł lub na wspieranie poprawy efektywności
wobec finansowanych komercyjnie środków poprawy
energetycznej, w tym wysokosprawnej kogeneracji,
efektywności energetycznej.
w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo

energetyczne.”.
Art. 12 1. Państwa Członkowskie zapewniają dostępność dla odbiorców T Rozdział 5 Realizacja zobowiązania z art. 12 ust 1 i 2 dyrektywy do
końcowych, w tym niewielkich odbiorców w gospodarstwach
Projektu
zapewnienia dostępności dla odbiorców końcowych
domowych, odbiorców komercyjnych oraz małych i średnich
Art. 28 - 33 efektywnych, wysokiej jakości programów audytu
odbiorców przemysłowych, efektywnych, wysokiej jakości
energetycznego dokonana została poprzez wprowadzenie
programów audytu energetycznego, które służą określeniu
przepisów dotyczących zasad uzyskiwania uprawnień
potencjalnych środków poprawy efektywności energetycznej i
audytora efektywności energetycznej (Art. 28-33
są przeprowadzane w sposób niezależny.
Projektu).
2 Do segmentów rynku, o których mowa w ust. 1, które mają
Treść wskazanych przepisów została zamieszczona
wysokie koszty transakcji i zakłady o niezłożonej strukturze,
powyżej, przy informacji o transpozycji art. 8 dyrektywy.
można dotrzeć za pomocą innych środków, takich jak ankiety

oraz programy komputerowe udostępniane w Internecie lub
przesyłane pocztą. Państwa Członkowskie zapewniają
dostępność audytów energetycznych dla tych segmentów
rynku, w których nie są one oferowane na rynku,
uwzględniając art. 11 ust. 1.
3.
Certyfikację budynków, która została dokonana zgodnie z
N
Przepis
informacyjny.

art. 7 dyrektywy 2002/91/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie charakterystyki
energetycznej budynków, uważa się za równoważną z audytem
energetycznym spełniającym wymagania określone w ust. 1 i 2
oraz za równoważną z audytem energetycznym, o którym
mowa w załączniku VI lit. e) do niniejszej dyrektywy. Ponadto
audyty w ramach programów opierających się na
dobrowolnych umowach pomiędzy organizacjami osób
zainteresowanych a wyznaczonym podmiotem, poddanym
nadzorowi i stałej kontroli Państwa Członkowskiego zgodnie z
art. 6 ust. 2 lit. b) niniejszej dyrektywy, uważa się także za
spełniające wymagania określone w ust. 1 i 2 niniejszego
artykułu.

30
Art. 13
N
Zobowiązanie z art. 13 ust 1 dyrektywy jest uregulowane
1. Państwa Członkowskie zapewniają, by na tyle, na ile jest to
w ustawie Prawo energetycznej (Art. 45a ust 7-9) oraz w
technicznie wykonalne, uzasadnione finansowo i
rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy.
proporcjonalne do potencjalnych oszczędności energii,

odbiorcy końcowi energii elektrycznej, gazu, centralnego

ogrzewania lub chłodzenia oraz ciepłej wody użytkowej mieli
możliwość nabycia po konkurencyjnych cenach
indywidualnych liczników, które dokładnie oddają rzeczywiste
zużycie energii przez odbiorcę końcowego i informują o
rzeczywistym czasie korzystania z energii.
W przypadku wymiany liczników powinno się zagwarantować
możliwość nabycia liczników indywidualnych po
konkurencyjnych cenach, chyba że jest to technicznie
niewykonalne lub nieopłacalne w stosunku do szacowanych
potencjalnych oszczędności w perspektywie długoterminowej.
W przypadku podłączania nowych liczników w nowych
budynkach lub przy wykonaniu ważniejszych renowacji
budynków, zgodnie z dyrektywą 2002/91/WE, powinno się
zawsze zagwarantować możliwość nabycia indywidualnych
liczników po konkurencyjnych cenach.

N
Zobowiązanie z art. 13 ust 2 dyrektywy jest uregulowane
2. Państwa Członkowskie zapewniają, by w odpowiednich

w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada
przypadkach rachunki wystawiane przez dystrybutorów energii,
2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom,
operatorów systemu dystrybucji i przedsiębiorstwa prowadzące
wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz
detaliczną sprzedaż energii opierały się na rzeczywistym
listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania
zużyciu energii i były sformułowane w sposób jasny i
zwolnienia od podatku od towarów i usług (§ 5 ust. 1 pkt
zrozumiały. Odbiorcom końcowym wraz z rachunkiem
5, pkt 6, pkt 7 i pkt 8) oraz w rozporządzeniach
udostępniane są odpowiednie informacje pozwalające na
wykonawczych do ustawy Prawo energetyczne (w sprawie
całościowe zapoznanie z bieżącymi kosztami energii. Rachunek
szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf).
na podstawie rzeczywistego zużycia energii jest wystawiany

dostatecznie często, by umożliwić odbiorcy regulowanie

swojego zużycia energii.


N
jak
wyżej

3. Państwa Członkowskie zapewniają, by w odpowiednich


przypadkach dystrybutorzy energii lub przedsiębiorstwa
prowadzące detaliczną sprzedaż energii udostępniały
odbiorcom końcowym wraz z rachunkami, umowami,
transakcjami lub pokwitowaniami ze stacji dystrybucji, albo w
ich ramach, następujące informacje sformułowane w jasny i
zrozumiały sposób:
a) rzeczywiste
aktualne ceny i rzeczywiste zużycie energii;
b) porównanie obecnego zużycia energii przez odbiorcę
końcowego ze zużyciem za ten sam okres w roku
poprzednim, najlepiej w formie graficznej;
c) o ile to możliwe i wnosi dodatkową wartość, porównanie

31
z przeciętnym znormalizowanym lub przykładowym
użytkownikiem energii z tej samej kategorii
użytkowników;
d)
informacje kontaktowe dotyczące organizacji
konsumenckich, agencji energetycznych i podobnych
podmiotów, łącznie ze stronami internetowymi, gdzie
możliwe jest uzyskanie informacji o dostępnych
środkach poprawy efektywności energetycznej,
porównaniach profilów odbiorców końcowych lub
obiektywnych specyfikacjach technicznych urządzeń
zużywających energię.

Art. 14
N
Przepis
informacyjny

1. Państwa Członkowskie, które w dniu wejścia w życie
niniejszej dyrektywy stosują już, w jakimkolwiek celu, metody
obliczania oszczędności energii podobne do metod, o których
mowa w załączniku IV, mogą przekazywać Komisji informacje
o odpowiednim poziomie szczegółowości. Przekazanie
informacji następuje jak najszybciej, najlepiej nie później niż do
dnia 17 listopada 2006 r. Informacje te umożliwiają Komisji
należyte uwzględnienie istniejących praktyk.


2. Państwa Członkowskie przekazują Komisji następujące plany
T
Art. 6 i art. Art. 6. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki, co 3
działań dotyczące efektywności energetycznej (EEAP):
40
lata, do dnia 15 maja danego roku, sporządza i

pierwszy EEAP - nie później niż dnia 30 czerwca 2007
przedstawia do zatwierdzenia Radzie Ministrów krajowy
r.;
plan działań dotyczący efektywności energetycznej na

drugi EEAP - nie później niż dnia 30 czerwca 2011 r.;
okres do 2016 r..

trzeci EEAP - nie później niż dnia 30 czerwca 2014 r.
2. Krajowy plan działań dotyczący efektywności
Wszystkie EEAP zawierają opis planowanych środków
energetycznej zawiera w szczególności:
poprawy efektywności energetycznej dla realizacji celów
1)opis planowanych:
określonych w art. 4 ust. 1 i 2 oraz dla realizacji przepisów,
a)programów poprawy efektywności energetycznej
określonych odpowiednio w art. 5 ust. 1 i art. 7 ust. 2 w sprawie
określających działania mające na celu poprawę
wzorcowej roli sektora publicznego oraz podniesienia poziomu
efektywności energetycznej,
informacji i doradztwa dla odbiorców końcowych.
b)przedsięwzięć służących poprawie efektywności
Drugi i trzeci EEAP:
energetycznej w poszczególnych sektorach
– zawierają dokładną analizę i ocenę poprzedniego EEAP;
gospodarki, niezbędnych dla realizacji krajowego
– zawierają końcowe wyniki dotyczące realizacji celów w
celu w zakresie oszczędnego gospodarowania
zakresie oszczędności energii określonych w art. 4 ust. 1
energią;
i 2;
2)analizę i ocenę wykonania krajowego planu działań
– zawierają plany dodatkowych środków - oraz informacje
dotyczącego efektywności energetycznej za poprzedni
dotyczące ich spodziewanych efektów - na rzecz
okres;
usunięcia istniejących lub spodziewanych braków w
3)informacje o:
realizacji celów;
a) postępie w realizacji krajowego celu w
– zgodnie z art. 15 ust. 4 stosują i stopniowo zwiększają
zakresie oszczędnego gospodarowania
wykorzystanie zharmonizowanych wskaźników oraz
energią,

32
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: