Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
- znowelizowanie przepisów dotyczących stawek podatku akcyzowego na artykuły tytoniowe, zniesienie najpopularniejszej kategorii cenowej (NKC);- wdrożenie do prawa polskiego rozwiązań ujętych w dyrektywie Rady 2010/12/UE z lutego 2010 r. w sprawie struktury oraz stawek podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3502
- Data wpłynięcia: 2010-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
- data uchwalenia: 2010-10-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 226, poz. 1477
3502
11 cm, ale nie dłuższy niż 14 cm;
dłuższy niż 11 cm, za trzy papierosy w
3) cztery papierosy – w przypadku gdy,
przypadku, gdy – wyłączając filtr lub
wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż
ustnik – jest on dłuższy niż 11 cm, ale nie
14 cm, ale nie dłuższy niż 17 cm;
dłuższy niż 14 cm itd.";
4) pięć papierosów – w przypadku gdy,
wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż
17 cm, ale nie dłuższy niż 20 cm.
W art. 98 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w
Art. 1 brzmieniu:
pkt 1
Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do
lit. b)
ustalenia, co należy uznać za sześć, siedem i
większą ilość papierosów.
W art. 98 ust. 5 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
T
2) odpady tytoniowe będące pozostałościami
3) w art. 5 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
Art. 1 liści tytoniu i produktami ubocznymi
"2) odpady tytoniowe, oddane do
pkt 1
uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub
sprzedaży detalicznej, które nie podlegają
lit. d)
produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do
art. 3 i 4, a nadają się do palenia. Do
sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami,
celów niniejszego artykułu za "odpady
cygarami lub cygaretkami, a nadające się do
tytoniowe" uznaje się pozostałości liści
palenia.
tytoniu i produkty uboczne uzyskane
podczas przetwarzania tytoniu lub
produkcji wyrobów tytoniowych.";
4) w art. 6 wprowadza się następujące
zmiany:
N
a) w akapicie pierwszym, określenie "1
mm" zastępuje się określeniem "1,5 mm";
b) w akapicie drugim określenie "większą
niż 1 mm" zastępuje się określeniem "1,5
mm lub więcej";
5) art. 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Produkty składające się w części z
substancji innych niż tytoń, lecz poza tym
spełniające kryteria ustalone w art. 3, są
13
traktowane jako cygara i cygaretki.";
6) art. 8 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
N
"4. W stosownym przypadku podatek
akcyzowy od papierosów może
obejmować minimalny składnik podatku,
pod warunkiem że rygorystycznie
przestrzega się stosowania mieszanej
struktury podatkowej oraz przedziału dla
specyficznego składnika podatku
akcyzowego określonego w art. 16.";
W art. 99 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
7) art. 16 otrzymuje brzmienie:
T
Art. 1 rednią ważoną detaliczną cenę sprzedaży
"Artykuł 16
pkt 2
papierosów albo tytoniu do palenia stanowi
lit. b
iloraz całkowitej wartości odpowiednio
1. Udział specyficznego składnika
wszystkich papierosów albo tytoniu do
podatku akcyzowego w kwocie całego
palenia, znajdujących się poza procedurą
obciążenia podatkowego na papierosy
zawieszenia poboru akcyzy, i ilości
jest ustalany w odniesieniu do średniej
odpowiednio tych papierosów albo tytoniu do
ważonej detalicznej ceny sprzedaży.
palenia.
2.
rednią ważoną detaliczną cenę
W art. 99 po ust. 5 dodaje się ust. 5a i 5b w
sprzedaży oblicza się w odniesieniu do
Art. 1 brzmieniu:
całkowitej wartości wszystkich
pkt 2
5a. Całkowitą wartość, o której mowa w ust.
papierosów dopuszczonych do
lit. c)
5, oblicza się w oparciu o detaliczne ceny
konsumpcji, na podstawie detalicznej
sprzedaży obejmujące wszystkie podatki.
ceny sprzedaży obejmującej wszystkie
5b. rednią ważoną detaliczną cenę sprzedaży
podatki, podzielonej przez całkowitą
papierosów albo tytoniu do palenia oblicza się
liczbę papierosów dopuszczonych do
na podstawie danych z roku poprzedzającego
konsumpcji. Jest ona określana
rok kalendarzowy, na który średnia ważona
najpóźniej do dnia 1 marca każdego roku
detaliczna cena sprzedaży jest obliczana.
na podstawie danych dotyczących
wszystkich takich dopuszczeń do
konsumpcji, które miały miejsce w
poprzednim roku kalendarzowym.
3. Do dnia 31 grudnia 2013 r. N
specyficzny składnik podatku
akcyzowego od papierosów nie może
wynosić mniej niż 76,5 % i nie więcej niż
14
55 % wielkości całego obciążenia
podatkowego wynikającego z dodania
następujących wartości:
a) specyficznego podatku akcyzowego;
b) proporcjonalnego podatku
akcyzowego i podatku od wartości
dodanej nałożonych na średnią ważoną
cenę detaliczną sprzedaży.
4. Od dnia 1 stycznia 2014 r. specyficzny
N
składnik podatku akcyzowego od
papierosów nie może wynosić mniej niż
7,5 % i nie więcej niż 76,5 % wielkości
całego obciążenia podatkowego
wynikającego z dodania następujących
wartości:
a) specyficznego podatku akcyzowego;
b) proporcjonalnego podatku
akcyzowego i podatku od wartości
dodanej nałożonych na średnią ważoną
cenę detaliczną sprzedaży.
5. Na zasadzie odstępstwa od ust. 3 i 4, w
N
przypadku gdy zachodzi zmiana średniej
ważonej detalicznej ceny sprzedaży
papierosów w państwie członkowskim,
doprowadzając tym samym specyficzny
składnik podatku akcyzowego, wyrażony
jako procent całkowitego obciążenia
podatkowego, do poziomu poniżej 5 %
lub 7,5 %, w zależności od przypadku,
lub powyżej 76,5 % całkowitego
obciążenia podatkowego, wówczas
państwo członkowskie, którego to
dotyczy, może powstrzymać się od
dostosowania kwoty specyficznego
podatku akcyzowego do dnia 1 stycznia
15
drugiego roku następującego po roku, w
którym zaistniała zmiana.
6. Niezależnie od przepisów art. 8 ust. 1
państwa członkowskie mogą wyłączyć
opłaty celne z podstawy obliczania
proporcjonalnego podatku akcyzowego
nakładanego na papierosy.
7. Z zastrzeżeniem ust. 3, 4, 5 i 6 państwa
członkowskie mogą nakładać minimalną
stawkę podatku akcyzowego na
papierosy.";
8) Skreśla się art. 17.
A
W dyrektywie 2008/118/WE wprowadza
N
r
się następujące zmiany:
t
W art. 46 dodaje się ustęp w brzmieniu:
"3. Bez uszczerbku dla art. 32, państwa
członkowskie, o których nie ma mowy w
art. 2 ust. 2 akapit trzeci dyrektywy
92/79/EWG, mogą – w przypadku
papierosów, które można wwozić na ich
terytorium bez płacenia dalszych
podatków akcyzowych – od dnia 1
stycznia 2014 r. stosować ograniczenie
ilościowe wynoszące nie mniej niż 300
sztuk w odniesieniu do papierosów
wwiezionych z państwa członkowskiego
stosującego, zgodnie z art. 2 ust. 2 akapit
trzeci tej dyrektyw, niższe podatki
akcyzowe niż podatki wynikające z
przepisów art. 2 ust. 2 akapit pierwszy.
Państwa członkowskie, o których mowa
w art. 2 ust. 2 akapit trzeci dyrektywy
92/79/EWG, które nakładają podatek
16
akcyzowy w wysokości co najmniej 77
EUR za 1000 papierosów, niezależnie od
średniej ważonej detalicznej ceny
sprzedaży, od dnia 1 stycznia 2014 r.
mogą stosować ograniczenie ilościowe
wynoszące nie mniej niż 300 sztuk w
odniesieniu do papierosów wwiezionych
na ich terytorium bez płacenia dalszych
podatków akcyzowych z państwa
członkowskiego stosującego niższy
podatek akcyzowy zgodnie z art. 2 ust. 2
akapit trzeci tej dyrektywy.
Państwa członkowskie, które stosują
ograniczenie ilościowe zgodnie z
akapitami pierwszym i drugim
niniejszego ustępu, informują o tym
Komisję. Mogą one przeprowadzać
niezbędne kontrole, pod warunkiem że
kontrole te nie będą miały wpływu na
prawidłowe funkcjonowanie rynku
wewnętrznego.".
Artyk
1. Państwa członkowskie wprowadzą w
T
Art. 3
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia
uł 5
życie przepisy ustawowe, wykonawcze i
2011 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 2 lit. b w
administracyjne niezbędne do wykonania
zakresie art. 99 ust. 5 ustawy wymienionej w
niniejszej dyrektywy ze skutkiem od dnia
art. 1 i lit. c w zakresie art. 99 ust. 5a i 5b
1 stycznia 2011 r., o ile w niniejszej
ustawy wymienionej w art. 1 oraz art. 2, które
dyrektywie nie przewidziano inaczej.
wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
Państwa członkowskie niezwłocznie
poinformują o tym Komisję Przepisy
przyjęte przez państwa członkowskie
zawierają odesłanie do niniejszej
dyrektywy lub odesłanie takie towarzyszy
ich urzędowej publikacji. Metody
dokonywania takiego odesłania określane
17
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3502
› Pobierz plik