Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
- znowelizowanie przepisów dotyczących stawek podatku akcyzowego na artykuły tytoniowe, zniesienie najpopularniejszej kategorii cenowej (NKC);- wdrożenie do prawa polskiego rozwiązań ujętych w dyrektywie Rady 2010/12/UE z lutego 2010 r. w sprawie struktury oraz stawek podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3502
- Data wpłynięcia: 2010-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
- data uchwalenia: 2010-10-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 226, poz. 1477
3502
VAT) od tytoniu do palenia drobno
krojonego przeznaczonego do skręcania
papierosów wynosi co najmniej 48 %
średniej ważonej detalicznej ceny
sprzedaży tytoniu do palenia drobno
krojonego przeznaczonego do skręcania
papierosów dopuszczonego do
konsumpcji lub co najmniej 60 EUR za
kilogram.
Od dnia 1 stycznia 2020 r. całkowity
N
podatek akcyzowy (podatek specyficzny
lub podatek ad valorem z wyłączeniem
VAT) od tytoniu do palenia drobno
krojonego przeznaczonego do skręcania
papierosów wynosi co najmniej 50 %
średniej ważonej detalicznej ceny
sprzedaży tytoniu do palenia drobno
krojonego przeznaczonego do skręcania
papierosów dopuszczonego do
konsumpcji lub co najmniej 60 EUR za
kilogram.
T
Art. 1 W art. 99 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
rednią ważoną detaliczną cenę
pkt 2 rednią ważoną detaliczną cenę sprzedaży
sprzedaży oblicza się w odniesieniu do
lit. b
papierosów albo tytoniu do palenia stanowi
całkowitej wartości tytoniu do palenia
iloraz całkowitej wartości odpowiednio
drobno krojonego przeznaczonego do
wszystkich papierosów albo tytoniu do
skręcania papierosów dopuszczonego do
palenia, znajdujących się poza procedurą
konsumpcji, na podstawie detalicznej
zawieszenia poboru akcyzy, i ilości
ceny sprzedaży obejmującej wszystkie
odpowiednio tych papierosów albo tytoniu do
podatki, podzielonej przez całkowitą
palenia.
ilość tytoniu do palenia drobno krojonego
Art. 1 W art. 99 po ust. 5 dodaje się ust. 5a i 5b w
przeznaczonego do skręcania papierosów
pkt 2
brzmieniu:
dopuszczonego do konsumpcji. Jest ona
lit. c)
5a. Całkowitą wartość, o której mowa w ust.
określana w terminie do 1 marca każdego
5, oblicza się w oparciu o detaliczne ceny
roku na podstawie danych dotyczących
sprzedaży obejmujące wszystkie podatki.
wszystkich takich dopuszczeń do
5b. rednią ważoną detaliczną cenę sprzedaży
8
konsumpcji, które miały miejsce w
papierosów albo tytoniu do palenia oblicza się
poprzednim roku kalendarzowym.
na podstawie danych z roku poprzedzającego
rok kalendarzowy, na który średnia ważona
detaliczna cena sprzedaży jest obliczana.
Od dnia 1 stycznia 2011 r. całkowity
W art. 99 ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
podatek akcyzowy wyrażony jako T
Art. 1 Stawki akcyzy na wyroby tytoniowe wynoszą:
procent, jako kwota za kilogram lub od
pkt 2
3) na cygara i cygaretki – 244,40 zł za każde
danej liczby sztuk, stanowi co najmniej
1000 sztuk
równowartość:
a) w przypadku cygar lub cygaretek, 5 %
detalicznej ceny sprzedaży, z
uwzględnieniem wszystkich podatków,
lub kwoty 12 EUR za 1000 sztuk lub za
kilogram;
b) w przypadku tytoniu do palenia innego
niż tytoń do palenia drobno krojony
przeznaczony do skręcania papierosów,
20 % detalicznej ceny sprzedaży, z
uwzględnieniem wszystkich podatków,
lub kwoty 22 EUR za kilogram.";
2) art. 3 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1, od
dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31
grudnia 2015 r. Francja może nadal
stosować obniżoną stawkę podatku
akcyzowego na wyroby tytoniowe inne
niż papierosy dopuszczone do
konsumpcji w departamentach na
Korsyce. Obniżona stawka wynosi:
N
a) w przypadku cygar i cygaretek:
9
co najmniej 10 % detalicznej ceny
sprzedaży, włączając wszystkie podatki;
b) w przypadku tytoniu do palenia drobno
krojonego przeznaczonego do skręcania
papierosów:
N
- do dnia 31 grudnia 2012 r. – co
najmniej 27 % detalicznej ceny
sprzedaży, włączając wszystkie podatki,
- od dnia 1 stycznia 2013 r. – co najmniej
N
30 % detalicznej ceny sprzedaży,
włączając wszystkie podatki,
- od dnia 1 stycznia 2015 r. – co najmniej
35 % detalicznej ceny sprzedaży,
włączając wszystkie podatki;
c) w przypadku innego tytoniu do
palenia:
co najmniej 22 % detalicznej ceny
sprzedaży, włączając wszystkie podatki.";
3) art. 4 otrzymuje brzmienie:
"Artykuł 4
N
1. Co cztery lata Komisja przedkłada
Radzie sprawozdanie oraz, w stosownym
przypadku, wniosek dotyczący stawek i
struktury podatku akcyzowego
N
określonych w niniejszej dyrektywie.
Komisja uwzględnia w swoim
sprawozdaniu prawidłowe
funkcjonowanie rynku wewnętrznego,
rzeczywistą wartość stawek podatku
akcyzowego i szersze cele Traktatu.
2. Podstawę sprawozdania, o którym
mowa w ust. 1, stanowią w szczególności
informacje przekazane przez państwa
10
członkowskie.
3. Zgodnie z procedurą, o której mowa w
art. 43 dyrektywy Rady 2008/118/WE z
dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie
ogólnych zasad dotyczących podatku
akcyzowego [], Komisja określa wykaz
danych statystycznych niezbędnych do
sprawozdania, z wyłączeniem danych
dotyczących poszczególnych osób
fizycznych lub podmiotów prawnych.
Poza danymi łatwo dostępnymi dla
państw członkowskich wspomniany
wykaz zawiera jedynie dane, których
gromadzenie i zbieranie nie powoduje
nieproporcjonalnego obciążenia
administracyjnego dla państw
członkowskich.
4. Komisja nie publikuje ani nie ujawnia
w żaden inny sposób tych danych, jeśli
prowadziłoby to do ujawnienia tajemnicy
handlowej, przemysłowej lub
zawodowej.
4) art. 5 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Komisja publikuje raz w roku wartość
euro w walutach krajowych mającą
N
zastosowanie do kwot całkowitego
podatku akcyzowego.
Stosuje się kursy wymiany ustalone
pierwszego dnia roboczego października
oraz opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej;
obowiązują one od dnia 1 stycznia
następnego roku kalendarzowego.".
Artyk
W dyrektywie 95/59/WE wprowadza się
uł 3
11
następujące zmiany:
1) art. 3 otrzymuje brzmienie:
"Artykuł 3
T
Art. 1 W art. 98 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
1. Za cygara lub cygaretki uznaje się
pkt 1
Za cygara lub cygaretki, biorąc pod uwagę ich
produkty opisane poniżej, jeśli mogą one
lit. c)
właściwości i zwykłe oczekiwania
być oraz, biorąc pod uwagę ich
konsumentów, uznaje się:
właściwości i zwykłe oczekiwania
1)tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z
konsumentów, są przeznaczone
naturalnego tytoniu,
wyłącznie do palenia w stanie
2)tytoń zrolowany z poszarpanym,
niezmienionym:
wymieszanym wkładem, owinięty liściem
a) tytoń zrolowany o zewnętrznym
tytoniu w naturalnym kolorze cygara z
owinięciu z naturalnego tytoniu;
odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt
b) tytoń zrolowany ze spreparowanym,
w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie
wymieszanym wkładem, owinięty liściem
zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w
tytoniu w normalnym kolorze cygara z
przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga
odzyskanego tytoniu pokrywającym
sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie
produkt w całości, w stosownych
mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10
przypadkach, łącznie z filtrem, ale nie, w
gramów, a obwód równy przynajmniej jednej
przypadku cygar z ustnikiem, ustnik,
trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34
gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub
milimetry
ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 g i nie
- jeśli są oraz mogą być przeznaczone
więcej niż 10 g, a obwód równy co
wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.
najmniej jednej trzeciej długości wynosi
nie mniej niż 34 mm.
N
2. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1
Niemcy i Węgry do dnia 31 grudnia 2014
r. mogą nadal stosować art. 3 dyrektywy
95/59/WE zmienionej dyrektywą
2002/10/WE.";
W art. 98 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
Art. 1 Do celów akcyzy, tytoń zrolowany, o którym
2) art. 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
T
pkt 1
mowa w ust. 2, uznaje się za:
lit. a)
"2. Tytoń zrolowany, o którym mowa w
1) dwa papierosy - w przypadku gdy,
ust. 1, do celów podatku akcyzowego
wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż
uznaje się za dwa papierosy w
8 cm, ale nie dłuższy niż 11 cm;
przypadku, gdy – wyłączając filtr lub
2) trzy papierosy - w przypadku gdy,
wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3502
› Pobierz plik