eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

- znowelizowanie przepisów dotyczących stawek podatku akcyzowego na artykuły tytoniowe, zniesienie najpopularniejszej kategorii cenowej (NKC);- wdrożenie do prawa polskiego rozwiązań ujętych w dyrektywie Rady 2010/12/UE z lutego 2010 r. w sprawie struktury oraz stawek podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3502
  • Data wpłynięcia: 2010-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
  • data uchwalenia: 2010-10-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 226, poz. 1477

3502

7) ilości znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w okresie danego roku
kalendarzowego, poszczególnych marek papierosów w tysiącach sztuk, a tytoniu do palenia w
tysiącach kilogramów.

§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.
MINISTER FINANSÓW


























2
Uzasadnienie

Rozporządzenie wydaje się w związku z wykonaniem upoważnienia wynikającego z art. 99
ust. 12 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11
z poźn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, dotyczącego określenia przez ministra właściwego do
spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia terminu, formy przekazywania oraz
zakresu informacji o ilości znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy
poszczególnych marek papierosów i tytoniu do palenia oznaczonych maksymalną ceną
detaliczną, przekazywanych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych przez
producentów, importerów oraz podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego
papierosów lub tytoniu do palenia, uwzględniając potrzebę ustalania średniej ważonej
detalicznej ceny sprzedaży tych wyrobów.

Obowiązek przekazywania informacji, o których mowa powyżej, spoczywa na producentach,
importerach i podmiotach dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego papierosów lub
tytoniu do palenia i dotyczy okresu pierwszych 10 i 12 miesięcy roku kalendarzowego
poprzedzającego rok kalendarzowy, na który będzie obliczana średnia ważona detaliczna cena
sprzedaży papierosów i tytoniu do palenia ( art. 99 ust. 11 ustawy).

Okres pierwszych 10 miesięcy danego roku kalendarzowego dotyczy danych dla określenia
średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży dla tytoniu do palenia z uwagi na oparcie
wspólnotowego minimalnego podatku akcyzowego dla tytoniu drobno krojonego
przeznaczonego do skręcania papierosów na średniej ważonej detalicznej cenie sprzedaży.
Okres ten dotyczy również danych do określania średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży
papierosów stanowiącej podstawę do ustalania poziomu minimalnej stawki akcyzy na
papierosy, która winna obowiązywać tak jak stawki podatku akcyzowego od 1 stycznia
każdego roku kalendarzowego. Proponuje się zatem, aby informacje za okres pierwszych 10
miesięcy danego roku kalendarzowego były składane w terminie do 8 listopada roku
kalendarzowego, którego informacja dotyczy.
rednia ważona detaliczna cena sprzedaży papierosów za okres 10 miesięcy, dla potrzeb
ustalenia poziomu minimalnej stawki akcyzy na papierosy, będzie ogłaszana w formie
obwieszczenia i zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski” przed
końcem roku kalendarzowego poprzedzającego rok kalendarzowy, na który będzie ustalana
(art. 99 ust.13 ustawy).

Okres 12 miesięcy roku poprzedzającego dotyczy danych dla określenia średniej ważonej
detalicznej ceny sprzedaży (w odniesieniu do papierosów i tytoniu do palenia) na potrzeby
liczenia minimalnego wspólnotowego obciążenia podatkiem akcyzowym.
Proponuje się, aby informacje za okres 12 miesięcy poprzedzających rok kalendarzowy, na
który będzie obliczana średnia ważona detaliczna cena sprzedaży składane były w terminie do
31 styczna roku kalendarzowego, następującego po roku, którego informacja dotyczy.
rednia ważona detaliczna cena sprzedaży papierosów i tytoniu do palenia, do celów
porównania z minimalnym wspólnotowym obciążeniem podatkiem akcyzowym, zostanie
ogłoszona najpóźniej do dnia 1 marca danego roku kalendarzowego również w drodze
obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski” (art. 99 ust.14 ustawy).

Tak ustalona średnia ważona detaliczna cena sprzedaży papierosów nie będzie stanowiła
podstawy do weryfikacji minimalnej stawki akcyzy na papierosy obowiązującej od 1 stycznia
danego roku kalendarzowego, ustalonej w oparciu o średnią ważoną detaliczną cenę
sprzedaży za 10 miesięcy.

Informacje o ilości znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy
poszczególnych marek papierosów i tytoniu do palenia, oznaczonych maksymalną ceną
detaliczną winny być przekazywane w formie papierowej i elektronicznej. W szczególności

3
powinny zawierać imię i nazwisko lub nazwę podmiotu przekazującego informację, markę
wyrobu, wskazanie urzędu celnego lub urzędów celnych, do których składano deklarację
podatkową lub zgłoszenie celne dotyczące danego rodzaju wyrobu, maksymalną cenę
detaliczną w PLN, ilość znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy
poszczególnych marek papierosów i tytoniu do palenia w danym roku kalendarzowym, liczbę
papierosów w paczce oraz ilość wagową opakowania w przypadku tytoniu do palenia.

Projektowane rozporządzenie stanowi nową regulację.
Projektowane rozporządzenie nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn.
zm.), w związku z czym nie podlega notyfikacji.

Projektowane rozporządzenie nie jest objęte zakresem prawa Unii Europejskiej zatem nie
podlega konsultacjom z instytucjami i organami Unii Europejskiej oraz z Europejskim
Bankiem Centralnym.

Stosownie do postanowień § 3 projektu rozporządzenia, wejdzie ono w życie z dniem 1
stycznia 2011 r., tj. bez zachowania okresu vacatio legis, określonego w art. 4 ust. 1 ustawy z
dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych
(Dz. U. z 2010 r. Nr 17, poz. 95). Związane jest to z koniecznością dostosowania terminu
wejścia w życie niniejszego rozporządzenia do terminu wejścia w życie ustawy, na podstawie
której jest ono wydawane. Z uwagi na powyższe uznać należy, że wejście w życie niniejszego
rozporządzenia bez okresu vacatio legis, nie narusza zasad demokratycznego państwa prawa.



Ocena skutków regulacji

1) Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny

Projektowane rozporządzenie oddziaływać będzie bezpośrednio na krajowych
producentów, importerów i nabywców wewnątrzwspólnotowych papierosów lub tytoniu
do palenia.

2) Wyniki przeprowadzonych konsultacji

Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem konsultacji społecznych. Zostanie także
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) na stronie internetowej

Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl), zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
kalendarzowego.

3) Wpływ aktu normatywnego na:

a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego

Projekt rozporządzenia nie powoduje skutków budżetowych i nie ma wpływu na
dochody i wydatki jednostek samorządu terytorialnego.



4
b) rynek pracy
Projekt rozporządzenia nie ma wpływu na rynek pracy.

c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw

Projekt rozporządzenia nie ma wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Regulacje wynikające z
rozporządzenia, w zakresie zebrania i przesłania informacji o ilości znajdujących się
poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy poszczególnych marek papierosów i
tytoniu do palenia, oznaczonych maksymalną ceną detaliczną, nie spowodują żadnych
utrudnień dla producentów, importerów i nabywców wewnątrzwspólnotowych tych
wyrobów, bowiem podmioty te z tytułu prowadzonej działalności dysponują takimi
danymi.

d) sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia nie ma wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

4. Wskazanie źródeł finansowania

Projekt rozporządzenia nie powoduje konieczności wydatkowania środków finansowych.




35/10/EP

5
strony : 1 ... 8 . [ 9 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: