eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

- znowelizowanie przepisów dotyczących stawek podatku akcyzowego na artykuły tytoniowe, zniesienie najpopularniejszej kategorii cenowej (NKC);- wdrożenie do prawa polskiego rozwiązań ujętych w dyrektywie Rady 2010/12/UE z lutego 2010 r. w sprawie struktury oraz stawek podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3502
  • Data wpłynięcia: 2010-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
  • data uchwalenia: 2010-10-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 226, poz. 1477

3502

są przez państwa członkowskie.
2. Państwa członkowskie przekażą
Komisji tekst głównych przepisów prawa
krajowego dotyczących dziedziny objętej
niniejszą dyrektywą.

Artyk
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie w dniu N

uł 6
jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej.
Artyk
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw N

uł 7
członkowskich.
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)

Jedn.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
Art. 1
e) uchyla się ust. 6,
proponuje się uchylenie przepisu określającego, jaki tytoń do palenia jest
plt 1 lit.
uznawany za tytoń drobno krojony przeznaczony do skręcania papierosów.
e)
Implementacja przepisu dyrektywy w zakresie uznania za tytoń drobno
krojony przeznaczony do skręcania papierosów tytoniu do palenia o
szerokości cięcia mniejszej, równej lub większej niż 1,5 milimetra
prowadziłaby do sytuacji, w której de facto, niezależnie od tego jaka
byłaby szerokość cięcia tytoniu, zawsze mielibyśmy do czynienia tylko z
tytoniem drobno krojonym przeznaczonym do skręcania papierosów.
Zatem skoro tytoń do palenia spełnia definicję tytoniu drobno krojonego
przeznaczonego do skręcania papierosów, to biorąc pod uwagę brak
rozróżnienia stawek dla tytoniu do palenia i tytoniu drobno krojonego do
skręcania papierosów (obecnie stosowana tylko jedna stawka podatku
akcyzowego na tytoń do palenia) - przepis należy uznać za
bezprzedmiotowy.
Art. 1
ust. 7 otrzymuje brzmienie:
zmiana polega na wykreśleniu warunków uznania wyrobu za cygaro i
plt 1 lit.
cygaretkę, które to warunki zostały przywołane w art. 98 ust. 4.
„7. Produkty składające się w części z substancji innych niż
f)
tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 4, są
traktowane jako cygara i cygaretki.”
Art. 1
c) po ust. 5 dodaje się ust. 5a – 5c w brzmieniu:
stanowić będzie odstępstwo od definicji średniej ważonej detalicznej ceny
plt 2 lit.
sprzedaży, określonej w ust. 5 w związku z ust. 5b i będzie podstawą do
5c. Dla potrzeb ustalenia minimalnej stawki akcyzy na
c)
zastosowania średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży na potrzeby
papierosy stosuje się średnią ważoną detaliczną cenę sprzedaży ustalania minimalnej stawki akcyzy na papierosy określonej w ust. 4,
obliczaną na podstawie danych za pierwszych 10 miesięcy roku obliczanej na podstawie danych za pierwszych 10 miesięcy roku

18
poprzedzającego rok kalendarzowy, na który średnia ważona poprzedzającego rok kalendarzowy, na który średnia ważona detaliczna
detaliczna cena sprzedaży jest obliczana.”
cena sprzedaży będzie obliczana. Tak więc okres 10 miesięczny danego
roku kalendarzowego dotyczyć będzie danych do obliczenia średniej
ważonej detalicznej ceny sprzedaży stanowiącej podstawę do wyznaczania
poziomu minimalnej stawki akcyzy na papierosy, która winna
obowiązywać, tak jak stawki podatku akcyzowego, od 1 stycznia każdego
roku kalendarzowego.
Art. 1
W art. 99 ust. 8 i 9 otrzymują brzmienie:
Wprowadzenie kategorii średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży
plt 2 lit.
wymagać będzie również odpowiedniej korekty redakcyjnej w art. 99 ust. 8
„8.
W przypadku importu lub nabycia
d)
i 9 ustawy, poprzez zastąpienie sformułowania najpopularniejszej kategorii
wewnątrzwspólnotowego papierosów lub tytoniu do cenowej – średnią ważoną detaliczną ceną sprzedaży.
palenia znajdujących się poza procedurą zawieszenia
poboru akcyzy, w opakowaniach jednostkowych

nieoznaczonych maksymalną ceną detaliczną, stosuje się
odpowiednio stawki akcyzy w wysokości określonej w
ust. 2 pkt 1 i 2, przy czym za maksymalną cenę detaliczną
przyjmuje się trzykrotną wartość średniej ważonej
detalicznej ceny sprzedaży, przeliczonej na jednostkę
1.000 sztuk dla papierosów, a dla tytoniu do palenia,
przyjmując założenie, że jednostka 1.000 sztuk
papierosów odpowiada 1 kilogramowi tytoniu do palenia.
9. W przypadku nabycia lub posiadania papierosów lub tytoniu
do palenia znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru
akcyzy, w opakowaniach jednostkowych nieoznaczonych albo
oznaczonych maksymalną ceną detaliczną, jeżeli od tych
wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a
w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo
postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został
zapłacony, stosuje się odpowiednio stawki akcyzy w wysokości
określonej w ust. 2 pkt 1 i 2, przy czym za maksymalną cenę
detaliczną przyjmuje się trzykrotną wartość średniej ważonej
detalicznej ceny sprzedaży, przeliczonej na jednostkę 1.000
sztuk dla papierosów, a dla tytoniu do palenia, przyjmując
założenie, że jednostka 1.000 sztuk papierosów odpowiada 1
kilogramowi tytoniu do palenia.
Art. 1
W art. 99 ust. 11 - 13 otrzymują brzmienie:
Wprowadzenie kategorii średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży
plt 2 lit.
wymagać będzie również odpowiedniej korekty redakcyjnej w art. 99 ust.
„11. Producent, importer, podmiot dokonujący nabycia
e)
11,12 i 13 ustawy, poprzez zastąpienie sformułowania najpopularniejszej
wewnątrzwspólnotowego papierosów lub tytoniu do kategorii cenowej – średnią ważoną detaliczną ceną sprzedaży.
palenia są obowiązani do sporządzania i przekazywania
ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych Obowiązujący obecnie, na podstawie art. 99 ust. 11 ustawy, obowiązek
informacji o ilości znajdujących się poza procedurą producenta, importera i podmiotu dokonującego nabycia
zawieszenia poboru akcyzy poszczególnych marek wewnątrzwspólnotowego papierosów do sporządzania i przekazywania

19
papierosów i tytoniu do palenia oznaczonych maksymalną ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych informacji o
ceną detaliczną w okresie:
wielkości sprzedaży tego wyrobu, służyć będzie określaniu średniej
ważonej detalicznej ceny sprzedaży, a nie jak dotychczas
1) pierwszych 10 miesięcy roku kalendarzowego,
najpopularniejszej kategorii cenowej. Z uwagi na oparcie wspólnotowego
2) roku kalendarzowego
minimalnego podatku akcyzowego dla tytoniu drobno krojonego
przeznaczonego do skręcania papierosów również na średniej ważonej
- poprzedzających rok kalendarzowy, na który jest detalicznej cenie sprzedaży, proponuje się także nałożenie analogicznego
obliczana średnia ważona detaliczna cena sprzedaży.
obowiązku na producenta, importera i podmiot dokonujący nabycia
12. Minister właściwy do spraw finansów publicznych wewnątrzwspólnotowego tytoniu do palenia – zakres danych, zgodnie z
określi, w drodze rozporządzenia, termin, formę upoważnieniem ustawowym dla ministra właściwego do spraw finansów
przekazywania oraz zakres informacji, o których mowa w publicznych, zostanie określony w drodze rozporządzenia, które zostanie
ust. 11, uwzględniając potrzebę ustalenia średniej ważonej wydane na podstawie art. 99 ust. 12.
detalicznej ceny sprzedaży .
Zastąpienie pojęcia „sprzedaż” sformułowaniem „znajdujących się poza
13. Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, procedurą zawieszania akcyzy” jest konsekwencją ujednolicenia
w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym terminologii projektu z ustawą o podatku akcyzowym. Obowiązek
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, średnią ważoną przekazywania danych dotyczyć będzie okresu pierwszych 10 i 12
detaliczną cenę sprzedaży papierosów, przed końcem roku miesięcy poprzedzających rok kalendarzowy, na który będzie obliczana
kalendarzowego poprzedzającego rok kalendarzowy, na który średnia ważona detaliczna cena sprzedaży .
jest ustalana, na podstawie danych, o których mowa w ust. 11 Okres pierwszych 10 miesięcy danego roku kalendarzowego dotyczyć
pkt 1, dla potrzeb ustalenia minimalnej stawki akcyzy na będzie danych do obliczenia średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży
papierosy
stanowiącej podstawę do ustalenia poziomu minimalnej stawki akcyzy na
papierosy.
rednia ważona detaliczna cena papierosów, za okres 10
miesięcy, będzie ogłaszana przed końcem roku kalendarzowego
poprzedzającego rok, na który będzie obliczana. rednia ważona
detaliczna cena sprzedaży papierosów ogłaszana będzie w formie
obwieszczenia i publikowana w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor
Polski’. Stosowne regulacje w tym zakresie zostały wprowadzone w art.
99 ust. 13
projektu.

Art. 1
W art. 99 dodaje się ust. 14 w brzmieniu:
Natomiast dla średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży (w odniesieniu
plt 2 lit.
do papierosów i tytoniu do palenia), na potrzeby liczenia minimalnego
„14. Minister właściwy do spraw finansów publicznych
f)
wspólnotowego obciążenia podatkiem akcyzowym, ostateczny termin do
ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym jej obliczenia i ogłoszenia, zgodnie z dyrektywą, zostanie ustalony do 1
Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", średnią ważoną marca danego roku kalendarzowego, na podstawie danych za okres 12
detaliczną cenę sprzedaży, w odniesieniu do papierosów i miesięcy poprzedzających rok kalendarzowy, na który będzie obliczana
tytoniu do palenia, najpóźniej do dnia 1 marca danego roku średnia ważona detaliczna cena sprzedaży. Tak ustalona średnia ważona
kalendarzowego, na podstawie danych o których mowa w ust. detaliczna cena sprzedaży nie będzie stanowiła podstawy do weryfikacji
11 pkt 2.
minimalnej stawki akcyzy na papierosy obowiązującej od 1 stycznia
danego roku kalendarzowego, ustalonej w oparciu o średnią ważoną
detaliczną cenę sprzedaży za 10 miesięcy. Natomiast jeśli nowa średnia
ważona detaliczna cena sprzedaży ogłoszona do dnia 1 marca danego roku

20
spowoduje spadek całkowitego obciążenia podatkiem akcyzowym poniżej
wymaganego dyrektywą poziomu, wówczas można będzie powstrzymać
się od dostosowania tego podatku do dnia 1 stycznia drugiego roku
następującego po roku, w którym zaistniała taka zmiana (zgodnie z nowym
art. 2a dyrektywy 92/79/EWG). Ogłoszenie tej średniej ważonej
detalicznej ceny sprzedaży (w odniesieniu do papierosów i tytoniu do
palenia) nastąpi również w drodze obwieszczenia, w Dzienniku
Urzędowym RP „Monitor Polski” (art. 99 ust. 14).
Art. 2
Art. 2. 1.
rednia ważona detaliczna cena sprzedaży W art. 2 projektu ustawy zawarto przepis przejściowy wskazujący sposób
papierosów na rok 2011 zostanie oszacowana na podstawie obliczenia średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów na
uzyskanych od podmiotów danych, o których mowa w art. 99 2011 rok, tj. w pierwszym roku po wejściu w życie projektowanej zmiany
ust. 11 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu przepisów. Ponieważ średnia ważona detaliczna cena sprzedaży
dotychczasowym.
papierosów na 2011 rok będzie obliczana po raz pierwszy, w przepisie
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi do przejściowym przyjęto, iż podstawą do oszacowania średniej ważonej
dnia 31 grudnia 2010 r., w drodze obwieszczenia, w Dzienniku detalicznej ceny sprzedaży papierosów na 2011 rok będą – wyjątkowo –
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, dane, które są obecnie pozyskiwane w celu ustalenia najpopularniejszej
średnią ważoną detaliczną cenę sprzedaży papierosów dla kategorii cenowej, od podmiotów (producenta, importera lub podmiotu
potrzeb ustalenia minimalnej stawki akcyzy na papierosy na rok dokonującego nabycia wewnątrzwspólnotowego papierosów)
2011.
obowiązanych do sporządzania i przekazywania ministrowi właściwemu do
spraw finansów publicznych informacji o wielkości sprzedaży
poszczególnych marek papierosów oznaczonych maksymalną ceną
detaliczną w okresie 10 miesięcy (od stycznia do października) danego
roku kalendarzowego. rednia ważona detaliczna cena sprzedaży
papierosów na 2011 rok, obliczona w sposób, o którym mowa powyżej,
zostanie ogłoszona przez ministra właściwego do spraw finansów
publicznych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor
Polski”.
1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości (czy to w trybie
prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step (www.e-step.pl/urzednik). W wypadku konieczności dodania uzasadnienia dla
przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni dokonał Trybunał
Sprawiedliwości
4) w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu na konieczność ograniczenia
projektów implementujących prawo UE do przepisów wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten zakres powinny mieć charakter wyjątkowy i być
opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, także wprowadzenie przepisów zapewniających stosowanie (np. przepisy
proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest uzasadnienie zastosowania takiej
normy


34/10/EP

21
Projekt



ROZPORZ DZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia...............................................

w sprawie informacji o ilości poszczególnych marek papierosów i tytoniu do palenia
oznaczonych maksymalną ceną detaliczną



Na podstawie art. 99 ust. 12 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym
(Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z poźn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa termin, formę przekazywania oraz zakres informacji o ilości
znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy poszczególnych marek
papierosów i tytoniu do palenia oznaczonych maksymalną ceną detaliczną, przekazywanych
ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych przez producentów, importerów oraz
podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego papierosów lub tytoniu do palenia.

§ 2.1. Informacje, o których mowa w § 1, przekazuje się w terminach:
1) do dnia 8 listopada roku kalendarzowego, którego informacja dotyczy, w przypadku
o którym mowa w art. 99 ust. 11 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym,
zwana dalej „ustawą”;
2) do dnia 31 stycznia roku kalendarzowego następującego po roku, którego informacja
dotyczy, w przypadku o którym mowa w art. 99 ust. 11 pkt 2 ustawy.
2. Informacje, o których mowa w § 1, należy przekazywać w formie papierowej, po ich
uprzednim podpisaniu i opatrzeniu klauzulą „za zgodność ze stanem faktycznym”, oraz w
formie elektronicznej, na adres wskazany na stronie internetowej urzędu obsługującego
ministra właściwego do spraw finansów publicznych (www.mf.gov.pl).
3. Informacje, o których mowa w § 1, w podziale na papierosy lub tytoń do palenia powinny
zawierać:
1) imię i nazwisko lub nazwę podmiotu przekazującego informację;
2) markę papierosów lub tytoniu do palenia;
3) wskazanie urzędu celnego lub urzędów celnych, w których w okresie pierwszych 10 albo
12 miesięcy danego roku kalendarzowego składano deklarację podatkową lub zgłoszenie
celne dotyczące papierosów lub tytoniu do palenia;
4) liczbę papierosów w jednostkowym opakowaniu, a w przypadku tytoniu do palenia ilość
wagową opakowania jednostkowego;
5) maksymalną cenę detaliczną w PLN wydrukowaną na jednostkowym opakowaniu
papierosów albo tytoniu do palenia;
6) ilości znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w okresie pierwszych
10 miesięcy danego roku kalendarzowego, poszczególnych marek papierosów w tysiącach
sztuk, a tytoniu do palenia w tysiącach kilogramów;

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 98, poz. 819, Nr 168, poz. 1323 i Nr 215,
poz. 1667 oraz z 2010 r. Nr 21, poz. 104, Nr 151, poz. 1013 i Nr ..., poz. ....

strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: