eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

- znowelizowanie przepisów dotyczących stawek podatku akcyzowego na artykuły tytoniowe, zniesienie najpopularniejszej kategorii cenowej (NKC);- wdrożenie do prawa polskiego rozwiązań ujętych w dyrektywie Rady 2010/12/UE z lutego 2010 r. w sprawie struktury oraz stawek podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3502
  • Data wpłynięcia: 2010-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
  • data uchwalenia: 2010-10-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 226, poz. 1477

3502

4. Państwa członkowskie stopniowo
5b. rednią ważoną detaliczną cenę sprzedaży
zwiększają podatki akcyzowe w celu N
papierosów albo tytoniu do palenia oblicza się
spełnienia wymogów, o których mowa w

na podstawie danych z roku poprzedzającego
rok kalendarzowy, na który średnia ważona
ust. 2, w terminach określonych w tym

detaliczna cena sprzedaży jest obliczana.
ustępie.

5. Komisja publikuje raz w roku wartość

euro w walutach krajowych mającą

zastosowanie do kwot całkowitego
N
podatku akcyzowego.


Stosuje się kursy wymiany ustalone
pierwszego dnia roboczego października

oraz opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej.

Obowiązują one od dnia 1 stycznia
następnego roku kalendarzowego.

6. Państwa członkowskie mogą utrzymać

kwoty podatków akcyzowych
N
obowiązujące w chwili dokonywania
rocznego dostosowania przewidzianego

w ust. 5, jeżeli przeliczenie kwot
podatków akcyzowych wyrażonych w
euro powodowałoby wzrost podatku
akcyzowego wyrażonego w walucie
krajowej o mniej niż 5 % lub mniej niż 5

EUR, w zależności od tego, która kwota

będzie niższa.";

2) art. 2a otrzymuje brzmienie:


"Artykuł 2a

1. Jeżeli następuje zmiana średniej

ważonej detalicznej ceny sprzedaży
N
papierosów w państwie członkowskim,

która powoduje spadek całkowitego

podatku akcyzowego poniżej poziomów

określonych, odpowiednio, w art. 2 ust. 1

zdanie pierwsze i art. 2 ust. 2 zdanie


3
pierwsze, wówczas państwo

członkowskie, którego to dotyczy, może

powstrzymać się od dostosowania tego

podatku do dnia 1 stycznia drugiego roku

następującego po roku, w którym
zaistniała taka zmiana.

2. Jeżeli państwo członkowskie

podwyższa stawkę podatku od wartości
N
dodanej w odniesieniu do papierosów,

może ono obniżyć całkowity podatek
akcyzowy do kwoty, która wyrażona jako

procent średniej ważonej detalicznej ceny

sprzedaży jest równa wzrostowi stawki

podatku od wartości dodanej, również

wyrażonej jako procent średniej ważonej

detalicznej ceny sprzedaży, nawet jeżeli

takie dostosowanie powoduje obniżenie

całkowitego podatku akcyzowego poniżej

poziomów, wyrażonych jako procent
średniej ważonej detalicznej ceny
sprzedaży, określonych odpowiednio w

art. 2 ust. 1 zdanie pierwsze i art. 2 ust. 2

zdanie pierwsze.


Państwo członkowskie podwyższa jednak

ten podatek ponownie, tak aby osiągnąć

co najmniej te poziomy, do dnia 1

stycznia drugiego roku następującego po

roku, w którym dokonano takiego
obniżenia.";

3) art. 3 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Na zasadzie odstępstwa od art. 2, od

dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31

grudnia 2015 r. Francja może nadal N
stosować obniżoną stawkę podatku
akcyzowego na papierosy dopuszczone

do konsumpcji w departamentach na


4
Korsyce do kontyngentu rocznego 1200

ton. Obniżona stawka wynosi:

- do dnia 31 grudnia 2012 r.: co najmniej

44 % ceny na papierosy w najbardziej

poszukiwanej klasie cenowej w tych N
departamentach,


- od dnia 1 stycznia 2013 r.: co najmniej

50 % średniej ważonej detalicznej ceny

sprzedaży papierosów dopuszczonych do
N
konsumpcji. Podatek akcyzowy wynosi

nie mniej niż 88 EUR za 1000
papierosów, niezależnie od średniej

ważonej detalicznej ceny sprzedaży,

- od dnia 1 stycznia 2015 r.: co najmniej

57 % średniej ważonej detalicznej ceny

sprzedaży papierosów dopuszczonych do
N
konsumpcji. Podatek akcyzowy wynosi

nie mniej niż 90 EUR za 1000
papierosów, niezależnie od średniej

ważonej detalicznej ceny sprzedaży.";

4) art. 4 otrzymuje brzmienie:


"Artykuł 4

1. Co cztery lata Komisja przedkłada

Radzie sprawozdanie oraz, w stosownym
N
przypadku, wniosek dotyczący stawek
podatku akcyzowego określonych w
niniejszej dyrektywie oraz strukturę
podatku akcyzowego określoną w art. 16
dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27
listopada 1995 r. w sprawie podatków
innych niż podatki obrotowe,
wpływających na spożycie wyrobów
tytoniowych.
Komisja uwzględnia w swoim
sprawozdaniu prawidłowe

5
funkcjonowanie rynku wewnętrznego,
rzeczywistą wartość stawek podatku
akcyzowego i szersze cele Traktatu.
2. Podstawę sprawozdania, o którym
mowa w ust. 1, stanowią w szczególności
informacje przekazane przez państwa
członkowskie.
3. Zgodnie z procedurą, o której mowa w
art. 43 dyrektywy Rady 2008/118/WE z
dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie
ogólnych zasad dotyczących podatku
akcyzowego [], Komisja określa wykaz
danych statystycznych niezbędnych do
sprawozdania, z wyłączeniem danych
dotyczących poszczególnych osób
fizycznych lub podmiotów prawnych.
Poza danymi łatwo dostępnymi dla
państw członkowskich wspomniany
wykaz zawiera jedynie dane, których
gromadzenie i zbieranie nie powoduje
nieproporcjonalnego obciążenia
administracyjnego dla państw
członkowskich.
4. Komisja nie publikuje ani nie ujawnia
w żaden inny sposób tych danych, jeśli
prowadziłoby to do ujawnienia tajemnicy
handlowej, przemysłowej lub
zawodowej.

Artyk
W dyrektywie 92/80/EWG wprowadza
uł 2
się następujące zmiany:
Art. 1
1) w art. 3 ust. 1 dodaje się akapity w
W art. 99 ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
T
pkt 2
brzmieniu:


Stawki akcyzy na wyroby tytoniowe wynoszą:
"Od dnia 1 stycznia 2011 r. całkowity


podatek akcyzowy (podatek specyficzny



6
lub podatek ad valorem z wyłączeniem


2) na tytoń do palenia, z zastrzeżeniem ust. 10
VAT) od tytoniu do palenia drobno


– 102,32 zł za każdy kilogram i 31,41 %
krojonego przeznaczonego do skręcania


papierosów wynosi co najmniej 40 %


maksymalnej ceny detalicznej;
średniej ważonej detalicznej ceny

sprzedaży tytoniu do palenia drobno


krojonego przeznaczonego do skręcania



papierosów dopuszczonego do



konsumpcji lub co najmniej 40 EUR za



kilogram.



Od dnia 1 stycznia 2013 r. całkowity
N


podatek akcyzowy (podatek specyficzny



lub podatek ad valorem z wyłączeniem



VAT) od tytoniu do palenia drobno



krojonego przeznaczonego do skręcania



papierosów wynosi co najmniej 43 %



średniej ważonej detalicznej ceny


sprzedaży tytoniu do palenia drobno


krojonego przeznaczonego do skręcania



papierosów dopuszczonego do



konsumpcji lub co najmniej 47 EUR za



kilogram.
Od dnia 1 stycznia 2015 r. całkowity

N

podatek akcyzowy (podatek specyficzny



lub podatek ad valorem z wyłączeniem



VAT) od tytoniu do palenia drobno



krojonego przeznaczonego do skręcania



papierosów wynosi co najmniej 46 %

ś


redniej ważonej detalicznej ceny



sprzedaży tytoniu do palenia drobno



krojonego przeznaczonego do skręcania



papierosów dopuszczonego do



konsumpcji lub co najmniej 54 EUR za



kilogram.
Od dnia 1 stycznia 2018 r. całkowity
N


podatek akcyzowy (podatek specyficzny
7
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: