Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
- znowelizowanie przepisów dotyczących stawek podatku akcyzowego na artykuły tytoniowe, zniesienie najpopularniejszej kategorii cenowej (NKC);- wdrożenie do prawa polskiego rozwiązań ujętych w dyrektywie Rady 2010/12/UE z lutego 2010 r. w sprawie struktury oraz stawek podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3502
- Data wpłynięcia: 2010-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
- data uchwalenia: 2010-10-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 226, poz. 1477
3502
5b. rednią ważoną detaliczną cenę sprzedaży
zwiększają podatki akcyzowe w celu N
papierosów albo tytoniu do palenia oblicza się
spełnienia wymogów, o których mowa w
na podstawie danych z roku poprzedzającego
rok kalendarzowy, na który średnia ważona
ust. 2, w terminach określonych w tym
detaliczna cena sprzedaży jest obliczana.
ustępie.
5. Komisja publikuje raz w roku wartość
euro w walutach krajowych mającą
zastosowanie do kwot całkowitego
N
podatku akcyzowego.
Stosuje się kursy wymiany ustalone
pierwszego dnia roboczego października
oraz opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej.
Obowiązują one od dnia 1 stycznia
następnego roku kalendarzowego.
6. Państwa członkowskie mogą utrzymać
kwoty podatków akcyzowych
N
obowiązujące w chwili dokonywania
rocznego dostosowania przewidzianego
w ust. 5, jeżeli przeliczenie kwot
podatków akcyzowych wyrażonych w
euro powodowałoby wzrost podatku
akcyzowego wyrażonego w walucie
krajowej o mniej niż 5 % lub mniej niż 5
EUR, w zależności od tego, która kwota
będzie niższa.";
2) art. 2a otrzymuje brzmienie:
"Artykuł 2a
1. Jeżeli następuje zmiana średniej
ważonej detalicznej ceny sprzedaży
N
papierosów w państwie członkowskim,
która powoduje spadek całkowitego
podatku akcyzowego poniżej poziomów
określonych, odpowiednio, w art. 2 ust. 1
zdanie pierwsze i art. 2 ust. 2 zdanie
3
pierwsze, wówczas państwo
członkowskie, którego to dotyczy, może
powstrzymać się od dostosowania tego
podatku do dnia 1 stycznia drugiego roku
następującego po roku, w którym
zaistniała taka zmiana.
2. Jeżeli państwo członkowskie
podwyższa stawkę podatku od wartości
N
dodanej w odniesieniu do papierosów,
może ono obniżyć całkowity podatek
akcyzowy do kwoty, która wyrażona jako
procent średniej ważonej detalicznej ceny
sprzedaży jest równa wzrostowi stawki
podatku od wartości dodanej, również
wyrażonej jako procent średniej ważonej
detalicznej ceny sprzedaży, nawet jeżeli
takie dostosowanie powoduje obniżenie
całkowitego podatku akcyzowego poniżej
poziomów, wyrażonych jako procent
średniej ważonej detalicznej ceny
sprzedaży, określonych odpowiednio w
art. 2 ust. 1 zdanie pierwsze i art. 2 ust. 2
zdanie pierwsze.
Państwo członkowskie podwyższa jednak
ten podatek ponownie, tak aby osiągnąć
co najmniej te poziomy, do dnia 1
stycznia drugiego roku następującego po
roku, w którym dokonano takiego
obniżenia.";
3) art. 3 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Na zasadzie odstępstwa od art. 2, od
dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31
grudnia 2015 r. Francja może nadal N
stosować obniżoną stawkę podatku
akcyzowego na papierosy dopuszczone
do konsumpcji w departamentach na
4
Korsyce do kontyngentu rocznego 1200
ton. Obniżona stawka wynosi:
- do dnia 31 grudnia 2012 r.: co najmniej
44 % ceny na papierosy w najbardziej
poszukiwanej klasie cenowej w tych N
departamentach,
- od dnia 1 stycznia 2013 r.: co najmniej
50 % średniej ważonej detalicznej ceny
sprzedaży papierosów dopuszczonych do
N
konsumpcji. Podatek akcyzowy wynosi
nie mniej niż 88 EUR za 1000
papierosów, niezależnie od średniej
ważonej detalicznej ceny sprzedaży,
- od dnia 1 stycznia 2015 r.: co najmniej
57 % średniej ważonej detalicznej ceny
sprzedaży papierosów dopuszczonych do
N
konsumpcji. Podatek akcyzowy wynosi
nie mniej niż 90 EUR za 1000
papierosów, niezależnie od średniej
ważonej detalicznej ceny sprzedaży.";
4) art. 4 otrzymuje brzmienie:
"Artykuł 4
1. Co cztery lata Komisja przedkłada
Radzie sprawozdanie oraz, w stosownym
N
przypadku, wniosek dotyczący stawek
podatku akcyzowego określonych w
niniejszej dyrektywie oraz strukturę
podatku akcyzowego określoną w art. 16
dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27
listopada 1995 r. w sprawie podatków
innych niż podatki obrotowe,
wpływających na spożycie wyrobów
tytoniowych.
Komisja uwzględnia w swoim
sprawozdaniu prawidłowe
5
funkcjonowanie rynku wewnętrznego,
rzeczywistą wartość stawek podatku
akcyzowego i szersze cele Traktatu.
2. Podstawę sprawozdania, o którym
mowa w ust. 1, stanowią w szczególności
informacje przekazane przez państwa
członkowskie.
3. Zgodnie z procedurą, o której mowa w
art. 43 dyrektywy Rady 2008/118/WE z
dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie
ogólnych zasad dotyczących podatku
akcyzowego [], Komisja określa wykaz
danych statystycznych niezbędnych do
sprawozdania, z wyłączeniem danych
dotyczących poszczególnych osób
fizycznych lub podmiotów prawnych.
Poza danymi łatwo dostępnymi dla
państw członkowskich wspomniany
wykaz zawiera jedynie dane, których
gromadzenie i zbieranie nie powoduje
nieproporcjonalnego obciążenia
administracyjnego dla państw
członkowskich.
4. Komisja nie publikuje ani nie ujawnia
w żaden inny sposób tych danych, jeśli
prowadziłoby to do ujawnienia tajemnicy
handlowej, przemysłowej lub
zawodowej.
Artyk
W dyrektywie 92/80/EWG wprowadza
uł 2
się następujące zmiany:
Art. 1
1) w art. 3 ust. 1 dodaje się akapity w
W art. 99 ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
T
pkt 2
brzmieniu:
Stawki akcyzy na wyroby tytoniowe wynoszą:
"Od dnia 1 stycznia 2011 r. całkowity
podatek akcyzowy (podatek specyficzny
6
lub podatek ad valorem z wyłączeniem
2) na tytoń do palenia, z zastrzeżeniem ust. 10
VAT) od tytoniu do palenia drobno
– 102,32 zł za każdy kilogram i 31,41 %
krojonego przeznaczonego do skręcania
papierosów wynosi co najmniej 40 %
maksymalnej ceny detalicznej;
średniej ważonej detalicznej ceny
sprzedaży tytoniu do palenia drobno
krojonego przeznaczonego do skręcania
papierosów dopuszczonego do
konsumpcji lub co najmniej 40 EUR za
kilogram.
Od dnia 1 stycznia 2013 r. całkowity
N
podatek akcyzowy (podatek specyficzny
lub podatek ad valorem z wyłączeniem
VAT) od tytoniu do palenia drobno
krojonego przeznaczonego do skręcania
papierosów wynosi co najmniej 43 %
średniej ważonej detalicznej ceny
sprzedaży tytoniu do palenia drobno
krojonego przeznaczonego do skręcania
papierosów dopuszczonego do
konsumpcji lub co najmniej 47 EUR za
kilogram.
Od dnia 1 stycznia 2015 r. całkowity
N
podatek akcyzowy (podatek specyficzny
lub podatek ad valorem z wyłączeniem
VAT) od tytoniu do palenia drobno
krojonego przeznaczonego do skręcania
papierosów wynosi co najmniej 46 %
ś
redniej ważonej detalicznej ceny
sprzedaży tytoniu do palenia drobno
krojonego przeznaczonego do skręcania
papierosów dopuszczonego do
konsumpcji lub co najmniej 54 EUR za
kilogram.
Od dnia 1 stycznia 2018 r. całkowity
N
podatek akcyzowy (podatek specyficzny
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3502
› Pobierz plik