eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

- znowelizowanie przepisów dotyczących stawek podatku akcyzowego na artykuły tytoniowe, zniesienie najpopularniejszej kategorii cenowej (NKC);- wdrożenie do prawa polskiego rozwiązań ujętych w dyrektywie Rady 2010/12/UE z lutego 2010 r. w sprawie struktury oraz stawek podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3502
  • Data wpłynięcia: 2010-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
  • data uchwalenia: 2010-10-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 226, poz. 1477

3502

akcyzy ogółem nie spowoduje w 2011 r. wzrostu cen detalicznych papierosów, średnia
ważona detaliczna cena sprzedaży papierosów pozostanie na poziomie z 2010 r. W sytuacji
założenia wzrostu ceny papierosów uzależnionego od decyzji producentów mielibyśmy do
czynienia z niepewnością założonych wpływów budżetowych.

Mając na uwadze powyższe założenia, stawka kwotowa akcyzy na papierosy powinna
kształtować się na poziomie 158,36 zł/1.000 sztuk. Stawka taka byłaby wyższa o 7,9 %
w stosunku do stawki kwotowej obowiązującej w 2010 r., wynoszącej 146,83 zł/1.000 sztuk.
Podwyżka stawki kwotowej powyżej planowanej 4 % podwyżki akcyzy ogółem wynika
z faktu, iż nie wzrasta akcyza z części procentowej stawki podatku akcyzowego.
W tym przypadku, biorąc pod uwagę wymogi unijne, akcyza od wszystkich papierosów,
a zatem i od papierosów o najniższej cenie detalicznej (przyjętej na poziomie 7,80 zł/20
sztuk), wyniosłaby 71,27 euro przy urealnionym kursie 3,9407 zł/euro, a udział akcyzy
w średniej ważonej detalicznej cenie sprzedaży papierosów (przyjętej na poziomie

9,01 zł/20 sztuk) osiągnąłby 66,56 %.

Stawki podatku akcyzowego na tytoń do palenia również wynikają z 4 % podwyżki akcyzy
ogółem i założenia niewaloryzowania ceny detalicznej, tj. zakładając, iż podwyżka akcyzy nie
spowoduje wzrostu cen detalicznych.
Podwyżka akcyzy na tytoń do palenia o 4 %, przy założeniu przyjęcia na 2011 r. szacowanej
średniej ważonej ceny detalicznej na poziomie 2010 r. wynoszącej 280 zł/kilogram powoduje,
iż stawka kwotowa na tytoń do palenia została oszacowana na poziomie 102,32 zł/kilogram
przy stawce procentowej 31,41 %.

Na cygara i cygaretki podwyżka akcyzy o 4 % spowoduje wzrost stawki kwotowej do
poziomu 244,40 zł/1.000 sztuk.

Należy podkreślić, iż system z większym udziałem stawki kwotowej, tj. oparty w znacznej
mierze na ilości konsumowanych papierosów, a nie na ich cenach, jest korzystniejszy
z punktu widzenia stabilności i przewidywalności wpływów budżetowych z akcyzy od
wyrobów tytoniowych, gdyż zmniejsza zależność budżetu od polityki cenowej producentów,
importerów i nabywców wewnątrzwspólnotowych. Wzrost procentowej części stawki
stanowiłby zachętę do obniżania poziomu cen detalicznych, co byłoby niekorzystne z punktu
widzenia zdrowotnego, jak i budżetowego.

4

– w ust. 4 i 5 zrealizowano transpozycję art. 2 dyrektywy 92/79/EWG, art. 3 ust. 1 dyrektywy
92/80/EWG i art. 16 dyrektywy 95/59/WE. Zmiany mają na celu zastąpienie najpopu-
larniejszej kategorii cenowej – średnią ważoną detaliczną ceną sprzedaży, niezbędną do
wyznaczania poziomu minimalnej stawki akcyzy na papierosy oraz liczenia minimalnego
wspólnotowego obciążenia podatkiem akcyzowym.
W ust. 4 proponuje się zmianę zasady obliczania minimalnej stawki akcyzy na papierosy
z

najpopularniejszej kategorii cenowej na średnią ważoną detaliczną cenę sprzedaży
papierosów. Dodatkowo ze względu na realizację i stabilność wpływów budżetowych
proponuje się, aby wysokość minimalnej stawki akcyzy kształtowała się na poziomie 100 %
całkowitej kwoty akcyzy, liczonej od średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży
papierosów.
Należy podkreślić, iż dyrektywa nie wprowadza żadnych wymagań co do kształtowania
minimalnej stawki akcyzy na papierosy.
Natomiast stawka ustalona na poziomie 100 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży
z poprzedniego roku zapewni zarówno ograniczenie tzw. wojen cenowych w tańszym
segmencie papierosów, jak i zapewni realizację celów zdrowotnych przez ograniczenie
dostępności najtańszych papierosów.
W ust. 5 zakłada się wprowadzenie definicji średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży,
która będzie stanowić iloraz całkowitej wartości odpowiednio wszystkich papierosów albo
tytoniu do palenia, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, i ilości tych
papierosów albo tytoniu do palenia. Sformułowanie „znajdujące się poza procedurą
zawieszenia poboru akcyzy” należy traktować tożsamo z zastępującym je sformułowaniem
„dopuszczenie do konsumpcji”, którym posługuje się dyrektywa. Zasadność zmiany
sformułowań wynika z konieczności ujednolicenia terminologii używanej na gruncie
przepisów o podatku akcyzowym. Ponadto należy zauważyć, iż sformułowanie „znajdujące
się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy” obejmuje swoim zakresem wszystkie
przypadki, które dyrektywa Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie
ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylająca dyrektywę 92/12/EWG,
definiuje jako „dopuszczenie do konsumpcji” (art. 7 ust. 2 dyrektywy).


5
– w ust. 5a i 5b wskazano, iż całkowita wartość, o której mowa powyżej, będzie obliczana na
podstawie detalicznych cen sprzedaży obejmujących wszystkie podatki, na podstawie danych
z roku poprzedzającego rok kalendarzowy, na który średnia ważona detaliczna cena
sprzedaży jest obliczana.
– ust. 5c – będzie stanowić odstępstwo od definicji średniej ważonej detalicznej ceny
sprzedaży, określonej w ust. 5 w związku z ust. 5b i będzie podstawą do zastosowania
średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży na potrzeby ustalania minimalnej stawki akcyzy
na papierosy określonej w ust. 4, obliczanej na podstawie danych za pierwszych 10 miesięcy
roku poprzedzającego rok kalendarzowy, na który średnia ważona detaliczna cena sprzedaży
będzie obliczana. Tak więc okres 10-miesięczny danego roku kalendarzowego będzie
dotyczyć danych do obliczenia średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży stanowiącej
podstawę do wyznaczania poziomu minimalnej stawki akcyzy na papierosy, która powinna
obowiązywać, tak jak stawki podatku akcyzowego, od dnia 1 stycznia każdego roku
kalendarzowego.
Wprowadzenie kategorii średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży będzie również
wymagać odpowiedniej korekty redakcyjnej w art. 99 ust. 8, 9, 11, 12 i 13 ustawy, przez
zastąpienie sformułowania najpopularniejszej kategorii cenowej – średnią ważoną detaliczną
ceną sprzedaży.
Obowiązujący obecnie, na podstawie art. 99 ust. 11 ustawy, obowiązek producenta, importera
i podmiotu dokonującego nabycia wewnątrzwspólnotowego papierosów do sporządzania
i przekazywania ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych informacji

o wielkości sprzedaży tego wyrobu, będzie służyć określaniu średniej ważonej detalicznej
ceny sprzedaży, a nie jak dotychczas najpopularniejszej kategorii cenowej. Z uwagi na
oparcie wspólnotowego minimalnego podatku akcyzowego dla tytoniu drobno krojonego
przeznaczonego do skręcania papierosów również na średniej ważonej detalicznej cenie
sprzedaży, proponuje się także nałożenie analogicznego obowiązku na producenta, importera
i podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego tytoniu do palenia – zakres danych,
zgodnie z upoważnieniem ustawowym dla ministra właściwego do spraw finansów
publicznych, zostanie określony w drodze rozporządzenia, które zostanie wydane na
podstawie art. 99 ust. 12.
Zastąpienie pojęcia „sprzedaż” sformułowaniem „znajdujących się poza procedurą
zawieszenia poboru akcyzy” jest konsekwencją ujednolicenia terminologii projektu z ustawą
o podatku akcyzowym. Obowiązek przekazywania danych będzie dotyczyć okresu

6
pierwszych 10 i 12 miesięcy poprzedzających rok kalendarzowy, na który będzie obliczana
średnia ważona detaliczna cena sprzedaży.
Okres pierwszych 10 miesięcy danego roku kalendarzowego będzie dotyczyć danych do
obliczenia średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży stanowiącej podstawę do ustalenia
poziomu minimalnej stawki akcyzy na papierosy. rednia ważona detaliczna cena sprzedaży
papierosów, za okres 10 miesięcy, będzie ogłaszana przed końcem roku kalendarzowego
poprzedzającego rok kalendarzowy, na który będzie obliczana. rednia ważona detaliczna
cena sprzedaży papierosów będzie ogłaszana w formie obwieszczenia i publikowana
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”. Stosowne regulacje
w tym zakresie zostały wprowadzone w art. 99 ust. 13 projektu.
Natomiast dla średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży (w odniesieniu do papierosów
i tytoniu do palenia), na potrzeby liczenia minimalnego wspólnotowego obciążenia podatkiem
akcyzowym, ostateczny termin do jej obliczenia i ogłoszenia, zgodnie z dyrektywą, zostanie
ustalony do dnia 1 marca danego roku kalendarzowego, na podstawie danych za okres
12 miesięcy poprzedzających rok kalendarzowy, na który będzie obliczana średnia ważona
detaliczna cena sprzedaży. Tak ustalona średnia ważona detaliczna cena sprzedaży nie będzie
stanowiła podstawy do weryfikacji minimalnej stawki akcyzy na papierosy obowiązującej od
dnia 1 stycznia danego roku kalendarzowego, ustalonej na podstawie średniej ważonej
detalicznej ceny sprzedaży za 10 miesięcy. Natomiast jeżeli nowa średnia ważona detaliczna
cena sprzedaży ogłoszona do dnia 1 marca danego roku spowoduje spadek całkowitego
obciążenia podatkiem akcyzowym poniżej wymaganego dyrektywą poziomu, wówczas
będzie można powstrzymać się od dostosowania tego podatku do dnia 1 stycznia drugiego
roku następującego po roku, w którym zaistniała taka zmiana (zgodnie z nowym art. 2a
dyrektywy 92/79/EWG). Ogłoszenie tej średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży
(w odniesieniu do papierosów i tytoniu do palenia) nastąpi również w drodze obwieszczenia,
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” (art. 99 ust. 14).

W art. 2 projektu ustawy zawarto przepis przejściowy wskazujący sposób obliczenia średniej
ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów na 2011 r., tj. w pierwszym roku po wejściu
w życie projektowanej zmiany przepisów. Ponieważ średnia ważona detaliczna cena
sprzedaży papierosów na 2011 r. będzie obliczana po raz pierwszy, w przepisie przejściowym
przyjęto, iż podstawą do oszacowania średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży
papierosów na 2011 r. będą – wyjątkowo – dane, które są obecnie pozyskiwane, w celu

7
ustalenia najpopularniejszej kategorii cenowej, od podmiotów (producenta, importera lub
podmiotu dokonującego nabycia wewnątrzwspólnotowego papierosów) obowiązanych do
sporządzania i przekazywania ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych
informacji o wielkości sprzedaży poszczególnych marek papierosów oznaczonych
maksymalną ceną detaliczną w okresie 10 miesięcy (od stycznia do października) danego
roku kalendarzowego. rednia ważona detaliczna cena sprzedaży papierosów na 2011 r.,
obliczona w sposób, o którym mowa powyżej, zostanie ogłoszona przez ministra właściwego
do spraw finansów publicznych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej
„Monitor Polski”.

Proponowane regulacje wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2011 r., z wyjątkiem definicji
średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży w zakresie papierosów, która wejdzie w życie
z dniem ogłoszenia. Powyższe rozwiązanie wiąże się z koniecznością obliczenia (według
nowych zasad) i ogłoszenia na dzień 1 stycznia 2011 r. średniej ważonej detalicznej ceny
sprzedaży papierosów, tak aby również na dzień 1 stycznia 2011 r. było możliwe ustalenie
minimalnej stawki akcyzy. Zaproponowane vacatio legis nie narusza art. 4 ust. 2 ustawy
z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów
prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 17, poz. 95).

Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy został udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej. aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad
projektem w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.


8
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: