eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

- znowelizowanie przepisów dotyczących stawek podatku akcyzowego na artykuły tytoniowe, zniesienie najpopularniejszej kategorii cenowej (NKC);- wdrożenie do prawa polskiego rozwiązań ujętych w dyrektywie Rady 2010/12/UE z lutego 2010 r. w sprawie struktury oraz stawek podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3502
  • Data wpłynięcia: 2010-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
  • data uchwalenia: 2010-10-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 226, poz. 1477

3502

1) pierwszych 10 miesięcy roku kalendarzowego,
2) roku kalendarzowego
– poprzedzających rok kalendarzowy, na który jest
obliczana średnia ważona detaliczna cena sprzedaży.
12. Minister właściwy do spraw finansów publicznych
określi, w drodze rozporządzenia, termin, formę
przekazywania oraz zakres informacji, o których mowa
w ust. 11, uwzględniając potrzebę ustalenia średniej
ważonej detalicznej ceny sprzedaży.
13. Minister właściwy do spraw finansów publicznych
ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”,
średnią ważoną detaliczną cenę sprzedaży papierosów,
przed końcem roku kalendarzowego poprzedzającego rok
kalendarzowy, na który jest ustalana, na podstawie
danych, o których mowa w ust. 11 pkt 1, na potrzeby
ustalenia minimalnej stawki akcyzy na papierosy.”,
f) dodaje się ust. 14 w brzmieniu:
„14. Minister właściwy do spraw finansów publicznych
ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”,
średnią ważoną detaliczną cenę sprzedaży, w odniesieniu
do papierosów i tytoniu do palenia, najpóźniej do dnia
1 marca danego roku kalendarzowego, na podstawie
danych, o których mowa w ust. 11 pkt 2.”.

Art. 2. 1. rednia ważona detaliczna cena sprzedaży papierosów na rok 2011
zostanie oszacowana na podstawie uzyskanych od podmiotów danych, o których mowa
w art. 99 ust. 11 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi do dnia
31 grudnia 2010 r., w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym

5
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, średnią ważoną detaliczną cenę sprzedaży
papierosów na potrzeby ustalenia minimalnej stawki akcyzy na papierosy na rok 2011.

Art. 3. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r., z wyjątkiem art. 1
pkt 2 lit. b w zakresie art. 99 ust. 5 ustawy wymienionej w art. 1 i lit. c w zakresie
art. 99 ust. 5a i 5b ustawy wymienionej w art. 1 oraz art. 2, które wchodzą w życie
z dniem ogłoszenia.



_________________
1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy Rady 2010/12/UE z dnia
16 lutego 2010 r. zmieniającej dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE w zakresie struktury
oraz stawek podatku akcyzowego stosowanego do wyrobów tytoniowych oraz dyrektywę
2008/118/WE (Dz. Urz. UE L 50 z 27.02.2010, str. 1, z późn. zm.).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 98, poz. 819, Nr 168, poz. 1323
i Nr 215, poz. 1667 oraz z 2010 r. Nr 21, poz. 104 i Nr 151, poz. 1013.



32/10/EP

6

UZASADNIENIE

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym wprowadza zmiany do ustawy z dnia
6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.). Projekt
ten został opracowany w związku z koniecznością implementacji postanowień dyrektywy
Rady 2010/12/UE z dnia 16 lutego 2010 r. zmieniającej dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG
i 95/59/WE w zakresie struktury oraz stawek podatku akcyzowego stosowanego do wyrobów
tytoniowych oraz dyrektywę 2008/118/WE (Dz. Urz. UE L 50 z 27.02.2010, str. 1, z późn.
zm.), zwanej dalej „dyrektywą”. Projekt nowelizacji ustawy został opracowany na podstawie
założeń przyjętych przez Radę Ministrów w dniu 31 sierpnia 2010 r.
Przedmiotowa dyrektywa powinna zostać implementowana do krajowego porządku prawnego
w terminie ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2011 r., chyba że z innego przepisu dyrektywy
wynika możliwość jej późniejszej implementacji (np. implementacja przepisu w zakresie
minimalnego wspólnotowego obciążenia podatkiem akcyzowym papierosów – przez zmiany
wysokości stawek podatku akcyzowego – będzie następować sukcesywnie, w związku
z przyznanym Rzeczypospolitej Polskiej okresem przejściowym do dnia 31 grudnia 2017 r.).
Proponowane regulacje wynikają jedynie z potrzeby wdrożenia rozwiązań ujętych
w przedmiotowej dyrektywie i nie zawierają rozwiązań niewynikających z dyrektywy.
Przedstawiony projekt zmiany ustawy o podatku akcyzowym zakłada:
1) wzrost stawek podatku akcyzowego na papierosy na 2011 r. na poziomie 4 %,
2) wzrost stawek podatku akcyzowego na tytoń do palenia na 2011 r. na poziomie 4 %,
3) wzrost stawki podatku akcyzowego na cygara i cygaretki na 2011 r. na poziomie 4 %,
4) zniesienie najpopularniejszej kategorii cenowej (NKC) oraz zastąpienie NKC średnią
ważoną detaliczną ceną sprzedaży,
5) zmianę istniejących definicji papierosów, cygar i cygaretek oraz tytoniu do palenia.
Zasadniczo zmiany ustawy o podatku akcyzowym dotyczą rozdziału 3 „Wyroby tytoniowe”,
zawartego w dziale IV „Wyroby akcyzowe – przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania
i stawki akcyzy”. Nowelizacja dotyczy w szczególności art. 98 i 99 ustawy z dnia 6 grudnia
2008 r. o podatku akcyzowym.

Nowelizacją zostały objęte:
1) art. 98:
– ust. 3, w którym dokonano zmiany definicji papierosów, przez wskazanie, że za dwa
papierosy należy uznać tytoń zrolowany, w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on
dłuższy niż 8 centymetrów, ale nie dłuższy niż 11 centymetrów, za trzy papierosy,
w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 11 centymetrów, ale nie
dłuższy niż 14 centymetrów, za cztery papierosy – w przypadku gdy, wyłączając filtr lub
ustnik, jest on dłuższy niż 14 centymetrów, ale nie dłuższy niż 17 centymetrów, a za pięć
papierosów – w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż
17 centymetrów, ale nie dłuższy niż 20 centymetrów. Według tej zasady – zgodnie
z dodanym ust. 3a – będzie się ustalać, co należy uznać za sześć i większą ilość papierosów.
Zmiana jest podyktowana nieprawidłowościami związanymi z interpretacją niniejszego
przepisu oraz praktykami związanymi z unikaniem opodatkowania tych wyrobów na tle
obecnie obowiązującego brzmienia tego przepisu.
Stanowi ona implementację nowego art. 4 ust. 2 dyrektywy.
– w ust. 4 zmiana polega na uszczegółowieniu obecnie obowiązującego przepisu ustawy,
przez dodanie elementów: przeznaczenia cygar i cygaretek do palenia w stanie
niezmienionym i ograniczenia wagowego dla cygar (cygaro powinno ważyć nie więcej niż
10 gramów). Proponuje się więc uznać za cygara lub cygaretki, jeżeli są oraz mogą być
przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym (biorąc pod uwagę ich
właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów):
1) tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,
2) tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu
w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt
w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik,
w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik,
wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy
przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry.
– w ust. 5 doprecyzowano definicję odpadów tytoniowych, co skutkuje zmianą definicji
tytoniu do palenia. Zmiany te stanowią transpozycję art. 5 pkt 2 dyrektywy.
– ust. 6, w którym proponuje się uchylenie przepisu określającego, jaki tytoń do palenia jest
uznawany za tytoń drobno krojony przeznaczony do skręcania papierosów. Implementacja

2
przepisu dyrektywy w zakresie uznania za tytoń drobno krojony przeznaczony do skręcania
papierosów tytoniu do palenia o szerokości cięcia mniejszej, równej lub większej niż
1,5 milimetra prowadziłaby do sytuacji, w której de facto, niezależnie od tego, jaka byłaby
szerokość cięcia tytoniu, zawsze mielibyśmy do czynienia tylko z tytoniem drobno krojonym
przeznaczonym do skręcania papierosów. Zatem skoro tytoń do palenia spełnia definicję
tytoniu drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów, to, biorąc pod uwagę
brak rozróżnienia stawek dla tytoniu do palenia i tytoniu drobno krojonego do skręcania
papierosów (obecnie jest stosowana tylko jedna stawka podatku akcyzowego na tytoń do
palenia), przepis należy uznać za bezprzedmiotowy.
– w ust. 7 zmiana polega na wykreśleniu warunków uznania wyrobu za cygaro i cygaretkę,
które to warunki zostały przywołane w art. 98 ust. 4.
2) art. 99:
– w ust. 2 określono nowe stawki akcyzy na wyroby tytoniowe, w tym na papierosy, tytoń do
palenia oraz na cygara i cygaretki. Stawki podatku akcyzowego na 2011 r., które zostaną
określone w zmienionym art. 99 ust. 2, wyniosą od dnia 1 stycznia 2011 r. odpowiednio:
– na papierosy: stawka kwotowa – 158,36 zł/1.000 sztuk i stawka procentowa
w wysokości 31,41 %,
– na tytoń do palenia: stawka kwotowa 102,32 zł za każdy kilogram i stawka
procentowa 31,41 %,
– na cygara i cygaretki na poziomie stawki kwotowej wynoszącej 244,40 zł za każde
1.000 sztuk.
Podwyższenie kwotowych stawek akcyzy na wyroby tytoniowe do zaproponowanej
wysokości jest podyktowane przede wszystkim bezpieczeństwem wpływów do budżetu
państwa, jak również koniecznością zwiększenia wpływów budżetowych w celu zmniejszenia
deficytu.
Przedstawione wysokości stawek akcyzy na wyroby tytoniowe w 2011 r. wiążą się także
z przewidywanym kursem euro z pierwszego dnia roboczego października 2010 r.
i przewidywanym (za 10 miesięcy) poziomem średniej ważonej detalicznej ceny papierosów
wyliczonej na podstawie zebranych od przemysłu tytoniowego danych za 8 miesięcy 2010 r.
Ponadto są one wynikiem utrzymania założonego w projekcie ustawy budżetowej 4 %
ogólnego wzrostu obciążenia podatkiem akcyzowym wyrobów tytoniowych, przy założeniu
niewaloryzowania ceny detalicznej papierosów. Zakładając, iż proponowana 4 % podwyżka

3
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: